Na ISS doručila více než pět tun vody, zásob, náhradních dílů a experimentů, teď se blíží její odlet. Řeč je o japonské zásobovací lodi HTV-7, která by měla od orbitálního komplexu odletět po 41 dnech pobytu 7. listopadu v 17:50 SEČ, přičemž NASA TV bude celou událost vysílat živě. Pozemní týmy oddělí s pomocí staniční robotické paže loď od modulu Harmony a velitel 57. dlouhodobé expedice, Alexander Gerst ve spolupráci se Serenou Auñón-Chancellor pak uvolní sevření a loď bude volná. Na ISS se tak uvolní jeden ze dvou portů pro „západní“ zásobovací lodě, ale dlouho nezůstanou volné. Už 15. listopadu má startovat loď Cygnus na misi CRS NG-10 a 4. prosince by pak k orbitálnímu komplexu měla vyrazit loď Dragon na misi CRS SpX-16.
Ale zpět k japonské lodi. „JAXA je ohledně HTV-7 ráda, že odletí po 41 dnech a nemusí atakovat jejich životnost,“ připomíná Michal Václavík z České kosmické kanceláře jeden z dřívějších nejistých faktorů. Loď po odletu od stanice provede sérii manévrů a před vstupem do atmosféry (plánovaný na 10. listopadu) ze svých útrob po oddělení vypustí testovací návratové pouzdro kónického tvaru s délkou 60 a průměrem 82 centimetrů. Jde o technologický demonstrátor, který má ověřit schopnost japonské techniky dopravovat na Zemi z ISS malé vzorky. K přistání na padáku by mělo dojít poblíž japonského pobřeží, kde už budou čekat lodě agentury JAXA.
Velmi důležitým nákladem, který japonská loď přivezla, byly nové baterie, které nahradí ty pomalu zastarávající. Pozemní operátoři je již vyjmuli a společně s adaptérovými deskami je uložili na příhradovou konstrukci stanice, kde budou čekat na instalaci při sérii výstupů do volného prostoru a robotických operací. Zdálo by se tedy, že jeden z největších háčků logistického hlavolamu, o kterém jsme psali před několika dny, je vyřešena. Ale chyba lávky!
„Tímhle se oddálí problém, jak s bateriemi naložit. Ony nesmějí být nezapojené moc dlouho. Tím, že se teď vyřešily problémy s raketou Sojuz, tak se půjde do rizika s vidinou brzkých výstupů do volného prostoru,“ vysvětluje Michal Václavík a hned přidává další dosud nevyřešený otazník: „Problém, který ale vyvstane, bude, kam se starými bateriemi. Protože je mohl dopravovat pouze raketoplán a nebo HTV. A to teď poletí zpátky prázdné.“ Staré baterie, které měla loď HTV odvézt a shořet s nimi v atmosféře jsou totiž stále součástí elektrického systému stanice. Vzhledem k neplánovaně sníženému počtu členů posádky totiž nemohl proběhnout výstup do volného prostoru, který je k výměně baterií nezbytný. Do budoucna by se sice nabízela teoretická možnost, že staré baterie odveze příští loď HTV, ale to také není možné. „HTV-8 má zase přivézt nové baterie. Je otázka co převládne u NASA a JAXA za názor,“ dodává Michal Václavík.
Zdroje informací:
https://www.nasa.gov/
Zdroje obrázků:
https://c2.staticflickr.com/2/1946/30030033377_a33c467cb8_k.jpg
http://iss.jaxa.jp/htv/mission/htv-7/images/hsrc08_l.jpg
http://www.spaceflightinsider.com/wp-content/uploads/2018/09/htv7_iss_battery_l-1.jpg
Myslím že my mělo jít upravit příští Dragon a naložit je do trunku.
Já myslel, že baterie nejdou po vytažení z HTV oddělit od robotické paže. Jak to tedy je?
Našlo se pro ně místo pro dočasné uložení na příhradovém nosníku.
Děkuju 🙂
Taková asi úplně hloupá otázka.
Poslat samotné baterie do atmosféry, kde by shořeli není možné?
Je potřeba jim udělit nějaký impuls, tedy rychlost, aby se vzdálily od stanice. Rusové při některých výstupech odhazují nepotřebný hardware protisměru letu stanice, ale v té době není ve směru letu žádná část ISS. Toho by se u příhradového nosníku a otočením stanice dosáhnout dalo, ale nebylo by to jednoduché.
Takže nie nemožné?
Nemožné není prakticky nic. Jen je vždy u všeho potřeba zvážit spoustu faktorů – od technických možností, přes míru rizika až po časovou náročnost.
Tak krízové situácie si vyžadujú krízové riešenia…