sociální sítě

Přímé přenosy

Atlas V (Starliner 1)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

ESA

Evropská kosmická agentura oznámila plány na nábor přibližně 520 nových zaměstnanců počínaje rokem 2026, a to na základě rozhodnutí schválených na 342. zasedání Rady ESA začátkem tohoto měsíce.

BlueBird

Indická raketa LVM3 vynesla 23. prosince družici BlueBird nové generace společnosti AST SpaceMobile s přímým přenosem do vesmíru. Zahájila tím tak sérii vynášení dalších desítek kusů těchto družic.

Innospace

Jihokorejský startup Innospace oznámil, že se v první polovině roku 2026 pokusí o druhý start své rakety Hanbit-Nano. První let rakety skončil výbuchem krátce po startu 22. prosince.

Desert Works Propulsion

Společnost Desert Works Propulsion (DWP) dnes oznámila rozšíření svých domácích vývojových a testovacích kapacit pro elektrické pohony s cílem reagovat na rostoucí poptávku po pokročilé mobilitě ve vesmíru v odvětvích národní bezpečnosti a komerčního vesmíru.

CACI International

Společnost CACI International 22. prosince oznámila, že hotovostní transakci v hodnotě 2,6 miliardy dolarů získává společnost ARKA Group, která se zabývá vesmírnými technologiemi. Společnost tak rozšiřuje svou působnost v oblasti vesmírných senzorických a zpravodajských systémů.

Dlouhý pochod 12A

První start čínské opakovaně použitelné rakety Dlouhý pochod 12A dosáhl v pondělí večer oběžné dráhy. První stupeň měl po oddělení provést návrat do atmosféry a přistání. Pokus o přistání se však nedařil.

Selhání rakety H3

Dnešní start s družicí QZS-5 skončil neúspěšně vlivem problémů s horním stupněm. Jeho první zážeh trval o 27 sekund déle s nižším tlakem, druhý zážeh začal o 25 sekund později než měl a namísto 260 sekund trval sotva sekundu. Družice i s horním stupněm tak zůstaly na LEO.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Nepilotovaný Sojuz mohl otestovat nové systémy

Pilotovaná kosmonautika je právem považována za technologický vrchol letů do vesmíru. Důvodů je mnoho – od komplexnosti, přes správnou funkci až po spolehlivost všech systémů. Odpovídá tomu i pečlivost při kontrolách všemožných systémů. Staré a ověřené technologie jsou proto těmi novými nahrazovány jen pozvolna a navíc po velmi opatrném prověřování. Nikdo samozřejmě nechce riskovat, že by se nový a neověřený systém mohl nějak pokazit a ohrozit tak zdraví či životy posádky. Inženýři proto uvítali nedávnou misi lodi Sojuz MS-14, která se k ISS vydala bez lidské posádky. Jejím hlavním úkolem bylo prověřit kompatibilitu s nosnou raketou Sojuz 2-1a a certifikovat ji pro vynášení pilotovaných lodí, ale inženýři této možnosti využili i k otestování dalších systémů. Ty se týkaly systému přistání, což je společně se startem vždy ta nejrizikovější část celého kosmického letu.

Návratová kabina Sojuzu MS-14 po přistání.
Návratová kabina Sojuzu MS-14 po přistání.
Zdroj: http://www.russianspaceweb.com

Za největší změnu považují odborníci systém zodpovědný za navigaci a řízení lodi během řízeného sestupu, který prošel v rámci mise Sojuz MS-14 znatelnou modernizací. Starší systém byl totiž analogový a nový, který jej tentokrát plně nahradil, již pracuje v digitálním režimu. Jde o přístroj založený na systému, který se v ruštině označuje zkratkou BIUS (blok integrirovaňa uglovych skorostěj), což v češtině znamená Jednotka pro integraci úhlové rychlosti. Zařízení bylo vyvinuto v konstrukční kanceláři RKK Eněrgija a v rámci mise Sojuz MS-14 nešlo o její první kosmický let. Jednotka totiž letěla už na Sojuzech MS-04, MS-06 a MS-11. V rámci aktuální mise však došlo k výrazné změně. U všech výše uvedených předešlých misí lodí Sojuz byl totiž nový systém používán jakožto záloha pro analogový systém, který plnil hlavní roli. Digitální jednotka tehdy pokaždé pracovala v tzv. indikačním režimu, kdy do řízení nijak nezasahovala a jen se sledovalo její chování. U Sojuzu MS-14 však digitální systém přešel do hlavní pozice.

Podle webu russianspaceweb.com, který se odvolává na zdroje z průmyslových podniků, byly v rámci mise lodi Sojuz MS-14 testovány i další prvky přistávacího systému. Jedním z nich je BASIO-S (blok avtomaťiky ispolnitělnych organov spuska), tedy jednotka automatiky pro systém řízení sestupu, dále třífázový statický konvertor PTS-250RN (preobrazovatěl trechfazny staťičeskij) a jednotky koordinačních zařízení BSU-R a BSU-5M (blok isoglasujuščich ustrojstv).

Robot Fedor v Sojuzu MS-14 před odletem od ISS.
Robot Fedor v Sojuzu MS-14 před odletem od ISS.
Zdroj: http://www.russianspaceweb.com

28. srpna, tedy zhruba týden po startu, na setkání hlavních designérů vystoupil i šéf kanceláře RKK Eněrgija, Nikolaj Sevasťjanov. Podle jeho slov se vlivem těchto změn stane přistání Sojuzu MS-14 mimořádně důležitou událostí. Výše uvedený výčet změn navíc není kompletní. Během sestupu z oběžné dráhy byl Sojuz MS-14 vůbec poprvé plně závislý na novém indikátoru úhlové rychlosti TVIUS (trechosnyj volnovoj izměritěl uglovoj skorosti). Ten se dříve používal na Sojuzu MS-11 a Progressu MS-11, ovšem pokaždé v již zmíněném indikačním režimu.

Znovu se sluší připomenout, že hlavní úkol si Sojuz MS-14 odbyl už při startu 22. srpna. Prokázal, že raketa Sojuz 2-1a může v roce 2020, tedy 16 let po svém prvním startu, začít vynášet lidské posádky. Nová raketa by měla posádce pilotovaných lodí Sojuz nabídnout také větší komfort, jak upřesňuje Michal Václavík z České kosmické kanceláře: „Je tu nový způsob oddělováni kosmické lodi Sojuz od posledního stupně nosné rakety. Byl přepracován celý mechanismus a nyní probíhá odděleni jemněji bez výraznějších rázů.“ Ale i přistání Sojuzu MS-14 v noci ze 6. na 7. září bylo důležité. Potěšující je, že Roskosmos prostřednictvím robota Fedora krátce po přistání oznámil, že zkoušky nového přistávacího systému proběhly bez zádrhelů.

Přeloženo z:
http://www.russianspaceweb.com/

Zdroje obrázků:
https://phototass1.cdnvideo.ru/…/tass/m2/en/uploads/i/20190907/1230760.jpg
http://www.russianspaceweb.com/…/iss/soyuz_ms/soyuz_ms14/postlanding_1.jpg
http://www.russianspaceweb.com/…/iss/soyuz_ms/soyuz_ms14/robot_sa_B_1.jpg

Rubrika:

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Michal Václavík
6 let před

Pro úplnost by stálo za to doplnit do článku také přínos nosné rakety Sojuz 2.1a k vylepšení „pohody“ pro posádku a náklad oproti Sojuzu-FG.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před

Díky moc za upřesnění, článek jsem aktualizoval.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.