sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Crew Dragon čelí odkladu

Nástupní rameno do lodi Crew Dragon, které bylo k lodi poprvé cvičně přiblíženo.

Nepilotovaný testovací let soukromé lodi Crew Dragon bude bezesporu velkou událostí, která přitahuje mimořádnou pozornost. Již od začátku bylo jasné, že v zájmu bezpečnosti a opatrnosti bude docházet k mnoha odkladům, aby měly všechny zainteresované strany maximální jistotu v novou, zatím v ostrém provozu netestovanou loď. Celou situaci navíc ještě zkomplikoval americký federální shutdown, vinou kterého je provoz federálních agentur omezen jen na nezbytné udržovací činnosti. Nemůžeme se tedy divit nové neoficiální informaci, že se očekávaná mise DM-1 odsouvá o týden – nejdříve na 16. února.

Vizualizace Crew Dragonu u ISS
Vizualizace Crew Dragonu u ISS
Zdroj: https://www.nasa.gov

Kdyby se Crew Dragon během své první testovací mise neměl spojovat s Mezinárodní vesmírnou stanicí, bylo by celé plánování mnohem jednodušší. Do již tak dost komplikované rovnice totiž vstupuje nutnost zkoordinovat průběh mise s poměrně nabitým harmonogramem ISS. Pro úplnost připomeňme, že na stanici je stále vinou říjnové nehody jen tříčlenná a nikoliv šestičlenná posádka, se kterou se běžně počítá. Astronauti tedy mají mnohem nabitější harmonogram, ve kterém se mezery hledají jen složitě.

Za odkladem, který však zatím nebyl oficiálně potvrzen rozhodně není nějaká snaha o ublížení SpaceX, liché jsou i spekulace o tom, že Boeing tahá za nitky v pozadí – start DM-1 se plánuje do nelehkého období, ve kterém nastaly hned dvě nečekané události – shutdown a redukce posádky na ISS. To ve spojení s komplexní přípravou nové lodi komplikuje určení termínu startu. Přesto bychom se už tento týden mohli dočkat důležitého milníku na cestě ke startu.

Po 2736 dnech se 5. ledna na rampu 39A vrátil stroj schopný vozit lidskou posádku.
Po 2736 dnech se 5. ledna na rampu 39A vrátil stroj schopný vozit lidskou posádku.
Zdroj: https://forum.nasaspaceflight.com/

Na rampu 39A by měl vyjet Falcon 9 určený pro misi DM-1 – celá sestava zde již na začátku ledna byla, ale tehdy šlo jen o tzv. fit-check (zkoušku, zda systémy rampy pasují na systémy rakety a hlavně lodi). Tento týden by však mělo dojít i k simulaci předstartovních příprav a tankování nádrží, přičemž vše by mělo být zakončeno statickým zážehem. Ještě před pár dny se hovořilo o tom, že by tato zkouška mohla proběhnout 23. ledna. Je samozřejmě otázka, zda nedojde k odsunu vinou výše zmíněného očekávaného odkladu startu. Situaci samozřejmě budeme sledovat.

Zdroje informací:
https://www.facebook.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://forum.nasaspaceflight.com/…dlattach;topic=47095.0;attach=1537502;image
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/crewdragon_iss_graphic.jpg
https://forum.nasaspaceflight.com/…dlattach;topic=47095.0;attach=1537500;image

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
30 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Pavel
Pavel
5 let před

Zdravím.
Sestava bude i pro statický zážeh kompletní? Tj F9 + CD ?
Je to jinak než u běžných misí, kdy se statický zážeh provádí bez připojeného nákladu?

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Pavel

Hezký den i Vám, to je otázka, na kterou zatím neznám odpověď. Osobně bych tipoval zážeh bez CD.

Štěpán
Štěpán
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

A to já si myslím že to bude s CD. Už kvůli certifikaci COPV nádrží. U certifikace se psalo něco ve stylu, že to bude shodné se startem, takže bych čekal CD. Navíc, i v případě problémů předpokládám, že bude CD naprogramován tak, že při anomálii odletí a zachrání se. Já být NASA, tak vyžaduji static fire i s CD.

Petr Šída
Petr Šída
5 let před
Odpověď  Štěpán

na certifikace COPV nemá připojení Dragonu vliv

a v případě selhání by o něj přišli, takže podle mě to bude bez

Radim
Radim
5 let před
Odpověď  Petr Šída

Naopak bych čekal, že statický zážeh bude včetně CD, jak se i píše vlastně v článku.
Pokud by došlo k havárii, byl by to holt neplánovaný Pad Abort Test…

R.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Radim

V článku se píše jen o tom, že CD byl potřeba k fit-checku. O tom, jak bude vypadat statický zážeh zatím nic nevíme.

