sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Eutelsat 5 West B potkala závada

Když 9. října startovala raketa Proton-M věnovala se pozornost hlavně zařízení MEV-1, které má vyzkoušet možnosti prodlužování života družic. Druhý pasažér, telekomunikační družice Eutelsat 5 West B, byla spíše v pozadí. Nyní se jí budeme věnovat, ale není to potěšující zpráva. Jak před pár dny uvedl provozovatel družice, Eutelsat 5 West B postihla anomálie na jednom ze dvou fotovoltaických panelů. Družici postavila firma Northrop Grumman a jejím úkolem je pokrýt na 15 let televizním vysíláním oblast Francie, Itálie, Alžírska a okolních oblastí.

Událost se objevila na jednom ze dvou fotovoltaických panelů v době, kdy se družice blížila do zkušební oblasti,“ uvedla Marie-Sophie Ecuer, mluvčí firmy Eutelsat a dodala: „Momentálně probíhá ve spolupráci s firmou Norhtrop Grumman proces zkoumání incidentu a vyhodnocování jeho vlivu na výkon družice.“ Firma dále uvedla, že družice je plně pojištěna proti případné nefunkčnosti, přičemž pojistka pokrývá start a první rok fungování.

Plánované pokrytí Evropy tzv. transalpinským svazkem na družici Eutelsat 5 West B.
Plánované pokrytí Evropy tzv. transalpinským svazkem na družici Eutelsat 5 West B.
Zdroj: https://www.parabola.cz

Raketa Proton-M s horním stupněm Briz-M vynesla Eutelsat 5 West B a MEV-1 na eliptickou oběžnou dráhu. Podle dat od americké armády, která sleduje objekty na oběžné dráze, vyplývá, že Eutelsat 5 West B úspěšně s pomocí palubního pohonného systému upravil svou dráhu a dosáhl téměř kruhové dráhy ve výšce 36 000 kilometrů. Podle informací od Eutelsatu došlo k závadě až poté, co družice této dráhy dosáhla, konkrétně v době, kdy se blížila do zkušební oblasti. V ostrém provozu měl Eutelsat 5 West B viset nad 5. poledníkem západní délky.

Na palubě družice bychom našli 35 transpondérů v pásmu Ku, které dodala firma Airbus Defense and Space. S jejich pomocí má Eutelsat 5 West B pokrýt potřeby trhu v dané oblasti a zajistit v ní nepřerušené dodávky služeb pro zákazníky. Na družici bychom našli také uzlový prvek systému EGNOS (European Geostationary Navigation Overlay System), který vysílá rozšířené navigační údaje systému GPS a Galileo pro zlepšení přesnosti určení pozice a spolehlivosti. Systém EGNOS používají například piloti v kritických fázích jako je závěrečné přiblížení k ranveji a přistání. Evropská agentura GNSS podepsala v roce 2017 patnáctiletý kontrakt za 102 milionů euro na umístění prvku EGNOS na Eutelsat 5 West B. Tato družice má také za úkol nahradit družici Eutelsat 5 West A, která startovala v roce 2002 a překročila očekávanou životnost. Podle firmy Eutelsat byly příjmy z této družice ve fiskálním roce 2018 – 2019 téměř 30 milionů euro.

Druhá družice vynesená 5. října raketou Proton-M (tedy MEV-1) si vede dobře. „Družice je v dobrém stavu, provedla všechny rozkládací činnosti včetně fotovoltaických panelů,“ uvedl Tom Wilson, prezident firmy Space Logistics, což je dceřiná společnost Northrop Grumman a dodal: „Všechny systémy jsou v normě a MEV započala několikaměsíční fázi úpravy oběžné dráhy, aby se začátkem příštího roku mohla setkat s první klientskou družicí.“ MEV-1 se v blízkosti geostacionární dráhy spojí s družicí Intelsat 901 a po dobu několika let jí bude zajišťovat úpravy oběžné dráhy.

Přeloženo z:
https://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/wp-content/uploads/2019/10/EGe7R0bX0AIdEWx.jpeg
https://www.parabola.cz/img_magazin/2018/footprint-eutelsat-5-west-b-transalpine.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
9 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jirka Hadac
Jirka Hadac
5 let před

Nu, tak sem uz pri cteni originalu premyslel, jestli by nebylo lepsi, kdyby se rovnou uklidil na hrbitovni drahu, pokud druhy panel nerozjedou. Ale pak sem si rekl, ze polozim obecnejsi otazku, co vlastne driv druzicim odchazi, panely nebo palivo, ikdyz osobne se domnivam, ze palivo. Ale provozovat to s jednim mi fakt prijde hazard, vzdyt geo je omezeny prirodni zdroj.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Jirka Hadac

Na tuhle otázku se nedá odpovědět, protože nastávají obě situace – jak HW (kam patří i panely), tak pohonné látky. Ale druhý případ je asi častější.

Vojta
Vojta
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

HW taky stárne morálně (tohle se solárních panelů tolik netýká) a pak je nutné družici nahradit novou s moderními systémy, vyšší přenosovou kapacitou a tak dále. Proto se družice neprojektují a nevybavují palivem na padesát let. Padesátiletá družice bude užitečná asi jako VHS přehrávač v dnešní domácnosti.

Jirka Hadač
Jirka Hadač
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

Akorát jsem si při čtení s mírným úsměvem říkal, že nemít MEV-1 už zaplacenou misi, tak nevědomky mohl rovnou letět nahoru se svým budoucím zákazníkem. Tedy až se dostane nahoru, protože těm iontákům to přeci jen trvá déle.

Tomas
Tomas
5 let před

Ideální stav, družici schválně vybavit nadměrným množstvím paliva a při dosluhování ji zabrzdit v co nejkratším čase aby žuchla rovnou do atmosféry. Samozřejmě to má svoje pro a proti.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Tomas

Stažení z geostacionární dráhy do atmosféry by bylo velmi palivově náročné.

JanM
JanM
4 let před

Nevíte někdo kdy má být Eutelsat 5 West B uvedený do komerčního provozu. Potřebuju vědět jestli mi bude stačit velikost paraboly.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  JanM

To bohužel netuším.

JanM
JanM
4 let před
Odpověď  Dušan Majer

Navíc nevím, jak by to teď francouzi opravovali. Pojišťovna jim sice asi vyplatí nějaké odškodnění ale pořád jim zůstane napůl nefunkční družice. Je možné že tahle družice bude fungovat se sníženou kapacitou, kterou by druhý panel zvládnul, tedy snížení počtu transpondérů nebo vypnutí největšího Evropského svazku kde asi stejně nic převratného nebude. Na současném satelitu Eutelsat 5 West A mi připadá že se plýtvá kapacita. Francie tam vysílá duplicitně základní nabídku ve stejné kvalitě akorát jednou FTA a podruhé kodovaně. Jediný rozdíl je že kodovana verze má HbbTV, které asi lze doplnit i k nekodovaným programům a navíc je ta základní kodovaná nabídka za jednorázovou cenu nákupu karty bez měsíčních poplatků, takže žádný stálý příjem pro operátora. Itálie tam má zase kopii nabídky z družice Hotbird (13E). Je tu ještě někdo kdo přijímá něco ze současné družice Eutelsat 5 West A?

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.