To je fofr! Včera jsme v Kosmotýdeníku psali o tom, že na texaskou základnu McGregor dorazil první exemplář výrazně přepracovaného motoru Raptor, který byl usazen na testovací stanoviště a dnes už tu máme jeho první zážeh. Když byly ve střední Evropě tři hodiny ráno, zaslechli lidé v okolí základny zhruba dvě sekundy dlouhé burácení. Nevěděli však, co je jeho původcem. Vždyť na základně McGregor probíhají statické zážehy samotných motorů Merlin i celých prvních stupňů raket Falcon před jejich odesláním na kosmodrom. Tyto zážehy však trvají déle, což byla určitá indicie. Když zakrátko Elon Musk na svém Twitteru zveřejnil videa, bylo jasno – kyslíkometanový motor Raptor o sobě dal poprvé výrazně vědět.
Dá se očekávat, že první zážeh měl za úkol pouze prověřit funkčnost prvního exempláře. K tomu sotva dvousekundový zážeh bohatě stačí. Je pravděpodobné, že v dalších dnech a týdnech přijdou další zážehy, které již budou trvat delší dobu.
— Elon Musk (@elonmusk) February 4, 2019
Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://twitter.com/
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/DyiEpn4XgAAhzuy.jpg:large
Zdánlivě nesouvisející info. Muskova Tesla má za sebou první dva ziskové kvartály (III. a IV. 2018).
Zdá se, že Musk teď má víc času na svoje „koníčky“ 🙂
Řekl bych, že Elon nikdy nebudí mít dost času a onkrétně Tesla ho bude zaměstnávat ještě hodně dlouho. Namátkou ho čeká: Rozšiřování výroby na 10000 aut/týden všech modelů, příprava Gigafactory 1 na výrobu Modelu Y, vývoj modelu Y samotný, nyní spěchá na Pickup protože už se připravuje konkurence Rivian a spol, k tomu Semi a výroba baterií pro něj, vývoj autopilota a provoz nového HW tuším 3.0, Gigafactory v Číně která roste doslova raketovým tempem a v tomto roce má již zahájit výrobu, nyní využití technologie právě odkoupené firmy Maxwell pro solid state baterie, případně kombinace se superkondenzátory, vylepšení jízdních vlastností v tunelu Loop Boring Company.
Určitě jsem na dost věcí zapomněl, program má stále nesmírně nabitý a všeho musí dosáhnout s minimálními investicemi aby zachovat právě to těsnou ziskovost. Rychlejší by bylo samozřejmě investovat více na začátku za cenu zadlužení a la Amazon, ale veřejnost a někteří akcionáři jsou masírování z medií že to takhle už nelze dělat.
Snad se vše bude takto dařit i dále.
Myslím, že již mnoho času uplynulo od poslední vážné nehody. Snad se nic nepokazí s fatálními následky.
Paráda. Snad ten diskutovaný zelený plamen, Muskem vysvětlovaný jako saturace kamery nebo kousek mědi který vyletěl z motoru (?), neznamená nic podstatného.
Zápalná směs?
…tam se ale zápalná směs nepoužívá.. svíčky (ala automobilové) zapalují přímo směs.
No! A to je ono! Ukápla!
…je sice pravda, že „jedna kapka a je z ní matka“, ale tady jsem směsí myslel směs kyslíku s metanem, ne spec. zápalnou směs, ta se tu (dle Elona) nepoužívá.
Když to hodně nadsadím, tak odteď už je opravdu SpaceX blíže k SHS, než BO k New Glenu.
Nemyslím si, cesta bude ještě dlouhá a BO svůj motor BE4 už měla funkční mnohokrát a to včetně délky startu
SX měla tohoto přepracovaného velkého Raptora zapáleného jen 2s, to bude ještě nějakou dobu trvat…
Otázka zní, na kolik byl tento zážeh test motoru a na kolik zkoušeli testovací stolici.
Zmeny jsou asi tyto. Puvodni Raptor, ktery zname, byl asi polovicni. Doslo k nespecifikovanym zmenam v konstrukci a asi i materialovym zmenam. Take se souasny Raptor lisi od puvodnich nakresu z prezentaci
Nechci zbytečně prudit a SpaceX gratuluji k dalšímu krůčku k BFR…
ale New Glenn (stejně jako Vulcan od ULA) už finišuje do cíle (design je pevně daný, staví se minimálně výrobní linka, pokud ne letový hardware).
