sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Indické projekty

Indická vláda udělila souhlas s řadou velkých vesmírných projektů včetně návratu lunárního vzorku prostřednictvím mise Chandrayaan-4 a prvního modulu vesmírné stanice.

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ: Oznámení SpaceX o turistech v BFR u Měsíce

Vizualizace BFR u Měsíce.

O tom, že SpaceX chce posadit loď Crew Dragon se dvěma turisty na špičku Falconu Heavy za účelem obletu Měsíce, jsme se dozvěděli vloni na jaře. O rok později Elon Musk oznámil, že tento projekt již není aktuální – Falcon Heavy prý nebude certifikován pro vynášení lidských posádek, jelikož vývoj systému BFR pokračuje lépe, než se čekalo. Objevily se tedy úvahy, že turisté k Měsíci poletí, ale později a nikoliv v Crew Dragonu, ale v lodi BFS, kterou vynese systém BFR. Tyto spekulace potvrdila sama firma, když před několika dny tweetovala, že turisté poletí k Měsíci na nově vyvíjené obří raketě. SpaceX na svém YouTube kanálu založila přímý přenos, ve kterém bychom se měli dozvědět bližší informace. Pokud Vás neodradí velmi časné vstávání (vysílání začne zítra ve 3:00 SELČ), pak Vás zveme k našemu psanému online přenosu z celé akce.

Zdroje informací:
http://www.elonx.cz/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/DnA7hZgU8AAxfxC.jpg:large

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Štítky:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
53 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Vladimir Todt
Vladimir Todt
6 let před

To jsem na to zvědavej. Objevují se i nové rendery celkové BFR, kde je vidět univerzální design BFS pro přistávání za různých tlaků na různých tělesech s možností určité proměny „geometrie“ minikřídel dle aktuálních tlaků atmosféry, např. pro nás nejzajímavější 0 – 1kPa – 100 kPa (Měsíc, Mars, Země).

Vladimir Todt
Vladimir Todt
6 let před
Odpovědět  Vladimir Todt

Jinak vestavět nohy do směrovky a konců minikřídel se dalo předpokládat – BFS je určená k přistávání na povrchu, který nemusí být stabilní/rovný a potřebuje tak širší základnu nosných bodů, to loňský design moc neumožňoval.

otaznick
otaznick
6 let před
Odpovědět  Vladimir Todt

Slabý článek tohoto řešení je kloub křídel, který musí zvládnout zátěž po přistání i přímé vystavení plazmatu při vstupu do atmosféry. Vsadím se, že to bude mít nějakou zálohu, či se toto místo ještě bude po testech upravovat.

Ledna
Ledna
6 let před

Proč FH nebude vynaset lidskou posadku?

michal
michal
6 let před
Odpovědět  Ledna

protoze k tomu bude urcena BFS, mate to v clanku

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  Ledna

SpaceX usoudila, že by bylo zbytečné investovat čas a finance do certifikace FH pro pilotované lety, když by stejně zanedlouho přišel systém BFR/BFS, takže by certifikace FH byla zbytečná.

Hawk
Hawk
6 let před
Odpovědět  Ledna

Zrejme se SpaceX domniva ze human rated certifikace se na FH nevyplati protoze vyvoj BFR jde raketovym tempem.
Moje malickost se domniva ze to je skoda, BFR na papire vypada nepochybne pekne, ale uz podle popisu je ten system natolik komplikovany a mozna i na hranicich soucasnych technologickycm moznosti, ze pokud prvni start uvidime na zacatku 30 let, tak to bude i tak velky uspech a maly zazrak.
Vsak F9 mela myslim take docela skluz.
A pritom vsem FH je hotova, skoro nelita a do dokonceni BFR by mohla na obletech Mesice vydelavat. Samozrejme je otazka, jak velka je skupina potencionalnich zakazniku, pro ktere neni cca 100 – 300 milionu dolaru za letenku problem.

KarelTv
6 let před
Odpovědět  Hawk

Aho, vzhledem k tomu jak dlouho trvá vývoj relativně malé kapsle Dragon (od prvního letu nákladní verze už uběhlo mnoho let) se mi zdá také hodně divné hovořit o BFR/BFS jako o prostředku který bude relativně brzy hotový. Ten začátek 30. let bych viděl jako optimistický, když vezmete jak dlouho se vyvíjel třeba STS, ke kterému by se dal třeba náročností porovnat. Nehledě na financování celého projektu. Proto bych také raději uvítal pilotovaný FH.

