Zkouška skládání urychlovacích motorů rakety SLS

Inženýři, technici a obsluha jeřábů, tedy specialisté ze skupiny Exploration Ground Systems, společně se zástupci společnosti Jacobs, provedli v ikonické montážní hale VAB (konkrétně v sekci High Bay 4) zkoušky manipulace a skládání maket segmentů urychlovacích motorů na tuhé pohonné látky. „Testy s maketami proběhly mimořádně dobře,“ hodnotí dosavadní průběh Michael McClure, hlavní inženýr skupiny pro mechanické a strukturální úkoly z firmy Jacobs a dodal: „Šlo o sérii testovacích činností, které nám daly mnoho zkušeností – hlavně se to týká našich nových techniků, inženýrů, obsluhy jeřábů a kontrolorů kvality.“

https://twitter.com/NASAGroundSys/status/1219644969469784064

Makety segmentů urychlovacích motorů rakety SLS mají stejné rozměry, hmotnost (136 tun) i pozici těžiště jako letový hardware - jen v nich není pohonná směs.

Makety segmentů urychlovacích motorů rakety SLS mají stejné rozměry, hmotnost (136 tun) i pozici těžiště jako letový hardware – jen v nich není pohonná směs.
Zdroj: https://live.staticflickr.com/

Cvičné sestavování neletových segmentů má pomoci připravit celý tým na manipulaci se skutečným letovým hardwarem pro program Artemis. Pro aktuální zkoušky se použily makety, které mají stejné rozměry jako originály, jen v nich chybí pohonná směs – stejná je i pozice těžiště nebo hmotnost (136 tun). Skutečný letový hardware dorazí na Floridu vlakem z výrobního závodu firmy Northrup Grumman v Utahu. Nejprve jednotlivé segmenty zajedou do budovy, kde dojde k jejich přípravě na finální sestavení a následně se přesunou do haly VAB, kde se specializovaný tým postará o jejich vertikální sestavení na mobilní odpalovací plošině.

Jakmile budou pomocné motory na tuhé pohonné sestaveny, bude mezi ně instalován centrální stupeň rakety SLS a dojde k jejich vzájemnému spojení. Při startu se pak každý z těchto pětisegmentových obrů postará o tah 1600 tun, čímž společně pomohou odlepit raketu SLS od rampy, aby mohla začít mise Artemis I. V jejím rámci se k Měsíci vydá nepilotovaná kosmická loď Orion.

Manipulace s maketami segmentů pomocných motorů na tuhé pohonné látky v hale VAB.

Manipulace s maketami segmentů pomocných motorů na tuhé pohonné látky v hale VAB.
Zdroj: https://live.staticflickr.com/

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/booster_pathfinder_stacking.jpg
https://live.staticflickr.com/1666/25326941852_b8b7784185_k_d.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/49357971152_3845aba56b_k_d.jpg

Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

15 komentářů ke článku “Zkouška skládání urychlovacích motorů rakety SLS”

  1. Jiří Hošek napsal:

    Jen upřesním datum provedení této zkoušky (protože ve zdrojovém článku není toto datum uvedeno).
    8.1.2020
    Zdroj: https://images.nasa.gov/details-KSC-20200108-PH-GEB01_0052

  2. Vašek napsal:

    Nevim proc, ale na tuhle raketu se fakt tesim. Na rozdil od Muskova Projektu SpaceShip mi pripada, ze se tu vsechno hybe kupredu. Konecne, pomalu, ale jistě. Nejsem si schopny predstavit v jake fazi je SpaceX treba s podporou zivota atd, ale myslim, ze driv nez za 5 let nemaji sanci letet s plne funkcnim prototypem. Kdyz vezmu v potaz jak dlouho jim trvalo zprovoznit Crew Dragon…

    Na start SLS se chci kazdopadne zajet podivat na vlastni oci…

  3. Jan Mládek napsal:

    Mohu se zeptat, budou postranní urychlovací bloky rakety SLS také znovupoužitelné stejně jak tomu bylo v případě raketoplánu?

