ŽIVĚ: Rusové při výstupu zkontrolují díru v Sojuzu

Na konci prázdnin se na ISS odehrála situace, která způsobila značné pozdvižení. Senzory zaznamenaly pomalý, ale neustálý pokles tlaku vnitřní atmosféry. Viník byl brzy nalezen – v orbitálním modulu lodi Sojuz MS-09 se nacházela díra. Ruští kosmonauti otvor utěsnili s pomocí pryskyřice a únik se podařilo zastavit. Rozběhlo se ale vyšetřování, jak a kdy tato díra vznikla a kdo ji vytvořil. Ruští kosmonauti Oleg Kononěnko a Sergej Prokopjev dnes v pět hodin odpoledne našeho času opustí ISS a čeká je výstup do volného prostoru. Ten je plánován na tradiční délku šest hodin a svým určením je v celé historii výjimečný – hlavním úkolem bude inspekce Sojuzu MS-09. NASA TV bude výstup vysílat a v našem článku najdete vložený přehrávač.

Na kosmonauty nečeká jednoduchý úkol. Aby zkontrolovali vnější stěnu přetlakové kabiny, budou se muset prostříhat a propárat nejprve skrz ochranný štít proti mikrometeoritům a také skrz vrstvy tepelné ochrany. Ještě nikdy se něco podobného v kosmu nedělalo. Jak ukazuje níže přiložené video, jedná se o poměrně odolné materiály. Oleg Kononěnko měl na nácvik všech potřebných postup více času než Sergej Prokopjev, tak věřme, že se celá netradiční operace podaří co nejlépe. Olegovi při pozemním nácviku pomáhal Alexander Skvorcov, zatímco Segej Prokopjev na stanici chystal skafandry.

Výstup samotný bude bez přehánění mimořádný – jak technologicky, tak fyzicky. Při pohybu vně stanice totiž kosmonauti využívají madel, kterých se mohou chytit, nebo se k nim připnout. Na Sojuzu ale madla nejsou, takže bude potřeba využít ruský manipulátor Strela. K němu si Oleg Kononěnko připojí nohy, zatímco Sergej Prokopjev bude celý teleskopický manipulátor ovládat. Poté co se dostane skrz všechny krycí vrstvy, měl by prohlédnout vnější stěnu přetlakové kabiny a z okolí díry odebere kontrolní stěry.

Dříve výstup proběhnout nemohl – na stanici bylo příliš málo lidí. Teprve 3. prosince se posádka stanice rozrostla na šest členů, ale už 19. prosince Sojuz MS-09 se zalepenou dírou odletí. Na Zemi se v něm vrátí Sergej Prokopjev, Alexander Gerst a Serena Auñón-Chancellor. Orbitální úsek, ve kterém se nacházel vyvrtaný otvor se však na Zemi nevrací – před vstupem do atmosféry je odhozen a shoří v atmosféře. Posádka je po celou dobu návratu v modulu návratovém, ve kterém žádná díra nebyla, takže budou v tomto směru v bezpečí.

ŽIVĚ: Rusové při výstupu zkontrolují díru v Sojuzu, 5.0 out of 5 based on 17 ratings

Rating: 5.0/5 (17 votes cast)

132 komentářů ke článku “ŽIVĚ: Rusové při výstupu zkontrolují díru v Sojuzu”

1. Roman89 napsal:

Zrovna musím na odpolední, bude z toho k dispozici i nějaký záznam?

2. frank napsal:

osobně si myslím, že finální záběr z helmy bude uvolněn až po ” prověření případného nálezu” 🙂

Nechme se překvapit.

• Radim napsal:

Televizní přenos zajišťuje NASA, ne Roskosmos. Cenzury bych se tedy nebál.

• casso napsal:

sledujem live stream nasa aj roskosmosu a rusky stream je podstatne podrobnejsi. dokonca je obcas obraz splitnuty na 2-3 kamery

• Zeonoid napsal:

obavam sa ze nasa cenzuruje podstatne viac a to desiatky rokov a celkom zamerne

• Miloš napsal:

Presne tak!!! NASA cenzuruje podstatne viac, desiatky rokov a celkom zámerne!!! Len vďaka pádu komunizmu sme sa dozvedeli o všetkých neúspechoch a nepodarených štartoch amerických kozmických lodí. Mali sme to šťastie, že sme žili tej časti sveta, kde sme sa dozvedeli o úspechoch sovietskej kozmonautiky v priamych prenosoch!
          Takto nejako ste to mysleli? Nejak takto rozmýšľate? Zem a vek alebo iné geniálne zdroje???

