Nedaleko města Promontory v Utahu se nachází komplex, ve kterém probíhají zkoušky raketových motorů na tuhá paliva. Po změně vlastníka spravuje tento areál společnost Northrop Grumman, která by dnes měla využít největší stanoviště k opravdu velké zkoušce. Na statický zážeh se totiž chystá první stupeň připravované rakety OmegA, která bude ve velkém využívat právě motory na tuhá paliva, které vychází z urychlovacích motorů na raketoplánech. Největší z nich je, jak už to v kosmonautice bývá, první stupeň a proto Vám chceme trochu netradičně nabídnout česky komentovaný přenos právě z této zhruba dvouminutové zkoušky, ke které by mělo dojít ve 21:05 našeho času.
Náš přenos spustíme jako obvykle 15 minut před začátkem zkoušky, tedy okolo 20:50 SELČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, nebo Vám nefunguje přehrávání ve vloženém okně, klikněte sem a dostanete se na stránku přenosu na Mall.TV. Ve vloženém okně naleznete i záznam vysílání, který by měl být k dispozici zhruba dvě hodiny po ukončení přenosu, děkujeme za pochopení.
Zdroje informací:
http://www.northropgrumman.com/
https://www.facebook.com/
https://www.facebook.com/
http://www.northropgrumman.com/
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/D5_D_rxXoAAiImU.jpg
Dekuji za skveli prenos.
Díky za pochvalu.
Noo, tavil se nejen písek, tryska určitě, možná i motor, moc by mě zajímalo, co to bylo… rozhodně to bylo divácky vděčné. Díky za přenos pánové 🙂
Rádo se stalo! Taky jsem zvědavý, co odhalí vyšetřování. ale aspoň, že k tomu došlo při zkoušce a ne při ostré misi.
No, pěkný výbuch trysky. V NG se nudit nebudou. Zajímalo by mě, jak by to dopadlo při ostrém startu. Bylo to těsně před dohořením a k celkové destrukci stupně nedošlo. Možná by to horní stupeň dotáhl, možná by se aktivovala autodestrukce, těžko říct.
Jen drobný postřeh k jinak skvělému komentáři. Předpokládám, že zážeh nebyl a ani nemohl být ukončen, když šlo o motor na tuhá paliva. Prostě dohořel.
Myslím si, že by došlo ke snížení tahu (tedy toho efektivního), ale netroufám si říct, jak moc.
Ano, to je pravda, pokud to z mého komentáře nevyplynulo, tak se omlouvám, že jsem to nezdůraznil.
Jeden ze způsobů, jak „vypnout“ motor na TPH je právě ustřelení trysky.
To máte pravdu, ale tady k tomu evidentně nedošlo, protože se rozpadl jen zvon. Ustřelení musí být provedeno před zúžením. To sníží tlak v komoře a zpomalí hoření paliva. Nevím, jestli v takovém případě motor úplně zhasne (nejspíš ne), ale určitě ztratí většinu tahu.
Díky za pěkný přenos supr nás potěšil
To mne těší. 😉
Pro změnu mě aplikace neupozornila, tak si hold budu muset počkat na záznam, až ho přechroustají…
Záznam je k dispozici! 😉
Povedl se ti ten přenos, a líbilo se mi, že ses nechal rozptylovat obrazovou částí přenosu. Ano, narážím na tu trysku. Hezké to bylo.
Díky. 😉
Zkouška při které se roztrhne tryska je jasně neúspěšná. Znamená to, že konstrukce je vadná a konstrukce se musí změnit. Samozřejmě mohou být i jiné příčiny, vada materiálu, či vadně odlité zrno v každém případě po vyšetření musí být zkouška nová.
Uvidíme, předpokládám, že tryska bude stejná i na druhém stupni a jeho zážeh (před tímto plánován na letošní podzim) by mohl kvalifikovat i trysku stupně prvního. To by znamenalo, že by se nemusela opakovat dnešní zkouška.
Příspěvky pana Aloise, alespoň u mne navozují úsměv obecně. Ovšem dnes přidal takový důraz, že jsem musel až nahlas. Omlouvám se za totální OT. Cítil jsem ale, zcela chybně, že bych se mohl o zážitek podělit 🙂 A nehledejte za mým příspěvkem ani dehonestaci jiného diskutujícího, prosím.
Vďaka za prenos 🙂
No, tryska „vzala za své“, ešte dobre, že pri teste.
Som zvedavý na výsledky šetrenia príčiny.
Tisková zpráva Northrop Grumman má titulek: „Northrop Grumman Successfully Completes First Stage Test for OmegA Rocket“
A ve zprávě není ani písmenko o problému.
https://news.northropgrumman.com/news/releases/northrop-grumman-successfully-completes-first-stage-test-for-omega-rocket
Na tiskovce https://youtu.be/8MTM-ANa7FI?t=5072 říkají, že při reálném letu by takový problém s tryskou pravděpodobně nezpůsobil problém pro misi.
Samozřejmě je ještě příliš brzy. Budou analyzovat data…
No, tiež ma na chvíľu napadlo, že pri reálnom lete by to nemusel byť až taký problém, keďže to bolo na konci horenia motora.
Ale myslím, že štandardne by to takto asi nemalo vyzerať.
Jasna anomalia v priamom prenose.. Ale tento PR pristup je typicky pre US firmy.
Zjavne ide o vela.
Zase na druhou stranu hlavně jim šlo o získání dat, což asi mají. Ze zkoušek se pak mohou poučit a právě proto se zkoušky dělají.