sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Zkouška vystupování ze Starlineru po přistání

Zástupci agentury NASA a firmy Boeing se na základně White Sands Missile Range věnovali nácviku činností v rámci přistání lodě Starliner a trénovali i postupy používané pro výstup posádky z této lodě, která bude vozit astronauty na ISS a zpět. Ve středu 11. září nedaleko města Las Cruces v Novém Mexiku se rozjel konvoj vozidel, které bude Boeing používat při každém přistání své lodi. Ke zkouškám nebyl použit žádný letový exemplář – pouze velmi jednoduchá maketa obsahující všechny základní prvky návratové kabiny. To však plně stačilo k testování všech nezbytných postupů hezky v klidu a nanečisto, aby v ostrém provozu všechno šlapalo.

Týmy odborníků se pak věnovaly nácviku všech kroků, které jsou nezbytné k zabezpečení lodě a budoucímu výstupu posádky. Zkoušky se zúčastnili i astronauti od NASA – Mike Fincke a Nicole Mann, přičemž nechyběl ani astronaut firmy Boeing, Chris Ferguson. Právě tato trojice by měla ve Starlineru vyrazit na jeho pilotovanou testovací misi CFT (Crew Flight Test). Ten je prozatím velmi volně plánován na přelom listopadu a prosince. Pokud Vás fotografie zaujaly, a chtěli byste vidět i další (celkem je jich 31) v plném rozlišení, navštivte tento odkaz.

Kolona vozidel, které Boeing použije během přistání lodi Starliner.
Kolona vozidel, které Boeing použije během přistání lodi Starliner.
Zdroj: https://live.staticflickr.com
Ke zkoušce se použila jednoduchá maketa lodi Starliner.
Ke zkoušce se použila jednoduchá maketa lodi Starliner.
Zdroj: https://live.staticflickr.com
Práce kolem kabiny Starlineru po simulovaném přistání.
Práce kolem kabiny Starlineru po simulovaném přistání.
Zdroj: https://live.staticflickr.com
Maketa Starlineru s připojenou přístupovou platformou.
Maketa Starlineru s připojenou přístupovou platformou.
Zdroj: https://live.staticflickr.com
Nácvik se protáhl do noci.
Nácvik se protáhl do noci.
Zdroj: https://live.staticflickr.com
Nicole Mann, Mike Fincke a Chris Fergusson - první posádka lodi Starliner.
Nicole Mann, Mike Fincke a Chris Fergusson – první posádka lodi Starliner.
Zdroj: https://live.staticflickr.com

Přeloženo z:
https://www.flickr.com/

Zdroje obrázků:
https://live.staticflickr.com/65535/48720244122_de7d0ea593_k_d.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/48720245047_571716ed35_k_d.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/48720077001_c80288b1bf_k_d.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/48724636228_ffe62d0763_k_d.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/48720077366_969bfb52bd_k_d.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/48720075896_6a356ac559_k_d.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/48720076396_e508466494_k_d.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
19 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Kamil
Kamil
5 let před

Opravte si: let s tříčlennou posádkou bude pilotovaný

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Kamil

Díky, to dává smysl. 😉

Alois
Alois
5 let před

6.10, tj. zhruba za tři týdny je plánován bezpilotní let lodi postavené v Boeingu k ISS. Tím se Boeing dotáhne na Space-X.
Poté by měly následovat již pilotované lety obou firem v listopadu t.r..
Zatím jsou na tom zhruba stejně, Boing nezná výsledek plánovaného bezpilotního letu a Space-X, jak se zdá zatím nedořešila problémy po neúspěšné demonstraci záchranného systému, kdy byla totálně zničena celá loď.
Space-X měla po celou dobu vývoje zprvu značný, nyní již jen neparný náskok.
Na Boeing sázel málokdo, nyní je však reálná šance, že pomyslný závod o vlajku z posledního raketoplánu vyhraje právě Boeing.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Alois

Termín Starlineru pro nepilotovanou misi je zatím 28.10. s velkým otazníkem a SpaceX letos už pilotovanou misi asi nestihne.

jas
jas
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

Přesně tak Boeing má velký otazník. Pokud se jim to povede tleskám, ale spíš věřím ve Space-X! To jsou v součastnosti tahouni lidstva v technologijich!