• ldx napsal:

Pan Miloš to pochopil nějak zvláštně, ale my ostatní víme, jak je to myšleno. Cenzura se týká desetisíců snímků a záznamů, ať z kosmického prostoru, povrchu Měsíce a blízkých planet. A nejen to. Zdůvodňovat to špionážním charakterem snímků je rozumně možné pouze u snímků mířících ze satelitů na Zemi nebo cizí satelity, nikoli na do mezihvězdného prostoru a na planety.

Samozřejmě to, že cenzura je na obou stranách je bez diskuze, ale v případě NASA to jde ještě podstatně dál, už proto, že mají mnohem lepší možnosti a techniku než Rusáci, kteří v podstatě všechno technologicky recyklujou od dob bájného Koroljova.

• ldx napsal:

Čekal někdo něco jiného, než vrtání zevnitř. Předpokládám scénář, měl se vyvrtat otvor na upevnění nějaké svorky, držáku kabelu nebo něco takového, ale pan technik si spletl vzdálenost a když na to přišel, prostě to zatmelil s tím, že to vydrží. Halt pro ruského “pracovníka”, který v tamní situaci nemá peněz nazbyt, jsou prémie za dodržení termínu zhotovení asi důležité. A pochopitelně si ty těžce vydřené prémie teď před koncem roku a Vánoci nenechá vzít tím, že by se přiznal…
          Že se z toho dělá politikum ukazuje dál na absurdnost a paranoidní atmosféru současného ruského režimu. Jsem zvědav, co nakonec ruské úřady zveřejní, to bude zase “těátr”.

• Marek Tokarcik napsal:

ruské video z výstupu má vynikajúcu kvalitu, čo je to za rozlíšenie ?

Snad to dobře dopadne. V tom případě by ten “inženýr” kdesi dole na Zemi měl kromě samozřejmého drakonického potrestání vyfasovat i metál jako cenu útěchy. Bez jeho přispění by se takováto operace nekonala a kdo ví, kdy se budou nabrané zkušenosti z této EVA hodit.

4. Robin Kouba napsal:

Měl bych otázku, jak to bude s osvětlením celé operace? Píšete, že bude výstup bude trvat 6 hodin (uff), mezitím stanice několikrát oběhne planetu, tzn. že by měli být několikrát ponořeni do tmy. Takže kosmonaut bude mít na hlavě “čelovku”? Jak je to praktické? Díky

5. Šíma napsal:

Kdy to už začne? Šíma.

6. Dan napsal:

Tu MLI budou i zašívat a nebo tam nechají rozparek? 🙂

Přiznám se, že nevím, ale spíše si myslím, že to nechají rozpárané.

• gones napsal:

MLI není nutné šít, zvláště když ji na svém místě udrží něco jiného (např. štít proti mikrometeoritům). Pokud by si chtěli být opravdu jisti, mohou řez přelepit a fixovat kaptonovou samolepící páskou, hojně využívaným prostředkem pro “domlouvání” MLI dekám.

• gones napsal:

Tak to nechali odkryté. Ten kus MLI byl ke konci dost rozemletý, ale není divu, pan kosmonaut ten kus používal k přidržování a jednotlivé vrstvy nejsou nijak zvlášť pevné.

7. android napsal:

“budou se muset prostříhat a propárat nejprve skrz ochranný štít proti mikrometeoritům a také skrz vrstvy tepelné ochrany. Ještě nikdy se něco podobného v kosmu nedělalo” tak to je mi divný páč v předchozím článku jste přesně toto popisovali že se dělalo kdysi na MIRu a nejspíš ta obšívka byla ještě tlustší.

Nejsem si jistý, ale myslím, že od té doby se materiály změnily. Ruku do ohně za to ale nedám.

