Nákladní Dragon opět poletí k ISS

Již sedmnáctá ostrá zásobovací mise lodi Dragon by se měla odehrát na první květnový den. Kosmická loď od firmy SpaceX je připravena ke startu na raketě Falcon 9, která poletí z rampy číslo 40 na floridském kosmodromu. V tomto článku najdete tradiční představení celé mise, odpovědi na nejčastější otázky a také některé zajímavosti. Ačkoliv se totiž může zdát, že když Falcony startují minimálně jednou měsíčně, tak jejich jednotlivé starty budou monotónní, opak je pravdou. Každá mise má své unikátní zajímavosti a ta aktuální nebude v tomto směru žádnou výjimkou.

Start zásobovací mise byl v minulých dnech plánován na 30. dubna dopoledne. Ale když začalo být jasné, že se statický zážeh nepodaří uskutečnit v pátek 26. dubna, začalo se spekulovat o tom, že se posune i start – minimálně o 24 hodin. Zážeh devíti motorů Merlin, který zakončil několikahodinovou simulaci předstartovních příprav se uskutečnil v sobotu 27. dubna odpoledne našeho času. SpaceX za pár desítek minut jako obvykle zážeh potvrdila na svém Twitteru a přidala i informaci o tom, že start je momentálně plánován na středu 1. května.

Falcon byl po zážehu jako obvykle stabilizován, aby mohlo dojít k odčerpání jeho nádrží a sklopení do horizontální polohy. Sestava tvořená prvním a druhým stupněm pak byla sklopena do horizontální polohy, aby mohla být převezena do nedaleké montážní haly. Tady na techniky čeká připojení nákladu k hornímu stupni. Jak již bylo uvedeno výše, na aktuální misi nebude potřeba žádný aerodynamický kryt – připojí se přímo nákladní loď Dragon. Stejně jako v několika minulých případech se i tentokrát jedná o exemplář, který již jednou ve vesmíru byl. Na veřejnost se však zatím nedostaly žádné informace o tom, o jakou loď se konkrétně jedná. Co však víme jistě, je to, že pro aktuální misi bude použit zbrusu nový první stupeň s výrobním označením 1056.

Logo aktuální mise od NASA. SpaceX dodá své vlastní (s tradičním čtyřlístkem) zhruba den před startem.

Logo aktuální mise od NASA. SpaceX dodá své vlastní (s tradičním čtyřlístkem) zhruba den před startem.
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Pokud průběžné kontroly během připojování Dragonu neodhalí žádný problém, dojde k vývozu kompletní sestavy na startovní rampu, kde bude Falcon vztyčen. Následovat budou další kontroly a analýzy, aby mohly předstartovní přípravy pokračovat. Startovní okno je okamžité – jinými slovy pro každý den existuje jen jediná možnost ke startu. Pokud se z jakéhokoliv důvodu nestihne (ať už kvůli technické závadě, počasí, nebo čemukoliv jinému), bude to znamenat odklad na další den. Pojďme ale věřit, že se start v 9:59 našeho času podaří – předpověď počasí z 26. dubna zatím slibuje 80% pravděpodobnost dobrých podmínek.

Falcon po startu chvilku poletí kolmo vzhůru, ale postupně začne sklánět špičku k obzoru – jeho dráha povede nad Atlantik a po dvou a půl minutách letu dojde k oddělení prvního stupně. Horní stupeň se zapálí a bude uhánět i s lodí Dragon na oběžnou dráhu. První stupeň provede zpětný zážeh a začne se chystat na přistání. Možná jste si už zvykli, že první stupně Falconů přistávají při misích s nákladními loděmi Dragon na pevnině. Tentokrát tomu však bude jinak. Nedaleko přistávací plochy totiž 20. dubna explodovala loď Crew dragon – v okolí nehody probíhá vyšetřování, hledání trosek a také dekontaminace od zbytků hydrazinu. První stupeň zde tedy nemůže přistát.

Očekávaná pozice přistávací plošiny při misi CRS SpX-17

Očekávaná pozice přistávací plošiny při misi CRS SpX-17
Zdroj: https://pbs.twimg.com

SpaceX nakonec přišla s elegantním řešením. Stupeň má přistát na mořské plošině, která však bude čekat velmi blízko od pobřeží – podle předběžných informací by mohla být jen 30 kilometrů od přistávací plochy na pevnině, což je více než 10× blíž, než kde se plošina obvykle nachází. Krátká vzdálenost od pobřeží je výhodná díky rychlejší přepravě do přístavu a pozorovatelé budou mít velmi zajímavý výhled na přistávající stupeň.

