Crew Dragon se vrátil do přístavu

Včera v 16:30 vyrazila z floridské rampy 39A na svou „sebevražednou“ misi raketa Falcon 9, na jejíž špičce byla loď Crew Dragon. Jejím úkolem bylo otestovat únikový systém, tedy motory SuperDraco, v podmínkách letu, kdy jsou podmínky velmi náročné. Crew Dragon se podle plánu oddělil a desetisekundovým zážehem s přetížením 4 G unikl od rakety, která se o pár sekund později proměnila v ohnivou kouli.  Crew Dragon setrvačností vystoupal do nejvyššího bodu dráhy, odhodil již nepotřebný servisní modul (trunk) a motory Draco stabilizovaly kabinu pro návrat na Zemi. Loď vystřelila nejprve výtažné a později i hlavní padáky, na kterých se snesla do vln Atlantiku. O vylovení cenného nákladu ze slané vody se postarala loď GO Navigator, která v nočních hodinách našeho času přivezla Crew Dragon i trunk do přístavu.

Pád z několika desítek kilometrů přežil i trunk, který loď dovezla do přístavu.

Pád z několika desítek kilometrů přežil i trunk, který loď dovezla do přístavu.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Při běžných misích trunk shoří v atmosféře - jde tedy o vzácný exponát hodný vystavení v muzeu.

Při běžných misích trunk shoří v atmosféře – jde tedy o vzácný exponát hodný vystavení v muzeu.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://twitter.com/
http://forum.kosmonautix.cz/
http://forum.kosmonautix.cz/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/EOslCfuWsAE55t1?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/EOsmvwGU8AAFjYX?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/EOsmvwFVUAUAPSq?format=jpg&name=4096×4096

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

43 komentářů ke článku “Crew Dragon se vrátil do přístavu”

  1. Vasek napsal:

    Na serveru zive.cz vyšel rozhodně lepší článek než na novinkách. Trochu sem zbystřil u věty: Odpojením Crew Dragon od Falconu 9 dochází k narušení aerodynamiky raketového nosiče, který se začíná rozpadat a z pozemní stanice dostává povel k destrukci. Už se ví zda ta destrukce byla pouze aerodynamickými silami nebo zasáhl destrukční systém rakety? A kdyby ano, zasáhl automaticky nebo byl spuštěn z řídícího střediska?

    https://vtm.zive.cz/clanky/triumf-techniky-podivejte-se-na-explozi-falconu-9-a-zachranu-lodi-crew-dragon/sc-870-a-202095/default.aspx

  2. Lada napsal:

    Asi si nerozumíme. „Mé spekulace“, jak jste je nazval, jsou výsledkem kombinace mne známých faktů. Máte-li jiná fakta, sem s nimi, proto snad tu je diskuse. A rád bych se dozvěděl víc než jen proklamace. Proto se ptám a rád bych se mýlil, snad si nemyslíte, že se na havárii těším?
    „Vždyť jsou tam lidi“! (to parafrázuji Švejka)

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Kolega Mirek Pospíšil shrnul informace z tiskové konference do přehledného příspěvku na fóru. Pak asi uvidíte, že Vaše zmínka o tom, že to byl jen hezký ohňostroj, byla nesprávná. Tenhel test byl opravdu komplexní.
      Klíčové bylo dosažení určité rychlosti, která byla předpokládána v 84. sekundě letu. Pak systémy samy vydaly příkaz k abortu a během 0,7 sekundy došlo jak k zapálení SD, odpojení CD od F9, tak i k vypnutí Merlinů. Věci probíhaly téměř paralelně, ne jedna za druhou. Jestli někdy SpX zveřejní přesnou sekvenci událostí po milisekundách, to nevíme.
      Víme taky, že řídicí počítač CD sleduje nejen parametry chodu nosiče pod sebou, ale taky nezávisle měří své vlastní parametry letu – rychlost, zrychlení, přetížení, polohu a orientaci v prostoru a to vše vyhodnocuje a pokud se některý parametr v určité chvíli dostane mimo stanovené limity, vyhlásí abort ještě před tím, než se s nosičem stane něco kritického.

      • Lada napsal:

        Děkuji za odpověď. Shodou okolností jsem si to na Fóru přečetl až dneska. Tímto přijměte mou omluvu a příště se budu ptát na Fóru, zdá se, že tam jsou přesnější informace. Díky a dobrou noc!
        Ale červíček pochybností stále vrtá …

        • Dušan Majer Administrátor napsal:

          Ptát se můžete kdekoliv. Pokud máte stále pochybnosti, tak už nevím, co by vás mohlo přesvědčit.

        • RoliD napsal:

          Tyhle velmi laické pochybnosti, kterými nás zásobujete jsou typické pro člověka, který nedělal na nějakém kritickém projektu a zároveň neví jakým způsobem se pracuje ve SpaceX. Je 100% jisté, že počítač/process zajištující abort mise je postavený s prioritou nad všemi ostatními procesy a má absolutní prioritu. Počítám že kompletní rozhodovací proces jestli abort ano či ne probíhá více než 100x za sekundu. Vyhodnocují se průběžné změny stovek hodnot. U mise AMOS6 došlo před výbuchem u telemetrie k takovým změnám, že tento „vzorec změn“ je podle mého názoru již „roky“ zadrátován do abort trigerů.
          A pokud máte nadále pochybnosti, tak ideální už nebue se ptát v české kotlině protože tu pro vás nejsme asi dost nobl ale přeližte si dotaz do angličtiny a pošlete ho každodenímu kosmonautovi jako námět na reportáž a nebo elonovi na twitter.