• vedator napsal:

komentatora som zacul spomenut, ze zaziva deja-vu. niektori z predchadzajucich kozmonautov (nezachytil som mena ani cas) robili inspekciu pyropatronov medzi orbitalnym a navratovym modulom. taktiez museli rezat a otvarat izolacie.

8. Michal Bursík napsal:

Mě nejvíc zaujala ta práce s noži, nůžkami a ostrými plechy. Přesně věci které bych ve skafandru opravdu používat nechtěl :-/
    Držím palce aby vše dobře dopadlo..

Každá operace při výrobě i montáži se a aerokosmickém průmyslu protokoluje. Mělo by být relativně jednoduché zjistit kdy a kdo použil vrtačku a příslušný vrták a k čemu. Při montáži to asi nebylo, nedovedu si představit, že by při montáži někdo vrtal a ještě ručně nějaké díry.

• Vendelin napsal:

Já si osobně myslím že je na čase prestTat řešit diletanty s vrtákem

Tak já osobně si tohle nemyslím. Ta věc si žádá vysvětlení a případnou omluvu americkým astronautům za obvinění. Určitě by to nemělo vyšumnět. Stejně jsem nepochopil, jak Rusové přišli na to, že pokud někdo na stanici vrtal, nemohl to být jejich vlastní člověk, ale někdo z Američanů.

10. trabis napsal:

No, zatím mi to připadá jako docela tuhej boj.

11. bresok napsal:

Je docela zajímavé kombinovat přenos NASA TV a Roskosmosu
    Je vidět najednou více detailů z více úhlů.
    Boj to tedy je a ještě určitě bude. Snad se nic nerozbije (ty nohy nad solárními panely jsou dost blízko).

12. John Peri napsal:

Dobrý den,děkuji za link.Je to hodně zajímavé.Jen mě napadá,proč nevylezli přímo ze Sojuzu? Myslím,že by to měli o dost blíže než takto.Nebo už nejsou Sojuzu konstruované tak aby z nich šlo vystoupit do vesmirného prostoru ?
    Jinak děkuji,jste nejlepší v informovanosti o kosmounautice.

• bresok napsal:

Snad proto, že potřebují pevnou platformu pro nohy, až budou kuchat tu obšívku orbitálního modulu. Na povrchu orbitálu to asi není na co přidělat. Proto ta děsivá operace s přemisťováním pomocí manipulátoru Strela. Ten by nebylo na co připojit na povrchu Sojuzu.

• bresok napsal:

Vlastně, to nejde. Sojuz má pouze jeden stykovací poklop na vrcholu orbitálního modulu a za ten je připojen k ISS. Jiné “okno” tam není.

• Radim napsal:

V orbitálním úseku je ještě postranní průlez, kterým astronauti nastupují před startem. Dříve se používal i k výstupům do kosmického prostoru.

• casso napsal:

zo sojuzu nie je mozne vystupit do kozmu. to sa da len cez prechodovu komoru a ta je na ISS len jedna (modul quest).

Quest je pro americké výstupy. Rusové jako přechodové komory používají moduly Pirs a Poisk.

• Radim napsal:

Ze Sojuzu se do volného prostoru vystoupit dá. V orbitálním úseku je průlez, kterým astronauti nastupují před startem a který se dříve k výstupům do vesmíru používal.

Výstup z modulů na stanici je jednak mnohem pohodlnější a hlavně je to standard. Kosmonauti se bez problémů dokáží pohybovat po povrchu celé ISS. Vzdálenosti tu nehrají žádnou roli.

Prosím zkušenější – jak přesně takový výstup probíhá? Slyším dobře anglicky mluvící hlas, který neustále instruuje docela znavený ruský hlas. To někdo ze stanice nebo ze Země dává instrukce? Pardon za laickou otázku, ale sleduji to poprvé 🙂

• Jakub napsal:

Já měl právě pocit, že je to astronautka co je naviguje z ISS, ale teď mi přijde že jen překládá pro živý přenos.
      Vysvětlil by nám to někdo?

• Jakub napsal:

Já si právě myslel, že je naviguje astronautka zevnitř ISS, ale teď mám pocit že je to jenom překladatelka pro živý přenos.
      Vysvětlil by nám to někdo?

