Zařízení New Shepard určené k provádění suborbitálních skoků se připravuje na misi NS-12, při které bude pohonná jednotka použita již pošesté. Půjde tedy o rekord – dosavadní rekordman letěl „pouze“ pětkrát. Je potřeba zdůraznit, že letový hardware podstupuje mezi jednotlivými misemi jen minimální údržbu. Firma Blue Origin již vyvezla New Shepard na startovní rampu v Texasu, ale kvůli ne zrovna ideálnímu počasí se posunul termín startu. Původně se počítalo se zážehem kyslíkovodíkového motoru BE-3 v úterý kolem 15:30, nyní to vypadá, že start proběhne až kolem 17:30. Stejně jako při minulých misích se můžeme těšit na motorické přistání pohonné jednotky a následné dosednutí kabiny na padácích.
Pro firmu Blue Origin je důležité, že půjde o devátou komerční misi, při které New Shepard vynáší vědecké experimenty pro různé zákazníky. Že je o tyto suborbitální skoky s krátkodobým stavem mikrogravitace zájem, dokazuje i fakt, že aktuální New Shepard ponese již stý náklad od zákazníka. A nejde jen o vědecké experimenty. Na palubě kabiny New Shepard je třeba několik tisíc pohlednic od studentů z celého světa pro neziskový Club for the Future pod hlavičkou Blue Origin. Cílem tohoto klubu je inspirovat nastupující generaci a navést její členy k zájmu o přírodní vědy.
EDIT 10.12. 16:15
Dnes se nepoletí. Start byl kvůli špatnému počasí přeložen. Nejbližší termín je ve středu – přesný čas bude upřesněn.
EDIT 11.12. 18:25
Startovat by se mělo dnes v 18:45
Přeloženo z:
https://www.blueorigin.com/
Zdroje obrázků:
https://assets.cdn.spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/01/03181720/launch.jpg
Odklad na 17:30 CET
Ano, tento termín máme uveden i v článku.
Dnes se nepoletí. Kvůli špatnému počasí to zkusí nejdříve ve středu.
Ten komentář měl jít ke krátké zprávě, srry.
Aha, už chápu. Stane se.
Stý? Nie náhodou Še-stý ?
Je to správně. Přečtěte si článek, opravdu je na palubě již stý (100.) náklad. Při každém startu se vynáší hned několik nákladů. Při jednom startu vynesl New Shepard rovnou 38 nákladů.
Stý nestý… od lodi postavené pro dopravu lidí je to smutné…
Pohlednice, braky a často presudo experimenty… a lidi na 0. Ostatně by mě zajímala cena jakou si účtuje Blue Origin za takový náklad skoro bych odhadoval symbolickou cenu 1000 USD za náklad
Co jsou, prosím, presudo experimenty?
Vědecké experimenty dávají možnost nějak využít kabinu, která potřebuje ověřovací lety, aby mohla bezpečně vozit astronauty.
Dělají nějak příliš mnoho ověřovacích letů. Působí to dojmem, že jim tam něco nefunguje a nemůžou přijít na to, co to je.
Lod pro prepravu lidi se teprve stavi. Kolik Dragonu postavila SpaceX nez prepravi 1. pasazery? Crewdragon to bude nejmene 3. nebo 4.
To, na co se divame u Blue Origin je obdivuhodne. Porad produkuji dalsi kabiny i rakety (pomalu ale jiste), resp. nove tovarny, a jeste stihaji i vydelavat na „testovacim provozu“. Vcera s 6x letenou suborbitalni raketou.
Podle mne jim vse funguje na 100 %.
Kdy poletí první lidé?
Těžko říct, termín zatím není znám.
Spis by me zajimalo kdy poleti poprve na obeznou drahu…;-)
New Shepard nikdy. Blue Origin chystá na rok 2021 premiéru rakety New Glenn, která bude o něco slabší než FH a její první stupeň bude opakovaně použitelný. Práce na floridské rampě jsou v plném proudu.