    • Dušan Majer napsal:

      Původně se o tom uvažovalo, ale relativně rychle byla tato myšlenka opuštěna.

    • Jiri Hadac napsal:

      Kdysi jsem pro jeden článek sháněl jednu informaci a narazil na údaj, že sice byly znovupoužitelné, ale jejich znovupoužití bylo daleko dražší, než je vyrobit zbrusu nové. Takže tak asi.

      • Tomáš Kratochvíl napsal:

        SLS je skvělá raketa nicméně sklízí zaslouženou kritiku za chybějící prvky znovupoužitelnosti. Opuštění záchrany SRB je cesta špatným směrem. Možná by se to opravdu nevyplatilo a možná by to šlo udělat tak, aby to rentabilní bylo. Větší problém je zahazování motorové sekce. Ta je velmi drahá. Doufám, že na tom zapracují na některé upgradované verzi SLS v budoucnu a využijí třeba nafukovacího tepelného štítu.
        Zároveň každý může vidět, jakými prostředky a v jakých podmínkách se má vyrábět raketa s lidskou certifikací. Řekl bych, že obdobně pracuje Bezos. Jako že obdivuji Elona Muska a Spacex, svým počínáním při stavbě prototypu Starship u mě žádné superlativy nevyvolá, naopak jsem více a více přesvědčený o slepé cestě. Zatím se takto nikam nedostali a nemyslím, že by tím získali nějaké relevantní informace k budoucí sériové výrobě. Kromě toho tedy že zjistili, že se budou muset napřed naučit svařovat. Uvidíme ještě hodně testů a zkoušek, než to alespoň přežije natlakování. Každopádně jim bude ještě nějakou dobu trvat, než vyrobí první letový kus čehokoliv.

        • diwalt napsal:

          Výroba prototypů probíhá opravdu v neskutečně polních podmínkách, ale bylo by fér říct, že to jsou opravdu jen letové prototypy, nejsou to rakety pro lidskou posádku. Právě na nich se učí, co a jak dělat a tedy i jak pak případně stavět výrobní haly.

          Vzpomeňte si, jak Muskovi říkali, že to, jak vyráběl zpočátku Tesly, se tak vůbec dělat nedá. Tehdy také rozjížděl a rozšiřoval výrobu šíleným způsobem, který vůbec neodpovídal současným standardům v zavedených automobilkách. A jak je to teď? Staví další továrny, kde výroba už je pochopitelně na jiné úrovni, ale na začátku by to pro ně byla šílená ztráta času.

          Je holt potřeba vzít na vědomí, že Musk postupuje jinak, než zavedené firmy. Je to cvok, celoživotní kutil, ale evidentně výsledky má. Co se týká starshipu, tak ten první vodojem letěl a úspěšně přistál. S úplně novým motorem, s úplně jiným způsobem chování ve vzduchu, než dosavadní Falcony. Svařili to na poli v příšerných podmínkách (naopak motor byl vyrobený tak, jak to bylo potřeba – v čistém prostředí na vysoké úrovni a mnohokrát testován a upravován), ale evidentně to bylo „good enough“. Proč ztrácet čas a prostředky na něco, co v danou chvíli není potřeba a co by se mohlo ukázat jako slepá ulička?

          Takže osobně si tipuji, že další letový prototyp, který aktuálně staví, skutečně dosáhne výšky v řádu desítek kilometrů, následně i orbity. Nákladní varianta Starshipu tu bude do pěti let. S lidskou posádkou to bude složitější, ale Muska bych nepodceňoval – když má funkční základ, je schopen postavit výrobu v potřebné kvalitě (stačí se podívat na haly, které jsou postaveny pro Falcony, na výrobu motorů a koneckonců i na už zmíněnou výrobu aut, kde se také zásadně posunul od první výrobní linky).

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.