sociální sítě

MIN
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Administrátoři NASA – 3. díl

V minulém díle jsme se věnovali dvěma administrátorům NASA (v pořadí druhému a třetímu – Jamesi Edwinu Webbovi a Thomasi Ottenu Painovi) a něco málo bylo napsáno i o dvou jejich zástupcích (Hughu Latimeru Drydenovi a Robertu Channingu Seamansovi Jr.). Zmíněno bylo i několik z pracovníků NASA – jejich výběr vyplynul z textu). V tomto díle se budeme věnovat čtvrtému a pátému administrátorovi Jamesi Chipmanu FletcheroviRobertu Alanu Froschovi, jejich zástupcům a zastupujícím administrátorům (Georgi Michaelu Lowovi a Alanu Mathiesonu Lovelaceovi). Třetí díl pokrývá období od září 1970 do června 1981, desetiletí, ve kterém kulminoval a končil program Apollo a došlo k útlumu aktivit NASA na Měsíci. Pro toto desetiletí je typický multitasking – pilotované lety pokračovaly na oběžnou dráhu Země, astronauté pracovali na orbitální stanici Skylab, proběhla spolupráce se sověty v programu Apollo-Sojuz. Byly vyslány sondy k cílům ve Sluneční soustavě i dva Voyagery na cestu mimo ni. Byla připravována a začala éra raketoplánů.

George Michael Low
Zdroj: https://www.hq.nasa.gov

George Michael Low – byl zastupujícím administrátorem 222 dny po odstoupení Paina, v letech 1970 a 1971.

Narodil se v roce 1926 v Rakousku, a v roce 1939, po jeho připojení k Velkoněmecké říši – anšlusu, emigroval spolu se svou rodinou do USA, kde vystudoval Rensselaer Polytechnic Institute (RPI) – s přerušením během 2. světové války, mezi lety 1944 a 1946, kdy sloužil v armádě (a stal se občanm USA). Po dokončení studií leteckého inženýrství v roce 1950 začal pracovat v NACA, kde se stal v roce 1956 šéfem speciálních projektů v Lewis Flight Propulsion Laboratory (nyní Glenn Research Center).

Po přechodu k NASA se stal vedoucím pilotovaných vesmírných letů a byl tak přímo zahrnut do plánování a realizace programů Mercury, Gemini a Apollo. Po požáru Apolla I. se stal manažerem Apollo Spacecraft Program Office (ASPO) a byl odpovědný za změny prováděné pro zajištění letuschopnosti lodi a za používání FMEA, Failure mode and effects analysis, k definování možných rizik pilotovaných letů. Low byl jedním z mnoha, kteří se zasloužili o to, že program Apollo pokračoval ke slibovanému termínu přistání na Měsící. Nicméně, letový ředitel Glynn Lunneyon si cenil zejména jeho úsílí a řekl o něm, že „přivedl program Apollo ze zoufalství do slunečního světla„.

Low se stal zástupcem administrátora v roce 1969 a byl jednou ze zásadních postav raného vývoje programů Space ShuttleSkylabApollo-Soyuz Test Project. Z NASA odešel v roce 1976 po 2376 dnech jako zástupce administrátora.

Wernher von Braun si ve svých pamětech stěžoval, že Low mu záviděl jeho slávu, a že jej napomohl v roce 1972 vystrnadit z NASA. Nezávislí životopisci spíše von Braunův odchod spojují s drastickým snižováním rozpočtu (za pět let od roku 1966 na méně než polovinu ve srovnatelných cenách).

James Chipman Fletcher
Zdroj: https://www.hq.nasa.gov

James Chipman Fletcher – čtvrtý administrátor po dobu 2196 dní, z toho 2095 dní za prezidentů Nixona a Forda, dosluhoval 101 den za prezidenta Cartera (tj. od roku 1971 do roku 1977) a 7. administrátor se 1062 dny za prezidentů Reagana a Bushe (1986 – 89).

Narodil se v roce 1919 v New Jersey. Jeho otec Harvey je znám jako otec stereofonického zvuku. Vynález, první užití a stereofonní reprodukce (Skrjabinův Prométheus provedený Filadelfským orchestrem pod taktovkou L. Stokowského) proběhla v letech 1931-32. Mj. vyrobil první naslouchátka a umělý hrtan.

PhD získal James Chipman Fletcher na California Institute of Technology, učil na Harvardu a Princetonu. V roce 1957 spoluzaložil Space Electronics Corporation, od roku 1964 byl (jako Mormon) prezidentem University of Utah a v roce 1971 se poprvé stal administrátorem NASA. Během tohoto prvního období byl odpovědný za zahájení snahy o program Space Shuttle, stejně jako za program vysílání landerů na Mars – Viking. Dohlížel na mise Skylab, odsouhlasil vesmírné sondy Voyager a projekt Apollo-Sojuz.