Samo2
Samo2
6 let před
Odpovědět  KarelTv

Neviem ako moc sa dá BFR porovnávať s Dragonom či STS no myslím si že to nieje úplne nereálne v horizonte 7 rokov. Raketoplán trval 9 rokov a bol to stroj ktorý nemal pred sebou žiadnu obdobu priniesol strašne veľa nových prvkov BFR bude viac menej stroj založený na súčasných technológiách. Dragon 2 prvý pilotovaný stroj od SpaceX získavajú know-how najhoršia je certifikácia pre NASA, pri BFR komerčný turista môže v podstate ísť na vlastné riziko. Sám som ale zvedavý kedy skutočne poletí 🙂

tyčka
tyčka
6 let před
Odpovědět  KarelTv

„i BFR komerčný turista môže v podstate ísť na vlastné riziko“
V tomto případě jim nemusí být povolen start z území USA.

tyčka
tyčka
6 let před
Odpovědět  KarelTv

„BFR bude viac menej stroj založený na súčasných technológiách.“
Podle mne co se týče přistání tak není založeno na současných vyzkoušených technologiích. A pokud nebude úspěšně přistávat – tak nebudou možné tankovací mise.
Anebo bude, ale jeho poškození bude tak velké, že bude velice drahá jeho následné oprava. A právě na údržbě dojel raketoplán. Pokud by to bylo ekonomické – jak se slibovalo pří jeho vývoji. Tak by se bezpečnost dala snadno vyřešit jeho přestavbou na bezpilotní verzi. Což však při ceně startu kolem 1 miliardy dolarů nemělo žádný smysl.

Vojta
Vojta
6 let před
Odpovědět  KarelTv

Dragony (nákladní i s posádkou) financuje NASA jakožto dlouhodobý kontrakt. BFR financuje SpaceX sama a zatím má zakázku jen na jeden let, což je na vývoj hodně málo. Snad to bude fungovat, ale ohledně termínů bych byl dost skeptický.

Tomáš N.
Tomáš N.
6 let před
Odpovědět  KarelTv

Myslím, že není možné srovnávat BFS s Dragonem. U BFS bude největší problém s bezpečným návratem do atmosféry. U Dragonu se ukázal problém s přestavěním nákladní verze na osobní – do relativně malého prostoru nacpat spoustu spolehlivé technologie tak, aby zbylo místo pro posádku. U BFS s prostorem problém nebude – a se stavbou obytného modulu má NASA spoustu zkušeností a ráda pomůže. Myslím, že NASA bude mít velký problém s absencí záchranného systému – a nebude chtít nic slyšet na téma letělo to už 106x je to spolehlivé.

Racek
Racek
6 let před
Odpovědět  Ledna

No, jako ve většině podobných případů za tím stojí obyčejný účetní a financující banka. Jak prosté, milý W…

unora
unora
6 let před
Odpovědět  Ledna

nic jine nez Public Relation bublina to neni… SpaceX a lidska posadka kolem Mesice > 10 let
to co robi Musk kolem Tesly se zacina dit kolem SpaceX… skoda

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  unora

A kde je problém? SpaceX dodržela většinu věcí, které oznámila, jen některé později. Kdyby si dávali menší cíle, tak nikdy nebudou tam, kde jsou. Uvědomte si, kam se firma posunula za posledních deset let!

unora
unora
6 let před
Odpovědět  Dušan Majer

nevidim to problematicky, jenom nerealisticky.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  unora

Plán je to jistě velký, ale nikoliv nereálný. Ostatně počkejme si pár roků, odklady jsou velmi pravděpodobné, ale důležité je, že se ten projekt posouvá vpřed.

KarelTv
6 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Jenže když si vezmeme Falcon a Dragon, SpaceX postupovala poměrně opatrně a realisticky. Nikdy jsem tam žádný zásadní problém neviděl, jakmile překonali ty těžké začátky s F1 a F9. Zachraňování 1. stupňů zkoušeli pomalu a kdyby se ukázalo že tudy cesta nevede, nepoložili by se. BFR/BFS se mi zdá mnohem větší skok, když chtějí stavět těžký nosič a obří pilotovanou meziplanetární loď.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  KarelTv

Ano, ale už budou mít základnu – ať už finanční, lidskou nebo zkušenostní.

tyčka
tyčka
6 let před
Odpovědět  Dušan Majer

„BFR/BFS se mi zdá mnohem větší skok, když chtějí stavět těžký nosič a obří pilotovanou meziplanetární loď.“
Jakýkoliv neúspěšný test přistání navíc bude znamenat těžkou finanční ránu. Nevěřím, že takováto konstrukce přežije náraz bez vážnějšího poškození a to i případě jen těch jejich skoků.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  tyčka

Právě proto chtějí vše důkladně a postupně otestovat.

zdeněk s
zdeněk s
6 let před

Sakra ve tři ráno, ajajaj, tak to nevím jestli to dám, ale rád bych .