A kdy poletí New Glenn, aby se BO konečně dostala do kosmického klubu?
Premiéra je plánována na rok 2021 – na floridské rampě je hodně živo.
Nebylo by lepší napsat, že New Shepard „nese“ již stý náklad.
Přece jenom vynést znamená nesením dopravit ven. Pokud bych vynesl smetí stejným způsobem, tak by doma nebyli rádi.
Nechci rýpat, jenom mi to prostě nesedí.
Váš web je skvělý, moc děkuji za aktuální informace o kosmonautice.
V kosmonautice se běžně používá slovo vynést pro dopravu něčeho nahoru – např. na oběžnou dráhu – Falcon 9 vynesl telekomunikační družici. V tomto případě jde sice jen o suborbitální skok, ale principů zůstává zachován.
No on ten náklad nejdřív vynese do „vesmíru“, a pak ho vrátí zpět.
A ta druhá fáze je v kosmonautice hodnocena mnohem lépe, než při vynášení smetí.
Se divim, ze nikdo jeste nepolozil otazku, jestli nechces okomentovat nekdy start NS? 🙂 ja to nikdy zive nevidel, tak se snad zitra dockam.
Ale jo, občas se někdo zeptá. A vždy odpovídám, že klidně, jen to musí být v něčem výjimečné – třeba první pilotovaný let a tak podobně.
O vykopnutí a spadnutí lidí zpět zatím ani zmínka. Osobně si myslím, že v tom první lidé budou sedět nejdříve ke konci roku 2020.
No já jsem se tak nad tím dneska zamyslel a napadly mě dvě věci.
Jednal k těm lidem, není tam žádná záchrana z rampy a ani v prvních fázích letu, poté je určitá šance na záchranu, ale jen teoretická. Takže pokud jde o lidi, tak jsem vcelku pesimistický.
No a to druhé je, že se vůbec nikam neposunují, mají stále stejné přistání jako na začátku, žádný posun k optimalizaci a snížení spotřeby paliva. Smutné.
Kabina má záchranný systém, který by ji odnesl pryč od nosiče.
Pardon, beru zpět, nechal jsem se unést informací, která asi patřila k verzi bez posádky.
O vyneseni lidi se bavily damy az behem prenosu. Kabina pro prepravu osob se teprve stavi. Logicky si musi Blue Origin otestovat kolik toho NS snese, aby lidem nedali vstupenky na „atrakci“ moc levne. Prejme tomuto NS, co nejvice startu, nemuzeme tim nic ztratit.
Pro zájemce o info – v místě startu je teď silná mlha, čeká se na zlepšení, start pravděpodobně dnes 11.12.2019 do 18:00 SEČ
(dávám to sem, protože všude na této stránce je buď „čas bude upřesněn“ nebo, že je to v 16:00 SEČ)
Je tam T-45, což je doufám začátek přenosu, tak by se mělo startovat 18.45-19.00.
Posun na 18:40
Aktualizace NS12 : Start je nyní 18:43 SEČ. Přenos začne o 15 min. dříve.
Zdroj:
https://twitter.com/blueorigin/status/1204808069160558593
Díky moc všem za aktualizace, doplním video do článku.
Odpočet stojí na T-10
Fantastická podívaná, o nemělo chybu.
Nejsem z těch letů do 110 km a zpět už tak „ekcajting“ a nemám tak spektakulární „feel“. Po 19 letech existence BO a po několika takovýchto testech už to chce něco více. Snad uvidíme za 2 roky.
Dnes tam měli vyplňovací vatu. Už moc není o čem povídat.
Znovupoužitelnost je o rutině. Přistál už někomu šestkrát stejný stupeň?
Pokud nepočítáme raketoplány, tak ne. Ale suborbitální skoky jsou jednodušší než orbitální mise.