• casso napsal:

ta pani len preklada co rozpravaju astronauti po rusky 🙂

Na Zemi je vždy tzv. capcom (většinou skutečný astronaut), který zajišťuje komunikaci mezi pozemním střediskem a stanicí. Do toho ještě slyšíme hlas komentátora přenosu, který překládá a vysvětluje některé věci pro diváky.

14. Beran napsal:

Je tohle ta dira,kvuli ktere se to vse deje? Pokud ano,opravdu to vypada,jako dira po lajdackem vrtani bez podpory,kdy je to trosku sisate. Uz chapu,proc riskuji jeden z nejslozitejsich vystupu do kosmu v historii. Chvilemi to vypadalo,jako pokus 2 opilcu seridit vazani nasadit si lyze na prudkem zmrzlem svahu:) Ale chapu,ze to nemaji nacviceny. http://imgWorld.cz/s3/fi44LCLMf9.jpg

15. Beran napsal:

Je tohle ta inkriminovana dira? Opravdu vypada,jako po lajdackem vrtani zevnitr..

16. Beran napsal:

Prosim o zverejneni fotografie otvoru,opravdu to vypada,jako vrtane zevnitr. Ted je otazka,jestli to udelali amici ci rusaci,po poslednich nekolika letech bych se nedivil,kdyby to provedli rusove kvuli nejake zamince ukonceni spoluprace. Zatim je to asi nejlepsi vystup do vesmiru,jaky jsem videl. Opravu Hubblea jsem shledl jen v zaznamu.

17. Luke napsal:

naprosto šílené :-O to je normálně na cigáro

18. frank napsal:

Moc pěkné, zajímavé jak to pižlají a jak odletují kousky, pěkný nůž a nůžky, musí být docela nebezpečné s tím manipulovat ….

19. Jakub napsal:

Ta žena co je slyšet na přenosu NASA, to není jen překladatelka ne? Jsem si původně myslel, že to je astronautka co je naviguje zevnitř ISS, ale teď už si nejsem tak jistý.

20. android napsal:

Ne na to se nedá koukat jak tasej tu kudlu a páraj to v těch neobratných rukavicích. Du si dát nějakej chlast když oni nemůžou. A to normálně nepiju.

21. Jožka Somík napsal:

To je úžasný. Pohled z helmy kosmonauta a i zvuk ze skafandru jak pižlá tou kudlou a navíc živě. 🙂

22. Šíma napsal:

Hlavně aby si neudělal díru do obleku. Vypadá to dost nebezpečně….

Na operace v kosmu poněkud primitivní vybavení, stačila by maličká frézka.

• Petr Scheirich napsal:

Nebo maličká vrtačka, že :-D. Že by někomu ujela ruka, to se přece stát nemůže.

• android napsal:

Teda vy jste tak chytrý a nápaditý! Celý Roskosmos a NASA na tom dělali a tohle je nenapadlo! 😉

• casso napsal:

ja na aloisove komentare uz nereagujem, nema to cenu…

• Jandys napsal:

Docela narocna pracicka, za mě určitě na zlatého bludištáka.
          Viděl jsem dost EVA, ale tahle akce i vyborným kamerovým pokrytím překonává všechny co jsem za posledních 15 let viděl.

• Radim napsal:

To casso: Alois má svoje, ale ty vaše “perly” k výstupům ze Sojuzu a ISS výše ho hravě přebíjí. Znáte to úsloví o třísce a trámu v oku?

• vombat napsal:

No když uvážíme co už někdo dokázal s vrtačku… Tak frézka nebo motorová pila… by mohla “udělat hodně”…

Člověče vy jste “génius”. Ale malá nápověda pro vás. Kolik bordelu udělá frézička a kolik nůžky? Zkuste si to doma v dílně. Nůžky vám po své práci zanechají jen dva kousky roztřiženého plechu. Frézička přidá sto tisíc malých kovových pilin. A kdybyste nedej bože použil flexku, tak dokonce miliony mikročásteček. No tak copak si vyberete, vy “inženýre”? Čímpak byste si chtěl zvýžit pravděpodobnost zaprasení důležitých senzorů, kamer, průzorů?