V testování motorů má Bezos náskok nejméně rok, dle wiki:
„BE-4 was first test fired, at 50% thrust for 3 seconds, in October 2017“
na youtube je pak video z 14. 3. 2018 (65% výkonu a délka zážehu 114 sekund)
Tak raptor byl již taky zkoušen dříve, nyní je už proběhl test na letovém hardware, u BE-4 k tomu snad ještě nedošlo. SpaceX má zkušenost z přistáváním ne jen ze suborbitáních rychlostí, ale i z daleko vyšších a to i do moře na plovoucí plošinu. V tom stále Blue Origin zaostává a bude mu to nějakou dobu trvat.
Tak to bych řekl že vůbec ne, už proto že Glenn je jen nosič, nikoli navíc i kosmická loď. A kdoví jestli SpaceX ten projekt vůbec dokončí….
Barva nyla od medi z komory. To dela medeny drst kdyz ho date i do metanoveho plamene sporaku. Je zo jedno z rozliseni soli medi
Predpokladam, ze spalovaci komora se vypali od cerstveho povrch medi a po oxidaci to zmizi. To se mohlo odparit i jen par mg az gram na tuto velikost. To silne plamen ozeleni. Pospicham bo mobil, takze bez diakritiky.
Ano měděný drát v plamenu sporáku a svíčky opravdu zabarví plamen zeleně. Kde ale berete jistotu, že se vypaluje měděný povrch? Vy znáte ten motor tak že můžete tvrdit, že tam je nějaký měděný povrch? Dále vy máte nějakou zkušenost kdy základě strkání drátu do plamenu od sporáku u vás v kuchyni můžete extrapolovat to samé do plamene v raketovém motoru a dokonce poměrně zběsile nastavovat rozmezí tří řádů pro stanovení množství mědi které je potřeba pro obarvení plamene tohoto motoru?
Mimochodem: zeleně obarví plamen i kovy: barium,bor,thalium a mangan.
Výstelka („liner“) spaľovacej kmory a pravdepodobne aj trysky je na 100% meď kvôli najlepšej tepelnej vodivosti spomedzi kovov a to kvôli regeneratívnemu chladeniu. Takže to že tam je medený povrch je fakt.
No ale „měděné“ trubky regenerativního chlazení se ale nachází buď vně motoru a nebo uvnitř stěny. Nedokážu si představit (protože tomu nerozumím) že by Musk schválil měděnou výstelku ve vnitřní komoře použitou tak, že by ubývala. Bylo by to proti myšlence znovupoužitelnosti.
Tedy jedinou měděnou věc co si tam dokážu představit je nějaký ochranný konzervační nástřik ve kterém je nějaká ta měď.
Celá vnútorná stena motoru je medená a kanáliky kade preteká chladivo sú tak blízko „plameňu“ ako sa dá kvôli efektivite chladenia. Oni ani tie rúrky sa nikdy nenachádzaju vonku motoru, neviem odkiaľ taký nezmysel máš, tam by nemali zmysel to by sa mohol motor z vnútra taviť čo nikto nechce. Tá meď sa tam nestráca zahreje sa maximálne na pár 100 °C ak vôbec to, tu na Raptore sa hovorí o tom že sa pravdepodobne opálili oxidy ten motor sa vážne netopí zvnútra.
Ten nesmysl mám z konstrukce motoru F1 pro Saturn5. Když mi někdo řekne regenerativní chlazení, tak si vybavím tuhle fotku
http://heroicrelics.org/info/f-1/f-1-thrust-chamber/f-1-thrust-chamber-fabrication.jpg na které jsou vidět trubky regenerativního chlazení vně motoru. Jenže do teď jsem si nedohledal jak ten motor vypadá zevnitř a ony ty trubky jsou vidět i uvnitř! Hustý, jak tohle tehdy spočítali? Takže moje chyba. Však taky v tom původním komentu říkám že tomu nerozumim 😉
Tak nabudúce si to treba buď nechať vysvetliť alebo nájsť 😀
Okolo 8 minúty videa Musk ukazuje Medené linery pre spaľovacie komory motorov Merlin a ďalej to pokračuje niekde do 12. minúty je tam dokonca pekne vidieť ako frézujú kanáliky. Vtedy vyrábali motory Merlin 1C ktoré mali ešte trubičkovú trysku podobne ako F-1 ale dnes sa rovnakou metódou ako spaľovacie komory vyrábajú aj trysky Merlin 1D rovnako to s istotou bude aj pre Raptor. https://www.youtube.com/watch?v=ZzcDY6I_RHk
Musk pisal na twiteri: „Green tinge is either camera saturation or a tiny bit of copper from the chamber.“
Nič iné sa tusím ani nepoužíva okrem Medi a jej zliatin kde tvorí väčšinu objemu.
