Pravidelní čtenáři moc dobře vědí, že Elon Musk rád používá Twitter ke sdílení zajímavých informací. Jednou za čas dostane povídavou náladu a do internetového éteru vypustí větší množství informací. Něco podobného se stalo včera večer našeho času a příval novinek se týkal především testovacího zařízení Starship Hopper, které firma buduje na jihotexaské základně Boca Chica. Řeč se ale stočila i na motory Raptor, nebo na loď Starship a raketu SuperHeavy. Jako obvykle jsme se dozvěděli celou řadu novinek, z nichž minimálně některé jsou hodně překvapivé – třeba ta, že už se staví orbitální exemplář Starship! Ale pojďme postupně.
Všechno začalo relativně nevinnou otázkou od uživatelky Viv, zda je pravda, že tento týden můžeme čekat první poskočení. Musk odpověděl, že pravděpodobně ano. Firma sice řeší drobné integrační problémy, ale první drobná a krátká poskočení by měl Starship Hopper absolvovat pouze s jedním motorem Raptor. Tři se použijí až pro suborbitální skoky.
Dále se řeč stočila na motory Raptor, o kterých Musk napsal, že jsou velmi komplexní a dostat je pod 50 % nominálního tahu je náročné, ale realizovatelné. Dostat se na 25 % by bylo extrémně složité, ale možná to ani nebude potřeba. Následovala otázka, zda se pro první poskočení Starship Hopperu použije aktuálně připravovaná špička. Odpověď byla velmi překvapivá – nikoliv. Podle Muskových slov se firma rozhodla pro Starship Hopper nevyrábět novou špičku (poté co tu první zničil poryv větru). To, co se staví, bude prý součástí skutečné Starship, která má zamířit na oběžnou dráhu!
Po Starship Hopperu by měla přijít na řadu stavba plnorozměrové rakety SuperHeavy, přičemž firma nebude využívat zmenšených exemplářů. Dále Musk hovořil o tepelné ochraně nejnamáhanějších částí Starship. Břicho Starship má být pokryté šestiúhelníkovými dlaždicemi a nejteplejší místa má dochlazovat transpirační chlazení. Tato metoda se má přidat poté, co bude zpozorována eroze štítu. Starship má být k dalšímu letu připravena okamžitě po přistání bez údržby. Aby svá slova doložil, přidal hned video ze zkoušky těchto dlaždic.
Testing Starship heatshield hex tiles pic.twitter.com/PycE9VthxQ
— Elon Musk (@elonmusk) March 17, 2019
Šestiúhelníkový tvar prý firma vybrala proto, že spáry mezi dlaždicemi jsou klikaté a horké plyny tak nebudou mít mezi nimi přímou cestu. Na přímý dotaz ohledně teploty v rámci výše uvedené zkoušky Musk odpověděl, že části rozpálené doběla dosáhly nejvyšší očekávané vstupní teploty 1650 Kelvinů (cca. 1356 °C). Dlaždice prý ve zkoušce s plnou délku trvání obstály. Raketa SuperHeavy bude vyrobena z nerezové oceli a dosáhne jen osmi- až devítinásobku rychlosti zvuku, takže nebude potřebovat žádný tepelný štít, dokonce ani nátěr.
SpaceX zatím neví, odkud odstartuje první orbitální exemplář Starship. Momentálně pracují na získávání potřebných povolení na dvou místech. Prvním je Boca Chica a druhým Kennedyho středisko. Podle Muska chce firma současně stavět SuperHeavy i StarShip na obou místech.
Zdroje informací:
https://www.reddit.com/
https://twitter.com/
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/D1syGN_WsAIXB4J.jpg:large
https://pbs.twimg.com/media/D1tP2XBW0AEgaSf.jpg
Tak nevím jaký mám použít stabilní Muskův časový koeficient. Obzvláště pokud vidím ty pomačkané plechy. Ale jestli příští týden poskočí, tak už budu věřit všemu.
Toto je urcene, podobne ako kedysi Grasshopper, iba na skoky radovo do niekolko stovak metrov vysky. Na to staci aj plechovka od cocacoly ak inzinieri povedia, ze bude dostatocne verne simulovat problem v realnych podmienkach.