Během jeho funkčního období mj. proběhl tzv. incident poštovních známek Apolla 15. Posádka převzala několik stovek pamětních obálek (asi 400 z nich údajně nebylo na seznamu osobních předmětů NASA), které byly landerem Falcon dopraveny na povrch Měsíce. Obálky byly orazítkovány před startem a po přistání na USS Okinawa. 100 obálek bylo postoupeno jednomu německému obchodníkovi se známkami, který je prodával za tisíc pět set UDS za jednu (v roce 2014 byla jedna z těchto obálek prodána v aukci za 50 000 USD). Údajně každy z posádky obdržel 7 000 USD, které po odhalení dohody sice vrátili, ale žádný z nich již nikdy na žádnou vesmírnou misi neletěl, vzhledem k porušení zásady neobohacování se prací pro NASA. V tisku byli všichni tři označováni za padlé anděly. Incident vyšetřoval přidružený administrátor Dale D. Myers pod dohledem zástupce administrátora George M. Lowa. Fletcher zprávu o vyšetřování obhajoval před senátním výborem.

Přidruženou aférou byl případ „Padlého astronauta“, 8,5 cm hliníkové sošky člověka ve skafandru, kterého na povrchu Měsíce, v oblasti Mons Hadley, zanechal velitel Apolla 15 na památku 14 astronautů, kteří zahynuli během amerických i sovětských vesmírných programů. Tvůrce sochy si ponechal několik kopii pro veřejný prodej (přes nesouhlas astronautů).

Soška Padlého astronauta na Měsíci

Po prvním odchodu z NASA se stal soukromým konzultantem – mj. byl členem poradního sboru, který rozvíjel Strategic Defense Initiative.

Alan Mathieson Lovelace
Zdroj: https://www.hq.nasa.gov/

Alan Mathieson Lovelace – byl zastupujícím administrátorem 49 dny po odstoupení Fletchera, v roce 1977 a 171 den po odstoupení Frosche v roce 1981. Narodil se v roce 1929 na Floridě. Vystudoval chemii na Floridské univerzitě, kde se stal i doktorem filozofie a doktorem organické chemie.

Zástupcem administrátora byl od 2. července 1976 do 10. července 1981, kdy došlo k jeho výměně na začátku Reaganova prezidentství (kdy spolu s novým administrátorem byl jmenován i jeho nový zástupce, Hans Mark).

Během jeho druhého termínu práce jako zastupující administrátor NASA došlo k historické události, startu prvního pilotovaného letu raketoplánu 12. 4. 1981 Space Shuttle Columbia, neboli STS-1. Misi velel astronaut John Young, veterán čtyř předchozích vesmírných letů (vč. procházky po povrchu Měsíce v roce 1972.

Po odchodu z NASA akceptoval nabídku General Dynamics Corporation v St. Louis, Missouri, kde se postupně stal vice-prezidentem a generálním managerem divize vesmírných systémů a vedoucím komerčního programu vesmírných startů. V roce 1991 byl jmenovám seniorním vice-prezidentem pro vesmírnou politiku a technologie.

Robert A. Frosch
Zdroj: https://www.hq.nasa.gov/

Robert Alan Frosch – pátý administrátor 1309 dní za prezidenta Cartera v letech 1977 až 1981. Narodil se v roce 1928 v New Yorku. Vystudoval teoretickou fyziku na Columbijské univerzitě. Pracoval v Hudsonových laboratořích, které se zabývaly šířením zvuku ve vodním prostředí pro Úřad námořního výzkumu U.S. Navy. Později se stal ředitelem těchto laboratoří a technickým ředitelem Projektu Artemis, vývoje sonarových systémů.

V 60. letech pracoval jako ředitel projektu Vela – detekce atomových testů, v ARPA a později jako zástupce ředitele celé ARPA (nyní DARPA). Od roku 1966 byl odpovědný za výzkumné, rozvojové a technologické projekty U.S. Navy. Mezi lety 1973 a 1975 byl Frosch ve vysoké pozici v UNEP (United Nations Environmental Program).

V NASA byl Frosch odpovědný za dohled nad pokračováním vývoje programu Space Shuttle. Během jeho období projekt prošel testováním prvního orbiteru, Enterprise, v NASA Dryden Flight Research Center v jižní Kalifornii. Za jeho vedení v roce 1980 poklesl rozpočet NASA na nejnižší úroveň od roku 1963 (14,314 miliard USD ve srovnatelných cenách roku 2014).

Voyager s plaketou
Voyager s plaketou
Zdroj: http://media5.picsearch.com

Na začátku jeho úřadování odstartovala dvojice sond Voyager 1 a 2, které později proletěly kolem Jupitera a Saturna a dvojka ještě kolem Uranu a Neptuna a jsou nyní – po 40 letech plavby – 19:44 (resp. 16:16) světelných hodin od Slunce. Obě nesou svého druhu časovou kapsli ve formě 30 cm fonografické desky (Cu s Au plátováním), která by měla být schopna převyprávět příběh našeho světa případným mimozemšťanům (obsahuje pozdravy v 55 jazycích, vybrané přírodní zvuky, výběr hudby různých kultur a období, a 115 obrazů zobrazující diverzitu života na Zemi).

Frosch opustil NASA v souvislosti se změnou prezidentů v lednu 1981 a stal se vice-presidentem pro výzkum firmy General Motors.