Srovnávat návrat boosteru z necelých 100 km z rychlosti, tuším 1800 mph s návratem 2,5x větší trubly ze 150 – 170 km z rychlosti, tuším 6000 mph a ještě přistávající i na houpající se mořské plošině místo pevné zemi to chce hodně velké fanouškovství pro BO. :O
Přece jen je BO o 2 roky starší než SpaceX a má větší zdroje a stále testuje „hopsadlo“ v kterém už měli sedět zákazníci. Mě by zajímalo co ještě potřebují testovat? Chtějí mít pro ověření bezpečnosti v řadě 10 OK testů s tímto strojem? A budou zákazníci létat s tímto strojem nebo až s dalším? Samé otázky na které komentářová vata nedává žádné odpovědi.
No, jako kluk jsem taky rád pouštěl draky, a přistál mi víc než šestkrát, ale kdy už konečně začne ta kosmonautika?
A jinak ty pajednotky typu pídě, lokte, sáhy apod., v 21. století oficiálně uváděné v rámci telemetrie, to je jedním slovem otřesné. Blueorigiňákům by měl někdo vysvětlit soustavu SI.
A jinak jak zcela správně naznačuje Vladimír Todt, začali dva roky před SpaceX, patří nejbohatšímu dvojnožci na světě, a oběžná dráha je pro ně něco, co znají jen z vyprávění. Tímhle tempem bych očekával třeba přistání na Marsu někdy kolem roku 2500.
„Blueorigiňákům by měl někdo vysvětlit soustavu SI.“ a taky všem výrobcům a pilotům dopravních a většiny vojenských letadel, že…
Mno ono je to děs běs, souhlasím. U těch letadel je to ale složitější. Ano šlo by to ale zrovna ty stopy u výšky se tak nějak dobře hodí na jednotlivé FL. Co vím, tak ale náklad a palivo už snad na SI přešli. Bohužel rychlost a výška zatím ne a k tomu se ještě taky používá u rychlosti i Machovo číslo.
X-15 určitě ano. I s lidmi. 🙂
Ještě trochu mimo BO, ale v návaznosti na dnešní přímý přenos indického startu. Věnuje se někdo na Kosmonautixu indickým plánům?
Dnes jsme o tom startu vydali článek.
Je potřeba kliknou na hlavní stránku kosmonautix.cz a nehledat toto info v diskuzi pod BO článkem. 🙂
Takže:
1) že je článek o indickém startu na hlavní stránce mne samozřejmě těší, já jsem sledoval přímý přenos. Vzhledem k tomu, že původní start BO měl být v 16:00, zůstal jsem na stránce a jen občas sledoval odklady.
Indie nemá takové PR jako jiné firmy, ale myslím, že od země s potenciálem 1,5 miliardy obyvatel můžeme čekat hodně, ostatně kosmonautiku nelze oddělit od armády.
2) můj dotaz na počet opakovaných přistání byl věcný, nechtěl vybudit skalní fanoušky SX.
Jde o to, že srovnávat suborbitální a orbitální stroje dost dobře nejde. Proto to nedorozumění v diskusi. Pán na Vás ale reagoval trochu ostřeji, než by bylo zdrávo.
Pro mě je srovnání vzletu a návratu NS (vertikální vzlet a přistání + horizontální vzdálenost do 200 m?) versus F9 (horizontální vzdálenost k místu přistání až 900 km s kombinovaným letem vertikálním + výrazně horizontálním) dost kulhající na všechny 3 nohy. Značný rozdíl velikosti jsem již zmínil.
Přeneseně to je jako srovnávat (v posunutém měřítku níže) NS s Grasshopperem, který několikrát létal také nahoru a dolu do o něco výše než 1 km při poslením letu a byl ještě před NS (ano BO mělo předtím také 2 hopsadla, ale menší a s menšími lety než GH).
Celkově má BO, tuším, 2 lodě NS. 1 je už odstavená a je muzeum. 2. je nyní aktivní se 6 lety a 6 přistání.
Versus SpaceX s F9 nevím jak moc vyhodnotit deficit v počtu přistání s 1 stupněm, když má nyní 1 stupeň, který přistál 4x. 2 stupně, které přistály 3x, 4 které přistály 2x A pak zbylé přistály 1x. Všechny jsou v činné službě (celkově jich mají nyní po přistání nevyřazených a činných tuším 9 kusů). Historicky s prvními stupni přistáli úspěšně už 46x.