Predpokladam, ze sa s plastom neparu aj preto, lebo cakaju ze niekolko prvych poskokov skonci RUD. Neoplati sa plechovku od cocacoly nejako moc vycackavat, ak predpokladate ze za par sekund po zazehnuti motorov aj tak skonci len ako hromada pomackanych plechov.
Treba pamatat, ze Merlin na rozdiel od Raptorov uz v case skokov Grashoppera bol otestovany motor.
v podani SpaceX se to zda byt tak jednoduche, ze by to zvladla kazda firma ktera stavi vodojemy nebo obilna sila.
Otázka je kdo tuto stavbu takto vymyslel. Víte ono se postavit nápadu vedení může taky znamenat, že přijdete o práci.
Uvidí se podle toho jak to bude spolehlivé – tady nakolik to bude dobře létat.
Vámi popsaný způsob ve SpaceX nefunguje. Firma je otevřená návrhům a podnětům od svých zaměstnanců.
Postavit se napadu vedeni je obcas jediny zpusob jak zajistit, aby veci fungovaly.
Jen se to musi provest decentne a s citem.
Chápal bych tím orbital vehicle spíš skokana pro suborbitální skoky, tak nějak mi to z kontextu spíš připadá logické
Proč by ale něčemu, co má absolvovat suborbitální skoky říkal orbital vehicle?
Nakolik je seriózní a reálný ten Starship netuším (narozdíl od samotných Raptorů), ale je fakt že na nějakém skákadle ty motory zkoušet musí. Tak proč to nepostavit rovnou pod velkou plechovku 🙂
Každá dnešní raketa je velká plechovka s tryskami na konci + řídící systém – viz např. jednoduchý design nepostavené rakety Sea Dragon:
https://www.youtube.com/watch?v=hHG3Z0O9Xzo
„první drobná a krátká poskočení by měl Starship Hopper absolvovat pouze s jedním motorem Raptor. Tři se použijí až pro suborbitální skoky“
Není drobné poskočení samo o sobě taky suborbitálním skokem?
Technicky vzato ano, ale Musk zřejmě na malém prostoru Twitteru musel tvrzení zkrátit.
Suborbitální skok by se měl nazývat jen takový co dosáhne alespoň 80 km výšky.
Případně 100km, jinak bychom každý den prováděli všichni mnoho suborbitálních skoků každým krokem. 🙂
Paráda a bomba. MUSKU JEN TAK DÁL, držím palce.
🙂
Jojo, jak ten chlap otevře pusu/vytáhne mobil z kapsy, tak ho nikdo nezastaví :-D. Jojo, jen ať pokračuje.
Když jsem myslím v roce 2016 (15 ?) viděl video z konceptu ITS, čekal jsem první zkoušky někdy po roce 2020.. Ale že za 2 roky se posunou tolik dopředu… Klobouk dolu…
Nemohlo to být dříve než 2016.
V roce 2016 (září) Musk poprvé představil systém ITS. Samozřejmě se o něm mluvilo už dříve, ale nikdo nevěděl, jak to má vypadat. Až tehdy Musk prezentoval celou vizi.
Co tím myslíte ? Podařilo se jim dotáhnout motor Raptor, což je velmi důležitý prvek. Ale jinak moc nepokročili, kompozity se jim neosvědčily a s tímhle začali teprve nedávno a má to ještě celkem daleko ke skutečné lodi a klidně to může dopadnout jako s těmi kompozity. Osobně bych raději viděl silnější 2 st. FH s Raptorem a Dragona k měsíci než toto.
Před 2 a pul lety koncept, s fotkou jedné nádrže a motorem v male velikosti… A ted se má zařít stavět prototyp… za mě je to rychlý pokrok, na superraketu obzvlášt..
Pustím si video ze stavby a testování komponentů SLS a pak videa z Boca Chica. Hmmm 😀
Uvidíme zda další sofistikovanější verze SH/SS budou také sešroubovávat na trávníku vedle kaktusů za mňoukání kočky od sousedů z Boca Chica s tím že občas jim to pos… přelátávající racek a pak do toho posadí lidi.
