sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Neo Space Group

Saúdskoarabská společnost Neo Space Group (NSG) podporovaná suverénním investičním fondem se snaží pronajmout kapacitu na více oběžných drahách, aby posílila své postavení na družicovém trhu, dříve než bude vlastnit a provozovat svou vlastní konstelaci.

Fúze dat

Boeing plánuje předvést technologii senzorové fúze, která by mohla zlepšit vojenské situační povědomí kombinací dat z atmosférických a vesmírných senzorů. Tato fúze dat ze senzorů by mohla být doručena operátorům na zemi nebo pilotům.

SpaceNews

Týdeník SpaceNews, který se zabývá vesmírným zpravodajstvím slaví 18. září své 35. výročí.

Indické projekty

Indická vláda udělila souhlas s řadou velkých vesmírných projektů včetně návratu lunárního vzorku prostřednictvím mise Chandrayaan-4 a prvního modulu vesmírné stanice.

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Meziplanetární cubesaty upravily dráhu

Když je nějaká mise průkopnická, znamená to, že ať udělá prakticky cokoliv, vždy půjde o první událost svého druhu v historii. Dvě malé sondy MarCO jsou prvními cubesaty, které se vydaly do meziplanetárního prostoru. Jejich první korekce dráhy je tak první událostí tohoto typu v dějinách. Nosná raketa při startu sice zamíří +/- k cíli, ale korekce dráhy umožňují sondám zpřesnit tuto dráhu a lépe definovat, jak bude průlet vypadat. V případě obou cubesatů MarCO došlo k historické korekci 22. května.

Princip pohonného systému cubesatů MarCO. Každá tryska generuje tah maximálně 25 mN.
Princip pohonného systému cubesatů MarCO. Každá tryska generuje tah maximálně 25 mN.
Zdroj: http://spaceflight101.com

Nejprve oba cubesaty několik dní testovaly své komunikační vybavení a když bylo jasné, že posílají informace bez problémů, mohlo dojít k samotné korekci. Zatímco MarCO-A tento úkol zvládl prakticky hladce, jeho dvojče MarCO-B muselo bojovat s nečekanou výzvou. Jeho korekce byla menší, jelikož v posledních týdnech inženýři sledují netěsnost na ventilu trysky. Tato netěsnost způsobuje neustále drobnou změnu rychlosti. Svým způsobem jde o malou trysku, která vyfukuje materiál ven, což podle zákonu akce a reakce ovlivňuje i dráhu samotného cubesatu.

Pozemní týmy nejprve analyzovaly, zda je zážeh možný a po důkladném prozkoumání daly zelenou. Nyní budou několik týdnů sledovat vývoj změn dráhy. Jakmile budou mít tato data k dispozici, budou moci přesně určit parametry příštích zážehů, které jsou zatím v plánu. „Jsme opatrně optimističtí a věříme, že MarCO-B může následovat MarCO-A na cestě k Marsu,“ uvedl Joel Krajewski, projektový manažer z JPL. Celkem mají cubesaty udělat pět korekcí, aby ve finále prolétly 3500 km nad povrchem Marsu.

Zdroje informací:
https://www.jpl.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.jpl.nasa.gov/images/marco/20180601/marco-home.jpg
http://spaceflight101.com/…/jpl-marco-micro-propulsion-system-schematic-382×282.png

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Štítky:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
10 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Spytihněv
Spytihněv
6 let před

Napadají mě dva výklady následků netěsné trysky a s tím spojené menší korekce. Buď tato netěsnost sama korigovala náhodou příznivě dráhu a tak stačilo dát pokyn k menší korekci a nebo byla provedená korekce menší nechtěně právě z důvodu malé účinnosti té trysky.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  Spytihněv

Jak se píše v článku – o netěsnosti se ví už delší dobu, proto byl záměrně proveden kratší manévr.

Spytihněv
Spytihněv
6 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Pravda. Ono to z toho vyplývá. Věřím, že když se o problému ví (a nebude se moc zhoršovat), tak pomocí korekcí bude možno kompenzovat tyto úniky a průlet kolem Marsu proběhne podle plánu.

Ladislav
Ladislav
6 let před
Odpovědět  Spytihněv

Pravděpodobnější mi připadá ta první možnost.

Yokotashi
6 let před
Odpovědět  Spytihněv

Dalsi moznost je natocit satelit tak, aby samotny unik provadel korekci pozadovanym smerem.

Otazka je, jak je ten unik velky. Jestli jim palivo utece za mesic, tak to je problem, jestli jim utece az u Marsu, nebo pozdeji, tak se to da zapocitat jako negravitacni vliv. Pokud je ovsem unik porad stejny, coz samozrejme nevim.

Alois
Alois
6 let před

Korekce ovšem znamená též předchozí přesné sledování dráhy, poté vhodnou stabilizaci v prostoru, aby vektor tahu působil správným směrem a poté přesné změření výsledku. Je neuvěřitelné, že i minisondy tuto operaci mají zvládnout několikrát.
Američané korekce při současné misi musí dělat prakticky současně u tří samostatných těles.
To je úžasné.

Racek
Racek
6 let před
Odpovědět  Alois

No ty korekce rozhodně nemusí probíhat ve stejném okamžiku.

ventYl
ventYl
6 let před
Odpovědět  Racek

Kazdopadne to nic meneni na fakte, ze je uzasne ze dokazeme zamerat objekt cca velkosti videa s antenou velkosti plagatu z casopisu na vzdialenost niekolko milionov km, spocitat mu drahu a urobit korekciu tak, aby sa cca o pol roka neskor trafil do bodu v priestore o velkosti niekolko tisic km v kazdom smere.

Pre mna osobne je uzasne aj to, ze do toho objektu o rozmeroch cca videa dokazeme natrieskat antenu, ktorou sa s tym objektom sa komunikovat a manevrovaci system, ktory mu umoznuje vo volnom vesmire manevrovat. A ze to cele nespalila radiacia.

Racek
Racek
6 let před
Odpovědět  ventYl

Přesně. V „nanno“sondách je asi budoucnost sond. V podstatě se dá říci, že dnes dokážeme nacpat do několika set, nebo několika desítek kilogramové sondy totéž jak před lety do několika tunové. Samozřejmě, neplatí to absolutně, viz třeba dalekohledy. A jak jsem přesvědčen, za nějakou dobu bude úloha lidské přímé účasti téměř zbytečným luxusem. Samozřejmě, do doby než se zavedou principiálně nové, řádově účinnější pohony a tím i dostatek zajímavých cílů letu. Bylo opravdu škoda, v této souvislosti, že se na více jak 20 let zmrazil vývoj jaderných energetických zdrojů a pohonů.

Tomas Kratochvil
Tomas Kratochvil
6 let před
Odpovědět  Racek

Doufejme, ze v souvislosti s chystanym dopravnim systemem na Mars and beyond, vladni agentury jako NASA obnovi vyvoj stepnych reaktoru pro pohon kosmickych lodi a bude se pak letat po vzoru sci-fi TV show Expanse – kterou mimochodem velice doporucuji vsem ke shlednuti: akcelerace pohonem do pulky cesty k cili a decelerace pulku druhou. Vyborny vedlejsi efekt tohodle zpusobu je vytvoreni umele gravitace na palube vesmirne lodi. Samozrejme s dnes dostupnymy vykony bude relativne mala, ale preci jen alespon urci, kde je „nahore“ a kde „dole“. Cesta na Mars by pak jiste byla privetivejsi…

https://kosmonautix.cz/2018/06/02/meziplanetarni-cubesaty-upravily-drahu/