sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Capella Space

Capella Space, poskytovatel služeb pozorování Země využívající radarové družice se syntetickou aperturou, získal od amerického letectva kontrakt v hodnotě 15 milionů dolarů na modernizaci svých senzorů a schopností sběru dat pro vojenské aplikace.

Agentura DGA

Eva Portier, zástupkyně pro vesmír francouzské zbrojní agentury DGA uvedla, že do roku 2030 Francie plánuje mít aktivní schopnost bránit vesmírné prostředky.

Pokuta pro SpaceX

FAA oznámila 17. září, že udělila SpaceX pokutu ve výši 633 009 USD za porušení podmínek jejích licencí během června 2023 při startech rakety Falcon 9 na misi Satria-1 a v červenci 2023 za vynesení Jupiteru-3 Falconem Heavy.

Družicová platforma NOVA

Výrobce družic Apex formálně uvedl na trh větší družicovou platformu NOVA, která je podle společnosti určena pro náročnější mise vládních zákazníků. První dodávky zákazníkům začnou ve třetím čtvrtletí roku 2025.

Neuraspace

Evropská kosmická agentura plánuje otestovat služby řízení kosmického provozu, které nabízí portugalský startup Neuraspace. Na základě smlouvy oznámené 16. září bude kancelář ESA Space Debris Office integrovat služby Neuraspace se svými stávajícími nástroji.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Aktivní seriály

Náš web se může pyšnit širokou a pestrou paletou seriálů, které jsou u našich čtenářů oblíbené.

Ukončené seriály

Mimo naše aktivní seriály je tu také spousta těch, které se věnovaly například historickým tématům. I přesto, že patří mezi starší, na jejich kvalitě to rozhodně neubírá! Toužíte zjistit něco o historii, nebo se zkrátka jen kochat nádhernými fotografiemi? Pak jsou tyto seriály právě pro Vás.

Crew Dragon má i po aktualizaci termínů stále náskok

Každým dalším dnem se blížíme k momentu, kdy se do vesmíru vydá první posádka usazená v soukromé kosmické lodi. Prakticky od začátku si lidé kladou otázku – dočká se této prestižní mise jako první SpaceX nebo Boeing? Průběžně aktualizované harmonogramy zatím vždy ukazovaly, že Crew Dragon má oproti Starlineru náskok, ale v posledních dnech se hodně mluvilo o odkladech lodi SpaceX, zatímco od Boeingu nepřicházely zprávy žádné. To mohlo vést k představě, že SpaceX nestíhá a první pilotovanou loď vypustí Boeing. Spekulace však nyní rozptýlila samotná NASA, která zveřejnila novou aktualizaci termínů všech důležitých misí.

Americká vlajka vynesená na ISS při poslední misi raketoplánu čeká, až ji na Zemi dopraví první posádka startující z území USA.
Americká vlajka vynesená na ISS při poslední misi raketoplánu čeká, až ji na Zemi dopraví první posádka startující z území USA.
Zdroj: https://upload.wikimedia.org

Nepilotovaná mise lodi Crew Dragon označovaná jako DM-1 je momentálně plánována na 2. března, Boeing plánuje nepilotovaný testovací let Starlineru nejdříve na duben. Nejdříve v květnu proběhne zkouška záchranného systému lodi Starliner ze statické pozice na rampě a hned v červnu by SpaceX chtěla provést test záchranného systému lodi Crew Dragon za letu. Aktualizovaný harmonogram dále uvádí, že Crew Dragon by měl s posádkou vyrazit poprvé v červenci (mise DM-2), zatímco Starliner čeká mise CFT nejdříve v srpnu.

Povšimněte si jedné důležité a přitom nenápadné věci – v oficiálním harmonogramu NASA (ze kterého čerpáme informace pro tento článek) jsou všechny termíny související se Starlinerem opatřeny trojicí písmen NET (No Earlier Than = ne dříve než), zatímco u SpaceX se tahle zkratka nevyskytuje nikde. Z toho by se dalo odvodit, že Boeing má své termíny definované volněji, zatímco SpaceX se snaží dávat konkrétní údaje.

Crew Dragon pro nepilotovanou misi DM-1 během zkoušek na rampě 39A.
Crew Dragon pro nepilotovanou misi DM-1 během zkoušek na rampě 39A.
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Zdroje informací:
https://blogs.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://blogs.nasa.gov/…/230/2018/12/CCP-Countdown-Header_master.jpg
https://upload.wikimedia.org/…/STS-135_Harmony%27s_hatch_with_U.S._flag.jpg
https://pbs.twimg.com/media/DywIBeXVYAA1c4d.jpg:large

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
31 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
tonda
tonda
5 let před

SpaceX nemá NET,ale zase má muskův koeficient!Ty termíny se stejně posunou doprava,a nedej bože, aby se vyskytla nějaká anomálie!Ale přísloví říká:co se vleče neuteče!Myslím,že budeme rádi,když Dm-2 bude do vánoc!!

