
Projekt nové evropské rakety Vega-C nedávno překonal významný milník v podobě Kritického zhodnocení návrhu alias CDR (Critical Design Review) a je tedy připraven ke spuštění výroby a zahájení závěrečného testování dílů, což je součástí kvalifikační fáze. CDR je pro každý projekt hodně důležitý milník – v případě Vegy-C se tohoto komplexního zhodnocení účastnili nezávislí experti z ESA, národní instituce a odborné firmy. Jejich analýza potvrdila konzistenci a vyzrálost celého programu Vega-C, přičemž premiérový let nového lehkého evropského nosiče je momentálně plánován na první čtvrtinu roku 2020.
V rámci CDR prošly analýzou nejen všechny prvky konstrukce rakety Vega-C, ale i veškeré integrační činnosti na kosmodromu a rampě. Součástí byly všechny podrobné konstrukční aspekty, nebo testovací kampaně prováděné na všech prvcích celého systému. Od samotných raketových motorů (P120C a Z40), přes konstrukční prvky, vybavení letecké techniky, až po veškeré související aspekty integrovaného systému.
Celý proces zakončilo setkání recenzního výboru, kterému předsedali Toni Tolker Nielsen, generální inspektor ESA a Daniel Neuenschwander, ředitel kosmické dopravy v rámci ESA. Na tomto setkání byl proces CDR zakončen vyslovením uznání všem zapojeným týmům a vystavením pomyslné zelené na semaforu pro postup do další fáze. „Tohoto kriticky důležitého milníku jsme dosáhli díky mimořádnému zapojení všech firem, které se podílí na projektu Vega-C. Tyhle týmy dokázaly splnit složité úkoly a plány celého programu. Úspěšné splnění CDR ukazuje, že jsme na dobré cestě,“ říká Giorgio Tumino, manažer vývojového programu raket Vega.
Nastávající kvalifikační zkoušky ověří správnost celého návrhu, ale i výrobních procesů, sestavování a fungování letového hardwaru a softwaru, ale i činnost souvisejících pozemních podpůrných systémů. Simulace navíc ukáží, zda spolu raketa a pozemní segment spolupracují tak, jak mají. „Čeká nás 12 náročných měsíců – začne to čtyřmi starty raket Vega mezi březnem a listopadem a skončí premiérovým startem rakety Vega-C. Evropské firmy a agentury ale tvoří perfektní tým, který dokáže tyto výzvy splnit.“
Čtenáře z České republiky jistě potěší informace, že se na vývoji rakety Vega-C podílí i brněnská firma SAB Aerospace. Ta připravuje speciální vypouštěcí zařízení (dispenzer), které může létat na raketách Vega i Vega-C a může vypouštět až 16 malých družic, případně 96 cubesatů. Nejde přitom jen o výrobu dispenzeru – v Brně by měla probíhat i integrace menších družic do tohoto vypouštěcího zařízení.

Dispenser rakety Vega-C vyvíjí firma SAB Aerospace. Jde o konstrukci, která umožňuje přepravovat až šestnáct satelitů najednou.
Zdroj: https://www.sabaerospace.cz
Zdroje informací:
https://www.esa.int/
Zdroje obrázků:
https://www.esa.int/…/17256544-2-eng-GB/Artist_s_view_of_Vega-C.jpg
https://www.esa.int/…/17559154-2-eng-GB/Artist_s_view_of_Vega-C.jpg
https://www.sabaerospace.cz/pic/page/dispenzer-b.png
Děkuji za článek, už se těším na první start.
Tak budeme mít (Evropa) raketu, která ještě před započetím výrobu je beznadějně zastaralá. Proč??? 🙁
Čím je podle vás zastaralá?
Ono to jde říct o každé v součastnosti používané raketě.
ESA se hodí pro programy jako Copernicus, na které by těžko hledala lepší raketu. Určitě bude také nabízena komerčně, těžko říct s jakým úspěchem, ale určitě bude zajímavější než starší verze. Já jsem hodně zvědavý na mini raketoplán, který se pro tuto raketu vyvíjí.
Hned v úvodu článku je chybná formulace. Po CDR nedochází k dokončení výroby, ale naopak je to startovací bod k zahájení výroby letového HW, potažmo SW.
Díky moc, upraveno.
Dobrá správa, Ď.
pb 🙂