Z toho vidíte proč srovnání přistání NS s F9 nesrovnávám. Nebo ano, ale pak to pro BO, která je o 2 roky starší firmou a mám masivní finanční krytí vychází dost bledě statisticky spolu s rozdílnou náročností misí NS x F9. F9 je již využíván k předpokládanému účelu, NS zatím nikoliv. BO posunulo NG první let na 2021, kdy snad možná dosáhnou konečně orbity 21 let od založení firmy. Tedy to co SpaceX dosáhla 6 let od založení firmy, kdybychom srovnávali bez ohledu na velikost nosičů (viz jako srovnávat NS x F9 i bez ohledu na velikost nejen suborbit x orbit dopravní prostředek).
Zde jsou obrovské zkušenostní rozdíly, a to nemluvím o Crew Dragonu a nutnosti naučit se budovat a udržovat zkušenosti s podporou života přímo na orbitě už nyní teď funkčně. A to počítejme, že až BO dojde k těmto milníkům, tak bude mít jistě, jako už měli i ostatním, problémy a odklady.
Celkově to nesrovnávám, kdybych to začal vážně srovnávat, tak bych byl k BO krutý.
Veškeré vaše námitky k BO se dají odbýt jedinou větou:
Bezos má jiný byznys plán než Musk.
Jinak všimněte si, že jediný kdo se v této diskuzi snaží srovnávat Blue Origin se SpaceX jste vy.
No, loď i let vypadali dost důvěryhodně a zřejmě jsme prvním letům nablízku. Jestli to bude ziskové, to opravdu nevím. Jde o to, že po uspokojení prvních zájemců a nadšenců bude muset být cena uzpůsobena možnostem normálních zákazníků.
A kolik jich bude? Uvidíme. Já bych do toho třeba nikdy nevlezl. I když ten zážitek nebude moc odlišný od jízd na těch šílených horských drahách. Ale já jel jednou, asi před 50 lety ve Stromovce a stačilo. 🙂
Mít finance a možnost se rozhodnout jít do hopsadla nebo komerčně obletět na pár hodin (plně by mi stačilo), tak bych hopsadlo bral max jako tréninkový let a hlavně koukal po cestě na orbitu. Zážitky to budou diametrálně odlišné.
Toto je lepší top horská dráha pro majetnější. 🙂
Hodne bude asi zalezet, zda SpaceX nabide CDragon k turistickym vyletum a za kolik.
A jestli nabehnou lety SpaceShipTwo, pokud ano a mel bych na to penize, tak volim SST, je to pohodlnejsi a subjektivne bych se citil bezpecneji v necem co pripomina letadlo.
Priznam se ze me take BO docela sedi. Ano, je to neco uplne jineho nez Space X, ale to neznamena ze to je spatne.
Bezos je znam tim ze zakaznik je na prvnim miste, ostatne kdo kupoval neco na Amazonu tak vi ze klientska podpora je asi zdaleka nejlepsi nez kdekoliv jinde.
Takze verim ze se snazi mit 99.9999% jistotu ze az tam posle lidi tak to bude bezpecne.
Co se zakazniku tyce – kolik je letu na Mig-29 za nejakych $18000. Nebo letu ve „vomit comet“, tusim za $8000
Tohle je zase o rad vyse, rychlostne, vyskove i nepretrzite delky stavu beztize. Takze rekneme $99 999 zni jako dobra cena, kterou si dost bohatych bude moci dovolit. Nezapomente ze v zahranici to neni tak velka castka, u Google ci Amazonu nebo Facebooku si za rok vydelate cca $250 000 a vice hrubeho, takze rekneme ze v porovnani s CR kupni silou by tech $100 000 bylo zhruba 300-400 tisic Kc?
Neda to kazdy, ale je to utratitelna castka.