    • Jiny Honza napsal:

      Tak záchranný systém není kouzelná hůlka a je jasné, že nepomůže za úplně každé situace. Obzvlášť v případě exploze v horní části druhého stupně to bude jen o štěstí. Stačí rychlé zničení mechanismu, který drží Dragon na druhém stupni. Nebo např. zdeformování trunku tak, že nebude fungovat jako stabilizátor a naopak loď nekontrolovaně roztočí.

      Ale v naprosté většině případů k záchraně stačit bude.

  3. Jan Mládek napsal:

    Ale jsem rád že už je vylovený, tím pádem test opravdu skončil úspěšně, ještě uvidíme co ukáží data naměřený při testu

  4. Lada napsal:

    Zajímalo by mne, co by se stalo s kosmickou lodí Crew Dragon, kdyby se nosná raketa nejdříve proměnila v ohnivou kouli a pak teprve se zapálily motory SuperDraco. Stihla by se záchrana lodi i astronautů? Viz raketoplán, tam několik desítek sekund nikdo netušil, co se vlastně děje. Nebo je tam na raketě natažený drát jako na Saturnu V a když se přeruší, máme problém a zachraňujeme?
    Neví tyto podrobnosti někdo z vás? Díky, L.

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Ano, stačilo by to. Dělaly se simulace s využitím exploze Falconu 9 a družicí Amos 6. Crew Dragon by to stihl.

      • Lada napsal:

        Kde bych mohl najít něco o simulaci, o které píšete. Zatím jsem jen našel toto:
        „Dne 1. září 2016 stála na rampě LC-40 na Mysu Canaveral raketa Falcon 9, pod jejímž aerodynamickým krytem se nacházela telekomunikační družice Amos-6 vyrobená pro izraelskou společnost Spacecom. Celá sestava procházela rutinní přípravou a chystala se na statický zážeh. Právě docházelo k tankování, když v tom, 8 minut před zážehem prvního stupně, najednou raketa explodovala. Výbuch byl iniciován v místech druhého stupně. Krátce nato se vznítily i nádrže stupně prvního a nakonec se k zemi zřítil aerodynamický kryt i s nákladem, který po nárazu rovněž explodoval. Na celou událost se můžete podívat v následujícím videu.“
        Zde se jedná o okamžik před startem, případně s přivřeným okem těsně po startu, ale mne zajímá záchrana při výbuchu rakety v okamžiku Q max.

        Pokud se to dá najít jen v angličtině, tak mám asi smůlu. Ve škole jsem asi chyběl …

    • yamato napsal:

      na tlacovke po starte sa Elon tomuto pomerne dost venoval. Hovoril ze CD je dimenzovany tak, ze by mal prezit vybuch nosica a vykonat zachranny manever (prakticka ukazka bola pri CRS7, kde Dragon prezil exploziu druheho stupna a spadol do mora)
      Co sa tyka rozpoznania problemu, o tom zase pomerne dost hovoril Brindestine. CD pocas celeho startu vie, kde je a kde by mal byt. Cize sleduju sa nielen motory, ale aj letova trajektoria, ci je v ramci tolerancie. Pokial nastanu problemy, software ich rozpozna ovela skor, nez zacnu byt viditelne.
      Pozrite si tu tlacovku 🙂

  5. Jan Mládek napsal:

    Trunk se solárními panely je opravdu servisní modul? Vždycky jsem měl vzato že je servisní modul část lodi kde je palivo, korekční a manevrovací trysky, akumulátory, ale možná se mílím

  6. Jura napsal:

    Na videu je skutečně Crew Dragon na palubě lodi Go Searcher, ale Trunk na palubě vidět není, ačkoli podle fotek má být na zádi poblíž nakládacího jeřábu. Předpokládám tedy, že Trunk přivezla loď Go Navigator.

  7. alois napsal:

    Na Novinky.cz byl včera také článek s timto podivným textem, redaktor neví o čem píše. Asi dneska ty motory v tom prázdným trunku marně hledá.

    V okamžiku, kdy loď začala klesat, oddělila se od ní raketová část s již vyhořelými motory SuperDraco.

  8. Geo napsal:

    Trunk není náhoda, podle mne jej zachránili plánovaně

  9. Vasek napsal:

    Mě docela překvapilo v jak dobrém stavu je trunk po volném pádu z několika desítek kilometrů.

  10. Tinu napsal:

    Zajimave, ze vylovili i ten Trunk… Docela by me zajimalo, jestli to planovali, nebo ho nekde nahodou zahledli splouchnout.

    Mimochodem na videu privazi Dragona GO Searcher a ne GO Navigator…

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.