sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Které soukromé firmy budou zásobovat Gateway?

14. června vydala NASA návrh žádosti pro průmyslové partnery. Jejím obsahem byla snaha zmapovat názory na možnost, že by v budoucnu americké firmy vozily náklad a další zásoby na chystanou stanici Gateway na oběžné dráze Měsíce. První logistická zásilka by zřejmě měla k Měsíci dopravit vědecké experimenty, a zařízení pro program Artemis, v rámci kterého mají lidé v roce 2024 přistát na Měsíci. Vloni na podzim NASA požádala průmyslové partnery o nápady na nejlepší zásobování Gateway. Po této prvotní výzvě, která „mapovala situaci“ se tedy nyní pokročilo o stupínek výše. NASA již chce konkrétní komentáře k logistickému řešení – limitem je 10. červenec letošního roku.

Žádáme soukromé firmy, aby poskytly kosmickou loď pro dopravu nákladu a zásob na Gateway. Loď se připojí k základně, ale energii si bude muset vyrábět sama,“ říká Marshall Smith, ředitel lunárního pilotovaného průzkumného programu a dodává: „Měsíc použijeme pro zkoušky technologií pro Mars a pro vývoj technologií a systémů k průzkumu vzdálenějšího vesmíru. Chceme proto vědět, jak firmy zareagují na naši výzvu a do budoucna i kontrakty pro lunární služby.

Aktuální trend je pouze přirozeným vývojem dřívějších postupů, které NASA aplikovala na nízké oběžné dráze. Ta by měla být více komecionalizována a již nyní poskytuje podporu soukromým firmám. „Gateway a naše logistické požadavky na zásobovací řetězec představují další krok této komercionalizace,“ říká Mark Wiese, manažer logistiky pro gateway z Kennedyho střediska a dodává: „Společně s dodávkami nákladu, vědy a zásob je tu i potenciál pro rozšíření možností soukromých firem pro dodávku jiných prvků celé lunární architektury.

V létě se očekává vydání formální žádosti na kontrakty s pevně danou cenou. NASA očekává, že by souhrnné ceny kontraktů pro 15 let provozu Gateway neměly přesáhnout 7 miliard dolarů. Na Floridě se bude 26. června konat průmyslový den od NASA, kde by se měl hlavně představit navržený postup logistiky.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/…/image/concept-gateway-2024_full_00010_bus.jpg

Rubrika:

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
11 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Martin
Martin
5 let před

Předpokládám, že Dragon 2 nebo Crew Dragon bude schopný gateway zásobovat, přece jenom uvažovali o obletu měsíce, takže tam asi vcelku bez problémů doletí.

Stepan Krnansky
Stepan Krnansky
5 let před
Odpověď  Martin

Pomuk ho posadi na FH tak asi jo… Ale pujde jen o naklad FH nema certifikaci pro lety s posadkou.. to bude ale stejne zajistovat Orion tak je to fuk…

No a Starliner – otazka je jestli pro nej je dost silna raketa… ze by ho prestavely na nakladni verzi.. to by snad takovy problem byt nemusel…

Mr. G
Mr. G
5 let před
Odpověď  Stepan Krnansky

Ak sa nemylim, CrewDragon na FH mal letiet okolo Mesiaca po trajektorii volneho navratu. Otazne je, ci by mal dostatok paliva aby sa dostal na orbitu a spojil sa s Gateway ?

3,14ranha
3,14ranha
5 let před
Odpověď  Mr. G

Asi bude potřeba odlišit reálné plány od marketingových proklamací či nezávazných studií.

Crew Dragon je velký sotva pro dva lidi a pro pouhý oblet Měsíce (je potřeba méně než 7 dní trvanlivost), ale na zaparkování okolo měsíce je potřeba mnohem větší výdrž a docela dost paliva a zásob (a posílat jenom dva lidi je taky na prd).

Falcon Heavy dokáže teoreticky vynést Crew Dragon k Měsíci, ale je otázka s jakým nákladem v jaké konfiguraci (částečně reusable ?).
Každopádně v současnosti nemá certifikaci pro lety s posádkou a Elon o ni žádat nechce a nebude (doufá že Starship dokončí co nejdřív)

hanh
hanh
5 let před
Odpověď  3,14ranha

Zase bych to tak moc nepřeháněl s plácáním se do prsou, že Crew Dragon je malý.
Celý lunární modul a velitelský modul Appola byl jen o 3m3 větší. 9,3 < 12,9. Je spíš luxusně velký pro 2 na oblet měsíce.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  hanh

O velikost nejde. Jde o delta v pro vstup na dráhu Gateway. A tam cítím trochu problém.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
5 let před
Odpověď  3,14ranha

Lunar Orbit Insertion (LOI) into the Gateway
DV = ~450 m/s

Marw
Marw
5 let před
Odpověď  3,14ranha

Vie sa už aká je predstava čo so zásobovacími loďami po skončení misie? Nechajú ich na nejakej parkovacej orbite okolo mesiaca podobne ako putujú na svoj cintorín satelity na GEO?

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Marw

To je právě taky předmětem návrhu těm firem.

Hawk
Hawk
5 let před

Predpokladam , ze budou poptavat kompletni sluzbu nosic+lod. Kombinace startu 2 nosicu(2xFH, 2xVulcan,2xNewGlenn + lod) by pravdepodobne vysla porad levneji nez start SLS+lod.
Protoze krome SLS typuju, ze zadna „komercni“ raketa schopna dopravit naklad/lidi na jeden zatah ke Gateway se do konce 20tych let neobjevi, tak me jiny zpusob, nez vyse uvedeny nenapada.

Racek
Racek
5 let před
Odpověď  Hawk

No, nechám se překvapit. Kosmický transportér bude potřebovat nějaký servisní stupeň pro setkání na oběžné dráze země, přelet k měsíci, zbrzdění a setkání s možností mnoha opakovaných zážehů a také vývoj bezpečného setkávacího systému. Nevím nevím, jestli se to v rámci finančního a časového limitu dá postavit.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.