Tyhle komentáře mi, který čte zprávy od EM (který snad ví co píše), připadají zbytečné. Sám píše buď o přeexpozici, což si i jiní všimli, že na dobu zážehu by měla ke konci zmizet a plamen se odzelenit, tak i sám psal, že druhá možnost je měď z komory. Už u jiných raketových motorů se občas píše, že používají měď. Tedy mě to nepřekvapuje.
Zabarvení mědi neznám jen z propichování kelímků na sazenice rozžhaveným měděným drátem doma nad sporákem, ale i z vysokoškolských laboratoří, kde toto bylo na začátku i součástí klasifikovaného zápočtu – důkaz skupin prvků plamenem s následnoud detailní analýzou vzorku.
Čerstvě udělaná spalovací komora, kde je místy nový čerství povrch mědi (i s mikroskopickými prachostruktoro nerovnostmi) – zdroj EM – debatovat o tom nemá smysl, když to tvrdí zdroj. Pro mě je toto stejná debata jako debata o placatosti Země nebo toku vody samu od sebe do kopce proti gravitaci, kterou nerozvíjím.
A abyxh předešel další debatě na toto téma, že kde je zdroj, že spalovací komora obsahuje měď, tak je zde:
https://twitter.com/elonmusk/status/1092280273599979520
Jestli je zdroj fejk a nedůvěryhodný, tak to si vyřiďte s twitterovým účtem Elon Musk a můžete na to upozornit provozovatele Twitteru.
Tímto debatu, kde je jistota, že Raptor obsahuje měď považuji za vyřešenou.
Doporučuji se přihlásit do fóra, kde je častější aktualizace a více detailních informací a jsou tam i tyto odkazy i na jiné detaily.
Množství odpálené mědi – jeho odhad jsem jen nadhodil v jakých jsme řádech, aby se někdo nelek, že se odpařilo např. 100 kilo mědi a motor je zničený. Měď odbarví plamen ve velmi malém množství.
Díky za zdroj. Pořád ale z citace „tiny bit of copper from the chamber“ není jisté že ta měď je součástí konstrukce motoru. Tedy opravdu to bude nějaký ochranný nejspíše konzervační prostředek s obsahem mědi jak píšu v domněnce výše.
Vaši zmínku o placatosti země a toku vody do kopce jsem v kontextu mé reakce jsem nepochopil. Pokud máte pocit, že v reakci na otázku typu: “ Kde ale berete jistotu, že se vypaluje měděný povrch?“ je potřeba vytahovat kalibr s placatou Zemí, tak sorry to mi v této diskuzi přijde dost přes čáru.
K zabarvení plamene ještě test BE-4 kde lze debatovat o zabarvení na začátku plamene na okraji buď taky špatným nastavením vyvážení bílé v kameře nebo drobet mědi z vnitřku – např. čas 0:08 nebo více ke konci, hlavně při testech v noci.
https://www.youtube.com/watch?v=Nyn2gOimRfM
I tak předpokládám, že si, kdyby chtěli, spalovací komoru mohou nyní prohlédnout přes trysku v jakém je stavu.
Díky za (i když lehce hysterickou 🙂 ) odpověď.
Odpověď odpovídala mému vnímání námitek, kde je položeno tvrzení, že to tak je (i když špatné tvrzení) bez doložení zdroje a po mě se chtěly detaily proč a nač, že jsem musel dodat i zdroj.
Co se týše regenerativního chlazení tak na Youtube lze rychle najít videa, viz např. motory raketoplánu, chladíci potrubí z vnitřku trysky je vidět zde v čase kolem 4:21.
https://www.youtube.com/watch?v=FH_iiX8nA5M
Zde je fotka F1 motoru Saturnu V přímo vnitřku spalovací komory směrem k rozprašovačí kyslíku a Kerosenu. Na stěnách je přímo vidět potrubí regenerativního chlazení spalovací komory (trubka jedna vedle druhé – takto jsou i přehledové snímky, kde je vidět, že takto vypadá i tryska zevnitř), jinak by se roztavila.
