Po několika odkladech vydala ruská kosmická agentura Roskosmos 3. října dohodu o vývoji nové startovní rampy pro nosiče rodiny Angara na novém ruském kosmodromu Vostočnyj. Po většinu roku byly práce omezeny jen na likvidaci stromů na místě budoucí rampy. Na Vostočném zatím stojí jen jedna rampa, která je určena pro obsluhu raket Sojuz. Komplex pro rakety Angara by měl vznikat několik let a po dokončení by odsud měly létat rakety s modulární konstrukcí, které si v uplynulých letech prošly vzestupy a pády z hlediska výhledů na budoucnost. Nyní se však zdá, že by tyto rakety měly létat častěji než doposud.
První konstrukční činnost spojená se stavbou rampy pro Angaru na Vostočném v podstatě začaly tisíce kilometrů daleko – v Severodvinsku na severním pobřeží Ruska. Společnost, která se specializuje na opravy mořských plavidel získala kontrakt na výrobu velkorozměrových kovových struktur pro rampu raket Angara. Kromě toho má společnost vyrobit také některé prvky transportéru/vztyčovače a přístupového mostu servisní věže.
Podle agentury TASS už v červenci firma Zvězdočka vyrobila dva strukturální nosníky (každý s hmotností 88 tun) pro odpalovací desku. O pár týdnů dříve – v dubnu letošního roku – se Dmitrij Rogozin ( tehdy ještě v pozici místopředsedy vlády) rozhodl určit Roskosmosu povinnost zahájit stavbu rampy na Vostočném v květnu. Nařídil také založení specializovaného provozního řídícího střediska na místě stavby během měsíce. Na setkání speciální komise celého projektu vyjádřil Rogozin obavy, že zařízení pro Angary nebude k dispozici do konce roku 2021, jak se dříve plánovalo, pokud by se se stavbou nzačalo v polovině května.
14. května letošního roku oznámila státní korporace Roskosmos, že v polovině měsíce dostal projekt rampy pro Angaru na Vostočném zelenou od ruské federální auditové agentury Glavgosexpertiza. Práce na druhé fázi vývoje kosmodromu Vostočnyj (která obsahuje rampu pro Angaru) měla začít v červnu 2018. Už v prosinci loňského roku uvedl Roskosmos, že ruská vláda vybrala jako hlavního dodavatele na stavbu nové rampy společnost PSO Kazaň. Tehdy se počítalo s prvním startem z této rampy v roce 2021.
Společnost PSO Kazaň byla pověřena vytvořením potřebné dokumentace projektu, samotnou stavbou a dodávkami inženýrského hardwaru, který je uvedený v projektové a pracovní dokumentaci. Firma PSO Kazaň nahradila kontraktora Ministerstva obrany, který od projektu odstoupil v roce 2017. Nejde o nijak nezkušenou firmu – na svém kontě má třeba sportovní arény v Kazani pro studentské hry v roce 2013, nebo stadionu v Samaře, na kterém se letos hrálo fotbalové mistrovství.
Podle Roskosmosu by celkové investice do zázemí kosmodromu měly dosahovat zhruba k 650 milionům dolarů (38,749 miliard rublů). V této částce je započítáno i 983 milionů rublů na vývoj potřebné dokumentace a projekt měl být dokončen do 31. prosince roku 2022. Plánované zázemí obnáší samotnou startovní rampu, kabely, tankovací systém, transportér/vztyčovač, bunkr pro řízení startu, systémy pro potlačení plamenů a další hardware.
O rok dříve publikované cenové odhady počítaly s tím, že vývoj startovního komplexu vyjde na 58 miliard rublů a potrvá do roku 2023. Nové plány však počítají s tím, že se stavba specializované montážní a přípravné budovy pro rakety přesune až do další fáze, která má probíhat mezi roky 2023 a 2025. Příprava raket Angara a skladování potřebných dílů by podle Roskosmosu měly probíhat v zázemí pro rakety Sojuz-2, které již na Vostočném stojí. Samotná rampa by pak potřebovala vylepšení, aby mohla kromě běžných Angar 5 obsloužit i těžší variantu Angara-5V.
14. června agentura Interfax citovala Dmitrije Rogozina (v té době ředitele Roskosmosu), který prohlásil: „V červenci přijdeme s lopatami pro nový kanál pro odvod spalin raket Angara.“ Když červenec přišel, na lopaty nedošlo a Roskosmos místo toho jen slíbil, že na začátku srpna podepíše dohody s developery. Samotná stavba byla přesunuta na první dekádu stejného měsíce. Na začátku srpna byl podpis dohody přesunut na konec měsíce a zahájení prací sklouzlo na září.
