Do premiéry finální verze rakety Falcon 9 zbývají už jen týdny. První bangladéšskou telekomunikační družici, která bude fungovat na geostacionární dráze, Bangabandhu-1, vynese první exemplář Falconu 9 s označením Block 5. Tato finální verze má nabídnout vyšší tah a pár dalších vylepšení, ale především umožní opravdu jednoduchou znovupoužitelnost. Tady už nepůjde „jen“ o dvě použití, ale minimálně o deset startů každého stupně. Stručně řečeno – SpaceX v ní zúročí všechny poznatky, které nasbírala během posledních měsíců a let, kdy s několika prvními stupni přistála a opakovaně je použila. Na premiéru Blocku 5 se fanoušci kosmonautiky hodně těší a proto je první stupeň s výrobním číslem 46 bedlivě sledován. Právě on má totiž letět na misi Bangabandhu-1. Když se přesouval z výrobního závodu v kalifornském Hawthorne na základnu McGregor, nikdo ještě nevěděl, že je to on. Jakmile jej však firma vztyčila na testovacím stanovišti, bylo vše jasné. Block 5 totiž díky černému mezistupni z kompozitních materiálů není možné zaměnit s dřívějšími verzemi Falconů.
Před pár dny stupeň z testovacího stanoviště zmizel a tak bylo jen otázkou času, kdy se objeví na Floridě, odkud má startovat. Včera ta chvíle přišla. Všechny první stupně jsou při každém převozu zabalené do černé fólie, takže na první pohled není poznat, co je uvnitř, ale z hlediska časové posloupnosti prakticky není jiná možnost. Start mise Bangabandu-1 je momentálně plánován nejdříve na 4. května, což by odpovídalo termínu příjezdu stupně, který navíc před nedávnem opustil McGregor.
Družice je již několik týdnů na kosmodromu a i když se nestihne původně očekávaný dubnový start, stále platí, že opatrnosti není nikdy nazbyt. U premiéry každé nové rakety je potřeba počítat s větším počtem odkladů a zdržení. Technici musí u nového hardwaru vychytat mouchy a naučit se jeho drobné nuance. Startovat by se tedy mělo z rampy 39A, kterou zatím naposledy využil Falcon Heavy ke své velkolepé premiéře. jelikož Block 5 umožní opravdu mnohonásobné použití, bude samozřejmě součástí této mise i pokus o přistání prvního stupně na mořské plošině Of Course I Still Love You. O dalších pokrocích v rámci příprav této mise Vás budeme rádi informovat.
Zdroje informací:
https://twitter.com/
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/DXs7tZPXcAAOwQi.jpg:large
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2018/02/Block52.jpg
https://pbs.twimg.com/media/DamgZaYWAAIEEz1?format=jpg
Zajímalo by mě, jak budou s NASA řešit další modifikace již ukončené větve (např s pilotovanymi misemi).
Asi nechápu otázku. Pilotované lodě budou létat jen na Blocku 5. Jeho případné budoucí úpravy už budou jen drobného rázu.
Je to takttrochu konec napeti a dobrodruzstvi s Falconem 9-Vse je hotovo a ted uz to bude jen „rutina“ 😉
Tak minimalne jeste po unorove misi FH budou nejake upravy blocku 5 pro centralni stupen, pokud si pamatuju clanek Petra Melechina. No a na kazdem konci je hezke,ze neco noveho zacina. Proste budem sledovat BFR.:-)
Ano to je pravda!! 🙂
Preto nam SpX pomaly serviruje detaily z BFR.
Obdivujem ich. Jednoducho ich obdivujem.