Falcon 9 poletí na konci května s použitým stupněm

Od posledního startu Falconu 9 do nejnovějšího statického zážehu jiného exempláře uplynuly pouhé dva dny, ale jelikož SpaceX disponuje několika rampami, nemusí se omezovat. Nejbližším úkolem, který stojí před SpaceX je vynesení telekomunikační družice SES-12, která míří na dráhu přechodovou ke geostacionární. Startovat se má 31. května v 6:29 SELČ z floridské rampy číslo 40 a raketa bude vybavena prvním stupněm s výrobním číslem 1040, který si svou premiéru odbyl vloni v září při vynesení tajného armádního miniraketoplánu X-37 na misi OTV-5.

Fotka ze statického zážehu Falconu 9 před misí SES-12.

Fotka ze statického zážehu Falconu 9 před misí SES-12.
Zdroj: https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com

Každému startu rakety od SpaceX předchází statický zážeh a nejinak tomu bylo i během příprav na aktuální misi. Původní informace hovořily o tom, že okno pro statický zážeh (proč potřebuje statický zážeh okno?) mělo trvat šest hodin a otevřít se mělo ve čtvrtek 24. května v 17:00 našeho času. SpaceX však provedení zážehu odkládala a svědci v okolí rampy neviděli ani žádný venting, tedy vlhkost, která kondenzuje na vypouštěném chladném kyslíku.

Okno se mělo zavřít v jedenáct večer, ale zážehu nic nenasvědčovalo. SpaceX se však dohodla s obsluhou kosmodromu na prodloužení okna pro zážeh – nový konec byl stanoven na čtvrtou hodinu ráno našeho času. Ať už byly důvody odkladu jakékoliv, SpaceX se nakonec prokousala všemi fázemi simulace předstartovních příprav a v pátek 25. května o půl čtvrté ráno našeho času mohl přijít vrchol zkoušek WDR (wet dress rehearsal), tedy statický zážeh všech devíti motorů na prvním stupni. SpaceX zakrátko na Twitteru oznámila, že zážeh proběhl a start by měl přijít 31. května.

Pokud se start v tomto termínu podaří, bude to pro SpaceX již třetí úspěšná mise vypuštěná v květnu – po premiéře finální vývojové verze Falconu 9 Block 5 a vypuštění pěti družic Iridium Next s dvojicí vědeckých družic GRACE-FO. Z nádrží Falconu byly odčerpány pohonné hmoty, raketa se sklopila do horizontální polohy a zamířila do montážní haly HIF. Počítačoví experti se zatím pustili do podrobného rozboru údajů naměřených při zážehu. Jak oni, tak i technici, kteří k hornímu stupni připojí náklad, mají na svou práci dost času – start je plánován skoro týden po zážehu.

Start Falconu 9 s X-37B na misi OTV-5.

Start Falconu 9 s X-37B na misi OTV-5.
Zdroj: https://c1.staticflickr.com

První stupeň s výrobním číslem 1040 byl vyroben v centrále SpaceX v kalifornském Hawthorne a následně se přesunul na texaskou základnu McGregor, kde absolvoval statický zážeh v plné délce jako při skutečném kosmickém letu. Po jeho dokončení následovala cesta na Floridu, kde se chystal na již zmíněnou misi OTV-5. 31. srpna 2017 proběhl na rampě 39A statický zážeh a sedmého září přišel úspěšný start. První stupeň se po oddělení od stupně horního vrátil na pevninu, kde přistál na ploše LZ-1. K Floridě se tehdy blížil silný hurikán Irma a dělníci proto museli pospíchat, aby přesunuli stupeň do montážní haly ještě před vpádem živlu na pevninu.

Na přelomu let 2017 a 2018 prošel stupeň kontrolami a přípravou na další misi, přičemž tyto práce probíhaly v hale u plochy LZ-1. Po dokončení všech úkonů se stupeň přesunul do hlavní montážní haly HIF u rampy 40, kde se začal chystat na aktuální misi SES-12. V této fázi šlo hlavně o jeho usazení na konstrukci TEL a o spojení s nově vyrobeným horním stupněm.

