sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Cuantianhou

Společnost Space Transportation se sídlem v Pekingu plánuje na druhou polovinu roku 2025 první test svého prototypu znovupoužitelného kosmického letounu Cuantianhou. Společnost vystavila model Cuantianhou na výstavě Space Tech Expo Europe v Brémách.

Americké vesmírné síly

Americké vesmírné síly se připravují na zpoždění vynášení klíčových nákladů národní bezpečnosti na palubě rakety Vulcan od společnosti ULA. Uvedl to generálporučík Philip Garrant, šéf Velitelství vesmírných systémů vesmírných sil.

Lunar Outpos

Společnost Lunar Outpos oznámila 21. listopadu, že podepsala dohodu se SpaceX o použití kosmické lodi Starship pro přepravu lunárního roveru Lunar Outpost Eagle na Měsíc. Společnosti nezveřejnily harmonogram spuštění ani další podmínky obchodu.

JAXA a ESA

Agentury JAXA a ESA 20. listopadu v Tsukubě v Japonsku vydaly společné prohlášení, ve kterém načrtli novou spolupráci v oblastech planetární obrany, pozorování Země, aktivity po ISS na nízké oběžné dráze Země, vesmírná věda a průzkum Marsu.

SEOPS

Společnost SEOPS na Space Tech Expo Europe 19. listopadu oznámila, že podepsala smlouvu se společností SpaceX na vynesení mise plánované na konec roku 2028 z Floridy. Do roku 2028 také získává kapacitu pro blíže nespecifikované další starty SpaceX.

Latitude

Francouzský startup Latitude podepsal víceletou smlouvu se společností Atmos Space Cargo, společností vyvíjející komerční návratová zařízení. Atmos koupí minimálně pět startů rakety Zephyr ročně, a to v letech 2028 až 2032.

Exolaunch

Německý společnost Exolaunch použije svůj nový adaptér Exotube počínaje rokem 2026. Exotube je univerzální modulární adaptér pro integraci, start a rozmístění družic od cubesatů až po 500 kg družice.

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

K ISS opět zamíří Dragon od SpaceX

Fanoušci kosmonautiky zažívají v současné době příval zajímavých startů a ani firma SpaceX nestojí stranou. Na západním pobřeží na svůj start čeká Falcon 9, jehož součástí je první stupeň připravený na třetí misi a na pobřeží východním čeká jiný exemplář této hojně využívané rakety na start s lodí Dragon. Jelikož o víkendu proběhl tradiční statický zážeh, přichází čas si celou misi představit. Situaci kolem předstartovních příprav však trochu komplikují předpovědi meteorologů.

Falcon 9 se na startovní rampu číslo 40 floridského kosmodromu vydal na konci listopadu a SpaceX jako obvykle zahájila přípravu, která se označuje jako WDR (wet dress rehearsal). V rámci této několikahodinové fáze probíhá prakticky vše úplně stejně, jako kdyby se mělo opravdu startovat. Kontroluje se komunikace rakety s pozemním vybavením, do nádrží se tankuje palivo a pokud je vše v pořádku a neobjeví se žádný problém, mohou se (stejně jako při skutečném startu) zapálit motory prvního stupně. Raketu na místě drží speciální čelisti a zážeh trvá jen pár sekund. V případě aktuální mise došlo k zážehu 1. prosince ve 4:20 SEČ. SpaceX jako obvykle po základní analýze nasbíraných údajů napsala na Twitter příspěvek o chystaném startu.

Raketu v dalších hodinách čekalo odčerpání nádrží, sklopení do horizontální polohy a převoz do montážní haly, kde dojde k finálnímu sestavení. Raketu totiž při statickém zážehu tvoří pouze první a druhý stupeň spojené mezistupněm. Než se ale přistoupí k samotnému startu, musí být na vrchol horního stupně umístěný samotný náklad. V tomto případě jde o kosmickou loď Dragon, kterou čeká šestnáctá zásobovací mise k Mezinárodní vesmírné stanici.

Logo mise SpaceX CRS-16 vytvořené agenturou NASA.
Logo mise SpaceX CRS-16 vytvořené agenturou NASA.
Zdroj: https://upload.wikimedia.org/

NASA si původně od SpaceX objednala 12 zásobovacích misí, ale už v roce 2015 si přiobjednala další tři. Druhé navýšení přišlo v únoru 2016, kdy kosmická agentura projevila zájem o zajištění dalších pěti zásobovacích misí, jejichž počet se tak zaokrouhlil na čísle 20. Aktuální šestnáctá mise je tedy prvním zástupcem tohoto druhého prodloužení.

