sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Červnový start Electronu

Firma Rocket Lab by ráda dosáhla frekvence jednoho startu za měsíc, přičemž se jí to v poslední době daří. Poslední mise s názvem That’s a Funny Looking Cactus (ve volném překladu: To je ale divný (vtipně vypadající) kaktus), v jejímž rámci Electron 5. května vynášel družice s označením projektu STP-27RD. Konkrétně šlo o družice SPARC-1, Falcon ODE a Harbinger. Na blíže neupřesněný červnový termín se chystá další start Electronu z Nového Zélandu – tentokrát s označením Make It Rain (volně přeloženo Ať prší). V rámci této mise bude Electron opět využit pro sdílený start několika družic. Zákazníkem je v tomto případě firma Spaceflight, která funguje jako prostředník mezi výrobci družic a poskytovateli raket. Asi nejvíce si tuto společnost můžete pamatovat podle toho, že zajišťovala misi SSO-A, při které Falcon 9 vynesl vloni v prosinci 64 družic.

Vizualizace družice BlackSky Global 4, která poslouží ke snímkování Země.
Vizualizace družice BlackSky Global 4, která poslouží ke snímkování Země.
Zdroj: https://space.skyrocket.de

Ale zpět k aktuální misi. Na nízkou oběžnou dráhu by měly zamířit družice BlackSky Global 4 a cubesat ACRUX-1 z Melbourne. Družice BlackSky Global 4 se stane součástí sítě BlackSky, které mají za úkol snímkovat Zemi z výšky 500 kilometrů s rozlišením kolem 1 metru. Součástí družice bude teleskop o průměru 24 centimetrů. Družici s životností tři roky postavila firma Spaceflight Services na své platformě SCOUT.

V dřívějších materiálech se objevovaly také informace o dvou družicích Prometheus. Počkejme si tedy na případné změny. U rakety Electron se již několikrát stalo, že byl veřejnosti oznámen další cestující. Pokud Vás zaujalo označení mise, pak vězte, že Rocket Lab tím vtipně odkazuje na velké množství srážek, které je typické pro americké město Seattle. Právě v něm má totiž firma Spaceflight svou centrálu.

Zdroje informací:
https://www.rocketlabusa.com/
https://space.skyrocket.de/
https://www.blacksky.com/

Zdroje obrázků:
https://forum.nasaspaceflight.com/…dlattach;topic=48136.0;attach=1559982;image
https://space.skyrocket.de/img_sat/blacksky-global__2.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Štítky:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
10 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jirka Hadac
Jirka Hadac
5 let před

Me na Electronu neskutecne bavi ty nazvy misi. A jeden kazdy nazev je uzasny.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Jirka Hadac

Přesně, pod tenhle komentář se milerád podepíšu. Ta hravost je úžasná.

Radoslav Karásek
Radoslav Karásek
5 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Google má samostatné oddelenie, kde zamestnanci len vymýšľajú a kreslia logá Google pre rozne sviatky a pamatné dni na hlavnej stránke Google.
Keď to Rocketlab rozbalí – a ja si pamatám aj vyjadrenia o 2 štartoch mesačne – tak by sa im možno nejaký vtipný creátor aj zišiel 🙂

Jakub
Jakub
5 let před

Jak si představit rozlišeni 1 metr?
Nešlo by udělat podrobnější článek o BlackSky Global 4

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Jakub

Neplánujeme to. je to relativně obyčejná snímkovací družice, jakých je dost. rozlišení jeden metr není ve světě snímkovacích družic nic úžasného. Nejlepší civilní pracují s rozlišením cca. 30 centimetrů. To znamená, že na fotkách z nich dokážete rozlišit třiceticentimetrový objekt.

Jan Kučera
Jan Kučera
5 let před
Odpovědět  Jakub

Rozlišení 1m si představte tak, že pokud družice vyfotí na povrchu Země ležící čtverec o velikosi 1×1 m tak tento čtverec se na fotce zobrazí jako jeden pixel. Tedy běžné auto bude na snímku vypadat jako obdélník o velikosti 2×4 pixelů, autobus by zabíral 3×12 pixelů, rodinný dům třeba 10×10 pixelů.

Alois
Alois
5 let před

Mě tedy fascinuje motor, použití elektromotoru je převratné. Jak jsem zde již psal marně se pídím po srovnání efektivity a turbínami ať s otevřeným či uzavřeným cyklem. Neméně zajímavá je otázka limitu velikosti motoru s elektromotorem poháněným čerpadlem. Též by mě zajímalo co tomu říkají renomované firmy, příkladně RR či Američané jako špička a zda směřují výzkum, nebo alespoň jeho část, tímto novým směrem. Možná by to mohla být inspirace i pro Muska, ten také staví poměrně malé motory.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Alois

Rocket Lab je americká firma. Srovnání s klasickými turbínami není možné, protože konvenční motory mají mnoho proměnných, takže výsledkem by bylo jen hodně široké spektrum. Muskovy motory jsou řádově silnější a tam už elektrické čerpadlo ztrácí své výhody.

Josef
Josef
5 let před
Odpovědět  Alois

Existuje tento článek:
Pablo Rachov, Hernán Tacca y Diego Lentini (2010). ELECTRIC FEED
SYSTEMS FOR LIQUID PROPELLANT ROCKET ENGINES. Research
Report.
Dirección estable: https://www.aacademica.org/hernan.emilio.tacca/9
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons.
Para ver una copia de esta licencia, visite
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es.
Acta Académica
Pokud jej nedohledáte na internetu, mohu Vám jej poslat mailem (pokud mi pošlete adresu).

frank
frank
5 let před
Odpovědět  Alois

Ale Electron je právě výsledek americké “ politiky“ která podporou malých i velkých firem významně rozšířila portfolio nosičů a technologií aniž by se jednalo o prakticky čistě státní program, tak jako tom je třeba v Rusku nebo ještě před pár lety bylo Číně.

https://kosmonautix.cz/2019/05/27/cervnovy-start-electronu/