Nová generace oprav satelitů

Je pravda, že v současné době není v provozu žádná technologie, která by servisovala družice, ale firma Orbital ATK připravuje možná ještě na konec letošního roku misi MEV-1, která by měla ozkoušet základní principy. Na letošní konferenci SATELLITE 2018 představila firma Orbital ATK novou generaci technologií určených pro servisování družic na oběžné dráze. Konkrétně jsme se dočkali představení dvou projektů: MEPs (Mission Extension Pods) a MRV (Mission Robotic Vehicle). Tyto dva projekty se mají připojit k vyvíjenému programu MEV (Mission Extension Vehicle), čímž vytvoří soubor produktů, který prodlužuje životnost družic na oběžné dráze.

Nové systémy mají zákazníkům umožnit větší flexibilitu při prodlužování životnosti a také větší efektivitu při opravách drahých družic. První z novinek se označuje MEP a jedná se o externí pohonné moduly, které se připojí ke stárnoucí družici. Tyto moduly pak mají zajistit až pět let služby. MEP je určen pro družice, kterým dochází palivo v nádržích, ale jinak jsou po technologické stránce funkční.

Instalace těchto modulů má pro zákazníky představovat jen malé riziko a operátory jistě potěší, že před instalací, během ní i po ní, budou mít neustále zajištěnou kontrolu nad satelitem. Moduly MEP nejsou plnohodnotné družice – jsou to jen subsystémy, které potřebují nějakou mateřskou družici, která je dopraví k cíli a nainstaluje na zákazníkovu družici. Tímto transportérem, který pojme až dvanáct modulů, má být druhá představená novinka – MRV, pro kterou bude instalování modulů MEP případně modulů od nich odvozených, primárním úkolem. Kromě toho by však MRV měl být schopen i složitějších úkolů jako je třeba servis pomocí robotické paže a podobně.

O vývoj se bude starat firma SpaceLogistics, což je dceřinná společnost Orbital ATK, přičemž tyto inovativní systémy by měly být k nasazení do akce připraveny v roce 2021. „Představení modulů MEP nám umožňuje nabídnout dodatečnou službu k již existujícímu projektu MEV, abychom mohli pokrýt potřeby průmyslových partnerů z hlediska jejich zájmu o nízké riziko a příznivé cenové náklady při udržování orientace geostacionárních družic všech typů,“ popsal Tom Wilson, prezident firmy SpaceLogistics a dodal: „Vždy jsme se zaměřovali na rozšiřování našich možností o širokou paletu logistických služeb ve vesmíru. Produkty MEV, MEP a MRV poskytují našim zákazníkům možnost zvolit si přesně takový druh prodloužení životnosti nebo opravy, které mohou potřebovat“

Aktuální stav výroby zařízení MEV-1.

Aktuální stav výroby zařízení MEV-1.
Zdroj: https://www.orbitalatk.com

Oba nově představené produkty vychází z designu, který Orbital ATK používá v projektu MEV. Tato první generace družic zaměřených na prodlužování života by se měla dočkat prvního zástupce ještě na konci letošního roku, přičemž ve výrobě jsou celkem dva exempláře. MEV-2 by pak měl letět na začátku roku 2020. Každý MEV má mít životnost až 15 let, přičemž bude schopen provést velký počet spojování se stárnoucími družicemi.

Úkolem strojů MEV je spojit se se zákaznickou družicí a pomocí vlastních motorů zajistit její stabilizaci či přesun na jinou dráhu. O takové služby by měl být mezi provozovateli družic zájem – firma Intelsat se stala prvním zákazníkem, pro první dvě mise MEV.

Vytvořením tří produktů však snaha firmy nekončí. MEV, MEP a MRV jsou součástí dlouhodobého programu SpaceLogistics, jehož cílem je zřídit produktovou řadu řešení rozmanitých potřeb v oblasti logistiky ve vesmíru. Ať už jde o opravy, montáže, či kosmické přepravy. Firma již navázala spolupráci s americkými vládními agenturami, aby mohly společně pracovat na vývoji a implementaci nových schopností do flotily servisních družic. Tímto krokem se možnosti ještě výrazně rozšiřují. Ať už mluvíme o dalších generacích prodlužování životnosti, opravách družic, kosmické montáži velkých struktur, nebo o logistické služby pro kosmické stanice u Měsíce a jednou možná i u Marsu.

Zdroje informací:
https://www.orbitalatk.com/
http://spacenews.com/
http://parabolicarc.com/

Zdroje obrázků:
https://www.orbitalatk.com/…/NextGen_In-Orbit_Servicing/Images/MRV_MEP1.png
https://www.orbitalatk.com/…/NextGen_In-Orbit_Servicing/Images/MEVcore_small.jpg

Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

16 komentářů ke článku “Nová generace oprav satelitů”

  1. Vojta napsal:

    Tohle by mohlo mít budoucnost. Asi ne v této podobě, ale je to zajímavý první krok. Dalším by mělo být dělat družice servisovatelné ve smyslu možnosti doplňovat palivo a vyměnit některé komponenty jako solární panel nebo modul se stabilizačními gyroskopy.

    • Alois napsal:

      Stavba složité družice, jakými příkladně spojové družice zcela jistě jsou, trvá řádově pět let, obvyklá životnost je patnáct let. Je otázkou zda je vhodné prodlužovat životnost zařízení s dvacet let starou technologií.
      Poruchy co do vybavení jsou ojedinělé, totéž platí o instalaci na dráhu, kdy příkladně nepodá nosič požadovaný výkon a spotřebuje se valná část médií na nápravu.
      Svého času měl být servis, konkrétně vození družic k opravám na Zem a zpět, jednou z hlavních činností raketoplánů. Na dráze opravoval krom Hubbla jednu, pokud vím. Navíc pokud by se sečetly náklady na servisní mise raketoplánů k Hubblu, bylo by možná výhodnější pro výsledný badatelský efekt, za srovnatelnou cenu vystrojit jeden z korpusů , které se povalovaly ve skladech USAF, o cca dvě desítky let modernější technologií.

  2. Jiný Honza napsal:

    Jestli jsem to přes tu hromadu slov pochopil, nejedná se o žádné opravování satelitů, ale o vesmírné „tahače“. To už celkem dává smysl, obzvlášť, kdyby se to použilo i pro levné umisťování nových satelitů na finální dráhu.

    Na druhou stranu, rozvoj iontových pohonů a čím dál „sériovější“ produkce komerčních družic tomu moc nadějí nedávají.

  3. Honza napsal:

    Takovýto program podle mě bude velkým přínosem. Nejen pro prodlužování životnosti aktivních družic, ale i pro deorbit těch co už mají službu za sebou. Z nízké oběžné dráhy, to asi třeba není, tam ještě třou o zbytky atmosféry ale na těch vyších se pokud vím vysloužilé družice často nechávají.
    S financováním servisu družic je to jasné, za to si zaplatí ten komu družice patří. Ovšem je otázka kdo vlastně bude platit za likvidaci vysloužilých družic, jestli její provozovatel nebo to budou platit státní kosmické agentury, či nějak jinak.

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.