sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Crew Dragon má i po aktualizaci termínů stále náskok

Každým dalším dnem se blížíme k momentu, kdy se do vesmíru vydá první posádka usazená v soukromé kosmické lodi. Prakticky od začátku si lidé kladou otázku – dočká se této prestižní mise jako první SpaceX nebo Boeing? Průběžně aktualizované harmonogramy zatím vždy ukazovaly, že Crew Dragon má oproti Starlineru náskok, ale v posledních dnech se hodně mluvilo o odkladech lodi SpaceX, zatímco od Boeingu nepřicházely zprávy žádné. To mohlo vést k představě, že SpaceX nestíhá a první pilotovanou loď vypustí Boeing. Spekulace však nyní rozptýlila samotná NASA, která zveřejnila novou aktualizaci termínů všech důležitých misí.

Americká vlajka vynesená na ISS při poslední misi raketoplánu čeká, až ji na Zemi dopraví první posádka startující z území USA.
Americká vlajka vynesená na ISS při poslední misi raketoplánu čeká, až ji na Zemi dopraví první posádka startující z území USA.
Zdroj: https://upload.wikimedia.org

Nepilotovaná mise lodi Crew Dragon označovaná jako DM-1 je momentálně plánována na 2. března, Boeing plánuje nepilotovaný testovací let Starlineru nejdříve na duben. Nejdříve v květnu proběhne zkouška záchranného systému lodi Starliner ze statické pozice na rampě a hned v červnu by SpaceX chtěla provést test záchranného systému lodi Crew Dragon za letu. Aktualizovaný harmonogram dále uvádí, že Crew Dragon by měl s posádkou vyrazit poprvé v červenci (mise DM-2), zatímco Starliner čeká mise CFT nejdříve v srpnu.

Povšimněte si jedné důležité a přitom nenápadné věci – v oficiálním harmonogramu NASA (ze kterého čerpáme informace pro tento článek) jsou všechny termíny související se Starlinerem opatřeny trojicí písmen NET (No Earlier Than = ne dříve než), zatímco u SpaceX se tahle zkratka nevyskytuje nikde. Z toho by se dalo odvodit, že Boeing má své termíny definované volněji, zatímco SpaceX se snaží dávat konkrétní údaje.

Crew Dragon pro nepilotovanou misi DM-1 během zkoušek na rampě 39A.
Crew Dragon pro nepilotovanou misi DM-1 během zkoušek na rampě 39A.
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Zdroje informací:
https://blogs.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://blogs.nasa.gov/…/230/2018/12/CCP-Countdown-Header_master.jpg
https://upload.wikimedia.org/…/STS-135_Harmony%27s_hatch_with_U.S._flag.jpg
https://pbs.twimg.com/media/DywIBeXVYAA1c4d.jpg:large

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
31 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
tonda
tonda
5 let před

SpaceX nemá NET,ale zase má muskův koeficient!Ty termíny se stejně posunou doprava,a nedej bože, aby se vyskytla nějaká anomálie!Ale přísloví říká:co se vleče neuteče!Myslím,že budeme rádi,když Dm-2 bude do vánoc!!

PKoz
PKoz
5 let před
Odpověď  tonda

No já bych si nebyl jistý Muskovým koeficientem, když už mají statický zážeh za sebou. Spíš to vypadá na nějaké papírování … Každopádně oficiální zpráva o důvodu odkladů není.
NASA se dušuje, že shutdown na to vliv neměl …
SpaceX navíc potřebuje odstartovat co nejdříve, aby mohla začít připravovat Falcon Heavy, který je teď Crew Dragonem blokovaný …

Jan Pohořelický
Jan Pohořelický
5 let před
Odpověď  tonda

Muskův koeficient funguje jen v případě, že slibuje nové technologie a nové produkty. Pokud má funkční raketu, která letěla minulý rok více než 20x, tak s ní může letět v daný den. U Boeing je NET, protože to nemají hotové a předpokládají, že to do té doby stihnou.

Vojta
Vojta
5 let před

Ale Crew Dragon ještě neletěl, takže teoreticky se koeficient může týkat jeho. Kdyby se to moc protahovalo, tam možná budou opakovat statický zážeh. Nevím, jak mají interně nastavenou expiraci.

