Společnost Spaceflight si objednala u NewSpace India Limited (NSIL), nově založené obchodní odnože ISRO (Indian Space Research Organisation), vůbec první komerční let nové malé indické rakety – Small Satellite Launch Vehicle (SSLV), který má být jejím druhým letem v pořadí. Let SSVL-D2 bude startovat z kosmodromu Satish Dhawan Space Center (SDSC) v Sriharikotě koncem tohoto roku (předpokládá se, že nejdříve v listopadu). Spaceflight bude agregovat celou misi a bude sloužit jako jediné kontaktní místo pro zákazníka, kterým je zatím neznámá společnost, se sídlem v USA. Spaceflight bude také zajišťovat všechny aspekty integrace a managementu letu. Předpokládá se, že zákazníkem je BlackSky budující konstelaci 60 satelitů Global pro komerční dálkový průzkum Země.
Spaceflight je velmi aktivní ve zprostředkování startů – dosud vyjednala start 270 satelitů a ještě letos plánuje přibližně 10 misí se 100 satelity pomocí nejrůznějších nosičů, vč. Falconu 9, Antaresu, Electronu, Vegy, Sojuzu, LauncherOne a PSLV/SSLV – tato mise následuje po úspěšných startech PSLV-C45, který vynesl 21 satelitů, a Falconů 9 – mise GTO-1, při které byl vypuštěn první komerční lunární lander (v únoru 2019) a mise SSO-A, historické sdílené mise určené výlučně pro Spaceflight, při které bylo vypuštěno 64 malých družic (smallsatů) v prosinci 2018. Uskutečnění této mise bude devátým letem Spaceflightu s ISRO, při kterých bylo na orbitu umístěno více než 100 družic.
Založení společnosti NSIL (dnem 6. 3. 2019) se sídlem v Bangalore, Kérala, oznámila nová indická unijní ministryně financí, paní Nirmala Sitharaman, ve svém prvním veřejném vystoupení letos 5. července. Prohlásila, že New Space India Limited bude podléhat Úřadu pro vesmír (Department of Space), který je zahrnut pod kancelář premiéra, a který mj. dohlíží i na ISRO. NSIL dostala do vínku vklad 10 crore INR (indických rupií), tj. cca 1,5 mil. USD (v rejstříku zapsaný kapitál je 10x vyšší) a jejími řediteli se stali Durairaj Radhakrishnan a Suma Devaki Ram, kteří byli dříve v ISRO řediteli startů a operací, a byli i v managementu společnosti Antrix Corporation (také vlastněné státem). Vztah k této další obchodní společnosti podporující ISRO, která funguje od roku 1992, a která doposud zprostředkovala start 239 satelitů, není zatím zcela zřejmý. Zatímco Antrix bude zřejmě pokračovat ve zprostředkovávání komerčních startů, NSIL bude vybírat výsledky výzkumu a vývoje ISRO (a obdrží od ISRO jejich licence) a bude nabízet jejich komercializaci. Bude se jednat o různé výrobky spjaté s kosmem (např. malé satelity, nosiče – SSLV a PSLV), společnost bude podporovat přenos technologií ke komerčnímu využití a provádět jejich marketing. 16. srpna byla uveřejněna poptávka NSIL na výrobu 5 ks nosiče PSLV indickými firmami – s možností rozšíření zakázky na produkci 12 ks ročně.
ISRO vyvinula raketu SSLV, s kapacitou na vynášení nákladu do 500 kg na nízkou oběžnou dráhu – LEO – se středním sklonem dráhy a 300 kg na SSO (heliosynchronní dráhu), jako ideální nosič pro malé satelity – je 34 m vysoká, o průměru 2 m. Pro srovnání, větší Polar Satellite Launch Vehicle (PSLV) je schopen vynést na SSO náklad o hmotnosti 1100 – 1600 kg. SSLV má být při jednom letu schopna umisťovat satelity na různé oběžné dráhy. Příprava startu má cca šestičlennému týmu techniků trvat asi jeden až dva týdny. První let se ze Sriharikoty očekává NET září 2019. Potom má výroba SSLV přejít pod NSIL a konsorcium indických výrobních firem. Výrobní náklady se odhadují na 30 crore INR (4,3 mil. USD). Pozdější starty se předpokládají z jiného místa. ISRO očekává postupný nárůst zájmu zákazníků na 2 – 3 starty SSLV měsíčně.
Zdroj informací:
https://spacewatch.global/
https://www.news18.com/
https://www.business-standard.com/
https://www.reddit.com/
https://thediplomat.com/
Zdroj obrázků:
https://www.geekwire.com/2018/blacksky-
http://1.bp.blogspot.com/-Sriharikota-11.jpg
Je až neuvěřitelné jak malý tým to má dokázat připravit a za jak krátkou dobu, PSLV údajně připravuje okolo 500-600 lidí a potřebují celé dva měsíce.
Indie se evidentně chystá ukousnout pořádný kus z koláče startů v příštích letech, jsem docela zvědavý, jak tenhle low cost zacvičí s cashflow konkurence. Údajně by měli být schopni připravit 50-60 startů SSLV ročně a jen tím zvýšit zisk ISRO na cca sedminásobek současného stavu.