16. srpna při rozhovoru s agenturou TASS prohlásil Rogozin, že stavba by měla podle očekávání trvat 45 měsíců, tedy téměř čtyři roky. Na prosbu o vysvětlení důvodů častých odkladů odmítl odpovědět. Nastal konec srpna a podnik ChTPZ oznámil, že dodal 130 tun bezešvých trubek do firmy AO Tjažmaš. Potrubí s průměrem 426 milimetrů a tloušťkou stěn 25 milimetrů bylo určeno pro konstrukci servisní věže a zvedacího vybavení nové rampy na Vostočném. Celkem mělo být do konce srpna dodáno 170 tun trubek.
4. září Roskosmos oznámil, že firmy AO Uralkryomaš, divize firmy Ural Vagon Zavod (UVZ) specializovaná na výrobu hardwaru pro nízké teploty, která sídlí ve městě Nižnij Tagil v Uralské oblasti, dodala první nádrž s objemem 180 krychlových metrů, pro novou rampu raket Angara na kosmodromu Vostočnyj. Nádrž podle vyjádření firmy následovala prvotní dodávky prvního vybavení, které na Vostočnyj dorazily dříve.
Pro rampu raket Angara měl Uralkryomaš postavit tankovací systém pro přívod kapalného kyslíku a leteckého petroleje, dále pak systém pro dodávky vody na rampu. Další část hardwaru od této firmy by měla na kosmodrom dorazit během podzimu a poslední objednané díly by měly být na místě před koncem roku 2019. Firma dále uvedla, že se na místo stavby vydá tým specialistů, kteří zajistí přípravu na autonomní a integrační zkoušky systémů.
Souběžně s dodávkou prvního hardwaru pro novou rampu, Roskosmos podle všeho vytvořil plány pro oficiální podepsání kontraktu, čímž by oficiálně začala stavba rampy. Dokument měli podepsat šéf PSO Kazaň, Ravil Ziganišin, který zastupuje hlavního dodavatele a Dmitrij Rogozin za objednatele. K podpisu mělo dojít během Rogozinovy první návštěvy Vostočného v roli šéfa Roskosmosu, která byla plánovaná na 7. září. Byrokratická klička v dokumentu však podle agentury RIA Novosti způsobila odklad podpisu o jeden týden.
Sedmého září vydal Roskosmos prohlášení, podle kterého Rogozin společně s guvernérem Amurského regionu Vasilijem Orlovem a generálním ředitelem PSO Kazaň, Ravilem Ziganišinem provedli osobní prohlídku budoucího staveniště rampy pro rakety Angara. Podle Roskosmosu Rogozin uspořádal i pracovní setkání na kosmodromu. „Začínáme stavbu druhého startovního komplexu na Vostočném,“ prohlásil Rogozin. O měsíc později pak slíbil, že první start z této rampy proběhne v roce 2023 a první let rakety Angara-5V ze stejné, ale vylepšené rampy by měl přijít v roce 2026.
A tady už se dostáváme do žhavé současnosti. 3. října Roskosmos oficiálně potvrdil podepsání kontraktu s PSO Kazaň, hlavním developerem stavby. Ironií je, že dlouho odkládaný ceremoniál se termínově téměř shodoval s časem podání žaloby proti PSO Kazaň, kterou žaluje ruský státní ubytovací úřad GosŽilFond, který požadoval vrácení půjčky plus úroky a pokuty v celkové výši více než jedné miliardy rublů (15,8 milionů dolarů).
Ve stejné době odhalily snímky z družic, že na místě budoucí rampy dochází k intenzivnímu odlesňování. Snímek z 8. října ukazoval, že je prakticky celá plocha pro stavbu již vyčištěna. Podle Dmitrije Rogozina, kterého citovala agentura Interfax 5. října, začalo odlesňování oblasti na začátku srpna. Samotné výkopové práce pro budoucí kanál odvodu spalin, by měly začít v nejbližších dnech – technika pro přesuny zeminy je již na místě. „V jistém slova smyslu můžeme říct, že stavba již v podstatě probíhá,“ řekl Rogozin. Pokud vše půjde dobře, nastoupí na místo jako další betonáři. Jejich práce by měla začít na konci jara 2019.
Zdroje informací:
http://russianspaceweb.com/
Zdroje obrázků:
http://russianspaceweb.com/images/centers/vostochny/angara/design/scale_front_B_2.jpg
http://russianspaceweb.com/images/centers/vostochny/angara/2018/clearing_sat_1.jpg
http://russianspaceweb.com/images/centers/vostochny/angara/design/scale_front_2.jpg
http://russianspaceweb.com/images/centers/vostochny/angara/design/scale_2.jpg
http://www.russianspaceweb.com/images/spacecraft/science/lomonosov/pad_arrival_1.jpg
http://russianspaceweb.com/images/centers/vostochny/angara/2018/tanks_shipment_1.jpg
http://russianspaceweb.com/images/centers/vostochny/angara/2018/clearing_1.jpg
http://russianspaceweb.com/images/centers/vostochny/angara/2018/rogozin_2774024725_1.jpg
http://russianspaceweb.com/images/centers/vostochny/angara/2018/clearing_20181008_1.jpg
„V jistém slova smyslu (nebo jak to řekl v originále „S mírnou nadsázkou…“) můžeme říct, že Federace V PODSTATĚ odstartovala na Angaře k Měsíci…“
Toho chlapa prostě musíte milovat (i kdyby vás k tomu měl donutit, jak říkají Rusové).