Hawk
Hawk
5 let před

Me prijde ,ze zabou na prameni je v tomto pripade spise NASA nez Elon.
Ale v podstate to zas neni tak dulezite. Narozdil od zpozdeni kolem SLS-Orion tohle kosmonautiku moc palit nemusi. ISS ma servis zajisteny i kdyby se Starliner nebo CDragon odlozil o dalsi rok a dal nez za LEO tyto lode stejne letat nemaji.
Tezko rict jak je to dulezite pro SpaceX, jestli pojedou na stridacku se Starlinerem prip. Sojuzy, tak tech kseftu pro CDragon na ISS zase tolik nebude a kvuli zahledeni do Starshipu asi SpaceX turisticke vylety na LEO pomoci CDragonu+F9 zatim neplanuje.

Samo2
Samo2
5 let před
Odpověď  Hawk

Plánované sú tuším 4 misie komerčných lodí ročne a pokiaľ viem budú dosť dobre platené, niečo sa mi marí že okolo 200 mil. oproti bežnému komerčnému Falconu 9 za 60 mil. čo je slušné, otázka je aký tam je čistý zisk.

tycka
tycka
5 let před
Odpověď  Samo2

“ bežnému komerčnému Falconu 9 za 60 mil.“
V ceně běžného komerčního Falconu není cena pilotované lodi.
Navíc i ta cena se může navýšit – co jsem slyšel – o cenu za manipulaci s nákladem. Je to jako u stěhovací firmy, kdy by měla nějakou základní cenu a k tomu přičítali náklady na naložení a vyložení speciálního nákladu či i na dodání nějakých speciálních klimatizovaných beden pro jeho přepravu.

Samo2
Samo2
5 let před
Odpověď  tycka

Veď áno píšem že otázny je čistý zisk pre SpaceX a to práve kvôli Dragonu ten nevieme koľko stojí len som to nenapísal ďakujem za doplnenie.

lvy
lvy
5 let před
Odpověď  Samo2

Počítejte tam zisk kolem 150M což si myslím, je pro SpaceX super kšeft.

Jirka Hadač
Jirka Hadač
5 let před
Odpověď  lvy

Však je taky NASA pořád, a ještě dlouho bude, největší zákazník SpaceX.

Hawk
Hawk
5 let před
Odpověď  Samo2

Ty 4 mise rocne me trochu zaujaly, to jedine ze by zkratily pobyty posadek. Predpokladam, ze Rusko bude mit svoje 2 Sojuzy rocne uz jen aby zachovali infrastrukturu pro pilotovane lety, tak NASA pokud se nezmeni doba pobytu na ISS zbyvaji 2 starty za rok.
Jinak nevim jak to s certifikaci CDragonu a Starlineru jako zachranne lodi. U ISS musi byt 2 pokud tam je 6ticlenna posadka. Sojuzy maji certifikaci na 200 dnu.

Jiný Honza
Jiný Honza
5 let před
Odpověď  Hawk

Mám pocit, že plánovali zvednout počet obyvatel „západního“ sektoru na čtyři. No a třeba sem tam nějaká návštěva, senátor a tak.. 🙂

Ale je fakt, že kdyby využili plnou kapacitu obou lodí, bude z ISS pěknej průchoďák.

tycka
tycka
5 let před
Odpověď  Hawk

Nedá se náhodou vyměnit 1 přeprovovaný pasažér za další náklad navíc?
Tedy poletí více nákladu – což by mohlo omezit množství nákladních lodí – případně bude ten náklad zapotřebí kvůli většímu množství lidí na ISS.

Jiný Honza
Jiný Honza
5 let před
Odpověď  Hawk

Tak je klidně možné, že je časem to „zahledění“ do megalomanského Starshipu přejde a pokorně se vrátí k F9 a Dragonu.