Petr Šída
Petr Šída
5 let před
Odpověď  Štěpán

A budou riskovat ztrátu jediného kusu, nemyslím si

osobně věřím, že problém je vyřešený, ale čím víc testů bude, tím líp a pokud není nutné, aby tam dragon byl, tak proč ho tam mít

samozřejmě se to dozvíme teprve až raketu vyvezou

Štěpán
Štěpán
5 let před
Odpověď  Štěpán

Uznávám, že tu spouštím čiré spekulace. Proč neriskovat jediný model CD? Protože stejně, kdyby F9 bouchl na rampě 39A, tak než to vyšetří, vyrobí F9 a opraví rampu, tak mají už další CD vyrobeny… A navíc to umí Pad Abort, takže easy. Mě přijde bezpečnější udělat statický zážeh s CD, a tady jde především o bezpečnost…

Petr Šída
Petr Šída
5 let před
Odpověď  Štěpán

nechápu v čem by to bylo bezpečnější?

pad abort vyzkoušený je

akuhtr
akuhtr
5 let před
Odpověď  Štěpán

Nemyslím že kvůli certifikaci COPV, ale spíš proto že když by bouchnul F9 z neočekávaných důvodů, aspoň si otestují únik v neočekávaných podmínkách. Myslím že i marketingově by vypadalo lépe „Sice nám bouchnul F9, ale kdyby tam byla posádka, tak by přežila“, než jen „Tak nám to bouchlo.“

Yamato
Yamato
5 let před
Odpověď  Štěpán

Moj odhad je F9+CD. Podmienkou certifikacie NASA je 5x uspesne zrealizovat load&go proceduru. Kedze medzi Dragonom a F9 mozu vzniknut necakane mechanicke alebo elmag interferencie (s vplyvom napr. na COPV nadrze) tak by daval zmysel princip test as you fly, teda testuj tak ako budes lietat. NASA to zrejme tiez myslela tak, ze 5x cela zostava.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Yamato

Ano, F9 dnes vyjel na rampu pro předstartovní simulaci a statický zážeh – má na sobě CD.

Petr Šída
Petr Šída
5 let před
Odpověď  Štěpán

Ok, pokud je to součástí kvalifikace k letu, tak není co řešit, mýlil jsem se
P

yamato
yamato
5 let před
Odpověď  Štěpán

uplne konkretne:
Propellant Loading Procedures: Both the program and a NASA advisory group have raised SpaceX’s plan to fuel the launch vehicle after the astronauts are on board the spacecraft to be a potential safety risk. …
To better understand the propellant loading procedures, the program and SpaceX agreed to demonstrate the loading process five times from the launch site in the final crew configuration prior to the crewed flight test. The five events include the uncrewed flight test and the in-flight abort test.

Pavel
Pavel
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

Díky, tak se necháme překvapit.

Alois
Alois
5 let před

13.2. by měl letět Falcon s nákladem satelitů, mezi nimiž má být i lander postavený v Izraeli pro přistání na Měsíci nebude Dragon v kolizi s tímto letem ?

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Alois

Start mise Nusantara Satu, se kterou má startovat i Beresheet je zatím plánována nejdříve na 18. února. Jelikož se má startovat ze dvou různých ramp, které jsou relativně blízko, nemusel by to být neřešitelný problém. Navíc oba starty nemají definitivně určený termín.

Tom
Tom
5 let před

Jsou nějaké novinky k harmonogramu Boeingu? Dekuji

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Tom

Žádné bližší aktualizace. Oni mají start plánovaný později, takže musíme počkat.

Miloš Hůla
Miloš Hůla
5 let před

Dotaz k třetímu odstavci. Tvrzení, že za odkladem startu SpaceX není v pozadí Boing, je tvrzením autora článku, nebo citace nějakého zdroje, který to prohlásil?

Petr Šída
Petr Šída
5 let před
Odpověď  Miloš Hůla

Pokud by Boeing mohl za shutdown, pak by za to asi mohl, ale jinak ….

Ne vážně, opravdu byste takovou konspiraci bral vážně?

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Miloš Hůla

Tohle žádný zdroj neprohlásí, protože o podobných věcech se nespekuluje. Je to mé vyjádření založené na zdravém úsudku, protože takhle to v kosmonautice nechodí.

Miloš Hůla
Miloš Hůla
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

Díky za opověď, Zajímalo mne, zda je to Váš komentář k různým spekulacím, že je potajmu nadržováno Boeingu, aby nebyl poražen v závodě kdo první, nebo je to názor od nějakého jiného komentátora. Výrok z jakýchkoliv oficiálních míst bych samozřejmě nečekal.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Miloš Hůla

Ano, přesně tak. Protože jsem z dřívějších článků věděl, že se podobné názory objevují, zabudoval jsem to raději přímo do textu.

Jenda
Jenda
5 let před

Zdravím,
Ten obrázek Dragonu u ISS mě přivedl k otázce: Jaký naváděcí systém budou používat Crew Dragon a Starliner pro přiblížení a připojení k ISS?

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Jenda

Budou se připojovat automaticky na dokovací prstence IDA. Jeden z nich už na stanici je.

Luděk
Luděk
5 let před

Listopadové nehody? Pokud se pamatuji, start a let po balistické dráze Sojuzu MS-10 byl již v říjnu (11., to jsem se raději podíval do archivu).
Jinak, jestli zase nedojde ke změnám, má Tyler „Nick“ Hague z nadcházející posádky Sojuzu MS-12 díky pozdějšímu letu kosmonauta Al- Mansouriho z Emirátů (Sojuz MS-15, start 23.09.19) pobýt na ISS zhruba rok (start 14.03.19, přistání duben 2020).

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Luděk

Ano, byl to říjen, díky, opraveno.

Alois
Alois
5 let před

Boeing je plánován na březen, bude to těsné a stále nejisté kdo bude dříve.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
5 let před
Odpověď  Alois

Březen je poslední známý termín. Aktuálně je doplněn o zkratku TBD (což znamená, že datum bude stanoveno).
https://www.kennedyspacecenter.com/launches-and-events/events-calendar/2019/march/rocket-launch-commercial-uncrewed-boeing

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.