Start je momentálně plánován na 4. prosince v 19:38 SEČ. Meteorologové však pro tento termín dávají jen 40% pravděpodobnost vhodného počasí. Pokud by se start odložil o jeden den, slibují pravděpodobnost mnohem lepší – celých 80 %. Nechme se tedy překvapit, kdy se skutečně poletí. Zatím nebylo upřesněno, jaký první stupeň se pro tento start použije, ale očekává se nasazení nového stupně s výrobním označením B1050. Bude to vůbec poprvé, kdy zásobovací loď Dragon poletí na raketě z vývojové verze Block 5. První stupeň je tedy nový, ale tento Dragon již jednou ve vesmíru byl. V únoru loňského roku jej vynesl Falcon 9 na misi CRS-10. Zajímavé je, že tehdy šlo o premiérový start SpaceX z floridské rampy 39A.

První stupeň se postará o vynesení celé sestavy a po zhruba dvou a půl minutách dohoří. Slova se ujme horní stupeň, který dopraví loď Dragon na nízkou oběžnou dráhu. Horní stupeň vypne svůj motor zhruba osm a půl minuty po startu a o minutu později se od něj oddělí samotná loď. Zhruba ve stejné době, kdy sestava horního stupně a lodi Dragon dosáhne oběžné dráhy, by měl první stupeň přistávat na pevnině.

Dragon při misi CRS-10 před zachycením robotickou paží. Tato loď poletí na misi CRS-16.
Dragon při misi CRS-10 před zachycením robotickou paží. Tato loď poletí na misi CRS-16.
Zdroj: https://forum.nasaspaceflight.com

Dragon v průběhu dvou dnů několika motorickými manévry doputuje k Mezinárodní vesmírné stanici a zastaví ve vzdálenosti zhruba deset metrů pod ní. Tehdy už budou astronauti připraveni u ovládacího pultu robotické paže a opatrně s její pomocí loď zachytí. Jakmile bude záchyt potvrzený, ujme se řízení pozemní středisko, které s lodí domanévruje k volnému spodnímu portu modulu Harmony.

Soukromá loď ve svých útrobách ukrývá celkem 2573 kilogramů nákladu, z čehož 1598 kg bychom našli v hermetizovaném nákladovém prostoru, kam mohou astronauti vstoupit a 975 kg nákladu je pak v nehermetizovaném nákladovém prostoru (takzvaném trunku), odkud bude náklad vyjímat robotická staniční paže. Původně se čekalo, že v trunku poletí adaptér IDA-3, na který se budou připojovat soukromé pilotované lodě. Na ISS už jeden takový prstenec (IDA-2) nainstalovaný je, ale NASA chce mít k dispozici dvě místa k připojování lodí Crew Dragon a Starliner.

Nehermetizovaný nákladový prostor Dragonu pro misi SpaceX CRS-16 - vidíme zde přístroj GEDI a zařízení RRM3.
Nehermetizovaný nákladový prostor Dragonu pro misi SpaceX CRS-16 – vidíme zde přístroj GEDI a zařízení RRM3.
Zdroj: https://pbs.twimg.com

IDA-3 bude náhradou za exemplář IDA-1, který byl zničen při havárii Falconu 9 při startu zásobovací mise CRS-7. NASA se však nakonec rozhodla, že IDA-3 poletí později (pravděpodobně na misi CRS-18). Volný trunk tedy vyplnil jiný náklad – vědecký přístroj GEDI, který má zmapovat lesy na naší planetě (viz náš nedávný článek), ke kterému se přidal i technologický experiment RRM-3. V jeho rámci se bude testovat tankování metanu na oběžné dráze. Popisu tohoto zařízení se budeme stejně jako jmenování dalších vědeckých přístrojů v útrobách Dragonu věnovat podrobněji v některém z příštích článků.

Dragon zůstane u ISS jako vždy připojený zhruba jeden měsíc. Poté bude opět s pomocí staniční paže odpojen od stanice a vydá se na závěrečnou fázi cesty. Jakmile se vzdálí od stanice, provede brzdící zážeh, který sníží nejnižší bod dráhy a zavede Dragon do atmosféry. Loď se rozdělí na dvě části – trunk, který shoří a návratovou kabinu, která je opatřena tepelným štítem a proto přežije žár při průchodu atmosférou. Jakmile návratová kabina dostatečně zpomalí a dostane se do hustších vrstev atmosféry, vystřelí padáky, na kterých následně přistane do vln Pacifiku. Tady ji vyzvedne loď, která dopraví kabinu do přístavu, kde bude možné vyložit časově citlivý náklad.