PKoz
PKoz
5 let před
Odpovědět  tonda

No já bych si nebyl jistý Muskovým koeficientem, když už mají statický zážeh za sebou. Spíš to vypadá na nějaké papírování … Každopádně oficiální zpráva o důvodu odkladů není.
NASA se dušuje, že shutdown na to vliv neměl …
SpaceX navíc potřebuje odstartovat co nejdříve, aby mohla začít připravovat Falcon Heavy, který je teď Crew Dragonem blokovaný …

Jan Pohořelický
Jan Pohořelický
5 let před
Odpovědět  tonda

Muskův koeficient funguje jen v případě, že slibuje nové technologie a nové produkty. Pokud má funkční raketu, která letěla minulý rok více než 20x, tak s ní může letět v daný den. U Boeing je NET, protože to nemají hotové a předpokládají, že to do té doby stihnou.

Vojta
Vojta
5 let před
Odpovědět  Jan Pohořelický

Ale Crew Dragon ještě neletěl, takže teoreticky se koeficient může týkat jeho. Kdyby se to moc protahovalo, tam možná budou opakovat statický zážeh. Nevím, jak mají interně nastavenou expiraci.

Hawk
Hawk
5 let před

Me prijde ,ze zabou na prameni je v tomto pripade spise NASA nez Elon.
Ale v podstate to zas neni tak dulezite. Narozdil od zpozdeni kolem SLS-Orion tohle kosmonautiku moc palit nemusi. ISS ma servis zajisteny i kdyby se Starliner nebo CDragon odlozil o dalsi rok a dal nez za LEO tyto lode stejne letat nemaji.
Tezko rict jak je to dulezite pro SpaceX, jestli pojedou na stridacku se Starlinerem prip. Sojuzy, tak tech kseftu pro CDragon na ISS zase tolik nebude a kvuli zahledeni do Starshipu asi SpaceX turisticke vylety na LEO pomoci CDragonu+F9 zatim neplanuje.

Samo2
Samo2
5 let před
Odpovědět  Hawk

Plánované sú tuším 4 misie komerčných lodí ročne a pokiaľ viem budú dosť dobre platené, niečo sa mi marí že okolo 200 mil. oproti bežnému komerčnému Falconu 9 za 60 mil. čo je slušné, otázka je aký tam je čistý zisk.

tycka
tycka
5 let před
Odpovědět  Samo2

“ bežnému komerčnému Falconu 9 za 60 mil.“
V ceně běžného komerčního Falconu není cena pilotované lodi.
Navíc i ta cena se může navýšit – co jsem slyšel – o cenu za manipulaci s nákladem. Je to jako u stěhovací firmy, kdy by měla nějakou základní cenu a k tomu přičítali náklady na naložení a vyložení speciálního nákladu či i na dodání nějakých speciálních klimatizovaných beden pro jeho přepravu.

Samo2
Samo2
5 let před
Odpovědět  tycka

Veď áno píšem že otázny je čistý zisk pre SpaceX a to práve kvôli Dragonu ten nevieme koľko stojí len som to nenapísal ďakujem za doplnenie.

lvy
lvy
5 let před
Odpovědět  Samo2

Počítejte tam zisk kolem 150M což si myslím, je pro SpaceX super kšeft.

Jirka Hadač
Jirka Hadač
5 let před
Odpovědět  lvy

Však je taky NASA pořád, a ještě dlouho bude, největší zákazník SpaceX.

Hawk
Hawk
5 let před
Odpovědět  Samo2

Ty 4 mise rocne me trochu zaujaly, to jedine ze by zkratily pobyty posadek. Predpokladam, ze Rusko bude mit svoje 2 Sojuzy rocne uz jen aby zachovali infrastrukturu pro pilotovane lety, tak NASA pokud se nezmeni doba pobytu na ISS zbyvaji 2 starty za rok.
Jinak nevim jak to s certifikaci CDragonu a Starlineru jako zachranne lodi. U ISS musi byt 2 pokud tam je 6ticlenna posadka. Sojuzy maji certifikaci na 200 dnu.

Jiný Honza
Jiný Honza
5 let před
Odpovědět  Hawk

Mám pocit, že plánovali zvednout počet obyvatel „západního“ sektoru na čtyři. No a třeba sem tam nějaká návštěva, senátor a tak.. 🙂

Ale je fakt, že kdyby využili plnou kapacitu obou lodí, bude z ISS pěknej průchoďák.

tycka
tycka
5 let před
Odpovědět  Hawk

Nedá se náhodou vyměnit 1 přeprovovaný pasažér za další náklad navíc?
Tedy poletí více nákladu – což by mohlo omezit množství nákladních lodí – případně bude ten náklad zapotřebí kvůli většímu množství lidí na ISS.

