sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Blue Origin chce rozšířit floridský výrobní areál

Společnost Blue Origin vybudovala na Kennedyho středisku na Floridě rozsáhlý komplex určený k budování nosičů New Glenn. Jižním směrem se nachází nevyužité území, které se však již brzy změní. Blue Origin jej chce využít k rozšíření svého výrobního areálu. Rozšíření o více než 350 000 metrů čtverečních propojí současný pozemek Blue Origin s Exploration Parkem, veřejně přístupnou oblastí západně od hlavního vjezdu na Kennedyho středisko. Oblastí prochází dvouproudá silnice Space Commerce Way, kolem které založily svá sídla i další kosmické firmy jako třeba OneWeb, sídlí tu i ekonomická agentura Space Florida a našli bychom tu i hlavní vstup do návštěvnického střediska Kennedyho centra.

Nové území má dvojnásobnou rozlohu než tzv. severní areál, který si Bezosova firma pronajala od NASA. Právě v severním areálu by měly vznikat rakety New Glenn ve dvou verzích (výška 82 a 95 metrů), které se prvního startu dočkají nejdříve v roce 2021. V jižní oblasti by se mělo začít stavět v červenci a hotovo by mělo být v březnu 2020. Během roku by zde měly vyrůst třeba sklady, které bude možné do budoucna rozšířit, dále se počítá se silnicemi pro transport raket New Glenn, cestami a parkovišti pro nákladní i menší automobily a s terénními úpravami celé oblasti.

Zdroje informací:
https://eu.floridatoday.com/

Zdroje obrázků:
https://www.gannett-cdn.com/…CFKJ990C_L1149758727_IMG_Blue_Origin_3_1_CFKJ990C.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
22 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Vladimír Todt
Vladimír Todt
5 let před

Přijde to jenom mně, že se BO tak nějak spíše „plazí“. Upgrade videa New Glenn už mají to jo. Dle původních plánů už měli v subskokanovi skákatse zákazníky a stále nic. Hmmm.

Malky
Malky
5 let před
Odpovědět  Vladimír Todt

Není to jen dojem, je to jejich oficiální modus operandi. Jejich současný byznys model je takovvý, že Bezos ročně prodá akcie Amazonu za miliardu dolarů a tím bude financovat BO. A tenhle model je udržitelný pro následujících sto let. Jsou tak fundamentálně odlišní od ostatních komerčních firem i vládních agentur, které potřebují viditelné výsledky a produkty, aby přežily. Jestli je to dobře nebo špatně těžko říct, ale osobně si myslím, že mít řadu odlišných organizací s odlišným přístupem nemůže být na škodu.

Vladimír Todt
Vladimír Todt
5 let před
Odpovědět  Malky

Vidím to asi podobně:
1. SpaceX – šéf a majitel vizionář, má cíl k jehož splnění potřebuje i vedlejší aktivity (např. Starlink a univerzální „kosmický kamión“) x BO majitel a šéf se spíše víc tímto baví.
2. SpaceX nemá zajištěno financování – potřebuje výsledky a v průběhu vydělávat a co se dá reinvestovat + maximální optimalizace přímo v praxi – motivace = vyšší tempo a výsledky – spojeno s bodem 1. x BO zajištěno financování, takže „pohoda“.

Jestli je to lepší. ? BO hrozí, že současně s prvními starty NG bude SpaceX testovat první verze orbitálních prototypů SHS. Pokud se ale tiše přidá k ULA apod. i přes dodávky motorů, tak může být rel. v klidu. Lobbing a kontakty má.

Mário
Mário
5 let před
Odpovědět  Vladimír Todt

No ak chce SpaceX úspešne prežiť a dokončiť vývoj SHS potrebuje čo najskôr vyrobiť prvotné verzie SHS. Ktoré začnú generovať zisk a zafinancuju ďalší vývoj SHS. Jedine SHS bude schopná rýchlo vybudovať starlink. Potrebujú dostať hore ohromné množstvo satelitov a na Falconoch by to bolo ekonomicky nemožné. Môžu SHS financovať aj z vlastného ale to by trvalo roky. Momentálne sa trh ešte nestihol prispôsobiť tempu SpaceX a družice sa stále vyrábajú slimačím tempom. A keďže konkurencia je skoro žiadna firmy vyrábajúce družice zatiaľ nejavia veľkú snahu na zmenu.

tycka
tycka
5 let před
Odpovědět  Mário

“ družice sa stále vyrábajú slimačím tempom.“
A opravdu to vadí – neodpovídá to náhodou jen současné poptávce po satelitech při zachování jejich spolehlivosti o doby života.

