sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ: New Shepard opět otestuje záchranný systém

5. října roku 2016 provedla firma Blue Origin zkoušku záchranného systému na kabině New Shepard. Zkouška tehdy proběhla tak, že ke dvě sekundy trvajícímu zážehu záchranného motoru s tahem 300 kN došlo zhruba 45 sekund po startu, kdy na sestavu působí nejsilnější odpor atmosféry. Kabina pak měla přistát na padáku. Firma tehdy nečekala, že pohonná jednotka dokáže z proudu spalin vzpamatovat a očekávalo se její zničení. V ostré zkoušce se vše podařilo – záchranný motor zafungoval, kabina přistála na padáku – a pohonná jednotka přežila a dosedla motoricky. Dnes se má zkouška zopakovat s jediným rozdílem – k záchrannému zážehu má dojít ve větší výšce.

Firma i tentokrát přiznává, že tato zkouška půjde na hranici možností konstrukce. Není tedy vyloučeno, že pohonná jednotka tentokrát nápor horkých spalin nevydrží. Nechme se překvapit, jak to dopadne. Jisté je, že Blue Origin chce tuto zkoušku, která je zároveň devátým startem systému New Shepard, vysílat živě na internet. Samotný start je zatím naplánovaný na 16:00 našeho času, přičemž vysílání by mělo začít o 20 minut dříve.

EDIT 15:30
Start se odkládá o hodinu na 17:00 SELČ.

Zdroje informací:
https://www.blueorigin.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/DiTj_boVQAAWX2d.jpg:large

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
32 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Petr Roth
Petr Roth
6 let před

Skvělé shrnutí, těším se na start, snad to vyjde a New Shepard bude mít pořád 100% úspěch.

Ladislav
Ladislav
6 let před

Viděl jse i předchozí starty a znovu říkám. Je dobře,že se o takové věci snaží i někdo jiný. Přeji jim úspěšný pokus.Konkurence je zdravá,ale SX je zatím jednička.

RiMr
RiMr
6 let před

…teda ten první stupeň si ještě parádně zavisel… 🙂

Jarda
Jarda
6 let před

Tak koukam, ze konecne nekomu doslo, ze ty unikove motory davaji hezkych par kilometru a minut navic, tak by se mely vyuzit… 🙂

RiMr
RiMr
6 let před
Odpověď  Jarda

…není tam těsně před dosednutím taky nějaké připrdnutí motor(k)y?

Vendelin
Vendelin
6 let před
Odpověď  RiMr

Je. Ale i tak si myslim ze je to rána.

RobertR
RobertR
6 let před
Odpověď  Vendelin

Nieje to ziadna rana, je to velmi hladke pristatie do prachu.

Jarda
Jarda
6 let před
Odpověď  RiMr

To je, ale to jsou jine motory nez hlavni unikovy motor, ktery je uprostred konstrukce na jednorazove pouziti…
On ten test jinak moc nedava smysl, hlavni motor je uz vypnuty a je chvili pred dosazenim apogea…
Unikovy test pri maxQ smysl dava, tohle moc ne.
Cert vi co testujou…

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před
Odpověď  Jarda

“We have what’s called a full envelope escape system, so from the moment that the capsule is on the pad, through flight, through separation, we can fire that escape motor,” Cornell said before Wednesday’s launch. “So we are going to be testing it just after separation to really find what is the redline on the system.”
Ariane Cornell, head of astronaut strategy and sales at Blue Origin
https://spaceflightnow.com/2018/07/18/blue-origin-new-shepard-mission-9/

Vojta
Vojta
6 let před
Odpověď  Jarda

Jak psal pan Hadač. Jak jsem zaslechl v záznamu, že jde jen o test motoru ve vakuu. Kabina už byla od boosteru oddělená. Ještě se asi dočkáme testu úniku z rampy (pokud už neproběhl).

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Vojta

Pad abort test proběhl na úplném začátku – už 19.10.2012.