A vy si fakt myslíte, že Grasshopper, na kterém se vůbec naučili s raketou přistávat, lepili v ultračisté místnosti? Spíš ne, že?
Určite nie medzi kaktusmi na daždi a pri mexických hraniciach 😀
Tak Hopper přece má sloužit úplně jinému účelu, od toho je to Hopper. A pravděpodobně bude při testech poškozen nebo i zničen, tak proč zbytečně utrácet za výrobní haly a hangáry. Ony tam teda podle všeho nakonec stejně vyrostou, ale zatím je to asi zbytečné, zdržovali by se tím.
Zajímalo by mne z jakého materiálu jsou ty dlaždice vyrobeny. Pokud vím, tak při té diskuzi se Musk přímé otázce na to vyhnul. Na internetu se nejvíce sází na nerez, ale to nedává moc smysl. Dávat jako ochranu nerezového pláště další nerez.
Jinak ten Starship orbiter by se dle mého výpočtu na orbitální dráhu mohl dostat, pokud by suchá hmotnost dosáhla max. 99 tun. Zda je to možné, nevím. Zřejmě však už nebude mít palivo pro přistání. Při startu by všakběžet všech 7 motorů, což se mi zdá na start z betonové plochy poněkud moc.
Nechápu, proč má stavět SuperHeavy a Starship současně na Floridě a Texasu. Kde je bude vyrábět? Použijí na Floridě už stojící rampu, nebo postaví novou? A bude stavět rampu v Texasu? Je to celé nějaké podivné.
Samotný Starship by měl být SSTO,ale s malou nosností,asi něco na způsob prvního stupně Falconu9.
To v žádném případě, to by byl prvý na světě, kdo by vyvinul jednostupňový nosič, který vynese na oběžnou dráhu nějaký náklad, který stojí za řeč. To nedokáže ani takový borec jako Musk! O to se pokouší 30 let např. Skylon a jiní – viz nedávný článek na tomto webu. Ten můj výpočet je teoretický, uvažuje jen minimální gravitační, aerodynamické aj. ztráty, takže s velkou pravděpodobností Starship ani oběžné dráhy nedosáhne.
Tak pro účely prvních testovacích letů na orbitu ani nebude třeba vynášet nějaký náklad, ne? Bude to jen vyztužený obal s nádržemi a motory a tepelným štítem, toť můj laický odhad.
A teprve až se otestuje návrat do atmosféry a přistání, tak dostane Starship i nějaké další „vnitřnosti“ a bude ji vynášet nosič SuperHeavy.
Starship i bez nákladu vynáší tzv. suchou hmotnost, takže pokud ta je větší než těch vypočtených teoretických 99 tun, tak na oběžnou dráhu nedosáhne, což zase nemusí tak vadit.
Taky bych řekla, že u prvních testovacích letů s tím nebudou chtít hned obíhat okolo Země. Co kdyby došlo k poruše a sestoupilo to do atmosféry na nějakém nečekaném místě…
Říkal to sám Elon,vzhledem k tomu,že Falcon9 v jednostupňové konfiguraci nelétá,tak nosnost asi ani u Starship nebude stát zač.
Viděl bych to na podobný materiál, který používala NASA na raketoplánech.
Vysoké izolační schopnosti a zároveň nízká hmotnost. Problémy s uvolňující se izolací by se toho týkat neměly 🙂
Na to pravě raketoplany dolitaly. Vysoke naklady na poletovou udržbu. Ad je to cokoliv tak keramika, TUFROC a ani PICA-X to nebude. Všechny tyto materialy jsou zname a neni třeba je testovat. Elon Musk nam celou dobu řika, že Starship bude mit tepelny štit z nerezove oceli s transpiračnim chlazenim. Nikde neřekl, že toto řešeni pada.
