Když měl premiéru finální typ Falconu 9 označovaný jako Block 5, zmiňovalo se mezi mnoha novinkami i to, že u této verze je možné přistávací nohy sklopit. U dřívějších prvních stupňů se musely nohy odmontovat. Jenže jaké bylo překvapení, když se u prvního Blocku 5 nohy odmontovaly. Důvod, že stupeň podstoupí (jakožto první zástupce nové verze) zevrubnou kontrolu a nohy by se musely tak jako tak odmontovat, byl logický. Čekali jsme tedy na další Block 5 a těšili se, zda tentokrát ke sklopení dojde, či nikoliv. A včera večer našeho času přišla z Floridy dobrá zpráva – první noha se sklopila.
První stupeň Falconu 9 z mise Telstar 19V doplul na plošině Of Course I Still Love You do přístavu Port Canaveral 25. července a hned vzápětí byl přeložený na pevninu. Pozorným fanouškům, kteří se shromáždili v okolí, však neušlo, že konstrukce, která zajišťuje spojení horní části prvního stupně s lanem jeřábu vypadá jinak než obvykle.
Okamžitě se začalo spekulovat, k čemu může upravená „čepička“ sloužit. Nejčastější tipy hovořily o tom, že jsou na této konstrukci čtyři navijáky s lanky, které se použijí ke sklopení nohou. Jak ukazuje níže přiložený nákres, fanoušci usuzovali, že se lanka spustí dolů, kde se připojí ke špičkám nohou. Navijáky se pak měly postarat o jejich zvednutí a postupné přiložení k tělu prvního stupně.
Jak se ukázalo o několik hodin později, teorie to byla správná. Složit jednu nohu trvalo jen pár desítek minut a na následujících obrázcích se můžete podívat na fotky, které v přístavu pořídil především uživatel Twitteru s nickem The Aerospace Geek.
Zdroje informací:
https://twitter.com/
http://forum.kosmonautix.cz/
http://forum.kosmonautix.cz/
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/DjIdSuRU8AAlq0E.jpg:large
ps://pbs.twimg.com/media/Di9pqc0VAAA0q3G.jpg
https://i.imgur.com/01C4zYN_d.jpg
https://pbs.twimg.com/media/DjIWMp8UUAEJT17.jpg
https://pbs.twimg.com/media/DjIXNABU4AA3fGf.jpg:large
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net…50dcaf4a4ddee75f07b29bd95f2ab3b4&oe=5BDC7835
https://pbs.twimg.com/media/DjJDnxoU4AEMD7i.jpg
https://pbs.twimg.com/media/DjJDnxoU4AEMD7i.jpg
Ten nadpis je jakoby jsi psal o pejskovi, který poprvé zvednul nohu, když to na něho přišlo :-D.
Dobrý postřeh, toho jsem si nevšiml. 🙂
Na předposledním obrázku jsou vidět ještě tři šikmé černé tyče podpírající nohy – tuším tlumiče. Na posledním obrázku tlumič zmizel. Kam se poděl? Je upevněný na těle Falkonu asi vprostřed výšky nohy, a pak na konci nohy. Takže asi se musel stlačit na polovinu a je teď svisle.
To by pak při přistávání se musel zase natáhnout(vnitřní pružinou či hydraulicky.)
Tak nevím, jestli nekecám.
Vyklápění se zajišťuje hydraulicky.
Teleskopické vzpěry na každé noze mají 5 segmentů, 4 z uhlíkového kompozitu a 1 ocelový (ten poslední dole, co je upnut k noze). Při vyklopením nohy před přistáním je vzpěra stlačená na délku nejdelšího horního segmentu a je schována v duté noze. Při vyklopení se nejprve uvolní 7 upínacich zámků po obvodu nohy, pak teleskopický píst (ta kovová tyč, co trčí šikmo dolů pod vzpěrou) odtlačí nohu kousek od trupu, aby se mohla začít tlakovat pneumatická vzpěra nohy, která zajistí zbytek odklopeni nohy do pracovní polohy. Pracovní látkou je helium, ne hydraulická kapalina. Ta se používá pouze na řízení roštových kormidel a vektorizaci tahu motorů. Jinak vše ostatní u F9 je pneumatické.
Díky moc!
Díky za perfektní odpověď.
Nedavno sem do aerobreakingu pomoci nohou psal o heliu, tak me ta hydraulika zaskocila;-) a mam tu ptitelkyni s dcerou, takze nejsem panem pocitace ani tabletu, takze to nejde rychle zkontrolovat;-) diky.
dava nozky k sebe, hanblivka? 😀
Já když to vidět, tak vzhledem k tomu ja dlouho trvá tak za:
1. Mě z toho začali bolet nohy.
2. Obecně k prezentacím k tomuto mám neodbytný dotaz, zda se taky vyčůral? 😀
K tomu druhému bodu neviem ako teraz no kedysi pri preklade pred prevozom stupňa odčerpávali zbytkový TEA-TAB takže by sa dalo povedť áno 😀
https://www.youtube.com/watch?v=L2tc2r3jwhE
Tak tohle je nádherné video, a vše je jasné. Díky!
žijeme v budoucnosti 🙂
Nechci vám kazit neděli a nějaké to nadšení, nicméně tu sklopenou nohu právě spustili zpátky dolů.
Třeba jen zkusí nějakou novou metodu. Uvidíme. Ale díky za info!
Nie… išlo len o test… nohy sa demontujú
Aha, díky.
Jsem čím dál víc přesvědčen, že ta nová čepička je prototyp a zřejmě mělo jít o ověření funkčnosti. Včera se kolem stupně nedělo nic, probíhaly jen nějaké přípravy na OCISLY a Octagrabberu. Možná narazili při tom zatahování na nějaký problém, to těžko soudit.
Rozhodně je to zajímavé.
Je potřeba náležitě vyzkoušet, jestli se použité nohy při dalším přistání vyklopí. Bylo by trapné, kdyby zůstala zaseklá navrchu.
Bylo by zajímavé vědět časové srovnání. Jak dlouho trvá odmontování / přimontování nohy? Jsou někde nějaké odhady? (samozřejmě vzhledem k tomu, že to byl jen test, tak ten časový údaj zde možná mnoho neznamená…)
Co jsem to včera sledoval, tak ta demontáž jim trvala asi 80 minut. Tedy přibližně 20 minut na nohu.
Když jsem na tom videu od USLaunchReport viděl, jak si asi tucet maníků na tom base-stand ručně lícuje booster tak, aby pěkně dosedl tak mě tak maně napadlo:
To se jim to ručně šoupe dvacetitunový závaží o pár centimetrů sem a tam.
Až to bude BFR s předpokládanou váhou možná 100 tun … asi se tam lidi už neuplatní.
Celá nová technika pro manipulaci. A ty záběry, až to bude jen tak hopsat na hranicích s Mexikem, u toho ty lidské mini postavičky …
Super doba 🙂