sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Vydrží Cygnus roční pobyt ve vesmíru?

Poté, co gigant Northrop Grumman vzal pod svá křídla firmu Orbital ATK, vznikla nová divize Northrop Grumman Innovation Systems. Ta bude zodpovědná za všechny lety lodí Cygnus k ISS – ať už z aktuální várky CRS1, tak i z blížící se CRS2. Nově vzniklá divize by se ale měla snažit i o různé další věci. Mezi ně patří i pokračování nabízení lodi Cygnus jakožto testovací platformy pro demonstrace nových technologií, jako to lodě Cygnus dělaly už při minulých misích. Při nich se ukázalo, že Cygnus dokáže udělat mnohem více, než jen dopravit někam náklad a pak shořet s odpadky v atmosféře.

Experiment SAFFIRE
Experiment SAFFIRE
Zdroj: spaceflight101.com

Asi nejviditelnějším projektem, který se na lodích Cygnus testoval, byly tři experimenty SAFFIRE (Spacecraft Fire Experiment), které byly realizovány na lodích OA-6, OA-5 a OA-7. během těchto experimentů se v uzavřeném kontejneru v útrobách lodi plánovaně založil požár. Sledovalo se, jak budou plameny ve stavu mikrogravitace reagovat s materiály, které se běžně používají na ISS a které NASA chce použít v kabině lodi Orion.

Před experimentem SAFFIRE bylo studium ohně ve vesmíru velmi omezené kvůli život ohrožujícímu riziku, které s sebou takové pokusy při pilotovaných misích nesou. Jenže Cygnus to dokázal změnit. Nabídl možnost bezpečného testování, při kterém mohli inženýři sledovat chování plamenů na velkých vzorcích materiálu v reálném prostředí. Odborníci z NASA tak získali reálné údaje nutné k pochopení toho, jak ve vesmíru oheň funguje, jak se šíří a jak zaniká na různých materiálech. Tento experiment pomůže určit limity zápalnosti, NASA díky tomu bude moci schvalovat různé látky z hlediska požární bezpečnosti a vědci zase ocení znalosti spojené s tím, jak mikrogravitace a omezené množství kyslíku ovlivňují velikost a chování plamenů.

Cygnus, který se ukázal jako velmi užitečná testovací platforma, byl v době zapálení již odpojený od ISS a mířil ke konci své mise, takže nehrozilo žádné nebezpečí. Další ukázku toho, jak užitečné mohou být tyto lodě, nabídla mise OA-8E vypuštěná v listopadu 2017. NASA totiž do jejích útrob umístila experiment TangoLab-1. Ten měl ověřit možnosti využívání lodi Cygnus jakožto laboratorního modulu během doby, kdy je připojena ke stanici. V útrobách byly třeba radiační senzory, které sledovaly úroveň záření v útrobách lodi během 21 dní dlouhého pobytu na stanici.

TangoLab-1
TangoLab-1
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com

TangoLab-1 měl za úkol vyšlapat cestu k mnohem širšímu spektru úkolů pro lodi Cygnus. „Bylo to vůbec poprvé, kdy jsme Cygnus se zařízením TangoLab-1 použili jako skutečné rozšíření laboratorních možností ISS,“ uvedl Frank DeMauro, když Cygnus 8. prosince 2017 opouštěl stanici a dodal: „Celý experiment proběhl velmi dobře. NASA je z jeho výsledků šťastná a my máme pochopitelně také radost.“

To, že Orbital ATK spadla pod hlavičku Northrop Grumman neznamená, že by skončily plány na širší využívání lodi Cygnus. Odborníci počítají s oběma možnostmi, které zatím článek nastínil – ať už s tím, že by Cygnus připojený k ISS fungoval jako dočasný laboratorní modul, nebo s tím, že by Cygnus prováděl experimenty během volné fáze letu.

