O tom, že by firma SpaceX mohla použít floridskou rampu 39A ke zkouškám inovativního systému Starship, jsme na našem webu psali již v květnu. Nyní se zdá, že to SpaceX myslí vážně, protože si na celou akci nechala zpracovat posudek vlivu na životní prostředí. Z něj se dá vyčíst mnoho zajímavých informací o tom, jak si to vlastně Muskova firma představuje. Zájemci, kteří se nebojí opravdu velkého množství anglického textu, mají k dispozici originální dokument s rozsahem 250 stran.
Poté, co se testovací zařízení Starhopper na texaské základně Boca Chica dočkalo v červenci prvního neupoutaného poskočení do výšky 20 metrů, mohl by již 12. srpna přijít skok do desetkrát větší výšky. Termín zatím není znám, ale prý by to tentokrát mohlo být za světla. Je však jasné, že jako vždy není tohle datum stoprocentně jisté a může dojít k odkladům.
I druhý skok Starhopperu bude proveden s motorem Raptor s výrobním číslem 6, ale v centrále SpaceX v kalifornském Hawthorne se již slušným tempem rozbíhá výroba těchto kyslíkometanových motorů. Sedmý Raptor již čeká na testovacím stanovišti základny McGregor v Texasu, ale jeho další osud není jistý.
Motory s výrobními čísly 8 (ten již čeká na stanovišti na McGregor) až 13 zatím na své testy teprve čekají, ale očekává se, že právě ony vytvoří dvě trojice, kterými budou vybaveny zkušební lodě Starship budované v Texasu a na Floridě. Stavba obou prototypů je na obou stanovištích zhruba ve srovnatelné fázi, ačkoliv na Boca Chica je na vše lépe vidět. Posledním významným milníkem byla instalace dna nádrže. Očekává se, že již brzy dojde k připojení horní kuželovité části – pak bude možné získat představu o velikosti celého zařízení.
Starship bude první starty provádět z floridské rampy 39A, kterou má SpaceX v dlouhodobém pronájmu. Rampa pro Starship by se měla nacházet mimo hlavní rampu, což dává smysl a čekalo se to – díky tomuto řešení SpaceX nepřijde o možnost vypouštět z rampy 39A rakety Falcon 9 a Falcon heavy. Podle informací zveřejněných ve výše uvedeném dokumentu se zdá, že stavba má dobré posudky vlivu na životní prostředí, díky čemuž může SpaceX přistoupit k samotným úpravám komplexu 39A.
Dokument dále uvádí, že SpaceX plánuje z této rampy provést až 24 startů Superheavy/Starship za rok, přičemž každému startu by měl předcházet ještě klasický statický zážeh. V dokumentu se zároveň dočteme, že první Starship by měly přistávat na ploše LZ-1, kam v současné době sedají první stupně Falconů 9. Do budoucna však SpaceX možná sáhne k vybudování nové přistávací plochy v těsném sousedství rampy 39A.
V dokumentu je také uvedeno, že SpaceX chce na dalších pět let zvýšit tempo startů znovupoužitelných raket Falcon: „SpaceX plánuje zvýšit frekvenci startů raket Falcon až na 20 ročně z rampy 39A a až na 50 startů ročně z rampy 40 – to vše do roku 2024.“ Ještě nedávno se hovořilo o tom, že by SpaceX do budoucna ráda od používání raket Falcon ustoupila a nahradila je systémem Superheavy/Starship. V současné době se však zdá, že i když se Superheavy/Starship stane hlavním prostředkem Muskovy firmy, nemusí to znamenat konec Falconů. SpaceX je totiž bude používat, dokud o ně budou zákazníci projevovat zájem.
Přeloženo z:
https://www.nasaspaceflight.com/
Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2019/05/Pad-39A-SSTO-Master-B-35.png
https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/…bbfd887f0c0ee16b65c788494244ca2c&oe=5DA18E70
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2019/08/NSF-2019-08-02-21-10-30-368.jpg
https://pbs.twimg.com/media/EA7pQS0WwAAQp8S.jpg:large
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2019/08/NSF-2019-08-02-21-08-25-445.jpg
To, ze Space X pocita s dalsim vyuzivanim Falconu 9 a Falcon Heavy, je dle meho z mnoha duvodu dobre. Nejen proto, ze F9 a FH jsou overene systemy, coz SH/SS jeste dlouho nebude. Ale i proto, ze mit v nabidce znovupouzitelne rakety o nosnostech na LEO cca 20 – 60 – 100 tun je pro zakazniky o hodne lepsi nez kdyby meli jen jednu supertezkou raketu.
A někteří zákazníci jsou navíc hodně konzervativní/opatrní, např USAF a NASA, vyžadují hodně důkladné certifikace nosiče před tím, než na něj posadí svůj náklad, takže než si v budoucnu získají důvěru v SS/SH, uteče ještě hodně vody.
To by ale platilo, kdyby FH a F9 byly znovupoužitelné systémy, což není tak úplně pravda. SH/SS k dodatečnému startu nepotřebuje nový horní stupeň, kdežto F9/FH ano. Takhle SpaceX ušetří spoustu peněz za nové stupně, i kdyby si účtovali za stejný náklad stejné peníze (z čehož plyne větší zisk).
To je pravda, ale zatím je Starship hudbou budoucnosti. Uvidíme, jak se povede chlazení při vstupu do atmosféry a hlavně jaká bude spolehlivost a ekonomika provozu. Taky je otázkou, jestli je prioritou pilotovaná nebo cargo verze. Pokud pilotovaná, tak bude vývoj trvat o hodně déle a cargo bude nejdřív rok potom. Kombinaci po ekonomickém průšvihu Shuttlu, předpokládám, ještě dlouho nezkusí. Armáda také neposadí své satelity na nezalétaný stroj úplně odlišné konstrukce, než na jaké je zvyklá, takže po určitou dobu bude preferovat Falcony. Zkrátka F9 i FH ještě čeká dlouhá kariéra.
Starship bude nejdřív létat ve verzi Cargo. Jednak je jednodušší a hlavně – bude nosit satelity Starlink.
Těch verzí bude nejspíš víc. Kromě pilotované (Crew), to bude ještě tanker a možná dojde i na vámi zmiňovanou kombinaci Cargo/Crew – kvůli ISS a delším cestám.
„Sedmý Raptor již čeká na testovacím stanovišti základny McGregor v Texasu, ale jeho další osud není jistý… Motory s výrobními čísly 8 -13 zatím na své testy teprve čekají.“
Raptory SN07 a SN08 jsou od víkendu oba upnuty na standech v McGregor a připravují se na testovací zážehy.
Díky za aktualizaci informací, opravil jsem to v článku.