Jiný Honza
Jiný Honza
5 let před
Odpovědět  Hawk

Tak je klidně možné, že je časem to „zahledění“ do megalomanského Starshipu přejde a pokorně se vrátí k F9 a Dragonu.

Ono taky vyvinout a odladit kosmickou loď za miliardy, použít ji 10-20 krát a pak ji komplet zahodit ve prospěch nevyzkoušené a na hranici technických schopností fungující sci-fi šílenosti je pěkná blbost. Zvlášť, když už amíci jednu podobnou zkušenost mají…

Samo2
Samo2
5 let před
Odpovědět  Jiný Honza

Dragon z veľkej časti je platený NASA ak nie úplne celý. Starship je čisto iniciatíva SpaceX a bez Starshipu/Superheavy ako 100% znovupoužiteľnému systému sa nedá prešlapať cesta k cieľu ktorý si Elon a SpaceX dali teda „making humans mutiplanetary species“ či len revolucionizovať lety do vesmíru.

Jiný Honza
Jiný Honza
5 let před
Odpovědět  Samo2

Vzhledem k současné rychlosti změn Elonových názorů bych se dneska bál tvrdit něco takhle najisto.

Můj odhad je, že Starship/Superheavy v současné vysněné podobě fungovat nikdy nebude. Nakonec z něj v lepším případě bude částečně znovupoužitelný těžký náklaďák pro vynášení Starlinku.

A lidi bude vozit konzervativní a spolehlivý taky částečně znovupoužitelný F9/Dragon.

No uvidíme jak to dopadne, ale aspoň je na co se těšit…

tycka
tycka
5 let před
Odpovědět  Samo2

Dokážu si představit pilotovaný Dragon umístěný na vrcholu nákladního Starship – tedy jako by na nosné raketě. Neboť má záchranný systém a je schopný samostatného letu včetně přistání zpět na Zem.

Miloš Hůla
Miloš Hůla
5 let před
Odpovědět  Hawk

Mám za to, že již při vývoji nákladního Dragonu se mluvilo o jeho schopnosti návratu 2. k. rychlostí. Např. nákladní verze Dragonu 2 by tak možná po úpravách mohla sloužit i za LEO. SpaceX mluví o Měsíci velmi opatrně. Mám pocit, že nechce rozlobit zastácne SLS v řadách svého nejlepšího zákazníka, což neznamená, že se na tom nemaká.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
5 let před
Odpovědět  Miloš Hůla

Možná Vám unikla tato výzva.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
5 let před
Odpovědět  Jiří Hošek
Radoslav Karásek
Radoslav Karásek
5 let před

Preco bude zachranny system boeing testovat na rampe a spacex v maxQ?

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Radoslav Karásek

SpaceX už test záchrany z rampy (Pad Abort Test) provedla v roce 2015. Tato zkouška je povinná pro obě firmy. SpaceX si ale už před několika lety sama zvolila, že chce udělat i nepovinný milník v podobě In-flight Abort Testu. NASA to po ní nevyžadovala, ale na oplátku za to SpaceX (v případě úspěšné zkoušky) dostane nějaké bonusové peníze.

PKoz
PKoz
5 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Ono v případě funkčního (a dobře natočeného) testu to bude hodně bodů pro PR 🙂 Taková vybuchující raketa a zachráněná kosmická loď ….

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  PKoz

To je samozřejmě vítaný bonus. 🙂

tycka
tycka
5 let před
Odpovědět  PKoz

Spíše naopak – zcela jistě v diskuzích na Technetu – budou psát odpůrci SpaceX a explozi nosné rakety během letu a málem i zničení pilotované lodi.

Jakub
Jakub
5 let před

Jak dlouho Spacex staví Crew Dragon ?

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Jakub

Záleží, co považujete za začátek stavby. SpaceX byla společně s Boeingem vybrána v roce 2014 – https://www.kosmonautix.cz/2014/09/dragon-v2-vs-cst-100-vs-dream-chaser-kdo-s-koho/

Jakub
Jakub
5 let před

Na jakém nosiči vlastně poletí Starliner? Stále platí Atlas?

Karel Zvoník
Editor
5 let před
Odpovědět  Jakub

Ano. Nosičem bude raketa Atlas V.

kuban
kuban
5 let před

sobota – to bude krásná sledovanost 😉
dám si budík 🙂

Radoslav Karásek
Radoslav Karásek
5 let před

Presne tak,
krajší darček k narodeninám si ten moj malý vesmírny fanatik ani priať nemohol 🙂

I keď, keď som mu povedal, že Krjú Dragón pojde len na ISS a nie na Mars tak bol trochu sklamaný 🙂

https://kosmonautix.cz/2019/02/07/crew-dragon-ma-i-po-aktualizaci-terminu-stale-naskok/