Ale zpět k hornímu stupni. Tomu bude stačit ke splnění úkolu jediný zážeh, kterým dosáhne nízké oběžné dráhy. Zhruba deset minut po startu se dočkáme oddělení kosmické lodi Dragon, která následně vyklopí své fotovoltaické panely a začne pronásledovat ISS. Nákladní lodě Dragon většinou potřebují k přiblížení k ISS dva dny. Podle údajů na webu NASA by však měl Dragon u stanice být už 2. května, tedy den po startu (podobně rychle to mimochodem při své premiéře zvládl i Crew Dragon), ale naopak portál spaceflightnow slibuje přílet až v sobotu, tedy tři dny po startu – a teď si z toho vyberte.

V nehermetizovaném nákladovém prostoru lodi Dragon pro misi CRS-17 najdeme přístroje OCO-3 (vpravo) a STP-H6 (vlevo)

V nehermetizovaném nákladovém prostoru lodi Dragon pro misi CRS-17 najdeme přístroje OCO-3 (vpravo) a STP-H6 (vlevo)
Zdroj: https://forum.nasaspaceflight.com/

O konkrétním termínu Vás samozřejmě budeme včas informovat, ale už teď je jisté, co má následovat po přiblížení lodi ke stanici. Dragon se bude postupně přibližovat vstříc ISS a pozemní týmy vždy vyhodnotí stav palubních systémů a dají povolení k dalšímu přiblížení. Nakonec se loď zastaví zhruba deset metrů pod stanicí, aby mohla být zachycena robotickou paží Canadarm 2. Samotné zachycení budou ovládat astronaut David Saint-Jacques na ISS, kterému bude pomáhat Nick Hague. Jakmile bude Dragon pevně zachycen, převezmou kontrolu nad ramenem pozemní operátoři, kteří loď v průběhu několika hodin připojí na spodní uzel modulu Harmony (Dragon jde připojit i k modulu Unity, ale ten okupuje v dubnu vypuštěná loď Cygnus).

Po kontrole těsnosti bude moci posádka otevřít průlez mezi lodí a stanicí, takže se dostane k zásobám a potřebám pro desítky z 250 vědeckých experimentů, které mají astronauti obsluhovat během dlouhodobých expedic s pořadovými čísly 59 a 60. V nehermetizovaném nákladovém prostoru (trunku) bychom našli dvě zajímavá vědecká zařízení, kterým bychom se chtěli věnovat ve speciálním článku, takže zde pouze stručně.

OCO-3 na modulu Kibó

OCO-3 na modulu Kibó
Zdroj: https://spacenews.com

OCO-3 bude staniční paží umístěn na vnější části japonského modulu Kibó, odkud bude mapovat koncentrace oxidu uhličitého v naší atmosféře. Jeho součástí jsou tři citlivé spektrometry, které se postarají o dodávku dat s vysokou přesností a rozlišením. Základní mise tohoto přístroje je stanovena na tři roky a vědci by měli díky němu lépe porozumět vztahům mezi uhlíkovým cyklem a klimatem.

Druhým vědeckým přístrojem v trunku Dragonu je STP-H6, který má kromě jiného ověřit nové možnosti komunikace. Jeho součástí je zařízení XCOM, o kterém jsme již na našem webu nedávno psali a které má vyzkoušet modulaci rentgenových paprsků. Tato technika by mohla být užitečná při zajištění komunikace se vzdálenými kosmickými sondami, ale i s tělesy, která prochází atmosférou a jsou obalena plasmatem, které blokuje tradiční komunikační metody.

STP-H6

STP-H6
Zdroj: https://www.nasa.gov

Dragon zůstane u ISS připojen jako obvykle zhruba měsíc. Na přelomu května a června by jej měla staniční paže od ISS oddělit a loď naplněná výsledky vědeckých experimentů se vrátí na Zemi. Před spálením při průchodu atmosférou ochrání návratovou kabinu tepelný štít a závěrečné zpomalení zajistí padáky, na kterých se kabina pomalu snese do vln Pacifiku. Tam už budou čekat lodě, které se postarají o její vylovení a transport na pevninu.