Dan
Dan
6 let před
Odpověď  Jarda

Kromě hezkých pár km navíc (a spíš desítek sekund, než minut – kapsle vždy dosedala dlouho po boosteru) to dává i hezkých pár G navíc.
Řekl bych, že konstruktéři moc dobře vědí, jakého dV za jakého tahu se vzdávají tím, že záchranný systém nepoužijí nebo odhodí.

hotovson
hotovson
6 let před

prekvapily me dve veci:
1) pristani kapsle ve vysoke rychlosti, neni 25 km/h ponekud prilis?
2) pristani kapsle v tesne blizkosti pristani rakety, cekal bych vetsi rozptyl

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  hotovson

Astronauti budou ležet v anatomicky tvarovaných křeslech, takže to moc nevadí a těsná blízkost bych tomu zrovna neříkal.

Racek
Racek
6 let před
Odpověď  Dušan Majer

No, 25 km za hodinu je docela velká rychlost pro náraz třeba do stromu či zdi. Bude opravdu hodně záležet na konstrukci křesla a hlavně na kázni cestujících. Ostatně, tam již nebudou astronauti, ale obyčejní … turisté! Což je ale docela fajn.
Mimochodem doufám, že se toho komerčního letu dočkám.

RiMr
RiMr
6 let před
Odpověď  Racek

…podivejte se znovu na ta videa z dosednuti…. jinak to tu bude porad nekdo o tom tvrdem narazu vracet znovu a znovu…

Terablick
Terablick
6 let před
Odpověď  hotovson

UAMK nabízí možnost vyzkoušet si čelní náraz ve stejné rychlosti na simulátoru (simuluje se náraz do „zdi“. Odvážnějším lze rychlost navýšit až na 40 km/h!). „Pasažeři“ při tomto testu sedí v běžných autosedačkách, čelem proti „překážce“, a mají jen běžné bezpečnostní pásy. V poloze zády, v anatomické sedačce s oporou celého těla, lze zcela bezpečně absolvovat náraz i v trojnásobné rychlosti 🙂 Ostatně co všechno lidské tělo vydrží se lze snadno přesvědčit při rallye nebo F1, kde lidé narážějí do stěn, stromů, svodidel atd v násobně vyšších rychlostech, a díky promyšleným bezpečnostním systémům odcházejí po svých 🙂 BTW viděli jste někdy jak přistává třeba modul Soyuz? A tam jde o plánované přistání, nikoliv o záchranu při selhání 🙂 Přistání do 5 m/s se považuje za zcela hladké a naprosto bezpečné přistání. Toto je jen o málo rychlejší (přibližně 6,9444 m/s) 🙂 Asi do 15 m/s je to stále „bezpečné“ 🙂 Nebavíme se tady o pádu z balkonu na betonovou dlažbu, v tričku a teniskách, ale o speciálně tvarované sedadlo, zádržné a tlumící systémy, a správnou polohu těla s plnou oporou páteře a hlavy. Všimněte si zásadního zpomalení v okamžiku těsně před dosednutím. Stejným způsobem se shazují třeba i tanky na padáku z letadla. Ten kraťoučký zážeh těsně nad zemí ztlumí dopad třeba i o 90%, a rozloží zatížení zpomalením do násobně delšího časového úseku, takže přetížení je nesrovnatelně menší, a nejde tedy vlastně prakticky o náraz, ale pouze velmi intenzivní zpomalení, jaké zažívá třeba pilot F1 při intenzivním brzdění… Tady se ale odehrává v nesrovnatelně lepší poloze těla, s plnou oporou zad a hlavy, tedy nesrovnatelně bezpečněji 🙂 Např. je dobré vědět, že k úrazu mozku při nárazu nedochází při jeho pohybu vpřed – nárazem, ale až při následném pohybu zpět – odražení (zraní se vzadu). U této polohy k tomu nedojde, protože odpadá fáze přesunu mozku vpřed, a následně teprve vzad, takže mozek se jen silněji, ale přecijen měkce opře, ale nenarazí, a tedy nezraní, stejeně jako jeho přední část v případě nárazu čelem… Stejně tak k úrazu páteře dochází až vlivem zpětného pohybu hlavy, který zde opět odpadá 🙂 Proto třeba jsou dnes při rallye povinné systémy HANS, které vymysleli pro F1 – podrží hlavu aby nešla dopředu, a tím předejdou úrazu mozku a páteře při pohybu zpět – hlava zůstane téměř opřená o sedadlo, a tedy při zpětném pohybu nenarazí zdaleka takovou silou… U nárazu „po zádech“ je to tedy ještě výrazně lepší – pohyb dopředu zcela odpadá, stejně jako mezera mezi hlavou a sedadlem…