SpaceX si veci modiufikuje a testuje navyše neznamená že ak niečo existuje už netreba testovať to je pekná somarina s prepáčením. Včera EM tvrdil že dané dlaždice budú po celej náveternej strane okrem najviac namáhaných a erodujúcich oblastí kde bude štít s transpiračným chladením teda nerezový. Zvyšok keďže ide o formu dlaždíc netypujem na oceľ, koniec koncov aj podľa toho videa to vyzerá na materiál s blbou tepelbou vodivosťou oceľ by sa hriaka viac rovnomerne nevznikali by tak výrazne tmavé podstatne chladnejšie oblasti dalej by neboli tak hrubé taký kus ocele tam nedajú veď to nieje tank.
Jenomže vy to nechapete v cele souvislosti. Pokud ten tepelny štit nebude z nerezu tak neplati kromě motoru Raptor vubec nic co bylo za poslednich par měsicu řečeno. Elon Musk řekl, že Starship bude mit balonove nadrže. Balonove nadrže jsou velice lehke ale zaroven velice tenke a museji byt tlakovany jinak se to zhrouti pod svoji vahou. Elon Musk řekl, že ty nadrže budou řešeny tak, že břicho lodě bude mit dvojty dno. Prvni vrstva bude nerezova ocel třidy 300. Prazdny prostor mezi tepelnym štitem a nadrži bude vystužen přičniky jako u letadel a bude tu protekat metan jako chladici medium, ktery bude zaroven unikat otvory na trupu lodi, kde bude tepelne namahani největši. Tepelny štit z nerezu teda ma dvě ulohy jedna je tepelna ochrana lodi a druha je, že tvoři nosnou konstrukci aby nedošlo ke zborceni nadrži. Takže pokud ten štit nebude z nerezu a budou se tam lepit nějake šestiuhelnikove dlaždice z TUFROCU tak absolutně neplati nic co za par měsicu Elon Musk řekl. Takže pokud jedna věc se změnila a to docela zasadni tak automaticky neplati cely koncept Starship.
Vy sa zasa zarmeriavate na moc neoknrétne veci a tvoríte automatické riešenie. Nikde nebolo povedané že SH/SS bud me mať balónové nádrže napísal že to tak bude vyzerať ale budú samonosné narozdiel od Atlasu. Nikde nebolo tiež konkrétne napísané že tepelný štít bude zabezpečovať štrukrurálnu integritu len sa písalo že jej pomôže. Transpiračné chladenie, dvojité brucho a nerezový štít toto riešenie nevylučuje len sme sa o ňom z veľmi stručných tweetov nemohli/nemali ako.
„Transpiration cooling will be added wherever we see erosion of the shield… “ píše Musk v jednom ze zmíněných tweetů. Takže chlazení metanem zřejmě nezavrhli. Ale je to zvláštní no… Neumím si představit jak se tyto přístupy dají nakombinovat.
K Roman 18.3.2019 22:56
Nechápu, co vlastně popisujete. Transpirační chlazení spočívá v tom, že plášť se skládá ze dvou vrstev, s malou mezerou mezi nimi. V této mezeře jsou vloženy přepážky, které jednak vymezují tu mezeru, ale hlavně slouží k optimálnímu usměrnění proudění chladící kapaliny. Vnější plášť má velké množství otvorů s co nejmenším průměrem s co nejmenší mezerou mezi sebou, aby expandující plyn se rovnoměrně rozprostřel po povrchu vnějšího pláště. Expanzí se plyn ochlazuje a tím chladí vnější část pláště. Právě ve vyladění množství kapaliny, v jejím ohřátí, ve velikosti průměru a rozteče otvorů apod. v závislosti na umístění na ploše rakety a to vše ještě v závislosti na proudění v rázové vlně a na vlnění za ní, které se v setinách vteřin zcela změní, je těžiště celého problému transpiračního chlazení, které ještě nikdo v takovém měřítku na kosmickém tělese neuskutečnil.
Proto vůbec nelze odhadnout, zda a kdy se to SpaceX podaří vyřešit. A to krátké video z testu nebylo o transpiračním chlazení, ale jen o tepelném štítu z nedefinovaného materiálu. Transpirační chlazení má přijít dle Maska na řadu později, až zjistí nejvíce exponovaná místa.
