sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Proton-M na Štědrý den uspěl

Pátý start rakety Proton v letošním roce se uskutečnil 24. prosince a byl úspěšný. Nákladem byla meteorologická družice Elektro-L3, která bude pracovat na geostacionární dráze. Anatolij Zak s odvoláním na Vladimira Babyškina, vedoucího projektu v NPO Lavočkina, uvádí, že Elektro-L3 je těžší než dvě předchozí družice tohoto systému, jelikož se přešlo z nosné rakety Zenit na silnější Proton. Nádrže servisního modulu Navigator tak mohly být kompletně naplněny. Samotný vývoj družice začal v roce 2012 a původně měla také letět na Zenitu. V únoru 2015 ale kvůli ukrajinsko-ruskému konfliktu bylo rozhodnuto o přesunu na raketu Proton.

Když v prosinci 2015 startovala družice Elektro-L2, očekával se start třetího exempláře na přelomu let 2016 a 2017. V únoru 2016 přišla potěšující zpráva, že výrobní závod RPK dokončil kalibraci vícespektrálních přístrojů, které mají na palubě družice snímkovat Zemi. Nečekaně však za pár měsíců přišla informace o odkladu startu na konec roku 2017. Posun o rok měl být vynucen nezbytným vylepšením důležitých palubních přístrojů na základě poznatků získaných z předchozích misí.

14. prosince 2019 - integrace Elektro-L3 a horního stupně Block DM-03
14. prosince 2019 – integrace Elektro-L3 a horního stupně Block DM-03
Zdroj: http://www.russianspaceweb.com/

V polovině roku 2017 byl start opět odložen – tentokrát na podzim 2018 – dokonce bylo stanoveno i přesné datum – 22. října 2018. V té době se už pracovalo na nosné raketě Proton-M i na horním stupni Block DM-03, jejichž sestavování bylo dokončeno v září 2018. Jenže už v dubnu 2018 došlo k posunutí startu na druhý kvartál roku 2019. V září pak přišel posun na říjen 2019. Důvody musíme hledat u samotné družice. Její stavba sice pokračovala, ale podle zdroje obeznámeného se situací, jak uvádí Anatolij Zak, stále zůstávalo několik technických problémů, ačkoliv už měly být vyřešeny.

Proton-M nakonec z bajkonurské rampy 81/24 odstartoval 24. prosince ve 13:03 SEČ. Raketa samotná pracovala skvěle a ani horní stupeň Block DM-03 nezlobil. Jeho tři zážehy dovedly sestavu na správnou dráhu, takže 6 hodin a 37 minut po vzletu mohlo dojít k oddělení Elektro-L3 od horního stupně. Družice se následně usadí nad rovníkem na 165,8° východní délky.

Průběh letu Protonu-M s horním stupněm Block DM-03 a družicí Elektro-L3.
Průběh letu Protonu-M s horním stupněm Block DM-03 a družicí Elektro-L3.
Zdroj: http://www.russianspaceweb.com/

Přeloženo z:
http://www.russianspaceweb.com/

Zdroje obrázků.
https://pbs.twimg.com/media/EMkFzdNWkAAsuf2?format=jpg&name=large
http://www.russianspaceweb.com/…/elektro/l3/block_dm03_integration_1.jpg
http://www.russianspaceweb.com/…/weather/elektro/l3/elektro_l3_scenario_1.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
11 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Hanh
Hanh
4 let před

Ta vizualizace Anatola Zaka neni moc povedena, nedovoluje to ani zacit chapat nebeskou mechaniku. Vysledkem je, ze takto to nemohlo na 100% probihat 🙁

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Hanh

Vizualizace jsou vždy na hraně mezi věcnou správností a srozumitelností. Většinou je potřeba nebrat je doslova a pokud tomu člověk rozumí, tak je mu jasné, co kde chybí a co si musí domyslet.

Alois
Alois
4 let před

Je ku podivu, že Čeloměj jako autor moderní konstrukce Protonu nedostal zelenou pro UR-700 jako moderní nosič pro ruský Měsíční program a byl upřednostněn Koroljov jehož N-1 byla vlastně improvizací neb neměl vhodné motory.

maro
maro
4 let před
Odpověď  Alois

Malá nápověda: že by to jedovaté hypergolické palivo a tedy specializace na „náklaďáky“ a military? Ovšem nic pro osobní dopravu. Na to měl se svými nejedovatými nosiči monopol právě Koroljov.

Racek
Racek
4 let před
Odpověď  Alois

No, UR 700 byla velmi ambiciozní konstrukce, ovšem také vemi složitá a řada prvků byla asi nad síly tehdejší úrovně techniky a přidělených financí SSSR. Navíc motory RD 700 byly jen na papíře. Také horizont vývoje byl navrhován hluboko do let 70 desátých. Vhodné motory s nejedovatým palivem Gluško odmítl dodat. Ne, sověti tehdy rozhodli správně. Nicméně, N1 chybělo zase cca 30 tun nosnosti, aby bylo možno zvolit dostatečně bezpečnou koncepci letu. A navíc, z přípravě sověti stratili 1 rok diskusemi a financování bylo vysoce podhodnocené, neumožňující provést pozemní zkoušky. C_ož je dostečně známo. K letu na měsíc i s touto riskantní technikou jim chybělo min. 5 dalších let vývoje. A na to SSSR už neměl.

Risa123
Risa123
4 let před

Nemám důkazy pro tento konkrétní příklad, ale ve SSSR nemusely objektivní argumenty nutně hrát hlavní roly.

VN
VN
4 let před

Zarazilo mne jak po oddělení druhého stupně hořel první stupeň ještě několik vteřin. Při pohledu zespodu jakoby doháněl druhý stupeň. Tohle dělá Proton běžně nebo to byl jenom optický klam? U žádného jiného startu jsem nic podobného neviděla.

Brodský
Brodský
4 let před

Rád bych se zeptal, zda Falcon někdy vynesl náklad přímo na GEO (tedy nejen na GTO). Prohlížel jsem si tabulky startů Falconů na ElonX-SpaceX, ale vždy je tam jen GTO. Z toho mi vyplývá, že všechny druhé stupně Falconů se nakonec vrátily do atmosféry a žádný neskončil na hřbitově nad GEO. Je to tak?

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Brodský

Je to tak, Falcony zatím na GEO nedoručují, ale to by se mohlo změnit příští rok u startu FH, který by mohl náklad doručit na GEO.

Brodský
Brodský
4 let před
Odpověď  Dušan Majer

Díky

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Brodský

Není zač.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.