Janda
Janda
6 let před
Odpověď  Terablick

Terablick: Hezky popsáno. Pamatuju si, že na střední byla akce se simulátorem nárazu, kde se zkoušel náraz při 30km/h. Nevím jaké byly pásy, ale mám dojem, že byly ty lepší jako mají ve sportovních autech. Přežil jsem bez úhony 🙂

Vendelin
Vendelin
6 let před

Gratulace. Zajimalo by me pretizeni pri dopadu.prijde mi to jako celkem pekna řacha.:) dik

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Vendelin

Není to tak hrozné, přistávací motory se ve finální fázi postarají o měkčí dosednutí + turisté budou ležet v pohodlných křeslech.

Vojta
Vojta
6 let před
Odpověď  Vendelin

Pokud jsem slyšel dobře, tak to má být kolem 10G, ale jen na zlomek sekundy. Na svědomí to nemá přímo dopad, ale brzdící motorek zažehnutý těsně před ním. Nemělo by to být moc nepříjemné, pokud pasažéři budou správně ležet v křeslech. Navíc nevím, jestli se to přetížení týkalo kabiny nebo pasažérů, protože předpokládám ještě odtlumená křesla.

rhronza
rhronza
6 let před

SpaceX je jednička. Ale upřímně řečeno cítím, že mám větší šanci dostat se do vesmíru s BO než Crew Dragonem (či BFR)…

Asdf
Asdf
6 let před

Vzhledem k tomu, že Bezos je už bezkonkurenčně nejbohatší člověk na světě, tak očekávám, že do toho Blue Origin pořádně šlápne. Jaké štěstí, že zrovna takový člověk je fanouškem kosmonautiky 😉

franta
franta
6 let před
Odpověď  Asdf

No paradoxně to, že BO financuje Bezos ze svýho, znamená že nejsou moc nuceni efektivně vyvíjet technologie a shánět platící zákazníky – vždyť firma existuje 18 let a pořád jen testují a testují… 🙂

Mário Kovačič
Mário Kovačič
6 let před
Odpověď  franta

No ale problém je aj ten že za peniaze nekupis skúsenosti. A skuseni raketový inžinieri nerastú na strome. Ešte myslím že aj pre nich platí to stupídne nariadenie že môžu zamestnať iba Američanov a okruh sa zužuje. Ostatné firmy si dávajú určite pozor aby im kvalitný personál neutiekol. Takže nie vždy peniaze znamenajú rýchlejší vývoj.

Bohumil Boruvka
Bohumil Boruvka
6 let před

pamatuju sim ze ten Francouskej kosmonaut-Omlouvam se ze si nepamatuju jeho jmeno- Rikal ze to „mekke“ pristani sojuzu je podle neho pomerne drsna zalezitost asi jako srazka s nakladakem Tohle vypada dost podobne 🙂

RiMr
RiMr
6 let před
Odpověď  Bohumil Boruvka

…nevypadá…

Bohumil Boruvka
Bohumil Boruvka
6 let před
Odpověď  RiMr

Ano mas pravdu to jsem prehnal s omluvou beru spet! Tohle opravdu pekne sklouslo.Ale ty pristani pred tim mi tak prisly

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před

Moc hezké, sice až ze záznamu, ale nelituju, to přibližování NS vypadá fakt majestátně.
Docela by mě zajímalo, o kolik sníží ty brzdící štíty terminální rychlost.

Dan
Dan
6 let před
Odpověď  Jirka Hadač

Podle http://www.spaceflightinsider.com/missions/commercial/blue-origin-lands-new-shepard-spacecraft-flight-edge-space/ je mezní rychlost při vyklopených brzdících štítech 623 km/h. Bohužel na Tvou otázku to neodpovídá a ani není řečeno, v jaké výšce je ta mezní rychlost počítána.

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před
Odpověď  Dan

Díky Dane, já sem nedávno dohledával něco o brždění Falconu 9 pomocí nohou a tam tenkrát Elon udával, že tam to může dělat klidně i snížení na 50% terminální rychlosti, čili o kotel nižší spotřeba paliva při přistání. Tak mě zajímalo, kolik to děla tady, ale ono asi fakt těžko říct, když s tím dopředu počítáš v návrhu rakety.

pepa
pepa
6 let před

je to úžasný stroj jen tak dál 🙂

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.