Technici po statickém zážehu připojí k hornímu stupni náklad a několik hodin před startem vyvezou raketu na startovní rampu. Po startu raketa zamíří směrem na východ vstříc Atlantiku. Při této misi se první stupeň nebude zachraňovat, protože jde o vývojovou verzi Block 4, která byla certifikovaná jen na dvě použití a měla sloužit ke sběru zkušeností pro Block 5. SpaceX by pro tento stupeň, který již splnil svůj úkol, neměla využití. Bylo by proto zbytečné plýtvat silami a penězi na jeho záchranu.

První stupeň 1040 přistává po své první misi (OTV-5) na pevnině.

První stupeň 1040 přistává po své první misi (OTV-5) na pevnině.
Zdroj: https://c1.staticflickr.com

Horní stupeň zatím dopraví vynášený náklad na oběžnou dráhu. Letový profil by měl být stejný jako u všech ostatních letů na dráhu přechodovou ke geostacionární. První zážeh horního stupně dosáhne parkovací oběžné dráhy, následovat bude pár desítek minut dlouhá přeletová fáze a druhý zážeh protáhne dráhu – z téměř kruhové orbity se stane elipsa. Pár minut po vypnutí horního stupně se oddělí jediný vynášený náklad – telekomunikační družice SES-12, která pak s pomocí svých motorů dosáhne geostacionární dráhy.

Družice SES-12

Družice SES-12
Zdroj: https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com

O stavbu SES-12 se postarala společnost Airbus Defense and Space a lucemburskému telekomunikačnímu gigantovi, společnosti SES by měla fungovat po dobu 15 let. Úkolem této družice bude nahradit dosluhující NSS-6, který do vesmíru letěl v roce 2002 na raketě Ariane 4. SES-12 bude na oběžné dráze spolupracovat s družicí SES-8, kterou také vynesl Falcon 9 v roce 2013. V případě SES-12 půjde již o šestou družici patřící SES, o jejíž vynesení se postará SpaceX.

Základem SES-12 je platforma Eurostar E3000 a za pozornost stojí především to, že je vybavena pouze elektrickým (ionotvým) pohonem. Většina družic používá pouze tradiční chemický pohon, v posledních letech se objevují hybridní družice, které kombinují jak chemický tak i iontový pohon. Aby ale družice disponovala pouze iontovým pohonem, to je velmi neobvyklá situace. O dodávku 19 kW elektrické energie se postarají dva velké skládací solární panely a celá družice váží přibližně 5 400 kg. To řadí SES-12 mezi středně těžké geostacionární družice – nejlehčí kategorie začíná kolem tří tun, většina družic je v okolí pěti tun a ty nejtěžší váží i více než sedm tun.

SES-12 je vybavena 76 transpondéry včetně 54 v pásmu Ku a osmi anténami. Jejím úkolem je šířit televizní signál a další služby v pásmech Ku a Ka pro oblast Evropy, Asie, Austrálie a Afriky. Tato družice měla původně startovat v srpnu 2017 z kosmodromu v Kourou na evropské Ariane 5, ale firma SES se rozhodla, že prohodí nosné rakety pro družice SES-12 a SES-14. To znamená, že SES-14, která měla původně letět na Falconu, odstartovala v lednu na Ariane 5 a SES-12 původně plánovaná na Ariane 5 poletí nyní na Falconu.

Vizualizace SES-12 na oběžné dráze.

Vizualizace SES-12 na oběžné dráze.
Zdroj: https://ses-footprint-assets.s3.amazonaws.com

Družice SES-14 byla 26. ledna letošního roku přímým svědkem výrazné anomálie – raketa se odchýlila od kurzu, ale i přesto dosáhla oběžné dráhy a SES-14 i její spolucestující skončili sice na nesprávné dráze, ale aspoň nebyly ztracené. SES-14 dosud není na plánované dráze. S pomocí iontových motorů stále zvyšuje své perigeum a snižuje sklon dráhy.

Ale zpátky ke SpaceX. Po vypuštění SES-12 bude dalším zákazníkem na seznamu družice Telstar 19V pro kanadskou telekomunikační firmu Telesat. Tento start je prozatím plánován ne dříve než 17. června a podle webu ElonX.cz by se měl při tomto startu ukázat Falcon 9 s novým stupněm ve verzi Block 5.. Po této misi přijde na řadu opět kosmická loď Dragon, která vyrazí na zásobovací misi CRS-15. Podle aktuálního harmonogramu by ke startu nemělo dojít dříve než 28. června. ElonX.cz u tohoto startu uvádí použitý první stupeň z vývojové verze Block 4.

