Na Floridě roste rampa pro Super Heavy

Že u floridské rampy 39A panuje čilý stavební ruch, není nic nového. Ostatně na našem webu najdete nejméně tři články (z května, srpnaříjna letošního roku), které se tomu věnují. SpaceX, která má rampu pronajatou, spustila už před několika měsíci stavební práce, jejichž úkolem mělo být podle očekávání vybudování startovní rampy pro kosmické lodě Starship a vzniknout zde měla i přistávací plocha, na kterou by testovací exempláře dosedaly. Jak ale čas plyne a na staveniště přijíždí další a další díly, tak se zdá, že SpaceX míří s tímto areálem výše, než se původně čekalo.

Černá kovová konstrukce na budované rampě u 39A by měla být základem deflektoru spalin.

Černá kovová konstrukce na budované rampě u 39A by měla být základem deflektoru spalin.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Přiložené fotky, které pořídil Jared Frankle, ukazují, že na staveništi vyrostla velká černá kovová konstrukce. Na internetu se okamžitě rozběhly spekulace o jejich účelu. Vzhledem k rozměrům, tvaru a umístění se zdá, že by mělo jít o deflektor spalin (flame diverter). Podstatné ale je, že by podle kvalifikovaných a důvěryhodných odhadů neměl sloužit lodím Starship, ale rovnou velkým raketám Super Heavy. Až doposud se očekávalo, že u rampy 39A vznikne jen zjednodušená konstrukce se startovním stolem, jakou má SpaceX na texaské základně Boca Chica. Nyní se zdá, že na Floridě roste skutečná plnohodnotná startovní rampa, která bude mnohem větší, bytelnější a komplexnější.

Takto si Jay DeShetler z NSF představuje rampu 39A po dokončení stavebních úprav.

Takto si Jay DeShetler z NSF představuje rampu 39A po dokončení stavebních úprav.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com

Zdroje informací
https://twitter.com/
http://forum.kosmonautix.cz/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/EL7jDLBWkAAXws3?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/EL7jCV-X0AAjAPQ?format=jpg&name=4096×4096
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2019/10/NSF-2019-10-07-15-13-46-149.jpg

Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

23 komentářů ke článku “Na Floridě roste rampa pro Super Heavy”

  1. Vladimir Todt napsal:

    Jsem na těch 170 m na výšku celé konstrukce i s věžojeřábem zvědavej. Byla by to nejvyšší stavba v okolí, čnící i nad VAB.

  2. KarelTv napsal:

    To je celkem povzbuzující, StarShip je samotný k ničemu bez SuperHeavy. Radši bych nejdřív viděl SH třeba i s jednorázovým 2.stupněm. Ale ta rampa bude muset být obrovská a nebude levná, včetně zázemí okolo. Takové monstrum nezbastlí za pár měsíců.

  3. Karel Novák napsal:

    Můžu se zeptat, kde najdu ty kvalifikované a důvěryhodné odhady, podle kterých jde konstrukcí pro Super Heavy?

  4. KarelTv napsal:

    Vzhledem k tomu, že se na trhu neudržela ani supersonická dopravní letadla, která byla schopna fungovat z běžných letišť, lze o rentabilitě osobní dopravy raketou už z tohoto principu pochybovat. Další problém je bezpečnost.

    • Petr Šída napsal:

      No jo, jenže to jedno fungující nadzvukové letadlo trpělo mnoha omezeními a mělo extrémně drahy provoz a malou kapacitu

      • KarelTv napsal:

        No a co z toho bude mít raketová doprava lepší ? 🙂 Technika od éry Concordů taky výrazně pokročila a dá se očekávat, že dopravní supersonik s dlouhým doletem by měl dnes lepší parametry.

        • ldx napsal:

          Určitě v tom, že většinu letu se bude pohybovat mimo hustou atmosféru, takže nebude tady například omezení max. rychlosti na Mach 3 dané zahříváním pláště.
          A taky parabolická dráha je myslím přirozeně nejefektivnější, pokud teda není potřeba si pomáhat vztlakem vzduchu na křídlech.

      • BlackSheepOI2 napsal:

        Vývoj v leteckej doprave je kontinuálny a prejavuje sa to aj cenou leteniek. Starship odhliadnuc od ceny, už len svojimi obmedzeniami vyplývajúcimi z použitia raketových motorov nemôže v blízkej dobe tej leteckej hoc nazvukovej konkurovať.

        • Racek napsal:

          Pokud nebude poptávka, nebude ani supersonic. Boeing taky v době Concordu vyvíjel typ 2707 pro 300 lidí, ale aerolinky po počátečním nadšení zájem neměly. Boeing 787 měl být také původně o aso 120 km rychlejší, ale aerolinky chtěly úspornější variantu. No a v dnešní době uhlíkové nákazy by každý litr paliva vzbudil mocné demonstrace. Pod heslem kapka ke kapce … a máte 2 kapky. Bohužel pořád jen ty dvě… ale to se slyšet nechce.
          Ovšem některé představy pana Muska jsou jaksi …

          • Vladimir Todt napsal:

            Pro i ověření získávání metanu na Marsu chce už na Zemi získávat metan pro rakety onou reakcí z CO2 a H2O s energetickým využitím Slunce. Uvidíme jak mu to vydrží, sice ano, byl by to uhlíkově více neutrální zdroj (odejme CO2 z atmosféry a pak po spálením zase vrátí), ale zemní plyn je stále levnější, než takto uměle získaný metan.
            Takže argumentace ohledně uhlíkové stopy je u EM zatím nejasná, dle toho jak se mu představy promění v realitu.

          • bohyn napsal:

            @Vladimir Todt: ta výroba metanu ze solarů uspokojí ty hloupejší ekology. Realista si spočítá, kolik se toho metanu, tak jak je to teď prezentováno, dá vyrobit.

  5. Jana Kosova napsal:

    Četla jsem, že do nákladní varianty této rakety by se mohl vejít několikanásobně větší kosmický dalekohled než JWST. Dá se odhadnout jak velký by tedy mohl být ? Nebo to samé se dá odhadnout i o nástupci BFR, kterého první náčrty byli nedávno publikovány i zde ?

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.