Zdroje informací:
https://www.elonx.cz/
https://spaceflightnow.com/2
https://blogs.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/D5KjtsMXsAAc6zH.jpg
https://pbs.twimg.com/media/DxHQ61OVYAEp_Ee.jpg
https://pbs.twimg.com/media/D4y_hRhXoAARjE4.jpg:large
https://forum.nasaspaceflight.com/…dlattach;topic=46758.0;attach=1555220;image
https://spacenews.com/wp-content/uploads/2018/01/0129_OCO-3_on_ISS_Concept.jpg
https://www.nasa.gov/…/research/experiments/explorer/Images/STPH6_SPADE.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

43 komentářů ke článku “Nákladní Dragon opět poletí k ISS”

  1. Petr Čása napsal:

    Tak se nám start odkládá na pátek. Alespoň nemusím ve svátek tak brzo vstávat 🙂

  2. Hawk napsal:

    „Nákladní Dragon Opět Poletí K ISS“
    Ja naopak stavajici okruh diskuse si dovolim obohatit a tema malych a velkych pismen, „opet poleti k “ bych dal nahore v nazvu mozna s malym.

  3. Vladimír Todt napsal:

    Chtěl jsem napsat něco k tématu, ale nechci narušovat kruhy diskuse o psané formě českého jazyka ve vztahu ke koncům řádků. 😀 😉

  4. Alois napsal:

    Autoři článků, jejichž obsah je úžasný, si nijak nedělají nárok na neomylnost a pod každým článkem žádají čtenáře aby je kontaktovali v případě, že cosi v článku objeví a já dodávám aby neotravovali v diskuzi.
    Hledači pochybeních kteří sami nic nevyprodukují se snaží takto zviditelňovat na bázi diskuze, je to ubohé a směšné. Obdivuji trpělivost a shovívavost autorů, inu kdo umí je i nad věcí.

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Víme moc dobře, že člověk nemůže vidět vše – jak my v redakci při psaní článků, tak čtenáři, kteří si nevšimnou odkazu na hlášení chyby. Proto jsme k tomu tolerantní a určitě bychom za tím nehledali snahu čtenářů se zviditelnit. A už vůbec bychom neřekli, že je to ubohé nebo směšné. Vážíme si každého upozornění na chybu bez rozdílu.

  5. Tomáš Vodička napsal:

    Vypisovat ručně entitu   je pěkná otrava. Záleží ale, v jakém systému to píšete a jestli tam na to není nějaká zkratka. Třeba v textových editorech se nezlomitelná mezera píše ctrl+shift+mezerník. Když si to člověk zautomatizuje, skoro vůbec to nezdržuje. Nicméně, když je krátký řádek (třeba kvůli obrázku), tak výsledek mnohdy vypadá ještě hůř, protože vyjdou moc velké mezery mezi slovy. Určitě si nechcete hrát ještě s podmíněným dělením slov, apod. Takže podle mě je nejlepší to moc neřešit a nad touhle typografickou nedokonalostí přimhouřit oko.

  6. hanh napsal:

    Spojky [a, i] a předložky [k, o, s, u, v, z] se nepíše na konci řádku.

  7. Alois napsal:

    Pořád vidím explozi, která rozmetala pilotovanou loď. Hledal jsem v historii podobný případ. Krom Komarova a raketoplánu nic. Uzemnění trvalo vždy více než rok. Starliner též odkládá. To bohužel znamená, že nákup dalších křesel v Sojuzech byl prozíravý.

    • Mr. G napsal:

      Vybuch Crewdragona je neprijemnost, ale rovnako ako u Starlinera povedie k bezpecnejsej lodi.
      Nasa vyvija Orion ako nahradu za raketoplany od roku 2006 s tym, ze prvy pilotovany let mal byt v roku 2014. Dnes mame 2019 a pokial sa nemylim, prvy pilotovany let je planovany na rok 2022. To znamena, ze NASA vyvija (bude vyvijat) pilotovanu lod 16 rokov.
      NASA spustila cely program komercnych misii neskoro, ci uz zasobovanie, alebo pilotovane lety.

    • Hawk napsal:

      Tady slo o zkousku , zkouska je od slova zkusit :-).
      Pravda zkouska byla finalni po excelentni premiere nepilotovaneho Crew Dragonu.
      Ale souhlasim, ze uzemeni bude dlouhe, nedivil bych se kdyby dalsi start spadnul treba do roku 2021. Ale Sojuzy budou letat dal, tak NASA nemusi na druhou stranu spechat, akorat Elonovi to trochu zamicha s rozpoctem, ale ten je na to z Tesly zvykly.

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.