Zástupci agentury NASA a firmy Boeing se na základně White Sands Missile Range věnovali nácviku činností v rámci přistání lodě Starliner a trénovali i postupy používané pro výstup posádky z této lodě, která bude vozit astronauty na ISS a zpět. Ve středu 11. září nedaleko města Las Cruces v Novém Mexiku se rozjel konvoj vozidel, které bude Boeing používat při každém přistání své lodi. Ke zkouškám nebyl použit žádný letový exemplář – pouze velmi jednoduchá maketa obsahující všechny základní prvky návratové kabiny. To však plně stačilo k testování všech nezbytných postupů hezky v klidu a nanečisto, aby v ostrém provozu všechno šlapalo.
Týmy odborníků se pak věnovaly nácviku všech kroků, které jsou nezbytné k zabezpečení lodě a budoucímu výstupu posádky. Zkoušky se zúčastnili i astronauti od NASA – Mike Fincke a Nicole Mann, přičemž nechyběl ani astronaut firmy Boeing, Chris Ferguson. Právě tato trojice by měla ve Starlineru vyrazit na jeho pilotovanou testovací misi CFT (Crew Flight Test). Ten je prozatím velmi volně plánován na přelom listopadu a prosince. Pokud Vás fotografie zaujaly, a chtěli byste vidět i další (celkem je jich 31) v plném rozlišení, navštivte tento odkaz.
Přeloženo z:
https://www.flickr.com/
Zdroje obrázků:
https://live.staticflickr.com/65535/48720244122_de7d0ea593_k_d.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/48720245047_571716ed35_k_d.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/48720077001_c80288b1bf_k_d.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/48724636228_ffe62d0763_k_d.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/48720077366_969bfb52bd_k_d.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/48720075896_6a356ac559_k_d.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/48720076396_e508466494_k_d.jpg
Opravte si: let s tříčlennou posádkou bude pilotovaný
Díky, to dává smysl. 😉
6.10, tj. zhruba za tři týdny je plánován bezpilotní let lodi postavené v Boeingu k ISS. Tím se Boeing dotáhne na Space-X.
Poté by měly následovat již pilotované lety obou firem v listopadu t.r..
Zatím jsou na tom zhruba stejně, Boing nezná výsledek plánovaného bezpilotního letu a Space-X, jak se zdá zatím nedořešila problémy po neúspěšné demonstraci záchranného systému, kdy byla totálně zničena celá loď.
Space-X měla po celou dobu vývoje zprvu značný, nyní již jen neparný náskok.
Na Boeing sázel málokdo, nyní je však reálná šance, že pomyslný závod o vlajku z posledního raketoplánu vyhraje právě Boeing.
Termín Starlineru pro nepilotovanou misi je zatím 28.10. s velkým otazníkem a SpaceX letos už pilotovanou misi asi nestihne.
Přesně tak Boeing má velký otazník. Pokud se jim to povede tleskám, ale spíš věřím ve Space-X! To jsou v součastnosti tahouni lidstva v technologijich!
Oba am. pilotované lety mají v současnosti NET 30. prosince 2019.
Pokud je mi známo, tak SpaceX má problém vyřešen.
Pokud vím má stavět dvě nové lodě a ty znovu testovat. Pokud se nemýlím tak je na to potřeba nejméně rok a to odhaduji směrem dolů.
https://twitter.com/SpaceX/status/1172215123777216512
Opravdu bude docházet k „extrakci“ posádky z lodi ven?
Zní to teda děsně a je to hlavně nesmysl.
Také moc nemám rád takové použití cizího slova v českém textu, někdy však je najít vhodný český tvar docela obtížné.
Nesmysl to však není, např. zubař provádí extrakci zubu, k těm kosmonautům to má dost blízko.
Extrakce je proces, při kterém dochází k vyjmutí něčeho z něčeho jiného – např. extrakce slepého střeva či zmíněného zubu.
Hnidopich ve mně se musí ozvat – jsem chirurg- u zubu je extrakce ( vytažení ) správně, u slepého střeva ( appendixu ) je to append – ektomie ( latinsky vytětí ) :). Omlouvám se za jazykový OT
To se vůbec nemusíte omlouvat, naopak!
Za prvé je neuveriteľné ako tam dokázali spraviť miesto pre 7 člennú posádku. Ale všetko je to asi výsledok pokroku a miniaturizácie výpočtovej techniky. Ikeď na ISS sa môže lietať len po 4roch. No zrejme to využijú pri misiách k mesiacu a ku gateway.
Sem hodím len v rýchlosti malý prehľad kapsúl bez SM.
Čísla sú orientačné /zaokrúhloval som/
Lockeed Martin-ORION
Dĺžka: 3,30 m
Priemer: 5,03 m
Objem kabíny: 10,23 m³
Čistá Váha: 10,000 kg
Počet osôb: 4
Boeing-STARLINER
Dĺžka: 5,30 m
Priemer: 4,56 m
Objem kabíny:11,00 m³
Čistá Váha: 13,000 kg
Počet osôb: 7
SpaceX-CREW DRAGON 2
Dĺžka: 8 m /s konektorom/
Priemer: 4 m
Objem kabíny: 9,3 m³
Čistá Váha: 9500 kg
Počet osôb: 7
North American Aviation-APOLLO CM
Dĺžka: 3,2 m
Priemer: 3,9 m
Objem kabíny: 6 m³
Čistá Váha:6000 kg
Počet osôb: 3
Keˇže je to kúžel (skosený) bolo by snáď vhodnejšie písať výška, nie dĺžka. Ale ináč O.K.
pb 🙂
Ano, plne súhlasím. Výška je správne. Ospravedlňujem sa. ☺️
Starliner není určen pro lety k Měsíci a Gateway.
Podle těch čísel vychází kabina Starlineru větší než Orionu, ale opak je pravdou. Uvedené hodnoty Starlineru (výška a hmotnost) jsou včetně servisního modulu. Naopak Orion má celkový hermetizovaný prostor v kabině včetně oddělených sekcí, tedy včetně kuchyňky, WC a úložného prostoru 19,5 m3.
Fotografie kabin je tady:
Môže byť, čerpal som z wikipedie. Už som našiel celkom dobrú infografiku kde je to správne. Dík za upozornenie. https://www.quora.com/How-spacious-is-the-Dragon-crewpod-compared-to-the-Apollo-capsule