Cygnus u ISS.
Cygnus u ISS.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com

Minulý měsíc poskytl Frank DeMauro, nyní viceprezident a generální manažer divize pokročilých programů v Northrop Grumman Innovation Systems, rozhovor webu NASASpaceflight, ve kterém uvedl: „V oblasti provádění technologických demonstrací máme ohromné možnosti. Myslíme si, že SAFFIRE to celé začal. Ukázali jsme naši flexibilitu – odletěli jsme od ISS a několik týdnů mohli letět volně. Dokázali jsme třeba i vypustit cubesaty pro NASA.“

Firma ale má zajímavé plány i do budoucna. „Příští lodě Cygnus v nepříliš vzdálené budoucnosti, budou schopné zůstat na oběžné dráze mnohem delší dobu. Možná až jeden rok a více. To si myslíme, že bude zajímavá nabídka pro komerční komunitu stejně jako pro NASA a další vládní agentury, kterým se otevře možnost dát do lodi nejrůznější sdílené náklady.“

Nathaniel Koga přidává uměleckou představu lodi Cygnus zaparkované u ISS.
Nathaniel Koga přidává uměleckou představu lodi Cygnus zaparkované u ISS.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com

Prodloužení orbitální životnosti na celý rok (či více) je výrazným navýšením dosavadních požadavků na zásobovací lodě od NASA. Současný Cygnus má totiž limity na zhruba 90 dnech. Pokud se opravdu dočkáme takto dlouhých misí, mohly by na palubě lodi Cygnus probíhat experimenty, které se z nejrůznějších důvodů nedají dělat na ISS, daly by se tam ověřovat nové technologie, přičemž všechna data by se jako v případě SAFFIRE odesílala na Zemi. „Zejména se domníváme, že NASA má opravdu velkou příležitost testovat technologie, které chtějí využívat jako součást svých aktivit v cislunárním prostoru. Můžeme buď tyto experimenty přivést k ISS a vyzkoušet je tam, nebo je můžeme vyzkoušet poté, až odletíme,“ vysvětluje Frank DeMauro a dodává: „Kombinací rakety Antares a Lodi Cygnus vzniká systém, který bude schopen dopravit do vesmíru více nákladu pro NASA, více možností pro vědecký výzkum až se dostaneme do CRS2 a to vše při ještě výhodnějších cenách. Myslíme si, že máme našim zákazníkům co nabídnout.“

Zdroje informací:
https://www.nasaspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/…/uploads/2018/04/OA-4-Cygnus-e1524247299506.jpg
http://spaceflight101.com/cygnus-oa6/wp-content/uploads/sites/75/2016/03/Saffire2.png
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2018/06/TangoLab1.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2018/05/2018-05-24-100917.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2018/06/2018-06-08-205533.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
6 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Anton
Anton
6 let před