Zdroje informací:
https://www.nasaspaceflight.com/
http://www.elonx.cz/
http://www.elonx.cz/
http://www.elonx.cz/
https://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2018/05/2018-05-24-143944-1170×676.jpg
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/…/2018/05/f9_ses12_static1-678×421.png
https://c1.staticflickr.com/5/4388/36251812554_06d917d7c4_k.jpg
https://c1.staticflickr.com/5/4411/37087809715_7f219953db_k.jpg
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/…/2018/05/DV70LaDXcAE33va-678×904.jpg
https://ses-footprint-assets.s3.amazonaws.com/uploads/satellite_images/SES-12.jpg

Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

19 komentářů ke článku “Falcon 9 poletí na konci května s použitým stupněm”

  1. tonda napsal:

    Opět velmi pěkný článek,děkuji za něj!Zaujalo mě,že pokud má jen elektrický pohon,tak jestli se prodlouží životnost na dráze.Myslím,že xenon je lehčí než hydrazin a tak ho může mít v nádržích víc na delší provoz.Standard je 15let,máš nějaké info,jestli se to nějak projeví,nebo je s tím počítáno?

  2. Jirka Hadac napsal:

    Pri hmotnosti satelitu se budou pohybovat na hranici reusable pro F9. Stalo by za to udelal 3 motorove pristani aspon do more

    • Roman L. napsal:

      SES-12 je cca stejně těžký jako SES-10, kdy přistání (tuším klasická motorová sekvence 1-3-1) úspěšně proběhlo i při použití stupně Block 2, takže přistát by určitě šlo, jen by to bylo pro SpaceX zbytečné. Každopádně nějaké cvičné přistání, třeba i to na 3 motory, dost možná proběhne. Zajímavé je, že nebýt špatného počasí, bylo v plánu přistát při misi Hispasat, který měl přes 6 tun, tam to bylo možné zřejmě právě díky přistání na 3 motory, novým roštovým kormidlům a taky nižšímu výslednému apogeu, které musel satelit (plánovaně) dohánět sám.

  3. Jirka Hadač napsal:

    Mimochodem, uznávám, že elektrický pohon stojí za to, ikdyž těch už má SpaceX taky pár za sebou, konkrétně pokud si pamatuju minimálně 4 (2+2). Ale souhlas, rozhodně to dodnes není běžné, a a ty apogee kick motory většinou bývají na hydrazin+NO2.
    Ale 76 transpondérů opravdu nestartuje nahoru denně. Poslední dobou ty počty mám jaksi, ehm, nakoukané, tak to můžu tvrdit.

  4. Jonathan napsal:

    DOTAZ: Jak může jedna družice pokrýt signálem tak rozlehlou oblast od Evropy až po Austrálii???
    A pak ta věta „Počítačoví experti se zatím pustili do podrobného rozboru údajů naměřených při zážehu.“ mi přijde docela zavádějící, vypadá to, jakoby pro analýzu rakety bylo nejdůležitější vzdělání v oblasti IT, což asi nebude úplně pravda…

    A co je to Afika? 🙂

  5. Radovan Kubrt [Raul] napsal:

    Co se týče družice SES-14, tak ta ve skutečnosti chybu chybného navedení stále nesmazala a na cílovou dráhu se pomocí svých elektrických motorů dostává pomalým zvyšováním perigea a snižováním sklonu dráhy.

  6. Petr napsal:

    TO se pořád odkládá start? Nemělo to letět 30.5 pak 1.6 a teď vidím 4ho? Mošná by to chtělo aktualizovat článek s informacemi o odkladu. Třeba na záčátek napsat aktualizováno: atp. A článek samozřejmě posunout na hlavní stránce tak, aby byl vidět.

    Děkuji za super práci.

    • Dušan Majer napsal:

      Ano, starty se běžně odkládají. Ale editovat kvůli tomu článek mi přijde zbytečné. Čas startu je stejně uvedený v pravém sloupci webu i u přenosu na YouTube. Připínání článku, aby byl vidět nahoře sice možné je, ale této možnosti chceme využívat pouze u těch nejdůležitějších zpráv a opravdu s tím šetřit. Článek po vydání přečte dost lidí, pokud by byl nadměrně dlouho na hlavní straně, nemělo by to účel. Zvlášť když na něj vede odkaz z YouTube, takže si jej může kdokoliv přečíst i bez přesunu na hlavní stranu.

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.