Zdroje informací:
https://www.elonx.cz/
https://twitter.com/
https://www.nasa.gov/
https://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
https://upload.wikimedia.org/…/Dragon_approaches_the_ISS_%2832238998454%29.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b2/SpaceX_CRS-16_Patch.png
https://forum.nasaspaceflight.com/…dlattach;topic=42559.0;attach=1412458;image
https://pbs.twimg.com/media/DtX-8ujVsAAOkV3.jpg:large

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
15 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Zbyněk
Zbyněk
5 let před

Půjde tedy o 3. nebo první start 1 stupně?
V článku jsou jakoby dvě protichůdné informace.
Díky.

Samuel
Samuel
5 let před
Odpověď  Zbyněk

Pôjde o 1. štart rakety block 5 so sériovým číslom pravdepodobne B1050. 3. štart absovuje B1046 na východnom pobreží.

Samo2
Samo2
5 let před
Odpověď  Samuel

Chyba nie východné ake západné pobrežie.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Zbyněk

Stačí jen číst, cituji hned úvodní odstavec: „Na západním pobřeží na svůj start čeká Falcon 9, jehož součástí je první stupeň připravený na třetí misi a na pobřeží východním čeká jiný exemplář této hojně využívané rakety na start s lodí Dragon.“

Geo
Geo
5 let před

Robotická paže má několik možností uchopení nákladu? Nebo jen jeden s možností různých velikostí?
Díky !

Radim
Radim
5 let před
Odpověď  Geo

Uchopovaný náklad musí být osazený terčíkem, který zachycuje koncovka robotické paže.
Terčíky je vidět jak na fotce Dragonu (zhruba uprostřed lodi), tak na pohledu na náklad v trunku (ve spodní části kontejneru vpravo).

Geo
Geo
5 let před
Odpověď  Radim

Nu ano vím. A proto se ptám. Vyjmutí náklad vpravo je jasné. A co vlevo, ten vyjímají jak ? Patrně zprava zboku, kosodélník z čela mne jen mate.

Samo2
Samo2
5 let před
Odpověď  Geo

Ten druhý náklad je na špeciálnej palete ktorú vie vybrať nástavec Canadarm 2, Dextre.

Geo
Geo
5 let před
Odpověď  Geo

Dík

casso
casso
5 let před

dnes na obed startoval sojuz s posadkou, vecer startuje falcon 9 s kopou satelitov. zajtra leti zasobovaci dragon a zaroven vecer by mala startovat aj ariane 5. celkom dost je toho.

Start nasej europskej rakety komentovany nebude?

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  casso

Nemáme to v plánu, snažíme se komentovat jen ty nejzajímavější starty.

Tomas
Tomas
5 let před

Dobry den, uz dlouhou dobu jsem ctenarem vaseho webu a chtel bych podekovat vsem autorum.
S vasim dovolenim bych navrhl male vylepseni:
V clancich o nastavajich startech je skoro vzdy popsan harmonogram startu napr, nasledujici odstavec:
„První stupeň se postará o vynesení celé sestavy a po zhruba dvou a půl minutách dohoří. Slova se ujme horní stupeň, který dopraví loď Dragon na nízkou oběžnou dráhu. Horní stupeň vypne…“
Podle meho nazoru by bylo nohem prehlednejsi uvadet to v odrazkach:
T = 0 (19:38:00) Start
T = 2:30 Dohoreni prvniho stupne

Podobne (v tabulkach, odrazkach…) by se dali uvadet parametry (hmotnosti, rozmery, aj.) kozmickych lodi a nosicu. Myslim ze by to vyrazne zprehlednilo clanek tvoreny nekolika odseky souvisleho textu 🙂
Diky 😉

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Tomas

Dobrý den,
díky za tip, ale osobně se mi to moc nelíbí. takovéhle odrážky jsou uvedeny všude na webech včetně press-kitů, které SpaceX vydává. Myslíme si, že převedením těchto suchých čísel a momentů do vět vytváříme jakousi přidanou hodnotu.

Kelnar
Kelnar
5 let před

Dobrý den, kdyz loď Dragon přistane do vln Pacifiku, to jí nevadí slaná voda pro další použití? Nebo se Dragony vícekrát nepoužívají? Četl jsem, že aerodynamické kryty od Space X se po kontaktu se slanou vodou nedají zmova použít. Díky

Jura
Jura
5 let před
Odpověď  Kelnar

Dragony jsou opakovatelně použitelné, v článku je zmíněno, že kus, který poletí nyní, byl ve vesmíru již v únoru 2017.
Po přistání se samozřejmě musí loď co nejdříve vyzvednout z mořské hladiny a opláchnout sladkou (ještě lépe destilovanou) vodou, aby tato voda na sebe navázala veškeré rozpuštěné minerály z vody mořské, které působí korozivně.
Proto původně SpaceX počítala u CrewDragonu s motorickým přistáním na pevnině a po nesouhlasu NASA hledá jiné možnosti, jak pokud možno loď vůbec nekontaminovat mořskou vodou.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.