sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Které soukromé firmy budou zásobovat Gateway?

14. června vydala NASA návrh žádosti pro průmyslové partnery. Jejím obsahem byla snaha zmapovat názory na možnost, že by v budoucnu americké firmy vozily náklad a další zásoby na chystanou stanici Gateway na oběžné dráze Měsíce. První logistická zásilka by zřejmě měla k Měsíci dopravit vědecké experimenty, a zařízení pro program Artemis, v rámci kterého mají lidé v roce 2024 přistát na Měsíci. Vloni na podzim NASA požádala průmyslové partnery o nápady na nejlepší zásobování Gateway. Po této prvotní výzvě, která „mapovala situaci“ se tedy nyní pokročilo o stupínek výše. NASA již chce konkrétní komentáře k logistickému řešení – limitem je 10. červenec letošního roku.

Žádáme soukromé firmy, aby poskytly kosmickou loď pro dopravu nákladu a zásob na Gateway. Loď se připojí k základně, ale energii si bude muset vyrábět sama,“ říká Marshall Smith, ředitel lunárního pilotovaného průzkumného programu a dodává: „Měsíc použijeme pro zkoušky technologií pro Mars a pro vývoj technologií a systémů k průzkumu vzdálenějšího vesmíru. Chceme proto vědět, jak firmy zareagují na naši výzvu a do budoucna i kontrakty pro lunární služby.

Aktuální trend je pouze přirozeným vývojem dřívějších postupů, které NASA aplikovala na nízké oběžné dráze. Ta by měla být více komecionalizována a již nyní poskytuje podporu soukromým firmám. „Gateway a naše logistické požadavky na zásobovací řetězec představují další krok této komercionalizace,“ říká Mark Wiese, manažer logistiky pro gateway z Kennedyho střediska a dodává: „Společně s dodávkami nákladu, vědy a zásob je tu i potenciál pro rozšíření možností soukromých firem pro dodávku jiných prvků celé lunární architektury.

V létě se očekává vydání formální žádosti na kontrakty s pevně danou cenou. NASA očekává, že by souhrnné ceny kontraktů pro 15 let provozu Gateway neměly přesáhnout 7 miliard dolarů. Na Floridě se bude 26. června konat průmyslový den od NASA, kde by se měl hlavně představit navržený postup logistiky.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/…/image/concept-gateway-2024_full_00010_bus.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Rubrika:

Štítky:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
11 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Martin
Martin
5 let před

Předpokládám, že Dragon 2 nebo Crew Dragon bude schopný gateway zásobovat, přece jenom uvažovali o obletu měsíce, takže tam asi vcelku bez problémů doletí.

Stepan Krnansky
Stepan Krnansky
5 let před
Odpovědět  Martin

Pomuk ho posadi na FH tak asi jo… Ale pujde jen o naklad FH nema certifikaci pro lety s posadkou.. to bude ale stejne zajistovat Orion tak je to fuk…

No a Starliner – otazka je jestli pro nej je dost silna raketa… ze by ho prestavely na nakladni verzi.. to by snad takovy problem byt nemusel…

Mr. G
Mr. G
5 let před
Odpovědět  Stepan Krnansky

Ak sa nemylim, CrewDragon na FH mal letiet okolo Mesiaca po trajektorii volneho navratu. Otazne je, ci by mal dostatok paliva aby sa dostal na orbitu a spojil sa s Gateway ?

3,14ranha
3,14ranha
5 let před
Odpovědět  Mr. G

Asi bude potřeba odlišit reálné plány od marketingových proklamací či nezávazných studií.

Crew Dragon je velký sotva pro dva lidi a pro pouhý oblet Měsíce (je potřeba méně než 7 dní trvanlivost), ale na zaparkování okolo měsíce je potřeba mnohem větší výdrž a docela dost paliva a zásob (a posílat jenom dva lidi je taky na prd).

Falcon Heavy dokáže teoreticky vynést Crew Dragon k Měsíci, ale je otázka s jakým nákladem v jaké konfiguraci (částečně reusable ?).
Každopádně v současnosti nemá certifikaci pro lety s posádkou a Elon o ni žádat nechce a nebude (doufá že Starship dokončí co nejdřív)

hanh
hanh
5 let před
Odpovědět  3,14ranha

Zase bych to tak moc nepřeháněl s plácáním se do prsou, že Crew Dragon je malý.
Celý lunární modul a velitelský modul Appola byl jen o 3m3 větší. 9,3 < 12,9. Je spíš luxusně velký pro 2 na oblet měsíce.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  hanh

O velikost nejde. Jde o delta v pro vstup na dráhu Gateway. A tam cítím trochu problém.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
5 let před
Odpovědět  3,14ranha

Lunar Orbit Insertion (LOI) into the Gateway
DV = ~450 m/s

Marw
Marw
5 let před
Odpovědět  3,14ranha

Vie sa už aká je predstava čo so zásobovacími loďami po skončení misie? Nechajú ich na nejakej parkovacej orbite okolo mesiaca podobne ako putujú na svoj cintorín satelity na GEO?

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Marw

To je právě taky předmětem návrhu těm firem.

Hawk
Hawk
5 let před

Predpokladam , ze budou poptavat kompletni sluzbu nosic+lod. Kombinace startu 2 nosicu(2xFH, 2xVulcan,2xNewGlenn + lod) by pravdepodobne vysla porad levneji nez start SLS+lod.
Protoze krome SLS typuju, ze zadna „komercni“ raketa schopna dopravit naklad/lidi na jeden zatah ke Gateway se do konce 20tych let neobjevi, tak me jiny zpusob, nez vyse uvedeny nenapada.

Racek
Racek
5 let před
Odpovědět  Hawk

No, nechám se překvapit. Kosmický transportér bude potřebovat nějaký servisní stupeň pro setkání na oběžné dráze země, přelet k měsíci, zbrzdění a setkání s možností mnoha opakovaných zážehů a také vývoj bezpečného setkávacího systému. Nevím nevím, jestli se to v rámci finančního a časového limitu dá postavit.

https://kosmonautix.cz/2019/06/16/ktere-soukrome-firmy-budou-zasobovat-gateway/