Ja žadne řešeni netvořim. Jen pišu co napsal Elon Musk. Že to všechno měni jak na běžicim pasu za to ja nemužu. Nejdřive SHS z uhlikovych kompozitu. Potom SHS z nerezove oceli vyleštěne do podoby zrcadla s transpiračnim chlazenim. Tedka zase nějake dlaždice. Každou chvilku něco jineho. Spiše to pusobi dojmem, že ani nevědi co stavěji.
To se možná zdá jen vám.
Nie ja mám pocit že píšete o tom akoby to malo byť teraz úplne nové a iné riešenie tak som myskel to že tviríte riešenie. Ja v tom vidím len neúplnosť informácii a nemyslím že to musí býť nutne úplne iná konštrukcia.
K Jan Jančura 18.3.2019 (23:40)
Mě nejde o žadne transpiračni chlazeni mě jde o tuhle větu. CITACE
Dvouvrstvá část trupu tedy bude plnit funkci tepelného štítu a zároveň bude sloužit jako nosná konstrukce. Díky tomu nebude trpět neduhem starých raket Atlas, které měly tenké ocelové nádrže, které musely být neustále natlakovány plynem, jinak se zhroutily pod vlastní vahou. Přeloženo z ElonX.
Pokud teda nebude ten tepelny štit z nerezu tak nemuže plnit funkci jako nosna konstrukce. Elon Musk jasně psal, že to bude mit balonove nadrže ale budou řešeny jinak.
Dušan Majer to se mě opravdu nezda. Když už něco stavim tak mam nějakou konkretni představu jak to bude vypadat. V pruběhu se mužou vyskytnout problemy, ktere mě donuti udělat upravy ale ne překopavat cely projekt každych par měsicu. SpaceX mam v uctě a hodně jim fandim ale tohle opravdu nepusobi nějakym serioznim dojmem. A taky by mě zajimalo proč pod některe přispěvky jde odpovedět a pod jinymi se tato možnost neobjevuje.
Pokud jste si všiml, tak oni postupují tím způsobem, že než se do něčeho pustí, tak to důkladně zváží, případně otestují. Když to nesplňuje jejich požadavky, jdu jinou cestou. Tento systém jim umožňuje velmi rychle dosáhnout potřebných úspěchů, než pokud by lpěli na tom, že se musí držet toho, co jednou řekli.
To je jednoduché – na našem webu je možné reagovat jen do určité úrovně – každá další je o trochu užší než ta předchozí. Bez omezení by vznikaly uzkounké nudle. Řeší se to tak, že diskuse ve vláknu pokračuje a reaguje se vždy na poslední dostupnou úroveň.
„že než se do něčeho pustí, tak to důkladně zváží, případně otestují.“
Z diskuze o chlazení mě nepřipadá, že by v tom měli jasno.
Problémy se zde popsali a simulovat se dá to co sami známe a umíme popsat. Tedy nepředpokládám, že by to šlo věrohodně nasimulovat.
K Dušan Majer 19.3.2019 00:26
Já bych řekl to samé, ale jinými slovy – SpaceX hledá rychlá a levná řešení složitých problémů, jako např. ten tepelný štít pro velký objekt. To se jim samozřejmě nedá vytknout, ale má to jednu chybu – levná a rychlá řešení jsou většinou dávno známa a využitá. Dnes většinou revoluční řešení vyžadují léta nákladného výzkumu, který ani nemusí dospět k prakticky využitelným výsledkům – viz Váš článek o Skylonu. A transpirační chlazení k nim určitě patří.
