sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Blíží se zkouška záchranné věžičky Orionu za letu

V uplynulých měsících se NASA usilovně připravovala na zkoušku systému, který má za úkol zajistit bezpečí astronautů, kteří poletí k Měsíci na nově vyvíjené americké lodi Orion. Zkouška označovaná jako AA-2 (Ascent Abort-2) prověří, jak za letu funguje záchranná věžička LAS (launch abort system). Pokud bude test úspěšný, půjde o významný krok vstříc pilotované výpravě Artemis 2, což bude první pilotovaná mise lodi Orion. O její vynesení se postará raketa SLS a lidé se v rámci této mise po téměř půl století vrátí k Měsíci.

Orion a záchranná věžička pro misi AA-2.
Orion a záchranná věžička pro misi AA-2.
Zdroj: https://www.nasa.gov

Přípravy na zkoušku AA-2 ale poskytly cenné údaje i pro misi Artemis 1, v rámci které poletí k Měsíci Orion ještě bez posádky. „AA-2 je skutečně první misí, která prověří celou přípravu,“ říká Sean Arrieta, manažer Exploration Ground Systems z haly LASF (Launch Abort System Facility). Právě v ní byl modul pro posádku určený ke zkoušce spojen s ochranným krytem a samotnou záchrannou věžičkou. Bylo to poprvé, kdy se oba prvky připravovaly s použitím stejných postupů a procedur, které se budou používat při dalších misích. Díky tomu získaly všechny týmy potřebné zkušenosti.

Samotná zkouška AA-2 bude probíhat zhruba tři minuty, ale její přípravy zabraly několik měsíců. Momentálně je zkouška plánována na 2. července a místem konání bude rampa 46 na floridském kosmodromu. Jak bylo již uvedeno v začátku – záchranná věžička se bude testovat za letu. K vynesení lodi se však nepoužije žádná běžná raketa. Jako nosič poslouží motor SR-118 na tuhé pohonné látky o průměru 2,34 metru od firmy Northrop Grumman. Pokud tento motor neznáte, pak vězte, že pochází z vojenských střel Peacekeeper.

Motor SR-118 na tuhé pohonné látky pro test AA-2.
Motor SR-118 na tuhé pohonné látky pro test AA-2.
Zdroj: https://live.staticflickr.com

Aby byl nosný stupeň spojen s kabinou Orionu, použila se konstrukce TRS/GCA. Pokud by ale ke zkoušce došlo jen s výše popsaným vybavením, tak by Orion s průměrem pěti metrů seděl na raketě s průměrem dva a čtvrt metru, což je trochu nepoměr. Aby byla zkouška maximálně vypovídající, musel raketový motor dostat vnější kryt.

Instalace pětimetrového vnějšího krytu na motor SR-118.
Instalace pětimetrového vnějšího krytu na motor SR-118.
Zdroj: https://live.staticflickr.com

Ten plní hned dvě úlohy – jednak jeho průměr 5 metrů odpovídá průměru servisního modulu Orionu, který se bude při běžných misích používat, ale také poskytuje dodatečnou hmotnost. Motor SR-118 je totiž docela silný a sestava by mohla snadno dosáhnout zrychlení a rychlosti, která neodpovídá letu rakety SLS. Dodatečná hmotnost je tedy stanovena tak, aby se tyto hodnoty maximálně přiblížily skutečnému provozu. Celý specifický nosič pro tuto zkoušku se označuje jako ATB (abort test booster).

Pokud pozemní týmy uznají, že jsou připraveny na zkoušku, dojde k zapálení motoru a sestava zamíří k obloze. Ve výšce zhruba 9,5 kilometru a při rychlostí 450 m/s začne samotná zkouška záchranné věžičky, která by se v běžném provozu aktivovala pouze při mimořádné situaci, která by ohrožovala bezpečnost astronautů v Orionu. Kabina se oddělí od nosné rakety a zážeh motoru AM (abort motor) ji rychle odnese pryč od nosiče. O správné směrování sestavy v prostoru se postarají zážehy motoru ACM (attitude control motor). Jakmile bude sestava správně orientována dojde k odhození kabiny. Je důležité už teď, s předstihem uvést, že odhozením kabiny od záchranné věžičky zkouška skončí. Nečekejte tedy vystřelení padáků – ty na palubě vůbec nebudou. Jejich vystřelení se testuje zcela nezávisle na této misi.

