sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Marsovský rover na kolotoči

29. srpna připravili inženýři pro vozítko Mars rover 2020 důležitou zkoušku. Zařízení vážící 1040 kg bylo umístěno na speciální otočnou konstrukci, která začala rotovat jak ve směru hodinových ručiček, tak i opačně – pokaždé s rychlostí otáčení zhruba 1 otočky za minutu. Marsovský rover se na tento pomalý kolotoč nedostal proto, aby si před startem užil nějakou zábavu. Zkouška na zařízení zvaném spin table proběhla v Jet Propulsion Laboratory za jasným účelem – přesně určit těžiště roveru, tedy místo, ve kterém je hmotnost roveru perfektně vyvážená.

Hledání těžiště je bez přehánění klíčové pro celý proces finálního sestavování. Bez přesné znalosti umístění těžiště by nebylo možné zajistit bezpečný průběh mise – od startu až do přistání na Marsu. Když se inženýři dozvědí, kde se nachází těžiště vozítka, budou moci přidat dodatečná závaží pro vyvážení sestavy. Celkem mají k dispozici devět wolframových závaží s celkovou hmotností 20 kg, která mohou připojit k tělu vozítka na předem určená místa, aby sestavu přesně vyvážili.

Zrychlený animovaný gif rotační zkoušky vozítka Mars rover 2020.
Zrychlený animovaný gif rotační zkoušky vozítka Mars rover 2020.
Zdroj: https://www.nasa.gov

Spin table funguje podobně jako zařízení v pneuservisu, kde se také vyvažují kola, než se usadí na Vaše auto,“ přirovnává celý proces ke známému postupu Lemil Cordero, inženýr zodpovědný za hmotnostní záležitosti vozítka Mars rover 2020 z JPL a dodává: „Točíme s vozítkem tam a zpátky a hledáme nesrovnalosti v rozložení hmotnosti. Pak podobně jako když v pneuservisu přidávají k pneumatice malá závažíčka pro vyvážení, tak my přidáme malé vyvažovací kousky na specifická místa roveru, abychom jeho těžiště dostali přesně tam, kde ho chceme mít.

Vizualizace Mars rover 2020
Vizualizace Mars rover 2020
Zdroj: http://www.imagehosting.cz/

Zkouška, ze které pochází i zrychlený animovaný gif, byla prvním seznámením vozítka Mars rover 2020 a spin table. Při této zkoušce se hledalo těžiště sestavy – druhá a poslední rotační zkouška čeká na vozítko příští rok na jaře už na Kennedyho středisku na Floridě. Stavba roveru, kterou zajišťuje JPL je již prakticky dokončena. Start této mise je plánován na červenec 2020, přičemž o vynesení se postará raketa Atlas V z komplexu 41. Přistání v kráteru Jezero nás čeká 18. února 2021 a půjde o první sondu v historii planetárního výzkumu, která bude schopna během přistávací fáze upravit místo přistání. I proto je přesně určené těžiště klíčem k úspěchu.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://mars.nasa.gov/system/news_items/list_view_images/8509_PIA23461-226.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/pia23461-16.gif
http://www.imagehosting.cz/images/mr2020anim.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
22 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jirka Hadac
Jirka Hadac
5 let před

To s tim pneuservisem me napadlo uz pri cteni uvodu na hlavni strance, sem rad, ze sem to trefil. 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Jirka Hadac

Gratulace. 😉

Jirka Hadac
Jirka Hadac
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

Hlavne tobe diky za zajimavy clanek.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Jirka Hadac

Není vůbec zač, když jsem viděl originál, tak mne moc zaujal a říkal jsem si, že to asi bude zajímat i čtenáře. Jsme rád, že jsem se nespletl. 😉

Racek
Racek
5 let před
Odpověď  Jirka Hadac

Takže dynamické vyvážení dostalo přednost proti statickému. Asi vědí proč.

spimfurt
spimfurt
5 let před
Odpověď  Racek

Domnivam se, ze jde o stejnou rotacni osu jakou pouziji pro stabilizaci cele lode pro cestu z obezne drahy zeme na mars. I ta rychlost otacek v testu odpovida cislum ktera jsem pochytil z rusnych popularizacnich zdroju.