• vedator napsal:

Okrem bordelu ide aj o bezpecnost. Taka mala freza, rotujuci kotuc, je ovela nebezpecnejsia ako noznice alebo noz (hoci aj tie su v rukach babraka velmi nebezpecne).Navyse, kvoli krutiacemu momentu, je frezicka ovela tazsie ovladatelna-jednou rukou v priestore, kde nie je sa coho poriadne chytit, prakticky nepouzitelna.

Čím méně pohyblivých částí, tím lépe. I tak to nebudou jen obyčejné nůžky na plech, ty by se mohly v kloubu “spéct”.

24. Rado napsal:

Na čo to robia keď v tom module ani nebudú ani ich nemá ako ohroziť?? Zbytočné riziko..

• android napsal:

Hledají příčinu,rozsah poškození, viníka. Jen si říkám když vidím to množství nepořádku co to vyprodukovalo, tak hlavně aby teď nebyla celá ISS od toho nějak znečistěná. Statika by mohla ty částečky přichytit na nevhodných místech. Lidi od antén a senzorů jsou teď asi moc šťastní.

• Radim napsal:

Souhlasím. Díra byla vyvrtaná zevnitř. Venku toho moc nezjistí, určitě tam nebude podpis toho šikuly.

Když vezmu v potaz náklady, to znečištění a výsledný efekt, přijde mi to jen jako nesmyslné prodlužování té komedie, která začala obviněním Američanů ze sabotáže.

25. milda napsal:

Úžasný přenos, ten nepořádek z izolace co odhazují nevadí?

26. milda napsal:

Úžasný přenos, co ten nepořádek, nebude to problém?

27. Jura napsal:

Doufám, že řežou a střihají do toho správného Sojuzu 🙂

28. Beran napsal:

Nedivil bych se,kdyby to ten technik na zemi zamazl nejakym autotmelem zvenci,ten byva do zluta:) Ale nechapu,jak mohla projit ta viditelna dira a skrabance zevnitr nejakou inspekcni vystupni kontrolou.. Kazdopadne ojedinely zazitek dnes,jak rozkuchali modul nozem a nuzkama na plech,poletujici zbytky plaste okolo,zmatky kolem instalace a nazuti plosiny. Super:)

• Android napsal:

Ano to rozhodně. Všechno je to poměrně napínavé. Mimochodem super reklama na Gopro. Mají na tu kamerku moc zajímavě improvizované pouzdro na tu kamerku. Hezky olepene kaptonovou lepící páskou.
      A už mlčim páč to vypadá jako bych si tu z toho dělal chat.

• Lukas napsal:

Ja mam pocit ze si tam so sebou zobrali celu sadu na pedikuru 😀

• Android napsal:

jj to je neuvěřitelný jak se tim peanem pokoušej utrhnout kousek ty hmoty. Ta jeřábová plošina není moc pevná a celý se to dost hejba a tak v těch rukavicích to je fakt o nervy. Teď jsem svědavej jako to zadělaj a zjistěj. Doufám že kusem drátu a lepící páskou. Tohle je legendární výstup!

• vombat napsal:

Jj. Na Marsu něco přistává každou chvilku. Elonovy rakety valí jak autobus, ale tahle vesmírná Cupovačka kuchákem a “kleštěma na rakety” je překonání mezí kam se člověk ještě nevydal!…

29. CBDave napsal:

Jak říká klasik: “Máme dierku” “Tak ju zapchaj” 🙂
    Musím uznat, nádherná podívaná. Dlouhá, trochu zmatená, ale krásná.
    Jak Vám to připadne? Je zo zevnitř ven? nebo zvenku dovnitř?

• Josef Waters napsal:

Podle těch stop od vrtání, co byly vidět na fotce z vnitřku je to jednoznačně vrtaný zevnitř. A tenhle černý “tmel”, co ho kousek nabrali jako vzorek, vypadá od pohledu stejně, jako ten s kterým to zevniř zalepili. Ale jestli je plášť dvojitý, tak takhle ven by se asi nedostal.

