Když 9. října startovala raketa Proton-M věnovala se pozornost hlavně zařízení MEV-1, které má vyzkoušet možnosti prodlužování života družic. Druhý pasažér, telekomunikační družice Eutelsat 5 West B, byla spíše v pozadí. Nyní se jí budeme věnovat, ale není to potěšující zpráva. Jak před pár dny uvedl provozovatel družice, Eutelsat 5 West B postihla anomálie na jednom ze dvou fotovoltaických panelů. Družici postavila firma Northrop Grumman a jejím úkolem je pokrýt na 15 let televizním vysíláním oblast Francie, Itálie, Alžírska a okolních oblastí.
„Událost se objevila na jednom ze dvou fotovoltaických panelů v době, kdy se družice blížila do zkušební oblasti,“ uvedla Marie-Sophie Ecuer, mluvčí firmy Eutelsat a dodala: „Momentálně probíhá ve spolupráci s firmou Norhtrop Grumman proces zkoumání incidentu a vyhodnocování jeho vlivu na výkon družice.“ Firma dále uvedla, že družice je plně pojištěna proti případné nefunkčnosti, přičemž pojistka pokrývá start a první rok fungování.
Raketa Proton-M s horním stupněm Briz-M vynesla Eutelsat 5 West B a MEV-1 na eliptickou oběžnou dráhu. Podle dat od americké armády, která sleduje objekty na oběžné dráze, vyplývá, že Eutelsat 5 West B úspěšně s pomocí palubního pohonného systému upravil svou dráhu a dosáhl téměř kruhové dráhy ve výšce 36 000 kilometrů. Podle informací od Eutelsatu došlo k závadě až poté, co družice této dráhy dosáhla, konkrétně v době, kdy se blížila do zkušební oblasti. V ostrém provozu měl Eutelsat 5 West B viset nad 5. poledníkem západní délky.
Na palubě družice bychom našli 35 transpondérů v pásmu Ku, které dodala firma Airbus Defense and Space. S jejich pomocí má Eutelsat 5 West B pokrýt potřeby trhu v dané oblasti a zajistit v ní nepřerušené dodávky služeb pro zákazníky. Na družici bychom našli také uzlový prvek systému EGNOS (European Geostationary Navigation Overlay System), který vysílá rozšířené navigační údaje systému GPS a Galileo pro zlepšení přesnosti určení pozice a spolehlivosti. Systém EGNOS používají například piloti v kritických fázích jako je závěrečné přiblížení k ranveji a přistání. Evropská agentura GNSS podepsala v roce 2017 patnáctiletý kontrakt za 102 milionů euro na umístění prvku EGNOS na Eutelsat 5 West B. Tato družice má také za úkol nahradit družici Eutelsat 5 West A, která startovala v roce 2002 a překročila očekávanou životnost. Podle firmy Eutelsat byly příjmy z této družice ve fiskálním roce 2018 – 2019 téměř 30 milionů euro.
Druhá družice vynesená 5. října raketou Proton-M (tedy MEV-1) si vede dobře. „Družice je v dobrém stavu, provedla všechny rozkládací činnosti včetně fotovoltaických panelů,“ uvedl Tom Wilson, prezident firmy Space Logistics, což je dceřiná společnost Northrop Grumman a dodal: „Všechny systémy jsou v normě a MEV započala několikaměsíční fázi úpravy oběžné dráhy, aby se začátkem příštího roku mohla setkat s první klientskou družicí.“ MEV-1 se v blízkosti geostacionární dráhy spojí s družicí Intelsat 901 a po dobu několika let jí bude zajišťovat úpravy oběžné dráhy.
Přeloženo z:
https://spaceflightnow.com/
Zdroje obrázků:
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/wp-content/uploads/2019/10/EGe7R0bX0AIdEWx.jpeg
https://www.parabola.cz/img_magazin/2018/footprint-eutelsat-5-west-b-transalpine.jpg
Nu, tak sem uz pri cteni originalu premyslel, jestli by nebylo lepsi, kdyby se rovnou uklidil na hrbitovni drahu, pokud druhy panel nerozjedou. Ale pak sem si rekl, ze polozim obecnejsi otazku, co vlastne driv druzicim odchazi, panely nebo palivo, ikdyz osobne se domnivam, ze palivo. Ale provozovat to s jednim mi fakt prijde hazard, vzdyt geo je omezeny prirodni zdroj.
Na tuhle otázku se nedá odpovědět, protože nastávají obě situace – jak HW (kam patří i panely), tak pohonné látky. Ale druhý případ je asi častější.
HW taky stárne morálně (tohle se solárních panelů tolik netýká) a pak je nutné družici nahradit novou s moderními systémy, vyšší přenosovou kapacitou a tak dále. Proto se družice neprojektují a nevybavují palivem na padesát let. Padesátiletá družice bude užitečná asi jako VHS přehrávač v dnešní domácnosti.
Akorát jsem si při čtení s mírným úsměvem říkal, že nemít MEV-1 už zaplacenou misi, tak nevědomky mohl rovnou letět nahoru se svým budoucím zákazníkem. Tedy až se dostane nahoru, protože těm iontákům to přeci jen trvá déle.
Ideální stav, družici schválně vybavit nadměrným množstvím paliva a při dosluhování ji zabrzdit v co nejkratším čase aby žuchla rovnou do atmosféry. Samozřejmě to má svoje pro a proti.
Stažení z geostacionární dráhy do atmosféry by bylo velmi palivově náročné.
Nevíte někdo kdy má být Eutelsat 5 West B uvedený do komerčního provozu. Potřebuju vědět jestli mi bude stačit velikost paraboly.
To bohužel netuším.
Navíc nevím, jak by to teď francouzi opravovali. Pojišťovna jim sice asi vyplatí nějaké odškodnění ale pořád jim zůstane napůl nefunkční družice. Je možné že tahle družice bude fungovat se sníženou kapacitou, kterou by druhý panel zvládnul, tedy snížení počtu transpondérů nebo vypnutí největšího Evropského svazku kde asi stejně nic převratného nebude. Na současném satelitu Eutelsat 5 West A mi připadá že se plýtvá kapacita. Francie tam vysílá duplicitně základní nabídku ve stejné kvalitě akorát jednou FTA a podruhé kodovaně. Jediný rozdíl je že kodovana verze má HbbTV, které asi lze doplnit i k nekodovaným programům a navíc je ta základní kodovaná nabídka za jednorázovou cenu nákupu karty bez měsíčních poplatků, takže žádný stálý příjem pro operátora. Itálie tam má zase kopii nabídky z družice Hotbird (13E). Je tu ještě někdo kdo přijímá něco ze současné družice Eutelsat 5 West A?