Kabina Orionu pro letový test Ascent Abort-2 v budově Launch Abort System Facility (LASF) 2. května.
Kabina Orionu pro letový test Ascent Abort-2 v budově Launch Abort System Facility (LASF) 2. května.
Zdroj: https://live.staticflickr.com

V uplynulých měsících věnovali odborníci mnoho času vypilování všech procesů a procedur, které probíhají v rámci přípravy AA-2, ale ke slovu přijdou i u první mise Artemis. „Snažili jsme se naplánovat práci tak, jak bychom to dělali u příštích misí,“ říká Alex Mire, specialistka na činnosti v hale LASF, která má na starosti plánování, kontroly a revize. Dále poznamenala, že hardware pro mise AA-2 a Artemis 1 či Artemis 2 si je tak podobný, že se rozdíly dají najít jen ve výrobních číslech dílů, kde se liší jedním písmenem. „V našich postupech jsme udělali celou řadu úprav, které by měly pomoci jednoduššímu průběhu všech činností,“ dodala.

Záchranná věžička lodi Orion pro misi AA-2.
Záchranná věžička lodi Orion pro misi AA-2.
Zdroj: https://live.staticflickr.com

Příprava mise AA-2 s sebou ale přinesla i další výzvy. Do programu bylo zapojeno větší množství organizací a pracovních skupin. Před zaměstnanci NASA tak stála výzva, jak zajistit, aby tyto rozdílné týmy účinně spolupracovaly. „Každá jednotlivá skupina má své vlastní procesy a firemní kulturu, mnoho z nich ještě nikdy nebylo na Kennedyho středisku,“ popisuje Jim Bolton, vedoucí operací pro AA-2 a dodává: „Ono to možná zní jednoduše – tady máte hangár a dělejte svou práci. Jenže tak jednoduché to opravdu není.

Kompletní sestava pro test AA-2.
Kompletní sestava pro test AA-2.
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Zástupci firmy Lockheed Martin zajistili v hale LASF sestavení záchranné věžičky a pak své dílo předali zástupcům NASA, kteří mají na starosti pozemní vybavení alias EGS (Exploration Ground Systems) a skupině TOSC (Jacobs Test and Operations Contract). Tento společný tým pak zajistil transport modulu pro posádku a separačního prstence, aby mohlo dojít k integraci, která bude stejná jako u běžných misí programu Artemis. Jak uvádí Arrieta, tohle uspořádání umožnilo pracovníkům NASA mnohem užší spolupráci s pracovníky jednotlivých kontraktorů. „Dosáhli jsme díky tomu lepší integrace všech informací,“ vzpomíná a dodává: „Pro celkové fungování týmu je to dobrý přístup, který vede k vyšší úrovni vzájemné důvěry.

22. května přibližně v šest hodin večer místního času se Orion s věžičkou LAS vydal na devítihodinovou cestu z haly LASF na startovní rampu. Zde na sestavu již čekal dokončený nosič ATB, na jejíž vrchol byl následně Orion usazen pomocí jeřábu. Jelikož se v hale LASF uvolnilo místo, mohou zde začít práce na přípravě mise Artemis 1.

Právě dnes by měla na rampě 46 proběhnout předstartovní zkouška. Pokud bude úspěšná, bude možné přistoupit ke zhodnocení připravenosti (Mission Dress Rehearsal), které má proběhnout 19. června. Za další zhruba tři dny začnou závěrečné přípravy, které vyvrcholí 2. července letovým testem AA-2.