• Android napsal:

Těžko soudit bez dostatečné empirie a vizkozity toho tmelu kam se může dostat. Docela mne udivilo že ta tenká hliníková folie co byla mezi tou “skelnou” tkaninou obšívky je naplácnutá přímo na tlakové těleso lodi. Ten tmel z opravy podle mne se opravdu tím podtlakem do vakua dostal celkem daleko díky té malé mezírce mezi tou folií a stěnou lodi. Dokonce mám pocit že ten vrtáček odstrčil při vrtání tu folii dál a neprovrtal jí zkrs jen jí trošku zdeformoval a vytvořil znatelný prostor který byl při opravě vyplněn tím tmelem. Můj závěr: Díra byla vyvrtána zevnitř levnou vrtačkou se skláčidlem z černého plastu nejsitou rukou kohosi až v okamžiku kdy celá loď byla již vybavena izolační vrstvou z vnějšku. Pokud byla použita nějaká oranžová hmota na zalepení tak při opravě tato hmota byla vytlačena do stran. Když jsem pozoroval nabírání vzorku kosmonautem tak první kusy lepidla co mohli obsahovat tu oranžovou hmotu odtlétli do prostoru a kosmonaut nabral jako vzorek jen čistě opravnou hmotu. Tedy ona oranžová hmota bude vidět jen na pořízenem video záznamu na go pro. Doufám že to je gopro s nějakým 4k záznamem abychom měli aspon trošku slušné foto té hmoty. Tolik můj závěr z toho co jsem viděl.

• Beran napsal:

Podle fotky te diry zevnitr,ktera je uvedena vyse v diskusi,je to provrtane zevnitr ven,navic to vinikovi pri vrtani 2x az 3x sklouzlo a utvorilo okolo dirky skrabance a je tam videt i otreni pravdepodobne gumoveho krytu sklicidla vrtacky ci akucky o vyvysenou hranu.

V první řadě měli na tu ” obšívku”, která je údajně dostatečné pevná, nainstalovat opěrné body, nebo nějaké zábradlíčko. Stačily by mechanické drapáčky s ostrými hroty. Na ty opěrné body by se kosmonaut zafixoval. Poté by pomocí frézky v obšívce vyřízl potřebný otvor.
    Tak by to řešil inženýr.

31. Android napsal:

Juro je to rozhodně vrtáno zevnitř. Na fotografii té díry zevnitř http://imgworld.cz/s3/fi44LCLMf9.jpg je vidět že tam pravděpobně tancoval tomu co to vrtal vrták všude kolem než se zakousnul a začal vrtat. Dokonce je na blízkém lemu vidět jak sklíčidlo vrtačky špinilo třením o tu hranu protože to bylo blízko. Tipuju že ta vrtačka měla plastové černé sklíčidlo co se otěrem na té hraně zvěčnilo. Takže tipuju na nějakou hobby akuvrtačku.

• Beran napsal:

Mame stejne poznatky:)

• Luke napsal:

vypadá to tak, ale je to docela bizarní představa. takhle to nevypadá, ale ta dirka je fakt maličká, to by ten vrták snad dřív zlomil… vypadá to jakoby byla docela šikmo vůči ploše

• Jura napsal:

OK, beru zpět. Máte pravdu, muselo to být zevnitř.

• casso napsal:

mam na to skoro rovnaky nazor az na to cierne sklucovadlo. tym uz si isty niesom.
      kazdopadne dnesny spacewalk bol lepsi ako celovecerny film. pri pohlade na to nemotorne zaobchadzanie s kudlou a noznicami mi tuhla krv v zilach.

• Ondra napsal:

Na fotce vlevo není vidět stopy po sklíčidle a vpravo je fotka už zatmelené díry. Nebo se pletu?

32. Ondra napsal:

Zatím 7 hodin makačky venku. Budou prémie 🙂

33. Geo napsal:

Krátké video NASA TV velká část stříhání a odběru vzorků.

34. Radim napsal:

Teď jsem dočetl komentář A.Zaka na http://www.russianspaceweb.com/iss-vkd45a.html. Výstup označuje za riskantní a kontroverzní. Osobně pochybuju, že přinese nějaký zásadní poznatek a jsem zvědavý na jeho oficiální hodnocení.

