sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Neo Space Group

Saúdskoarabská společnost Neo Space Group (NSG) podporovaná suverénním investičním fondem se snaží pronajmout kapacitu na více oběžných drahách, aby posílila své postavení na družicovém trhu, dříve než bude vlastnit a provozovat svou vlastní konstelaci.

Fúze dat

Boeing plánuje předvést technologii senzorové fúze, která by mohla zlepšit vojenské situační povědomí kombinací dat z atmosférických a vesmírných senzorů. Tato fúze dat ze senzorů by mohla být doručena operátorům na zemi nebo pilotům.

SpaceNews

Týdeník SpaceNews, který se zabývá vesmírným zpravodajstvím slaví 18. září své 35. výročí.

Indické projekty

Indická vláda udělila souhlas s řadou velkých vesmírných projektů včetně návratu lunárního vzorku prostřednictvím mise Chandrayaan-4 a prvního modulu vesmírné stanice.

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Testovací nádrž pro Starship

Na kosmodromu Boca Chica je v těchto dnech opět živo. Dělníci tu postupně svařili dva polokulovité konce nádrží, u kterých se předpokládalo, že budou použity na Starship SN1, kterou jsme dříve znali jako Mk3. Jenže poslední hodiny ukázaly, že SpaceX má s těmito díly úplně jiné plány. Dělníci ke každé kupoli připojili jeden prstenec a v průběhu noci na dnešek obě části spojili. Vznikla tak zmenšená verze nádrže lodi Starship, která již brzy podstoupí zkoušky. SpaceX chce zřejmě prozkoumat pevnost svarů v exponovaných místech nádrží ještě než přistoupí ke stavbě testovacího prototypu lodi.

Sestavení testovací nádrže od místní zpravodajky Mary.
Sestavení testovací nádrže od místní zpravodajky Mary.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Teď když víme, co SpaceX staví, dostává význam i dříve avizované uzavření místní silnice číslo 4. K této uzavírce by mělo dojít již v noci na čtvrtek mezi 2:00 a 3:00 SEČ (19:00 až 20:00 místního času). Dá se očekávat, že v této době dojde k převozu dokončené testovací nádrže z montážní oblasti na startovní rampu.

Zde tato zmenšená nádrž podstoupí zkoušky tlakování, při kterých bude vystavena provoznímu tlaku. Tyto zkoušky mají za úkol prověřit odolnost její konstrukce, aby se pokud možno minimalizovala možnost roztržení svarů, ke kterému došlo u Starship Mk 1.

Aktualizace 8. ledna 18:35
Podle aktuálních informací se zdá, že nádrž byla znovu rozdělena na dvě části.

Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://forum.nasaspaceflight.com/…49602.0;attach=1604989;image
https://pbs.twimg.com/media/ENu23ZQWkAA-R0c?format=jpg&name=small

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Štítky:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
11 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Vladimir Todt
Vladimir Todt
4 let před

Proběhne testování na zjištění meze pevnosti nádrže? Předpokládám, že ne.
Není jistota, že by minimálně část vršku spadla na nádrže za bermou na západ od standu. Minule měli s Mk1 velké štěstí, že se jim vrchlík nezabořil směrem na západ do nádrží s kapalným kyslíkem a metanem, ale letěl na sever a zabořil se do pískobahna.

Všimli jste si také, že betonová „launchstand“ plocha byla obestavěna na okrajích betonovými zátarasy?

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpovědět  Vladimir Todt

To nevím, Chris Bergin píše jen: mated ahead transportation on the RollLift for a tanking test

Vladimir Todt
Vladimir Todt
4 let před
Odpovědět  Dušan Majer

pro dnešek je to stejně jedno, zase tu testovací nádrž rozebrali. 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpovědět  Vladimir Todt

Třeba dělali jen fit check.

Vladimir Todt
Vladimir Todt
4 let před
Odpovědět  Dušan Majer

To ano, ale když jsem večer a v noci při práci po očku koukal na video, tak se mi zdálo, že i svařovali. Pak toho nechali. Asi to nesedí přesně. Tady jde o milimetry a i méně. Problémy v cm jsou neakceptovatelné. Pak by část sváru byla napínána více a praskla by klidně i jen při pracovním tlaku.
Ono se to nezdá, ale pro představu na LabPadre foru jsem jim spočítal, že např. 9 m průměrný prstenec oceli 301 se při rodílu teploty o 15 °C (10 nad ránem 25 ve dne) změní v průměru o cca 2 mm. A plechy mají 4 mm tloušťku. A už s tím je problém. A to nepočítám nepřesnost obvodu při odřezání před svařením. Sice zde jde asi o problém rovnosti hrany skruže, ale + možná i průměru a zvlnění okraje.

Na jednom zoomu bylo vidět jak přesně byly na skružích napsány průměry. Např. 9,07 a 8,95 nebo tak nějak.

gg
gg
4 let před
Odpovědět  Vladimir Todt

Čekal bych, že aerodynamika letícího plechu je otřesná a navíc že poškodit nádrže s kyslíkem nebo metanem, pokud nejsou pod čistě atmosférickým tlakem, nebude tak úplně jednoduché (viz onu slavnou anekdotu o bouchání do natlakovaného Centauru kladivem).

Vladimir Todt
Vladimir Todt
4 let před

Dnešní uzavírka zrušena.

chello
chello
4 let před

Ta deformace při zvednutí vrchlíku se skruží mě celkem překvapila. Vpasování horní části tak nějak přesně bylo celkem umění 🙂

Samo2
Samo2
4 let před
Odpovědět  chello

Predtým na Mk-1 použili podstatne hrubší materiál, toto má okolo 4 mm.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpovědět  milan,m,

Díky za odkaz!

https://kosmonautix.cz/2020/01/08/testovaci-nadrz-pro-starship/