Otevřenost SpaceX je dobře promyšlená taktika SpaceX pro získání obdivovatelů a je zřejmě dána osobními vlastnostmi Muska. To bych nekritizoval, poněvadž i ti, kteří nejsou přímo jeho fandy, tím v diskuzi získávají nějaké vědomosti. Jen si myslím, že by v takových případech měl používat opatrnější formulace např. „testujeme transpirační chlazení“, místo toho „…budeme u Starshipu používat transpirační chlazení, neboť bude ve výsledku lehčí …“
Presne, pane Jancuro, vidim to stejne jako Vy (prispevek 19.3.). SX pracuje s velkou mirou invence a improvizace. Nespolehaji na leta pripravneho vyzkumu, reseni, ktere jim momentalne v dane situaci vyhovuje nejvice se rychle snazi prevest do stadia zkousek a take jsou schopni resit nekolik problemu najednou a menit tak „mantinely“ za pochodu… Ano, Musk je schopen menit nebo modifikovat sva tvrzeni s velmi velkou kadenci, ja to nepokladam za negativum, proste se v tom odrazi zpusob prace firmy, ktera se snazi s ohledem na sve moznosti a cas resit velmi komplexni problem, nepokladam to za nejake vychloubani nebo lhani verejnosti (tohle je pro lidi, co ho nemusi…). A myslim, ze ve svych tvrzenich proste nebude „opatrnejsi“. Proc taky, je majitel a mluvci soukrome firmy, potrebuje reklamu, a verejnost na tyto proklamace proste „slysi“. P.S.Taky nemyslim, ze dlazdice jsou z oceli, z duvodu, ktere uvadite.
SpaceX minulý rok v lete spolupracovala s NASA na materiále TUFROC (Toughened Uni-piece Fibrous Reinforced Oxidation-Resistant Composite) čo je znovupoužuteľný materiál pre teplené štíty ľahký a jedoduchý na výrobu materiál viac než ideálny pre SpaceX len neviem ako zvláda 3tiu kozmickú X37B ho ale používa už teraz. Dalej sa neviem koľko dát NASA dla o ňom SpaceX
Jak zvlada 3. kosmickou neni dulezite, protoze k Proxime s tim nepoleti. Klicova otazka je, jak zvladne 2. kosmickou, to bude potrebovat pri navratu od Mesice i od Marsu.
Samozrejme myslel som druhú preklep 😀
Použít druhou vrstvu oceli by smysl dávalo. Dlaždice umožní tepelnou dilataci a vhodně zvolená ocel 1400°C vydrží, jen s pevností je na tom v tom okamžiku velice bídně, což by u dlaždic nemuselo vadit.
Osobně si myslím, že zkouší různé materiály.
Nechápu jaký smysl by mělo vyrábět šestihranné dlaždice se žáruvzdorné oceli a pak je pracně přivařovat nebo lepit na jinou žáruvzdornou ocel, aby byly mezery minimální, když by to mohl dělat přímo v segmentech, nebo v těch místech používat větší tloušťku oceli. Samozřejmě může zkoušet různé materiály i kovové např. berylium apod. je jen otázkou, zda na to má čas, když už v Texasu staví orbitální Starship.
„… je jen otázkou, zda na to má čas, když už v Texasu staví orbitální Starship.“
😀
A Vy myslíte, že u té jejich texaské základny stojí nějaký komisař co podupává nohou a klepe si na hodinky, aby nezmeškali start svého prototypu? Kdy se začal stavět první prototyp? To už bude nějaký ten měsíc. A tipla bych si, že stavba orbitálního prototypu bude trvat ještě déle. Takže bych se toho nebála, času dost.
Nebojte, Starship poletí, až bude hotová.
Jediné, z čeho mám obavy je, aby jim nedošly peníze. Ale tak snad vědí, co dělají, a určitě by se světu takhle nechlubili, kdyby měli tušení, že to krachne.
Ze zkušenosti vím, že nerez velmi hodně „pracuje“ roztažnost může klidně deformovat část pláště nad únosnou mez. Možná že exponovaná místa řeší takto. Celá tato debata mě fascinuje a možná je to cíl Muska. Hodit nějaké drobky do éteru a nechat to žít vlastním životem. Co se dovíme od Bezoše nebo Boingu a spol? Buďme rádi, že nás Elon nechá nahlédnout do složitého vývoje rakety prakticky v přímém přenosu. Bez utajovaní a tajných patentových válek. Víte co to znamená pro konkurenci? Jeho otevřenost mě nepřestává udivovat.
