Na konci května jsme Vás v krátké zprávě informovali o fotografii, kterou Elon Musk zveřejnil na svém Instagramu. V závěru zprávy jsme uvedli, že loď bude následně odeslána do Plum Brook Station v Ohiu, kde podstoupí vakuové zkoušky. Přesně měsíc utekl jako voda a SpaceX se na svém Twitteru pochlubila fotografií lodi, kterak je spouštěna do zdejší největší vakuové komory. Právě v ní se bude sledovat, jak hardware lodi zvládá odolávat kosmickým podmínkám jako je vzduchoprázdno a výrazné střídání teplot na osvětlené a neosvětlené straně.
Ještě si dovolím připomenout, že 2. května Musk na Twitteru prozradil, že Crew Dragon bude na floridský kosmodrom odeslán za tři měsíce. To by znamenalo, že by k tomuto milníku mohlo dojít ještě během letních prázdnin, možná v srpnu. První let Crew Dragonu bude ještě bez lidské posádky a ještě před několika týdny i oficiální zástupci NASA hovořili o tom, že by ke startu mělo dojít v srpnu. Při pohledu na harmonogram příprav však bylo jasné, že se tento termín nedá stihnout. V poslední době se proto termín očekávaného startu posunul spíše na podzim letošního roku, což už je mnohem reálnější.
Tímto odsunem však nastal dominový efekt i u dalších kroků. Po bezpilotním letu na oběžnou dráhu měla proběhnout zkouška záchranného systému lodi, který by byl aktivován za letu. Tento důležitý test měl podle dřívějších odhadů proběhnout někdy na podzim, ale nyní se hovoří spíše o přelomu let 2018 a 2019. K tomu, aby do Crew Dragonu usedli lidé, je zkouška záchranného systému nezbytná. Odsouvá se tedy i první pilotovaná mise. Původní plány ji řadily do podzimních měsíců letošního roku, ale reálnější odhady s ní nyní počítají až někdy v prvním pololetí roku 2019.
Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://twitter.com/
Zdroje obrázků:
http://i.stack.imgur.com/hjiNV.png
https://pbs.twimg.com/media/DgK-THCUwAEQHoz.jpg
SpaceX má výhodu v tom, že zkouška záchranného systému Dragonu za letu se (snad) obejde bez ztráty prvního stupně Falconu.
nenasiel som info ako to bude prebiehat, ci bude prvy stupen po in-flight aborte pristavat alebo nie. na druhej strane, prvych stupnov starsej verzie maju dost, takze ak nejaky z nich znicia, nic sa nedeje.
Taky bych to viděl na nějaký letěný, klidně i dvakrát, třeba z toho budou chtít vytáhnout nějaká data navíc.
Souhlas, mají jich dost, ale existují spekulace, že ty už nadále nejsou kompatibilní s rampou. Tj. že si přechod na Block 5 vyžádá i změnu konfigurace rampy.
Vlastimile – můžeš mít pravdu, možná že to ten 1. stupeň přežije, ale tam fakt těžko hádat.
Na druhou stranu budou mít představu, jak se při abortu bude chovat block 5, který bude s Crew dragonem létat. A pokud bude vše OK, tak si odškrtnou i jeden z povinných zkušebních startů pro NASA 🙂
Pokud se nepletu, tenhle test neni povinny, ale SpaceX si ho stanovila sama.
Já mám dojem,že in-flight abort proběhne v čase maxQ,takže bych tipoval,že aerodynymické síly 1.stupeň roztrhají,ale uvidíme!
Tondo: spletl by ses, není to max Q, ale Max Drag, je to dost podobné, ale není to stejné.
https://www.nasaspaceflight.com/2015/04/spacex-tanking-tests-in-flight-abort-falcon-9/
tady je to když tak v grafech.
To si mysleli i v Blue Origin při in-flight abort testu New Sheparda a on jim ten pohonný stupeň přistál. 🙂
Souhlasím, že je zkouška nezbytná, proto mě udivuje, že ji NASA nedala jako povinnou, tj. že ji Boeing dělat nebude. A přitom sama ji u Orionu plánuje.