Stávky občas potkají i oblast kosmonautiky. Z poslední doby můžeme zmínit situaci, která před víc než rokem na několik týdnů ochromila provoz na jihoamerickém kosmodromu v Kourou. Nyní se stávka týká americké společnosti United Launch Alliance. V neděli 6. května totiž členové tamní strojařské odborové organizace odmítli tříletou dohodu a o den později zahájili stávku a spustili demonstrace. Protestujícím nevadí nízké platy, ale „způsob nakládání se zaměstnanci jako s komoditou a ne jako s lidmi“. Jde především o povinnost nedobrovolně cestovat a dlouhodobě až 30 dní pobývat na různých kosmodromech a jiných místech USA, z čehož vzniká jejich odloučení od rodin.
Vedení ULA se snaží situaci vyřešit, sám nejvyšší šéf Tory Bruno přiznal, že jej zklamalo, že kolektivní smlouva, kterou sám označuje za „poslední, nejlepší a finální nabídku“, nebyla přijata a zaměstnanci místo toho zvolili stávku. Stávka nezasáhla všechny zaměstnance, zhruba jde o šest stovek lidí, z celkového počtu 2 500 pracujících pod strojařskou organizací.
Nezbývá než doufat, že se situaci podaří vyřešit a že se nepotáhne moc dlouho, aby nezačala zasahovat do plánovaných startů. Z těch, které mají jasně dané startovní okno, je nejblíže Parker Solar Probe a ta má ještě čas – její start má přijít nejdříve až na konci července.
Zdroje informací:
https://twitter.com/
http://forum.kosmonautix.cz/
https://www.theverge.com/
http://spacenews.com/
Zdroje informací:
https://pbs.twimg.com/media/DcmsNZLV0AIfYBS?format=jpg&name=medium
https://pbs.twimg.com/media/DcmsNYOVAAAfn7z?format=jpg&name=medium
https://forum.nasaspaceflight.com/…topic=45610.0;attach=1490536;image
Len pre upresnenie – zamestnancom vadia primárne 2 veci.
Najprv treba upresniť, že v súčasnosti sú pracovníci bežne povolaní pracovať na 30 dní na inú základňu (Vanderbergova). Problém je v novej zmluve ten, že podľa nej môžu zamestnanca po 30 dňovom pobyte povolať obratom na ďalší 30 dňový pobyt.
A druhá vec je tá, že ULA môže kedykoľvek zadať prácu interného zamestnanca externej firme, kontraktorovi.
To sú hlavné 2 dôvody stávky 🙂
Díky za doplnění.
Je otázkou jak dlouho ještě budou tito lidé zaměstnanci ULA, podle mě to už moc dlouho nebude. Zakázek bude méně a méně a zkostnatělá firma zatím nejeví náznaky toho, že by začala něco dělat.
Zakázok je stále dosť a dosť a zrejme aj bude stále viac, ULA je mnoho-ročný a mimoriadne spoľahlivý partner NASA ktorý vyniesol veľkú väčšinu vesmírnych misií NASA, takmer všetky misie k všetkým planétam slnečnej sústavy, ku kométam, planétkam (Vesta, Ceres, Pluto.. …), rovnako väčšinu armádnych a vládnych vesmírnych projektov, je hlavným dodávateľom balistických rakiet a iných nosičov, atď. , atď…. Sú im zverované vynášky najdrahších a najdôležitejších misií. Súkromný sektor doteraz vyniesol len 2 tak dôležité misie (Armádny mini-raketoplán X-37 a TESS na hľadanie Exoplanét) inak iba viac-menej telekomunikačné družice na nízku obežnú dráhu.
Okrem toho je ULA spoločný podnik (joint venture) spoločností Boeing a Lockheed Martin ktoré pokrývajú viac ako polovicu všetkých civilných veľko-lietadiel na celom svete, nehľadiac na obrovské množstvo iných projektov.
pb
Ano, vše co jste napsal o historii a současnosti je naprostá pravda. Já se však zaměřuji na budoucnost. ULA má na dnešní dobu produkty, které nejsou konkurenceschopné. ULA dneska žije z minulosti a jede setrvačností. ULA dneska má obrovské fixní náklady. ULA má dneska kusovou výrobu, která je drahá. A k tomu všemu asi málo platí, když stávkují zaměstnanci.
Aha, už je mi to jasné, všetci sú tam idioti !