EVA je drahá záležitost. To, že Rusové, při chronickém nedostatku peněz pro svůj program, předvádějí tento zbytečný spektákl, jen dokazuje jak hluboká je krize ruské kosmonautiky. Je to ve stejném duchu, jako jejich trvání na tříčlenné ruské posádce na ISS, aby nakonec přiznali, že třetí kosmonaut je tam jenom do počtu, respektive kvůli propagandě.

A v čempak je ta EVA drahá záležitost? O kolik milionů dolarů jsou teď Rusové chudší? O prémie kosmonautům za výstup do kosmu? Člověče tohle je hodně dobrý trénink i s tím ramenem. Věřím, že si to určitě někdy chtěli zkusit a tohle byla super příležitost.Rusové prostě rádi zkouší věci napřímo bez stovek simulací. Zkusí, zaimprovizují, získají návyky přímo nahoře. Nezaplatitelné.

To ano, ale drahý je v tomto případě hlavně čas – doba, kdy je posádka šestičlenná není dlouhý a těch úkolů mají hodně. Netroufám si spekulovat, zda zkušenosti získané tímto výstupem vyváží čas, který bylo potřeba věnovat přípravám a který mohl být věnován něčemu jinému. Ale souhlasím s tím, že ty zkušenosti jsou určitě užitečné, to je bezesporu.

• Radim napsal:

Pár set tisíc dolarů to bude, možná i ten milion. Náklady zdaleka netvoří jen mzda či premie kosmonautů. To je dokonce ta menší položka, obzvlášť u Rusů.
        Teď to nedohledám, ale určitě je k mání údaj, kolik stojí minuta/ hodina pobytu na ISS, neřku-li EVA.
        V tomto případě bude výsledkem 6 hodinového výstupu co? Pokud by prováděli potřebný servis nebo instalovali experimenty, mohli “trénovat” taky.

A můj názor vychází z komentáře A.Zaka. Tak úplně mimo mísu asi nebude…

Výsledek? Procvičení kooperace dvou kosmonautů při přesunech po vnějším povrchu ISS s pomocí “Strely”. Ověření postupu, techniky, nástrojů a potřebného času k potřebnému “rozpárání” pláště. Potvrzení, jestli šlo o proděravění zevnitř a ne zvenčí. Prostě akce, která má plno plusů a ne jen mínusy. Říkat, že to bylo k ničemu, je stejné jako říkat, že vlastně i Apollo 17 už byly na Měsíci jen vyhozené peníze, protože těch šutrů už přece měli z přechozích výprav doma víc než dost.

• Radim napsal:

Strelu používají Rusové již řadu let. Na další procvičování se dá využít smysluplný výstup.

Jakékoliv operace na vnějším povrchu se dají levněji zkoušet na Zemi. Zrovna k tomuhle vakuum a beztíži nutně nepotřebujete.

Nevybavuju si, že by si někdo na ISS dovolil takový luxus, aby na 6 hodin vystoupil do prostoru, jen aby si něco vyzkoušel a procvičil.

Pokud se pozorně podíváte na dosavadní dokumentaci oné díry, je Vám snad zřejmé, že o mechanismu jejího vzniku může diskutovat už jen Dmitrij Rogozin.

Samozřejmě Rusové mohou trajdat po ISS dle libosti. I třeba jen kvůli focení atraktivních selfíček. Jsem ale přesvědčen, že tento výstup neměl praktický význam a těch pár milionů dolarů bylo vyhozených z okna. Což, a to je v mém komentáři PODSTATNÉ, demonstruje jednu z příčin současných problémů ruské kosmonautiky.

P.S. Váš příměr s Apollem kulhá na obě nohy. Apolla sbírala vzorky v různých oblastech Měsíce a každá výprava tak byla originál. Speciálně “17” jediná přistála v hornaté oblasti. Ty “šutry” jsou stejné jen pro laika.

• Radim napsal:

P.S. Není to úplně relevantní, ale pro velmi hrubou představu. Cena za 90 minutovou EVA pro turisty na ISS byla v roce 2006 15mil USD. Určitě si neúčtovali x-krát 100% marži.