Mário
Mário
5 let před
Odpovědět  tycka

To je to zastaralé myslenie pretože družice sa vyrábajú na takú dlhú službu pretože bolo ich vynesenie extra drahé. Ale než dosluzia sú mimoriadne zastaralé. Keďže majú slúžiť tak dlho vo vesmíre musia sa používať drahé materiály takže musia slúžiť čo najdlhšie. Aj na družice sa dá uplatniť masová výroba a cena by mohla riadne klesnúť. Lenže pochybujem že bežné firmy sa do toho pustia. Všetko sa dá lenže prečo sa snažiť ak konkurencia neponúkne nič naviac ako vy? Vedecké družice sú samostatná kategória pretože sú vždy špeciálne ale bežné telekomunikačné sa veľmi nelíšia. Proste tu chýba poriadna konkurencia.

KarelTv
KarelTv
5 let před
Odpovědět  Vladimír Todt

Nepříjde mi že by se „plazili“ v porovnání se SPACEX. Ti měli rychle první F9 a nákladního Dragona. Ale než to dotáhli k prvnímu přistání stupně, taky to trvalo. Kdežto BO jde rovnou na těžký znvupoužitelný nosič. Koneckonců úspěšně poprvé se stupněm přistál BO a nikoli SPACEX, byť to měli o něco lehčí – neměli tak náročnou trajektorii letu.

Mirek S.
Mirek S.
5 let před
Odpovědět  KarelTv

“o něco lehčí”? No myslím, že teda o dost lehčí. Vždyť to je jak porovnávat brzdící výtah (BO) a projektil z houfnice ( v případě SpX ).

Vojta
Vojta
5 let před
Odpovědět  Mirek S.

Ano, ale ta zásadně rozdílná část (sestup atmosférou a zpomalení) SpaceX moc problémů nedělala. Potíže měli s dosednutím, kde byly dva zásadní rozdíly: Dosednutí na plošinu je náročnější, protože se houpe a Merlin není tak dobře řiditelný motor jako BE-3 (Merlin 1D se dá přiškrtit na 50 % tahu a BE-3 na 10 %). Roli hraje i velikost stroje a rezervy paliva, takže to BO opravdu měli výrazně snazší, ale srovnávat New Sheparda s výtahem už trochu zavání znevažováním práce jejich týmu.

Mirek S.
Mirek S.
5 let před
Odpovědět  Vojta

To jsem použil jen jako obrazný popis rozdílnosti situací a trajektorií. Netřeba brát vše doslovně.

Fantišek
Fantišek
5 let před
Odpovědět  Vojta

🙂 srovnáváte návrat Blue Sheparda s návratem Falconu 9 ? Tak si tyto dva stroje postavte vedle sebe.

Radoslav Karásek
Radoslav Karásek
5 let před
Odpovědět  Vojta

Presne tak, viď napr. tento obrázok.comment image

Porovnáva sa neporovnateľné. A celkovo inak nerozumiem, prečo musia vkuse vznikať diskusie na tému „čo je lepšie“, „kto je lepší“, „ktorá firma je lepšia“. A je to vo všetkom, od porovnávania firiem, ktoré vyrábajú smartfóny až po futbalové kluby (kde to má aspoň logiku, takéto porovnávania)

Samo2
Samo2
5 let před
Odpovědět  KarelTv

To čo spravila BO s New Sheppardom spravila SpaceX už v 2012 s Grasshopperom, len s tým že memohli na to dať nálepku že to bolo vo vesmíre. Prvý krát SpaceX vertikálne pristál na vodu s raketou ktorá urýclila náklad a horý stupeň už v 2014. BO existuje už od roku 2000 SpaceX bola založená až v 2002.

KarelTv
KarelTv
5 let před
Odpovědět  Samo2

Přeci víte že Grasshopper určitě neměl všechny ty systémy jako Sheppard, řízení sestupu aerodynamickými prvky, složitější navádění, vyklápění noh, atd. To testovali až na F9. BO to taky museli nějak zkoušet, akorát se kolem toho nedělal takový humbuk.

ixb1
ixb1
5 let před

Na aktuálních stránkách BO není jediná zmínka o tom,že by měla existovat nějaká další verze NG než 2stupňová.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  ixb1

Ještě nedávno uvažovali i o třetím stupni, třeba časem chtějí tento návrh obnovit, těžko říct.

Tomáš N.
Tomáš N.
5 let před
Odpovědět  ixb1

Na stránkách BO https://www.blueorigin.com/new-glenn/ je jasně uvedeno, že se počítá s Upper Stage pod krytem pro energeticky náročné mise. u těch se také nedá očekávat využití celého prostoru krytu.

Kamil
Kamil
5 let před

BO mě nebaví, všechno jim trvá, nudné suborbitální lety. Kdyby aspoň s tím New Glennem připravovali pořádnou kosmickou loď, která by ho využila pro pilotované lety, ale to bych od nich chtěl moc. Oni budou vydávat za převrat když budou vozit turisty do 80,1 km, aby jim mohli říkat astronauti.