Určitě se ale začal psát další zajímavý příběh ruské kosmonautiky. Tak hodně zdaru.
„Federace V PODSTATĚ odstartovala na Angaře k Měsíci…“
Dovolím si tu větu dokončit podle Rogozinova výroku:
… schopnost rakety Angara-A5V dopravit na nízkou oběžnou dráhu Země 37 tun užitečného zatížení, to nemá nikdo.“
https://tass.ru/kosmos/5640753
What about Falcon Heavy. Rogozin nemá internet?
Rogozin má ale asi 25% obyvateľstva Ruska nie. Plus net je v Rusku dosť používaný používaný na PR a celkovo je to akosi v náture Ruska „my sme najlepší nikto iný lepší nieje“.
Naozaj je čas odložiť Sojuz do zásuvky a ísť na novo.
Proton.
…Angara 5 by měla nahradit i Proton
…Proton ano, ale Sojuz ne.
Trochu starší (20. září), ale detailnější satelitní fotografie kosmodromu:
http://novosti-kosmonavtiki.ru/bitrix/components/bitrix/forum.interface/show_file.php?fid=88894
Ten Rogozinův plán, že přijde s lopatou a začne hloubit kanál, mi připomenul Cimrmanův projekt Panamského průplavu. Potřeboval sto tisíc lopat, sto tisíc krumpáčů + tři náhradní 🙂
No ale konec humoru. Ví se, odkud jsou ty fotky? Od Zaka, to je jasné, ale jestli ten je má z google nebo je to ruská prezentace a nebo nějaký jiný zpravodajský zdroj.
Zdroj fotografií je uveden v jejich pravém spodním rohu.
Jo díky. Nevšiml jsem si. Takže Google Earth. Ale na Street View si asi ještě budeme muset počkat 🙂
Nez tahle agonie, tak snad by bylo lepsi ten kram zavrit.
Dost smutny pohled na jednoho z prukopniku kosmonautiky, kde vznikly projekty typu Mir, Energia, Buran.
To zase ne. Název článku je „Stavba rampy pro Angaru na Vostočném začala“ a ne, že skončila. 🙂
Všechno co má začátek,má taky svůj konec 🙂 Nedávno jsem v tv zahlédl konec Matrixu,tak se mi teď tak nějak vybavilo. Co bude mezi začatkem a koncem Angary,přál bych jim produktivní stroj,ale zatím to moc dobře nevypadá.
V rubrice „ Kontaktujte autora článku“ jsem napsal níže uvedenou připomínku, ale plocha pro ní se objevila nízko, nešla posunout a nebylo tam tedy žádné políčko „odeslat“. Proto opakuji zde:
Dovoluji si upozornit na chybu:
…“ aby mohla kromě běžných Angar 4 obsloužit i těžší variantu Angara-5V. “
Žádná Angara 4 neexistuje, existuje jen Angara 1, Angara 3, Angara 5, Angara5-V. Ještě měla být Angara 7, ta je zrušená.
S pozdravem
Josef Pinkas
Díky, překlep opraven. 4 a 5 jsou blízko sebe. 😉
Stačí dát ctrl- a tím zmenšit písmo. Pak se to objeví celé i s možností odeslat.
Nějak se v tom začínám ztrácet (Sojuz FG, Angara, Sojuz 5). Bude moci z Vostočného startovat i Sojuz 5 nebo se pro něj bude muset vybudovat další rampa?
Sojuz-5 má létat z rampy 45/1 na Bajkonuru. Pro Vostočnyj se výhledově počítá s novou rampou pro superraketu, založenou na prvním stupni a urychlovacích blocích, odvozených od nosiče Sojuz-5.
Jestli tomu dobře rozumím, tak Sojuz 5 nemá z Vostočného vůbec startovat ?
V současnosti to není plánováno.
Ono sa v tom hlavne zacina stracat samotny Roskozmos. Uz som zachytil informacie ze po navsteve v Samare sa Rogozin vyjadril ze projekt Sojuzu-5 treba prepracovat, zjednodusit a uvazovat nad metaloxom…Len pre informaciu Progress ponukal metaloxovu raketu, teraz to tusim oznacuju ako Sojuz 7, ale prednost dostal Sojuz-5 od RKK Energia.
