Spektr-RG na Bajkonuru

Na kazašský kosmodrom dorazila 25. dubna cenná zásilka. Ve speciálním ochranném kontejneru sem přijel rentgenový teleskop Spektr-RG. Technici budou v dalších týdnech kontrolovat jeho stav, naplní nádrže palivem a připojí jej k nosné raketě Proton. Pokud se nic nepokazí, mělo by ke startu dojít 21. června letošního roku. Pro Rusko jde o velmi důležitou misi, jelikož ve svém portfoliu má jen pár vědeckých projektů mimo zemský povrch. Spektr-RG vznikl ve spolupráci Ruska a Německa, které zajistilo dodávku hlavního ze dvou rentgenových teleskopů (eRosita), které budou na palubě Spektr-RG spolupracovat.

Spektr-RG

Zdroj: http://russianspaceweb.com
Překlad: Dušan Majer

Výzkumná fáze má trvat 4 roky, během kterých bude teleskop mapovat vesmír ve rentgenové části spektra. Vůbec poprvé se vědci zaměří na střední úroveň s energiemi do 10 keV. Od projektu si slibují objevení nových svazků galaxií, nebo aktivních galaktických jader. Teleskop eRosita váží 810 kg a jeho ruský kolega ART-XC váží 350 kg. Zatímco eRosita cílí na energie 0,3 – 10 keV, ART-XC by měl operovat s energiemi 6 – 30 keV. Německý přístroj disponuje zorným polem 1 stupeň, ruský dokonce jen 30 obloukových minut. Teleskop eROSITA dosáhne rozlišení 15 obloukových vteřin, ART-XC bude mít rozlišení 3× hrubější, tedy 45 obloukových vteřin.

Spektr-RG na Bajkonuru, 5.0 out of 5 based on 12 ratings

Rating: 5.0/5 (12 votes cast)

3 komentáře ke článku “Spektr-RG na Bajkonuru”

Tak teď už tomu snad i začínám věřit. A nejenom že jde o ojedinělou ruskou vědeckou vlaštovku, ale dokonce pracoviště v L2. To se počítá 🙂

• Pavel napsal:

Ja jen doufam, ze monter protonu opet misto velke inteligence neprojevil nadprumernou silu !
      Je to nadherna raketa ale lita jen velmi malo :(.

2. Hanh napsal:

Pokud se ART-XC neporoucha hned a sebou nevezne i eRositu. Rekl bych, ze to je ted nejvetsi riziko cele mise. Kdo dodava setrvacniky, slunecni panely a orientacni motory?