Richard Dědič
Richard Dědič
5 let před

No nevím, dopravovat na Mars zbytečně 20 kg závaží – nebylo by lepší to vyvažovat posouváním existujících agregátů v rámci podvozku? Stejně je to nejspíš přišroubované k nějaké DIN liště. Nebo jenom trochu jinak složit robotickou ruku, zaaretovat kolo o kousek vedle…

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Richard Dědič

Ty podvozky i robotická ruka jsou na speciálních jistících prvcích, se kterými se nedá moc hýbat. V celkové hmotnosti je to zanedbatelná zátěž.

Tovy
Tovy
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

Možná by stálo za to tam namontovat nějaký studentský projekt. Pokud by nefungoval, nic by se nedělo, posloužil by jako zátěž. A pokud ano, tak by to byl a „věda zdarma“. Do 20Kg se toho dá nacpat dost.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Tovy

To sice ano, ale zase to má určitá „ale“. Třeba to, že se zátěž nemusí použít žádná – celkem je k dispozici těch závaží devět – může se použít libovolný počet podle potřeby. Wolfram nebyl jako materiál pro závaží vybrán náhodně – má extrémně vysokou hustotu, takže závaží může být malé – pro odpovídající hmotnost by libovolný studentský projekt musel mít mnohem větší objem a to už může způsobovat problémy.

spimfurt
spimfurt
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

Petr Kulhanek (astro-plasmo-simulant fyzik a prof. na cvut) tuhle o wolframovych zavazich rikal, ze to neni kvuli hustote ale proto, ze se zatrhli zarovky a je spousta wolframu nazbyt. To slo o mereni gravitacni konstanty. V USA uz to zjevne muselo zacit taky.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  spimfurt

Hmmm, pana Kulhánka si velice vážím, ale tohle tvrzení mi přijde takové … nevím. Neřekl to třeba jen jako legraci?

ptpc
ptpc
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

Samozrejme, ze to nemyslel vazne…

spimfurt
spimfurt
5 let před
Odpověď  Richard Dědič

Jak ja vam rozumim. Muj prvni vazne mineny model letadla bylo nejake ceske K1 nebo L1, uz si to moc nepamatuju a jako dite jsem priserne trpel z toho, ze mam do cumaku nasypat olovene broky na vyvazeni. V te dobe jsem byl samozrejme nezkuseny mamlas a tak jsem to nejprve zkousel bez nich. Pak jsem zkusil prodlouzit cumak, to uz pomohlo ale ulamoval se pri „pristanich“. Je to proste nekdy tezky prijmout.

spimfurt
spimfurt
5 let před
Odpověď  Richard Dědič

Jeste se citim povinen pripomenout, ze prvni ceskoslovenska druzice Magion se do vesmiru dostala presne jako nahrada za vyvazovaci blok betonu a tak zacala pro nasi zemi uspesna era tehdy kosmickeho, nyni vesmirneho HW. Dusan o tom jiste bude vedet vic.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  spimfurt

Ano, v podstatě se Magionem nahradila mrtvá zátěž.

David R.
David R.
5 let před

Já doufám, že rover další generace už bude mít místo závaží náhradní díly, a robotickou paží si je bude schopný vyměnit.

VaclavC
VaclavC
5 let před

Přijde mi, že tam při vyvažování chybí zdroj energie?

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  VaclavC

S tím se počítá.

VaclavC
VaclavC
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

Je pravda, že je to asi jasně definovaná hmota, umístěním i hmotností 😉

Alois
Alois
5 let před

306 dní 19 hod. do startu, na domovské stránce mise běží odpočet.

maro
maro
5 let před

Pro všechny, kteří jsou smutní, že místo toho závaží neletí něco užitečnnějšího. Uvědomte si, že nejde jen o hmotnost, ale i o prostor. Právě proto je to závaží z wolframu, tedy prvku s obrovskou hustotou, prakticky stejnou jako má zlato, 19,3 kg na dm3 (litr). Ten daný kousek je tedy skoro dvakrát těžší než kdyby byl z olova. Užitečná věc by měla třeba třikrát nebo čtyřikrát větší objem při stejné hmotnosti.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.