A vzhladom na to ze sa nevedia poriadne rozhodnut ani co bude vlastne nosny system pre novu pilotovanu lod, a vzhlado na tanecky okolo priebezne schvalovanych a rusenych projektov okolo Angary, Rus-M a podobne by ma vobec nesokovalo keby sme sa o pol roka dozvedeli ze Sojuz-5 v schvalenej podobe sa rusi a cele sa zacina znova s uplne novym systemom.
To bylo v červnu a vysvětlilo se to. Následně, 17.7.2018 podepsal Roskosmos z RKK Eněrgija kontrakt na Sojuz-5 s motorem RD-171 na kerolox.
https://tass.ru/kosmos/5380000
Tak to sa ospravedlnujem za sirenie poplasnej spravy, nedavno som na to narazil a nevsimol som si ze to bolo datovane este pred schvalenim projektu. Mea culpa!
Taky má takový problém věřit TASS
Jestli ty problémy s lopatami náhodou nezpůsobily západní sankce …
Plány a zase plány a skutek utek – viz ISS, nejsou schopni tam poslat druhý modul. Neschopnost je ale ta lepší varianta, ta horší je že v rámci “ mezinárodnosti “ úmyslně tahají USA a celý svět “ za nos“.
Stavbu rampy pro Angaru je korektní porovnávat s průběhem stavby rampy pro Sojuz-2 na Vostočném. Nechápu, proč sem zase cpete ISS.
Protože Rusové neplní ani mezinárodní závazky a proto jsou jejich interní plány zcela “ na vodě“.
Vynesení Nauky nespadá pod mezinárodní závazky.
Uvidíme jak si se svými plýny finačňo-technicky poradí. Vlk taky sliboval.
Odhaduji, že dokončení se posune tak o 7 let.
Keby si Rusko mohlo tlačiť peniaze, ako USA…
Lenže Rusko žije za svoje peniaze, sú proti nemu uvalené takzvané sankcie
zo strany strategických oponentov.
Takže priority Ruska sú zamerané na iné rakety.
Až sa situácia upokojí, určite zostane viac peňazí aj na iné veci.
Sankce jsou to skutečné, nikoliv „takzvané“. A Rusko si tuto cestu vybralo samo, takže netřeba vinit nikoho jiného.
A nemyslím si, že pokud se situace uklidní a Rusko bude omilostněno, že dojde ke změně. Tady nejde jen o peníze, ten problém je hlubší, protože Rusko jako zaostalá země má problémy samo se sebou. Co produkují? Ropu, plyn (tedy to, na čem náhodou leží), zbraně a nějakou tu kosmonautiku, která je ale v problémech. A přitom mají vysoce vyvinutou a ničím nepodloženou národní hrdost, takže vůle ke změně není.
„Zaostalé Rusko“ je mantrou Západu od ich víťazstva v studenej vojne. Lenže Rusko sa vždy a zo všetkého pozviechalo a zostalo samé sebou.
To západného konzumenta čohokoľvek naozaj vyvádza z miery.
Čím sú Rusi ešte závislí od Západu? Čo Rusi ešte nevyrábajú?
Medzi 90-tymi rokmi a súčasnosťou je priepastný rozdiel.
Pozri sa do kabíny Mig 35 a začni hovoriť o zaostalosti. Všetko je ruské.
Problém je vo voľných investičných peniazoch, ktoré nie sú v Rusku, ale v daňových rajoch. Pozostatok z katastrofy v 90-tych.
Tvojmu tvrdeniu:
„A přitom mají vysoce vyvinutou a ničím nepodloženou národní hrdost, takže vůle ke změně není.“
Táto veta je síce gramaticky správna, ale ani sa len nenamáha vysvetliť konštatované veci. Záver vety obsahuje štandardnú nálepku, ktorú prináša každý jednostranný pohľad na svet.
Níže pan Majer vyzval ke stopce, což se určitě vztahuje i na tuto naši diskusi. Takže nazdar 🙂
Ano, vztahuje a díky za udržování diskuse v tématických mezích. 😉
K tým peniazom len toľko: percentuálne k vlastnému hdp tlačia Rusi viac peňazí než USA.
Inak absolutny súhlas s tým čo napísal Spytihněv.
Prosííím ťa,
daj nejaké čísla!
Veľmi rád sa poučím o dlhu USA a ruskom dlhu!
Jak Vy, tak pán, na kterého reagujete, stáčíte diskusi mimo téma článku, zastavte to, děkuji!
Ony ty sankce zase nejsou tak omezující, jak si tady někteří přejí, jinak by Rusko i při cenách 50 dolarů za barel před dvěma lety nerostlo přes tři procenta.
Největší problém je v generační obměně lidí pracujících v kosmonautice, protože každého schopného člověka přetáhnou do vývoje a výroby vojenských raket, kde se točí mnohem větší peníze.