Tovy
Tovy
6 let před

No, je pravda, že je asi lepší a rozhodně levnější certifikovat jen jednu loď, se kterou se už dopředu počítalo s přepravou osob, ale pořád je tu spousta otazníků ohledně celého projektu, tak jsem zvědavý, na co se nám dostane odpovědi.

casso
casso
6 let před

Ludia, skuste dat nejake tipy na mena, pripadne aspon na profesiu. na tipovanie mame par hodin, tak kludne to sem napiste pod komentar 🙂 Uvidime ci sa niekto trafi

Vladimír Todt
Vladimír Todt
6 let před
Odpovědět  casso

Pan/paní V. Putin, D. Majer, K. Gott, S. Brightman, J. Král, V. Fišar, J. Grygar, J. Podolský, K. Thorne, K. Kristelová, T. Řepka, M. Gembec

Asi tak nějak? :O

Kenny007
Kenny007
6 let před
Odpovědět  Vladimír Todt

Tipuji známého japonského malíře miniatur, pana Uko Yechitu 🙂

gg
gg
6 let před
Odpovědět  Kenny007

Hmm…tady někdo pracuje ve SpaceX? 😉

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  Vladimír Todt

Já to nejsem. 😀

Vladimír Todt
Vladimír Todt
6 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Uvidíme, řekl slepý. 😀

M_M
M_M
6 let před
Odpovědět  Vladimír Todt

Když japonec, mohl by to být Samo Seto. A nebo Tokio Omamura?
Nicméně z praktického hlediska a vážně by klidně mohlo pomoci toto http://www.forbes.cz/nejbohatsi-lide a nebo to také může být naopak velmi zavádějící!

Vladimír Todt
Vladimír Todt
6 let před

Chce s umělci dát poté dohromady dílo inspirované Měsícem. Hmm, to je vyjde levněji zajet do SZ Čech do oblasti povrchové těžby uhlí a výsypky. Spíš budou umělci oslněny rozdílem mezi Zemí a Měsícem, takže z toho spíš budou ódy na Zemi a ne Měsíc.

Jregent
Jregent
6 let před

Díky pánové!

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  Jregent

Rádo se stalo. 😉

Tom
Tom
6 let před

Až jsem měl husinu, když tam Yusaku mluvil o tom, že tam chce letět. Neuvěřitelně statečný člověk. Je úžasné sledovat události, které se nejspíše nesmazatelně zapíší do historie. Už aby to tu bylo a dobře to dopadlo.

Tom
Tom
6 let před

Čistě hypoteticky je opravdu veselá představa toho, že se tam na oběžné dráze měsíce setká těchhle 8 jedinců ve velké BFS se dvěma astronauty z NASA namačkaných v maličké Orion.

jregent
jregent
6 let před
Odpovědět  Tom

🙂

tyčka
tyčka
6 let před
Odpovědět  Tom

Budou závidět těm z NASA, že jejich kapsle má vše předem pečlivě vyzkoušené a tudíž riziko jejich úmrtí je podstatně menší než u nich.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpovědět  Tom

Pro první pilotovaný let Orionu i BFR k Měsíci se nepočítá s navedením na jeho oběžnou dráhu. V Orionu nebudou dva, ale čtyři astronauti. Jejich let je plánován na dřívější dobu (na polovinu roku 2022).

bill
bill
6 let před
otaznick
otaznick
6 let před

Myslím, že je teď téměř jisté, že druhým astronautem měl být James Cameron. Peníze i odvahu na to má. 🙂

Aurelius
Aurelius
6 let před
Odpovědět  otaznick

tiež mám v hlave ako režiséra práve meno James Cameron, len tam môže byť problém vek, keďže 2023 by mal mať už 69 rokov, ale ak bude na tom fyzicky dobre, tak prečo nie 🙂

bill
bill
6 let před
Vojta
Vojta
6 let před
Odpovědět  bill

Vtipné, ale aby to realistické, tak by měl být naložen jen horní stupeň. Bylo by vidět, že BFS je v podstatě přifouknutý Shuttle. To nemá být kritika BFS, ale spíš pocta tvůrcům Shuttlu, kteří se mohou těšit na výrazný upgrade svého díla.