Materiálu k tomuto jsou na netu tuny a našel jsem je za chvíli.
Zde foto vnitřku trysky zevnitř:
http://heroicrelics.org/info/f-1/f-1-thrust-chamber/inspecting-fuel-manifold-sm.jpg
Ještě jsem včera viděl video, jak ty trubičky dávají k sobě a z toho to dělají na novějším motoru, ale hledat to nyní nebudu.
Jinak Rusové to dělají drobet jinak. Nepoužívaji trubku vedle trubky, ale profilovaný plech mezi plechy, tím vzniknou kanálky.
V současnosti mají novější motory asi koukám chlazenou jen horní část trysky se spalovací komorou a zbytek s nižší teplotou je z materiálu, který už snese vyšší teploty, např. niob.
Zajímavostí je, že Merlin 1D ve vakuum verzi má výfuk turbodmychalda vy vedený přes díry v tryskce dovnitř tryky – chladnější spaliny z turbokompresoru pomáhají chladit z vnitřku obří niobovou trysku vakuum verze Merlinu.
U Raptoru řešení výfuku turbodmychadla odpadá. Z podstaty principu jeho zapojení takový výfuk turbodmychadla neexistuje.
„profilovaný plech medzi plechy“ je veľmi strohý popis techniky nazývanej „chanel wall“ základom je (väčšinou medený) kus buď odliaty či vyrobený technikou rotačného formovania https://www.youtube.com/watch?v=djT6IYyMgd0 potom je povrchovo upravený a pripravený na frézovanie, leptanie či rezanie kanálikov vodným lúčom (záleží čo je vhodné, SpaceX používa na spaľovaciu komoru frézovanie a tryska Merlinu 1D je tuším leptaná) potom prichádza na rad uzatvorenie kanálikov „obalom“ buď tvrdým spájkovaním, elektrickým pokovovaním či zaliatím atd. Techník je kopec ale nieje to profilový plech medzi dvoma plechmi. https://www.researchgate.net/publication/305625761_Rapid_Fabrication_Techniques_for_Liquid_Rocket_Channel_Wall_Nozzles Raptor, Merlin 1D sl., BE-4, Superdraco a kopec iných moderných motorov používajú regeneratívne chladenie práve „chanel wall“ výnimka sú motory do vákua ktoré ako napr. Merlin 1D vac. používajú niobove predĺženie trysky či RS-68 ktorý má abaltívnu trysku.
vyfuk vedeny do trysky mal uz F1. Pri zaberoch startu Saturnu V to pekne vidno na spalinach priamo pod tryskami.
Ano F1 měl výfuk do trysky, je to všude pěkně vidět. Ovšem v kontextu příspěvku jsem to neuváděl, protože kdybych takto odbočoval u každého příspěvku na každý myslitelný detail, tak by měl příspěvek několik stránek A4.
To první video je bez zvuku, nebo je chyba u mě? (dtto na tw) Dík
Přesně tak, první video nemá zvukovou stopu.
Hezká fotka použití mědi na chlazení spalovacé komory a horní trysky části zde:
http://photos1.blogger.com/blogger/1613/496/400/Merlin1C_Chamber.jpg
Fotka také horní části trysky a spalovací komory u metanového motoru od Blue Origin BE-4 zde:
Je vidět, že kdyby při plném zážehu selhalo toto chlazení, tak se spalovací komora a část trysky po chvilí rozpadne roztavením a explozí přetlakem, kterému by už nedokázaly tyto zavící se části odolat.
Zpráva je i na všeobecmém českém portálu.
https://echo24.cz/a/iWegs/muskova-spacex-poprve-otestovala-motor-ktery-ma-dostat-lod-k-marsu
Elon umí přítáhnout pozornost 🙂
„Raptor just achieved power level needed for Starship & Super Heavy“
„Design requires at least 170 metric tons of force. Engine reached 172 mT & 257 bar chamber pressure with warm propellant, which means 10% to 20% more with deep cryo.“
https://twitter.com/elonmusk/status/1093423297130156033