500 let od startu Fernão de Magalhãese

Portugalský mořeplavec ve španělských službách vyplul s 5 loděmi a 239 muži ze Sevilly. Za 1123 dny obeplula svět a vrátila se jediná – Victoria s 18 muži, vedená navigátorem J. S. Elcanem.
10. srpna 19:45

500 let od startu Fernão de Magalhãese, 3.7 out of 5 based on 3 ratings
(Visited 369 times, 1 visits today)

Rating: 3.7/5 (3 votes cast)
(Visited 369 times, 1 visits today)

24 komentářů ke článku “500 let od startu Fernão de Magalhãese”

• DrHorak napsal:

!!!
      Před 500 lety to byla nesmírně riskantní objevitelská cesta, svým významem srovnatelná s dnešními vesmírnými snahami.
      Je dobré si připomínat, že překonávání hranic je vždy spojeno s riziky.

• iss84 - Miro napsal:

…možno o 500 rokov neskôr bude v titulkoch novín podobná správa o tom, ako sa z nejakej expedície do vesmíru vrátila len časť pôvodnej posádky… asi pozerám priveľa sci-fi 🙂

To nerozporujem… A?

Taky je to o prvních lidech, kteří zvládli cestu kolem celé planety. Tedy to, co je denním chlebem celé kosmonautiky.

Skvela krarka sprava 🙂

2. Milan napsal:

Může mi někdo normální vysvětlit jak tohle souvisí s kosmonautikou? Já to tedy nechápu.

3. marian napsal:

Skvelá a absolútne nesúvisiaca s kozmonautikou. Bez ohľadu na historicko-spoločenské kvázi-súvislosti, ktoré sa tu niektorí snažia splietať.

4. Jirka Hadač napsal:

Já zde vidím narozdíl od ostatních naprosto jasnou souvislost s kosmonautikou.Postupně se ten čas stahoval a stahoval a nakonec se dostal na současný rekord cca 90 minut. Ale někdo prostě začít musel.

• ptpc napsal:

Mohol by som ťa teda poprosiť o definíciu čo s kozmonautikou súvisí a čo už nie?

• Roman Vyhnánek napsal:

Myslím, že žádnou exaktní definici nedostaneš.
        Záleží na momentálním cítění každého přispěvatele.
        Tato zpráva není samozřejmě o kosmonautice, ale (mj.) o objevování, o dosahování limitů, o rizících průkopníků a o (ne)ochotě je snášet. Tj. o záležitostech, které se dotýkají i kosmonautiky.

• Jirka Hadač napsal:

Ono je to opravdu těžké, vážím si tě, proto se ti budu snažit odpovědět upřímně. Tady to asi dobře napsal Roman Vyhnánek,záleží na individuálním cítění, objevování, cesty do neznáma, poznávání nepoznaného, hledání nových cest a možností, vsazení všeho co mám na to, že uspěju, to jsou podle mě počátky jakýchkolumbovských výprav. A je fuk, jestli za kormidlem stojí Vasco de Gama, Magellan, Bougenville, Piccard či Gagarin. A že kosmonautika je pořád ještě cestování na hraně možností ukázala i posádka Sojuzu MS-10. lepší odpověď ti asi nejsem schopen dát.

• Karel Zvoník napsal:

Tady se prostě musím zastat ptpc. Tato zpráva, a ať se na ní budeme dívat z jakéhokoliv úhlu, prostě s kosmonautikou souvisí tak málo, že to sem dle mého skromného názoru nepatří. Jak správně naznačil ptpc, návaznou souvislost bych pak mohl v podstatě najít ve všem.
      Ta hranice tu musí být, jinak bychom se zde zítra mohli dočíst třeba o výročí knihtisku, protože přeci rozšířil povědomí o kosmonautice a proto s ní také souvisí, nebo o vzniku prvního dopravního prostředku, protože kosmické lodě jsou přeci také dopravní prostředky a takto by se dalo pokračovat do nekonečna.

• ptpc napsal:

Presne toto som mal na mysli…

• Roman Vyhnánek napsal:

To je dobrý nápad :).
        Chápu, že máte potřebu “okolíkovat zahrádku”, ale myslím, že nikoho neubude, když si takové výročí připomene – a koho to nebere, tak tu zprávu snad může přeskočit.
        Myslím, že příště bych mohl vyhledat nějakou poezii …

Původně jsem do téhle debaty vůbec nechtěl zasahovat, ale teď už musím. Podle tohohle komentáře to totiž vypadá, že sis nepřečetl mojí soukromou zprávu na fóru, kterou jsem ti napsal hned, jakmile jsi tuhle krátkou zprávu vydal.

• Jirka Hadac napsal:

Karliku, jsem tu jen ctenar na tomhle serveru, pisu tedy soukrome. Toto je 500. lete vyroci. Dalsi takove bude az v roce 2080, pri vyroci Draka, takze fakt to nebude byvat casto :-).

5. Jiří Holcman napsal:

Luis de Mendoza velel Victorii při vyplutí ze Sevilly r. 1519. Po několika měsících plavby se stal jedním z vůdců vzpoury proti Magellanovi a následně padl při potlačování této vzpoury začátkem dubna 1520. Victorii při jejím návratu do Sevilly po obeplutí Země r. 1522 velel Elcano (del Cano).
    Zdroj:
    M.V. Kratochvíl – Objevitelé a dobyvatelé (kniha)