sociální sítě

Přímé přenosy

Atlas V (ViaSat-3 F2)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

ESA

Evropská kosmická agentura upřesnila svůj plán pro program European Resilience from Space (ERS) a nastínila rozsah programu v hodnotě 1 miliardy eur, který přímo propojí pozorování Země, telekomunikace a navigaci s rostoucími potřebami Evropy v oblasti obrany a bezpečnosti.

Astranis

Společnost Astranis 5. listopadu oznámila plány na spuštění mobilní ad-hoc síťové služby s názvem Vanguard, která bude využívat její malé geostacionární družice k rozšíření dosahu komunikace typu point-to-point pro pomoc při katastrofách nebo pro bezpečné obranné operace.

Čínský institut

Čínský institut nedávno dokončil pozemní testy toho, co popisuje jako rekonfigurovatelnou flexibilní výrobní platformu na oběžné dráze, zaměřenou na budoucí velkoobjemovou a nízkonákladovou výrobu ve vesmíru.

SES

Společnost SES se obrátila na japonského vlajkového operátora s žádostí o dodatečné přidělení šířky pásma pro družice, aby udržela krok s rostoucí poptávkou po připojení ze strany cestujících létajících napříč Asií, a to i po výrazném rozšíření vlastní flotily koupí družic Intelsat.

Telesat

Společnost Telesat se chystá v prosinci 2026 vypustit dvě družice Lightspeed. V následujícím roce by mělo být vypuštěno 96 družic pro první globální širokopásmovou službu z nízké oběžné dráhy Země, která má kompenzovat rostoucí poklesy obchodu s geostacionárními družicemi.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Startovní stůl pro Ariane 6

Ocelová konstrukce s hmotností 700 tun, na které bude před startem stát nová evropská raketa Ariane 6 – to je startovní stůl. Nyní byla dokončena jeho hrubá příprava. Stůl je tak velký, že musel do Francouzské Guyany dorazit rozložený na několik dílů. Zásilky se do Jižní Ameriky dostaly v únoru lodí a po kontrole došlo k jejich sestavení zhruba 250 metrů od vznikající rampy. Přesun dílu vysokého 4 metry, dlouhého 20 metrů a širokého 18 metrů na finální místo nebyl snadný úkol. Nejprve byla konstrukce nadzvednuta pomocí hydraulických zvedáků a dva speciální transportéry pak převezly stůl na jeho stanoviště.

Montáž startovního stolu pro Ariane 6.
Montáž startovního stolu pro Ariane 6.
Zdroj: http://www.esa.int

Se správnou orientací konstrukce nad střed rampy pomohl mechanický navigační systém a dočasné koleje. Zde bude v dalších dnech celá konstrukce spuštěna dolů s přesností na milimetry. Tím ale práce rozhodně nekončí. Startovní stůl bude doplněn o mechanické vybavení, elektrické a kapalinové rozvody uvnitř i na vnější části.

V současné době probíhají na rampě i další práce – například integrace deflektoru spalin, který bude umístěný na spodní části kanálu pro odvod spalin zhruba 25 metrů pod startovním stolem. Právě na deflektoru je významná česká stopa, jelikož tato obří konstrukce vznikla ve firmě MCE Slaný. Práce jsou v plném proudu, jelikož první Ariane 6 by odsud měla startovat již v roce 2020.

Zdroje informací:
http://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
http://www.spacenewsfeed.com/images/2018-september/further-1.jpg
http://www.esa.int/…/Building_the_Ariane_6_launch_table.png

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
8 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Drto
Drto
7 let před

Můj dotaz je tak trochu mimo téma: Každý větší nosič startuje z velice chytŕe upravené plošiny ( odvod spalin, chlazení vodou,…). Zajímalo by mě, jak bude vyřešena ochrana lodi při startu Muskovy BFS z otevřené krajiny ( Měsíc, Mars). Jedná se o první raketu tak startující , která si svým výkonem mororů při startu nezadá se silou nosičů startujících z ramp. Nakonec i „alobalový LEM s jedním slaboučkým motorem startoval z ukotvení na přistávacím modulu.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Drto

To je dobrá otázka. Zatím to nebylo veřejně specifikováno, nechme se překvapit.

Husita
Husita
7 let před
Odpověď  Drto

Musk má v plánu Měsíc i Mars kolonizovat. Třeba s návratem nepočítá 🙂

Vojta
Vojta
7 let před
Odpověď  Husita

Pak by to nebylo znovupoužitelné. Ne, že by se některé díly z BFS na Marsu osadníkům nehodily, ale celá loď má mnohem větší hodnotu pro přivezení dalšího nákladu.
Tohle mi přijde na Muskově plánu dost nedotažené. Prezentuje se jako dopravce (což je OK), ale nezajímá ho infrastruktura. Nejen startovací/přistávací rampa, ale i tankovací zařízení, výroba a zásobníky na palivo a okysličovadlo a vůbec celý ten podpůrný systém, který se na Zemi buduje dlouho a pečlivě.

gg
gg
7 let před
Odpověď  Vojta

Přijde vám taky na výrobci a provozovateli nákladních vozů a autobusů nedotažené, že ho nezajímá, jak se budou stavět paneláky, ke kterým bude těmi autobusy vozit lidi?

Martin Krupicka
Martin Krupicka
7 let před
Odpověď  Drto

ICBM startují z náklaďáků a ponorek. Nemají takový výkon, jako Ariane a BFR, ale raketě to může být víceméně jedno, co se děje pod ní. Podle mně jde o znovupoužitelnost kosmodromu. Pokud nevadí, že po startu zbude vypálený kilometrový kruh, tak se dá startovat téměř odkudkoli.

frank
frank
7 let před
Odpověď  Drto

Odpověď musíme nejspíš hledat v Boca Chica Village, jak jsem pochopil, tam se chystá Spacex startovat BFR asi 1,7 km od místních obyvatel 🙂

Croco
Croco
7 let před
Odpověď  Drto

Nižší gravitace = nižší výkon motorů. Navíc raketa by se pravděpodobně vracela mnohem lehčí.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.