KarelTv
KarelTv
5 let před
Odpovědět  Kamil

Hm, a naco jako další kosmickou loď ??? USA mají Orion, Dragona a Starliner. Úplně by stačilo kdyby New Glenn mohl vynášet Orion, to je v současnosti nejlepší a plně dostačující loď, akorát by mohla mít větší servisní modul s více palivem. SPACEX má výborného Falcona, ale věřím že spíš bude dřív hotový Glenn než to co předvádí SPACEX se Starshipem, pokud ho vůbec někdy dokončí. Ten mediální cirkus mi příjde přehnaný v porovnání s BO.

Mike
Mike
5 let před
Odpovědět  KarelTv

Prosím Vás co to povídáte? Spočítejte si roky, jak dlouho se plánuje New Glenn vs SHS(Starship). Vývoj SpaceX je neuvěřitelně rychlý, Starhopper s funkčním motorem a miliarda zkušeností z F9. Bohužel BO nemá zatím vubec nic. A nezkoušejte něco psát o New Sheppardom – jo hezký, ale asi jako modýlek letadýlka proti skutečnéhmu letadlu. Sice Vám modelář řekne, že aerodynamika atd je stejná, ale skutečná realita postavit něco mnohem většího je úplně jinde..

Já nevím nebo si porovnejte mototy Raptor a BE-4. Raptor docela tiše vzniknul a má za sebou desítky dlouhých zážehů a je instalován na Starhopper. A co víme o BE-4? Že bude 2x větší asi i 2x těžší a přitom asi finálně slabší než Raptor? Dále to že má za sebou 10 sec zážeh a že to vypadá asi dobře…

A tím, že byste vynášel Orion na New Glen jste dokázal to, že si nenajdete ani základní informace o nosnosti. New Glenn – tah 17MN, max 45tun a pořád zcela neexistující raketa a Falcon Heavy tah 23MN a 64tun na LEO. A celá sestava s Orionem váží víc jak 45tun bez nutného „mezikroužku“ pro jinou raketu(průměr), takže by s ni Glenn nikam nedoletěl a i F.Heavy by měl problém… A doufám, že něco nenapíšete o 3 stage New Glenn, protože ta tímhle tempem ani nikdy nebude… fascinuje mě jak někdo opovrhá vývojem v SpaceX… Bezof mě nedávno naštaval svým výrokem proti Spx. A opravdu kdo ví kdy poletí NG, možná už pomalu bude startovat SHS a to je někde uplně jinde než NG od BO…

Matias Korvin
Matias Korvin
5 let před

Debata pod akýmkoľvek článkom o Blue Origin alebo Jeffovi Bazosovi vždy skĺzne do porovnávania so Spacex, alebo zosmiešňovania Jeffa s komentármi typu „Jeff who?“. Pritom každého kosmofandu, ktorých je tu na tomto serveri za priehrštia by mal byť šťastný, že vôbec nejaký ďalší miliardár popustil perie a investoval čoilen dolár do kosmonautiky namiesto modeliek, futbalu, jachty a podobne. Tiež fandím spacex a tiež sa mi viac páči ich dynamickejší a verejnejší prístup, ale napriek tomu držím tentokrát viac palce blue origin aby spacex minimálne dobehla. Konkurencia v tomto bude len prínos. Okrem toho je to aj diverzifikácia rizika. Napriek tomu, že dnes je BO pozadu a sx je hodne popredu nie je vylúčené, že im veľké sústa ako starlink a spaceship a super heavy môžu zlomiť krk a o 10 rokov môže byť BO popredu a spacex stagnujúcou firmou vynášajúcou satelity stále pomocou F9 alebo skrachovanou firmou. Takže treba sa tešiť že vôbec nejaká BO funguje a že nejaký miliardár do nej investuje a to že sa každý týždeň nechváli na svojom twittery každým prdom neznamená, že to robí zle, len proste nie je taký extrovert ako jeho protejšek

Mike
Mike
5 let před
Odpovědět  Matias Korvin

Já jsem taky rád za konkurenci,ale pod vedením Muska společnost SpX konkurenci nepotřebuje. Musk je takový blázen, že chystá sám věci mnohem větší než kdyby spolu soupeřili nějaké dvě „normální “ firmy… No a taky se může stát že NG od BO selže – prostě je to velká raketa a je to normální

A Bezof mě naštval svým arogantnímu výroku na SpX, do té doby jsem ho měl rád a těšil se, teď spíš fandím SpX. Krom toho jeho politika všechno ututlat je absolutně nezajímavá. Ani nevíme na co se máme těšit, za to Musk všechno hned sdílí. A no a co, že to pak nedodrží – já se chovám stejně, taky si myslím, že tohle udělám za den a ejhle nestačil mi víkend. Vám ostatním diskutujícím se to nidky nestalo nebo spíš nic neděláte a koukáte na TV či PC. (není narážka na minulý příspěvek, ale obecně)

https://kosmonautix.cz/2019/03/23/blue-origin-chce-rozsirit-floridsky-vyrobni-areal/