Zdroje informací:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/aa-2_roll_past_vab.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/aa-2_integration.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/47818027252_b58dc2c836_b_d.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/33992951388_a405524d99_b_d.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/46896557465_63a072edfb_b_d.jpg
https://pbs.twimg.com/media/D8aAKHnXUAA1Xfn.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
12 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Alois
Alois
5 let před

Již v projektu Mercury se používaly při zkouškách kabiny jednoúčelové sestavy z vojenských raket na THP a v projektu Apollo též. Historie se opakuje.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
5 let před
Odpověď  Alois

Konkrétně v programu Apollo byl použit nosič Little Joe II a z LC-36 ve White Sands byly provedeny celkem čtyři testy Ascent Abort.
13.05.1964 Apollo Abort Test A-001
08.12.1964 Apollo Abort Test A-002
19.05.1965 Apollo Abort Test A-003
20.01.1966 Apollo Abort Test A-004
foto:comment image

Jiří Hošek
Jiří Hošek
5 let před

Pár postřehů k článku:

1) „lidé se v rámci této mise [Artemis 2] po téměř půlstoletí vrátí k Měsíci“.
Jestli to vyjde, bude to hodně těsné. Apollo 17 letělo v prosinci 1972. Artemis 2 je nyní plánována na říjen – listopad 2022.

2) „vystřelení [padáků] se testuje zcela nezávisle na této misi“.
Série osmi testů padákového systému, simulující nejrůznější nestandardní scénáře a nouzové situace pro pilotovaný let Artemis 2, byla urychlena. Závěrečný osmý shoz makety Orionu z transportního letounu C-17 byl proveden už 12.9.2018. Padáky pro Artemis 2 jsou nyní už certifikovány.

3) „Jelikož se v hale LASF uvolnilo místo, mohou zde začít práce na přípravě mise Artemis 1“.
Doslova. Podle informace z 28. května je integrace LAS pro Artemis 1 plánována na srpen. LAS má být kompletní letos v září.

kosmoman
kosmoman
5 let před

Diki za článok……

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  kosmoman

Rádo se stalo.

Kamil
Kamil
5 let před

Změna názvu tomu projektu fakt dala novou a jinou energii

Jiří Hošek
Jiří Hošek
5 let před
Odpověď  Kamil

To se možná jen zdá. Test AA-2 byl na 2. července plánován ještě před oznámením názvu programu. I úvodní dvě mise Artemis zůstaly na svých termínech.

Alois
Alois
5 let před
Odpověď  Kamil

Hlavně blokuje uzávěry penězovodu. Američané jsou patrioti a na prezentaci svého systému slyší, zejména v Kongresu.
Americká občanka jako první žena na Měsíci – to zní velkolepě. Ostatně, ač z toho nejsem nadšen, i případný Evropan, Kanaďan nebo Japonec jsou také dobrý tah, zejména vůči Rusům a Číňanům, ti zas budou jen zírat s otevřenými ústy jako před padesáti lety Sověti.

Jaro Pudelka
Jaro Pudelka
5 let před

Najnovšie Trumpove vyjadrenia nie sú veľmi pozitívne voči letom na Mesiac – https://www.aktuality.sk/clanok/699075/trump-na-mesiaci-sme-boli-pred-50-rokmi-nasa-by-mala-robit-vacsie-veci/

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Jaro Pudelka

Podle všeho to bylo způsobeno stručností vyjádření na Twitteru. Prý to máme brát tak, že Měsíc není cíl, ale jeho prostřednictvím se připravíme na let k Marsu.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
5 let před
Odpověď  Jaro Pudelka

Stejně jako Dušan ten tweet chápu jako apel, že představitelé NASA nemají mluvit jen o Měsíci, ale o tom, že cesta na Měsíc je součástí mnohem větších věcí, jako je cesta k Marsu, obrana (chápu ve smyslu obrany národních zájmů) a věda.

Jde o tento tweet:
https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1137051097955102720

V předchozím tweetu z 13. května Trump taky nepsal jen o Měsíci, ale připomněl i Mars:
https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1128050996545036288

Jaro Pudelka
Jaro Pudelka
5 let před
Odpověď  Jaro Pudelka

Len dúfam, že máte pravdu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.