Tá rôznorodosť záujmov amerických súkromníkov je prekvapivá a tak by to malo byť. Nekopírovať len momentálne úspešnejšiu SpaceX, ale snažiť sa ísť vlastnými cestičkami. Evolúcia ukáže časom ktoré smery sú životaschopné.
Podľa môjho názoru existuje viacej smerov, ako zbytočne neposielať zhorieť tieto draho vyrobené a nákladne vynesené vesmírne lode.
1. Lode majú väčšinou ešte dostatok paliva na manévrovanie, mohli by sa cestou zastaviť u niektorých satelitov, a doplniť im palivo, upraviť presnejšie dráhu, niečo opraviť, niektoré komponenty vymeniť. Teda plniť nejaké servisné misie.
2. Už keď majú lode zhorieť v atmosfére, môžu byť použité aj pri likvidácii vesmírneho odpadu, ktorého je tam cez príliš.
3. Vesmírne lode po odpojení by mohli poslúžiť ako niektoré komponenty pre budúce hotely na obežnej dráhy, alebo továrne. Predovšetkým by sme mali už rozbehnúť na obežnej dráhe nejakú výrobu. Určite sa nájde dostatok druhou výroby, ktoré by boli v malej gravitácie výhodnejšie ako na Zemi. Energie ako slnečnej je tam dostatok a neobmedzuje ju tam atmosféra, noc a počasie ako na Zemi. Robotika, 3D tisk, a výpočtová technika už výrazne pokročili a neustále sa zlepšujú.
Odchádzajúce nepotrebné lode z vesmírnych staníc by mohli poslúžiť aj ako materiál na 3Dtisk pre rôzne projekty.
Podľa môjho názoru, ak ľudstvo včas neexpanduje aspoň sčasti svojou výrobou a ťažbou do blízkeho vesmíru zanikne.
Tých hrozieb je príliš veľa, aby tu s nimi zaťažoval. Odľahčilo by sa čosi aj kolabujucim ekosystémom na Zemi. Nemuseli by sme len nečinne čakať na tretiu svetovú hospodársku krízu. Treba už v blízkom vesmíre niečo rozbehnúť. Ľudstvo čelí aj preľudneniu. Ekosystémy na Zemi asi neunesú viac ako 10 miliárd ľudí produkujucích neustále odpad, tovar pre vlastnú výrobu, otázka potravín a pitnej vody a podobne.
4. Už by sme mohli založiť na nižšej dráhe aj nejaké prístavy. A z takých prístavoch vynášať napríklad ťahačmi na jadrový pohon satelity na vyššie dráhy.
Platí stále a bude platiť, že chemické palivo je najmenej efektívne. Ušetrilo by sa spústa paliva a potreba veľkých rakiet s obrovskou nosnosťou na vynášanie takých satelitov.

antipod
antipod
6 let před
Odpověď  Anton

Satelity na dráhe okolo 400Km nevydržia príliš dlho a poslať takú veľkú loď niekam ďalej asi nebude moc efektívne.
To by sa stala sama ďalším odpadom.
A prekvapujúco je v takej výške aj noc.
Alebo chcete poslať Cygnus na GSO aby ho neobmedzovali noc?
Použiť sa určite dá aj po oddelení od ISS, ale má to určité minimálne fyzikálne obmedzenia.

lvy
lvy
6 let před
Odpověď  Anton

Promiňte, ale nedalo mi to nereagovat:

1. tak toto je vcelku nesmysl, jednak paliva moc není a jednak pokud byste se chtěl dostat k nějaké družici, tak ho budete potřebovat opravdu hodně. Není asi divu, že na dráze ISS jaksi jiné družice moc nejsou a snaha je je tam ani nemít, protože hrozí srážka. Abyste se dostal na jinou dráhu s lodí plnou odpadu, tak to na palivo nemáte a i pokud by náhodou vyšlo, tak už by nevyšlo na doplnění a pokud byste ho vzal více a přece jen by vyšlo na doplnění, pak na to jaksi nejsou družice zařízeny. No a i kdyby byly, tak byste neměl palivo na sundání Cygnusu dolů z dráhy. Takže toto je aktuálně naprostý nesmysl.

2. však jsou naloženy odpadem, kam jinam by ho dávali?

3. tak to je opět hodně naivní, ano bylo by fajn ten materiál nějak využít, o tom žádná. Jinak není tam noc? Od kdy? Chcete vyrábět, ale z čeho? A co s těmi výrobky pak budete dělat? Shoří v Cygnusu cestou dolů?

4. tak to neprojde přes ekoteroristické organizace, to by nedaly. Jinak ale ano, toto má logiku, ale nevím proč zakládat nový přístav, když pro tyto účely může sloužit ISS.

jregent
jregent
6 let před

Jen houst
Bude misto DragonLab primo do BFS? 🙂

Kamil
Kamil
6 let před

Zajímavá by byla třeba možnost, že by Cygnus vynesl náklad, po vyložení kosmonauti by v něm nastartovali experimenty, Cygnus by se odpojil a nějaký čas létal samostatné, pak by se znovu připojil, výsledky by se vyndali a až pak by letěl shořet.

vj
vj
6 let před

Nedělaly se experimenty s ohněm už na ATV? celé mi to trochu připomíná nerealizované plány na rozvoj ATV.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.