• Jožka Somík napsal:

Pořád čtu “cena za EVA”. Za co přesně se ale platí. Co stojí ty statisíce dolarů? Použitý kyslík? Voda pro chlazení? Elektřina z baterií? Plat lidí z řídícího střediska?

• Radim napsal:

Všechno to plus např. strojový čas na všech těch počítačích, spojení Země-ISS, amortizace skafandrů (např. americké EMU stojí tuším 2mld USD, u ruských Orlanů to bude podobné a navíc mají omezenou životnost), doprava vybavení pro skafandry na ISS (např. onen kyslík a voda)… A řada dalších položek, o kterých ale nemám představu.

Pokud si vygooglíte “space EVA cost”, vyjede vám diskusní fórum, kde někdo počítá náklady na 1,5mil USD/ astronauta.
          Podle ceny SpaceAdventure pro turisty mi to spíš přijde jako náklad na astronauta za hodinu než za celou EVA.
          Ať tak či onak, je to “sranda” za několik miliónů dolarů minimálně.

PS. A ta fotka kosmonauta “stojícího” na Strele vedle Sojuzu, pořízená z okénka ISS je prostě skvělá, na webu A. Zaka, je prostě skvělá.

35. Jindřich napsal:

Již dlouho jsem neprožíval takový stres, jako při sledování této akce. Předpokládal jsem, že pracovní nástroje budou poněkud sofistikovanější, přizpůsobené k práci v beztížném stavu a ke skafandru. Např. poletující pouzdra od nože a kleští, které by se daly pohodlně připnout k nářadí pomocí suchého zipu, podivný fotoaparát, který se nedal ani držet v ruce atd. K tomu ke všemu manipulace s tímto nářadím vzbuzovaly obavy. Jen zázrakem nedošlo k narušení celistvosti skafandru. Tím nechci zlehčovat obrovské nasazení kosmonautů a splnění nelehkého úkolu nabitého množstvím improvizací.
    Z toho co jsem viděl na fotkách zevnitř i  z venku je jasné, že díra byla navrtána. Je jenom otázka z které strany bylo vrtáno, Jestli z vnějšku, bylo by to jednoznačně na výrobním podniku, jestli zevnitř, mohl by to prokázat odběr případných špon na vnějším plášti a také analýza černého fleku – tmelení ještě na zemi ? Vypadá to tak, jak to vidím já, že někomu ujela ruka ještě při výrobě !

Opravdu to nebylo takové riziko jak ho vidíte z dálky. Ten skafandr má několik vrstev a zrovna ta vnější vůbec nemá za úkol vzduchotěsnost, ale jen schování dalších vrstev. Dokonce ani ta druhá ještě neřeší vzduchotěsnost, ale právě prorazitelnost a proto má v sobě kevlarová vlákna. Kevlarové pracovní rukavice si můžete koupit i jako kutil za 3 stovky a odolnost proti prořezání třeba sklem je fakt dobrá. Ono je to podobné hokejistickému dresu, kde chrániče a teplé prádlo je schováno pod horní krycí vrstvou. A úplně stejně (ne)riskují, když lezou po konstrukci a vyměňují solární panely. A koukal byste, co všechno ve skafandrech dělali na Měsíci, včetně manipulace s roverem, výroby blatníků etc., špinaví od drsného měsíčního prachu od hlavy až k patě.

• Radim napsal:

S těmi improvizacemi to nebylo tak žhavé. Navzdory některým zdejším “zasvěceným” tvrzením byla celá operace pečlivě připravena a odzkoušena, viz http://www.russianspaceweb.com/iss_vkd45a_training.html

Tohle je v pilotované kosmonautice standard. Hurá akce by totiž mohla mít fatální konec…

• Josef Waters napsal:

Od zveřejnění fotografie poškození je naprosto bez diskuse jasné, že otvor byl vyvrtán zevnitř.

Souhlasím ale s “nešikovností” použitého nářadí, překážejícími pouzdry, peánem pro práci bez rukavic. Zvlášť když tu práci zkoušeli na Zemi.

Jsem zvědavý na nějakou detailní fotografii, jestli tam bude vidět nějaký ten jiný “tmel”, než použitý při utěsnění ve vesmíru.