Ono taky vyvinout a odladit kosmickou loď za miliardy, použít ji 10-20 krát a pak ji komplet zahodit ve prospěch nevyzkoušené a na hranici technických schopností fungující sci-fi šílenosti je pěkná blbost. Zvlášť, když už amíci jednu podobnou zkušenost mají…

Samo2
Samo2
5 let před
Odpověď  Jiný Honza

Dragon z veľkej časti je platený NASA ak nie úplne celý. Starship je čisto iniciatíva SpaceX a bez Starshipu/Superheavy ako 100% znovupoužiteľnému systému sa nedá prešlapať cesta k cieľu ktorý si Elon a SpaceX dali teda „making humans mutiplanetary species“ či len revolucionizovať lety do vesmíru.

Jiný Honza
Jiný Honza
5 let před
Odpověď  Samo2

Vzhledem k současné rychlosti změn Elonových názorů bych se dneska bál tvrdit něco takhle najisto.

Můj odhad je, že Starship/Superheavy v současné vysněné podobě fungovat nikdy nebude. Nakonec z něj v lepším případě bude částečně znovupoužitelný těžký náklaďák pro vynášení Starlinku.

A lidi bude vozit konzervativní a spolehlivý taky částečně znovupoužitelný F9/Dragon.

No uvidíme jak to dopadne, ale aspoň je na co se těšit…

tycka
tycka
5 let před
Odpověď  Samo2

Dokážu si představit pilotovaný Dragon umístěný na vrcholu nákladního Starship – tedy jako by na nosné raketě. Neboť má záchranný systém a je schopný samostatného letu včetně přistání zpět na Zem.

Miloš Hůla
Miloš Hůla
5 let před
Odpověď  Hawk

Mám za to, že již při vývoji nákladního Dragonu se mluvilo o jeho schopnosti návratu 2. k. rychlostí. Např. nákladní verze Dragonu 2 by tak možná po úpravách mohla sloužit i za LEO. SpaceX mluví o Měsíci velmi opatrně. Mám pocit, že nechce rozlobit zastácne SLS v řadách svého nejlepšího zákazníka, což neznamená, že se na tom nemaká.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
5 let před
Odpověď  Miloš Hůla

Možná Vám unikla tato výzva.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
5 let před
Odpověď  Jiří Hošek
Radoslav Karásek
Radoslav Karásek
5 let před

Preco bude zachranny system boeing testovat na rampe a spacex v maxQ?

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před

SpaceX už test záchrany z rampy (Pad Abort Test) provedla v roce 2015. Tato zkouška je povinná pro obě firmy. SpaceX si ale už před několika lety sama zvolila, že chce udělat i nepovinný milník v podobě In-flight Abort Testu. NASA to po ní nevyžadovala, ale na oplátku za to SpaceX (v případě úspěšné zkoušky) dostane nějaké bonusové peníze.

PKoz
PKoz
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

Ono v případě funkčního (a dobře natočeného) testu to bude hodně bodů pro PR 🙂 Taková vybuchující raketa a zachráněná kosmická loď ….

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  PKoz

To je samozřejmě vítaný bonus. 🙂

tycka
tycka
5 let před
Odpověď  PKoz

Spíše naopak – zcela jistě v diskuzích na Technetu – budou psát odpůrci SpaceX a explozi nosné rakety během letu a málem i zničení pilotované lodi.

Jakub
Jakub
5 let před

Jak dlouho Spacex staví Crew Dragon ?

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Jakub

Záleží, co považujete za začátek stavby. SpaceX byla společně s Boeingem vybrána v roce 2014 – https://www.kosmonautix.cz/2014/09/dragon-v2-vs-cst-100-vs-dream-chaser-kdo-s-koho/

Jakub
Jakub
5 let před

Na jakém nosiči vlastně poletí Starliner? Stále platí Atlas?

Karel Zvoník
Editor
5 let před
Odpověď  Jakub

Ano. Nosičem bude raketa Atlas V.

kuban
kuban
5 let před

sobota – to bude krásná sledovanost 😉
dám si budík 🙂

Radoslav Karásek
Radoslav Karásek
5 let před

Presne tak,
krajší darček k narodeninám si ten moj malý vesmírny fanatik ani priať nemohol 🙂

I keď, keď som mu povedal, že Krjú Dragón pojde len na ISS a nie na Mars tak bol trochu sklamaný 🙂

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.