Brýle pro virtuální realitu a astronaut upnutý v popruzích

Tak by se dal ve stručnosti charakterizovat první vizuální dojem z experimentu GRASP, který před pár dny proběhl na ISS. Německý astronaut Alexander Gerst se připnul zády do popruhů, které jej držely uprostřed modulu a na hlavu si nasadil brýle pro virtuální realitu. Jeho ruka byla také ozdobena speciální konstrukcí, která sledovala pohyb jeho prstů a dlaně. Tato výbava, která vypadá, jako kdyby vypadla z nějakého sci-fi příběhu, byla nezbytná vzhledem k účelu experimentu GRASP. Ten se totiž zaměřuje na výzkum lidského mozku a smyslových orgánů.

Zjednodušeně řečeno vědce zajímá, jak je schopnost uchopování předmětů ovlivňována tím, že se člověk nachází ve stavu beztíže. Uchopit rukou nějaký objekt je základní činnost jemné motoriky, kterou zvládají již malé děti. Ale jak bude lidský mozek reagovat, když se nebude moci spolehnout na přitažlivost a i jeho vizuální vjemy budou ovlivněny? Brýle totiž simulují trojrozměrnou scénu, kde se astronaut nachází v jakémsi tunelu. Stejný experiment proběhne i na Zemi a díky porovnání těchto údajů by mohli vědci zjistit zajímavosti o lidském mozku a našich smyslech. Kromě toho by tyto poznatky mohly pomoci astronautům při výstupech do volného prostoru nebo při řízení robotů.

Jeden komentář ke článku “Brýle pro virtuální realitu a astronaut upnutý v popruzích”

1. Vlastimil Pospíchal napsal:

Takové nástroje by mohly v budoucnu omezit potřebu EVA. Kanadská ruka je sice fajn, ale pokud by na jejím konci byl robot, jehož končetiny by ovládal astronaut zevnitř ISS nebo rovnou ze Země, mohlo by to zvýšit produktivitu práce ve vesmíru a snížit rizika.