Luděk
Luděk
5 let před
Odpověď  jas

Oba am. pilotované lety mají v současnosti NET 30. prosince 2019.

lvy
lvy
5 let před
Odpověď  Alois

Pokud je mi známo, tak SpaceX má problém vyřešen.

Alois
Alois
5 let před
Odpověď  lvy

Pokud vím má stavět dvě nové lodě a ty znovu testovat. Pokud se nemýlím tak je na to potřeba nejméně rok a to odhaduji směrem dolů.

kawapavel
kawapavel
5 let před

Opravdu bude docházet k „extrakci“ posádky z lodi ven?
Zní to teda děsně a je to hlavně nesmysl.

Tomáš Kratochvíl
Tomáš Kratochvíl
5 let před
Odpověď  kawapavel

Také moc nemám rád takové použití cizího slova v českém textu, někdy však je najít vhodný český tvar docela obtížné.
Nesmysl to však není, např. zubař provádí extrakci zubu, k těm kosmonautům to má dost blízko.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  kawapavel

Extrakce je proces, při kterém dochází k vyjmutí něčeho z něčeho jiného – např. extrakce slepého střeva či zmíněného zubu.

Martin Brzuchanski
Martin Brzuchanski
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

Hnidopich ve mně se musí ozvat – jsem chirurg- u zubu je extrakce ( vytažení ) správně, u slepého střeva ( appendixu ) je to append – ektomie ( latinsky vytětí ) :). Omlouvám se za jazykový OT

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před

To se vůbec nemusíte omlouvat, naopak!

TomášH
TomášH
5 let před

Za prvé je neuveriteľné ako tam dokázali spraviť miesto pre 7 člennú posádku. Ale všetko je to asi výsledok pokroku a miniaturizácie výpočtovej techniky. Ikeď na ISS sa môže lietať len po 4roch. No zrejme to využijú pri misiách k mesiacu a ku gateway.

Sem hodím len v rýchlosti malý prehľad kapsúl bez SM.
Čísla sú orientačné /zaokrúhloval som/

Lockeed Martin-ORION
Dĺžka: 3,30 m
Priemer: 5,03 m
Objem kabíny: 10,23 m³
Čistá Váha: 10,000 kg
Počet osôb: 4

Boeing-STARLINER
Dĺžka: 5,30 m
Priemer: 4,56 m
Objem kabíny:11,00 m³
Čistá Váha: 13,000 kg
Počet osôb: 7

SpaceX-CREW DRAGON 2
Dĺžka: 8 m /s konektorom/
Priemer: 4 m
Objem kabíny: 9,3 m³
Čistá Váha: 9500 kg
Počet osôb: 7

North American Aviation-APOLLO CM
Dĺžka: 3,2 m
Priemer: 3,9 m
Objem kabíny: 6 m³
Čistá Váha:6000 kg
Počet osôb: 3

pbpitko
pbpitko
5 let před
Odpověď  TomášH

Keˇže je to kúžel (skosený) bolo by snáď vhodnejšie písať výška, nie dĺžka. Ale ináč O.K.
pb 🙂

TomášH
TomášH
5 let před
Odpověď  TomášH

Ano, plne súhlasím. Výška je správne. Ospravedlňujem sa. ☺️

Jiří Hošek
Jiří Hošek
5 let před
Odpověď  TomášH

Starliner není určen pro lety k Měsíci a Gateway.
Podle těch čísel vychází kabina Starlineru větší než Orionu, ale opak je pravdou. Uvedené hodnoty Starlineru (výška a hmotnost) jsou včetně servisního modulu. Naopak Orion má celkový hermetizovaný prostor v kabině včetně oddělených sekcí, tedy včetně kuchyňky, WC a úložného prostoru 19,5 m3.
Fotografie kabin je tady:comment image

TomášH
TomášH
5 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Môže byť, čerpal som z wikipedie. Už som našiel celkom dobrú infografiku kde je to správne. Dík za upozornenie. https://www.quora.com/How-spacious-is-the-Dragon-crewpod-compared-to-the-Apollo-capsule

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.