Aurelius
Aurelius
6 let před

hmmm, takže 2023? čiže s jeho konštantou čo myslíte? 2024? 2025? s tým, že by ešte stihol pred rokom 2030 lety na Mars? možno v okne 2029? 🙂 to je stále optimistickejšie ako som predpokladal

Racek
Racek
6 let před
Odpovědět  Aurelius

10 až 20 let a 50 až 100 miliard, přibližně. To asi Jusaku Maezava nedá dohromady. Třeba p. Muskovi nějaká banka půjčí. Tedy spíš konsorcium bank. Nebo to zatáhne státní rozpočet USA. Myslím že na to pan Musk hraje, že mu fandové ( a opravdu jsou mezi nimi význačné a vlivné osobnosti) nějak pomůžou přesvědčit kongres.
Ono se to čte hezky, člověk se může zasnít, ale realita je bohužel jinde. On dokázal úžasné věci, ale tohle je opravdu příliš, příliš silné sousto. Možná za hranicí dnešních technických možností. A vyžití tohoto systému je zatím trochu nejasné. Možná za 50 let.

yamato
yamato
6 let před
Odpovědět  Racek

myslim ze nieco podobne som cital uz pred Falconom 1 a potom v roznych obmenach kazdorocne az do dnes 🙂

KarelTv
6 let před
Odpovědět  yamato

No jestli myslíte nějaké rejpaly, ano, ti se najdou vždycky. Taky nezapomínejte jak jsme slyšeli že letos poletí Red Dragon na Mars.
Ale tohle je něco jiného. Právě že u F1 a F9 jsem pochybnosti neměl, nové věci pomalu oťukávali a zkoušeli jestli to půjde. I kdyby nešlo rozumně přistávat, což asi dopředu s jistotou nevěděli (myslím že nejdřív zkoušeli padáky), pořád by měli v pohodě nejlevnější kvalitní nosič na trhu. Tohle s prezentací BFR/BFS mi příjde oproti Falconu dost opačně.

tyčka
tyčka
6 let před
Odpovědět  yamato

Stále si musíte uvědomit, že SpaceX přistání testoval na hardwaru, který již nebyl k ničemu – prostě byl ztracen i bez neúspěšného přistání. Náklady bylo jen to vlastní zařízení pro přistání a zpočátku jistě ani neměla nohy – jen kormidla, kdy to zkoušely řídit a nějaká elektronika navíc k tomu.
Kdežto tady budou experimentovat na drahé lodi, jejíž poškození během neúspěšného přistání bude znamenat citelnou finanční ránu.
Stejně jako v případě letů prvních letadel, každý neúspěšný pokus zasadil jeho konstruktérovy značnou finanční ztrátu.

Yamato
Yamato
6 let před
Odpovědět  tyčka

Nezabudajte na naklady spojene s vyvojom a vyrobou SW, kompozitovych noh, rostovych kormidiel, ASDS plosin atd. Pouzivanim „pouzitych“ stupnov na experimentovanie sice vela usetrili, ale zadarmo to nebolo. EM spominal miliardu.

Tomáš N.
Tomáš N.
6 let před
Odpovědět  yamato

To KarelTv a tyčka
Nezapomeňte, že v minulosti EM vícekrát zmínil pokus o přistání horního stupně F9. Vůbec bych se nedivil, kdyby se po certifikaci Dragonu začaly některé horní stupně F9 (ale spíš FH) nápadně podobat BFS (byť značně zmenšené) – a současně s tím probíhat skoky přerostlé kobylky v Texasu.

Qmox
Qmox
6 let před

Ja som mozno nekonecny optimista ale skuste si na chvilu predstavit ako bude ludstvo vyzerat za 50 rokov ked to tomu Elonovy Muskovy a jeho businessom skutocne vyjde. Metro na marse , samo jazdiace auta kam sa pozries, automatizovany transport do 1hodiny kdekolvek na planete, a ai v ramci vedomia kazdeho z nas. Tak ako sa pred 20rokmi rozbiehal internet, pred 100 rokmi elektrifikacia mozno za 50 rokov si budeme hovorit ze toto bol ten dalsi zlom kedy ludstvo posunulo svoje moznosti dalej ako kedykolvek predtym. Viem ze je to daleko a mozno nerealne ale to sa nam pred 100rokmi zdal spiatocny let z europy do us za 500 dolarov tiez. Ak BFR bude vediet vyviest na obeznu drahu 100ton v plne znovu pouzitelnej konfiguracii o kolko klesne cena za 1kg do vesmiru? Ake nove moznosti sa otvoria na Marse ci mesiaci , ved ani Australia ci Canada neboli moc zaujimave 200 rokov dozadu. Ak cena za 1kg do vesmiru klesne pod 100 dolarov a potom pod 50, projekty ktore boli ekonomicky nezmyselne zrazu zacnu davat zmysel.
Kazdopadne drzim Elonovy palce ak mu to vyjde za 30 ci 50rokov sa moze svet zmenit na nepoznanie a bolo by napinave to vidiet.

jregent
jregent
6 let před
Odpovědět  Qmox

Kde se to da podepsat? 🙂

https://kosmonautix.cz/2018/09/17/zive-oznameni-spacex-o-turistech-v-bfr-u-mesice/