Elon je vizionář a chce aby všichni táhly za jeden provaz. Nedávno Tesla zpřístupnila (nebo alespoň měla, nevím jak to dopadlo) všechny své patenty a podrobnosti o autech. A mimo to ty ‚technické detaily‘ které zveřejňuje mnoho neřeknou co se týče inženýrství a detailní funkce. Z toho co je na internetu dostupné rozhodně Merlin 1D nepostavim 🙂
Co se týče Starship, už dávno si ukousli pořádné sousto, ale stále vývoj postupuje a to je dobře. Jak to dopadne je otázka, v tuhle chvíli docela nadějně. Ale něco me říká ze jestli bude Starship létat, tak jen pod ‚vlajkou‘ SpaceX, bez NASA, které zůstane u Dragon/Starliner.
„utajovaní a tajných patentových válek.“
Udržet zájem fanoušků a novinářů – reklama na SpaceX a Teslu to je.
Michaelo, vskutku je asi před 3 lety zpřístupnil, avšem zájem o ně nebyl ( jak jsem koupil, tak prodávám). Konec konců, v té době se zapojili už velcí kluci s obrovskými zkušenostmi a teď představují elektromobily pro většinu kapes a v příslušné kvalitě a servisu. A přitom jsou sakra opatrní. Ale to odbočujeme.
Větší tloušťka oceli nezvýší pevnost (při této teplotě). Nosnou konstrukci je třeba udržovat pod 800°C. Ocel je také poměrně dobrý vodič tepla – takže nosná konstrukce a štít musí být od sebe oddělené. Možná bude štít z různých materiálů a pouze nejnamáhanější části budou ocel s transpiračním chlazením. Dlaždice by něco takového velmi jednoduše a elegantně umožňovaly.
je mozne udelat tepelnou izolaci z oceli, ktera bude mit tepelny tok 10 kW/m2 pri rozdilu teplot 1200 K a hmotnosti 10 kg/m2
pokud muze mit vnitrni plast teplotu 800 a povrchova teplota bude do 1400, pak tepelny tok bude do 5 kW/m2
pokud je mozne prenest 5 kW/m2 z navetrne strany lodi na opacnou, ma to Musk vyresene
U těch Vašich výpočtů by mne zajímalo, s jakým přenosem tepla uvažujete z vnitřního pláště do prostředí rakety, ten se přece taky podílí na tepelném odporu celého pláště.
Taky by mne zajímalo, jak se řeší rozdílná teplotní dilatace mezi tepelným štítem a pláštěm rakety. Rozdíl v našem případě bude 600°, což je dost – proto zřejmě musí být dlaždice relativně malé, ale i tak jsou s tím určitě problémy zejména při uchycování na plášť.
Někdy mi přijde, že Elon Musk má vše propočítané vztažmo ke svému věku. Evidentně má nějaký sen, kterého se chce zůčastnit ještě jako aktivní člověk schopný delšího ši dlouhého letu. A nemyslím Mars.
Tak to vypadá, že dneska poprvé zatopí pod vodojemem.
Ano, včera jsme to vydali jako krátkou zprávu. Těšíme se. 😉
No, jsem hrozně zvědavá, jak to dopadne. Včera jsem na Twitteru koukala na fotky, jak to mají přivázané. Je to takové celé velice nestandardní, člověk má ty statické zážehy zažité v jiné, trochu „uhlazenější“ podobě, řekla bych. Tak uvidíme. Já jsem hlavně zvědavá, jak moc se jim podaří přiškrtit ten Raptor. Naplno ho asi pouštět nebudou, když pod tím nemají šachtu… Každopádně držím palce!
Tak pokud natankují plnou, tak ten jeden Raptor s tím zas tak moc asi nenadělá.
To je možné, nejsem z oboru, takže jen odhaduji. Asi se teď zeptám hloupě, ale lze tah takového motoru vůbec po zažehnutí nějak na dálku regulovat? Nebo se to musí manuálně nastavit předtím a po spuštění už s tím nelze nic dělat?
To záleží jen na tom jak to mají udělané, ale vzhledem k tomu, že to není sranda, tak předpokládám, že vše je dopředu naprogramované a že test lze manuálně pouze přerušit. Moc si nedovedu představit, že by to někdo dělal tzv. na ruce.
No nic, tak dneska z toho nic nebude, odklad kvůli počasí. Tak snad zítra.