Mise Falconu Heavy bude úžasnější, než jsme čekali

Oficiální fotka Falconu Heavy na rampě 39A během zkoušky kompatibility.

Důvodů, proč bude premiéra Falconu Heavy úžasná, rozhodně není málo. Na tuhle raketu čekáme několik let, půjde o nejsilnější nosič současnosti, ještě žádná úspěšná raketa neměla 27 motorů, oba postranní stupně jsou z použitých Falconů 9, postranní stupně přistanou na pevnině a centrální pak na mořské plošině. Nákladem bude elektromobil Tesla Roadster Elona Muska a poletí na eliptickou dráhu kolem Slunce, která bude dosahovat až k Marsu. Ale to není vše. Musk se dnes pochlubil tím, že automobil bude mít i „řidiče“ za volantem v podobě figuríny oblečené do skafandru, který SpaceX vyvíjí.

Tesla Roadster na adaptéru i s figurínou řidiče ve skafandru.

Tesla Roadster na adaptéru i s figurínou řidiče ve skafandru.
Zdroj: https://forum.nasaspaceflight.com

Tyto skafandry mají nosit astronauti při startu a přistání v připravované lodi Crew Dragon, která bude vozit posádku na ISS. Skafandry již prošly potřebnými zkouškami ve vakuové komoře, ale použití při této misi může také přinést nové informace. Je potřeba zdůraznit, že tyto skafandry nebyly nikdy stavěné pro výstupy do otevřeného prostoru. Jejich úkolem je ochránit posádku v lodi před náhlou ztrátou tlaku.

Muskův příspěvek na Instagramu nám ale ukázal i to, že na automobilu je několik držáků kamer, což by znamenalo, že bychom se měli dočkat zajímavých záběrů z vesmíru. Není příliš pravděpodobné, že by se Tesla oddělila od horního stupně, který ji bude zásobovat energií a zajistí i komunikaci se Zemí. SpaceX již úspěšně dokončila předstartovní analýzu LRR (Launch Readiness Review), Falcon Heavy se během noci přesunul na rampu 39A, kde byl vztyčen. Start je zatím plánován na zítřek 19:30 našeho času a nabídneme Vám jej živě s českým komentářem.

Na detailním pohledu jsou vidět držáky kamer

Na detailním pohledu jsou vidět držáky kamer
Zdroj: https://forum.nasaspaceflight.com

Start Falconu Heavy je bezesporu velkou událostí a proto spontánně vznikají akce, na kterých se chtějí fanoušci SpaceX sejít a společně sledovat naše vysílání. Start se může odložit, ale minimálně se setkáte s lidmi, kteří mají podobné zájmy. Náš web tato setkání neorganizuje, s případnými dotazy se tedy obracejte přímo na organizátory. Pokud máte zájem, můžete se zúčastnit některé akce ve svém okolí:

Praha (Československé armády 785/22)
Brno (Jezuitská 6/1)
Plzeň (Cukrovarská 395/21)
Ostrava (Nádražní 140)
Bratislava (Ilkovičova 3)
Týn nad Vltavou (Art Caffé bar)
Kutná Hora – Restaurace V Ruthardce

Zdroje informací:
https://www.instagram.com/
http://forum.kosmonautix.cz/
http://forum.kosmonautix.cz/

Zdroje obrázků:
https://farm5.staticflickr.com/4645/38583830575_6d03f39ea5_k_d.jpg
https://forum.nasaspaceflight.com/…dlattach;topic=44376.0;attach=1475282;image
https://forum.nasaspaceflight.com/…dlattach;topic=44376.0;attach=1475284;image

Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

136 komentářů ke článku “Mise Falconu Heavy bude úžasnější, než jsme čekali”

  1. casso napsal:

    som zvedavy ako si poradi tesla vo vakuu. nevybuchne v nej nieco?

  2. Vendelin napsal:

    Pánové chtěl bych vám všem poděkovat za práci kterou pro nás děláte! !! Velmi si toho vážím a těším se na start který snad dopadne dobře a posune kosmonautiku o hodný kus dopředu.

    • Dušan Majer napsal:

      Je fantastické mít možnost být u této historické události a zprostředkovat ostatním aktuální dění. Je nám ctí, že tuto možnost máme.

      • Vendelin napsal:

        Vaše stránky čtu asi teprve tři měsíce a velmi se mi líbí ze tady do toho nikdo nemicha politiků. Ani autoři ani na komentářích. Neustále zesmesnovani úspěchu i úspěchu například ruské kosmonautiky mi třeba naprosto znechutilo technet. Myslim si ze v oblasti výzkumu by všichni měli táhnout za jedné provaz

        • Dušan Majer napsal:

          Na tom, že do příspěvků nemícháme politiku si zakládáme. Musíme však objektivně říct, že ruská kosmonautika na tom momentálně není dobře z mnoha důvodů. To je objektivní fakt, ale samozřejmě vždy záleží na tom, jak se to podá. S Technetem nemám v tomto směru osobní zkušenost, takže nemohu hodnotit.

        • Yokotashi napsal:

          Ruska kosmonautika nepotrebuje, aby ji nekdo zesmesnoval, to zvladne sama (v poslednich letech treba otocene gravitacni senzory na Protonu, nebo nadrze z Nauky vyrezane flexou a tudiz plne pilin).

          Na druhou stranu zvladli kosmicky nuklearni reaktor (Topaz), nejsilnejsi nosic sveta (Energia v plne konfiguraci), raketoplan lepsi, nez space shuttle (Buran), porad maji raketovy motor s druhym nejlepsim pomerem tah/hmotnost na svete (myslim, ze to je NK-33 alias AJ-26) a semjorka leta spolehlive uz snad pres 40 let.

          Rozhodne maji hodne sikovnych lidi a je treba s nimi pocitat. Nakonec kosmicke projekty jsou tak obrovske, ze je potreba je delat mezinarodni a knowledge-base se vzdycky hodi. To, ze nemaji prachy jeste neznamena, ze nemaji co nabidnout. Jenom je potreba hlidat, aby se k vyrobe nedostali lide, kteri by zvladli leda tak opravit traktor a to by jeste musel byt jednoduchy.

        • Jaro Pudelka napsal:

          Nechcem veľmi rýpať, ale v čom konkrétne bol Buran lepší ako STS? Prosím naozaj konkrétne.

        • Zemo napsal:

          Porovonanie Buran/STS – len tak z rychlika niekolko pozitiv pre Buran:
          – komplet autonomny rezim vratane automatickeho pristavania, toto STS nemal nikdy
          – nemal urychlovacie bloky skladane zo segmentov (pricina havarie Challangeru)
          – uplne oddelenie funkcnosti nosnej rakety od raketoplanu
          – od zaciatku mal tvrdu tepelnu ochranu (STS ich mal na zaciatku krehke a az v poslednych verziach odolnejsie, pricina havarie Columbia)

          Vela z tych veci v ktorych bol lepsi vychadza ale z toho ze bol dokonceny neskor.

        • Vojta napsal:

          Oddělení nosné rakety od orbiteru bych považoval spíš za nevýhodu a technologický krok zpět. Nejdou recyklovat hlavní motory a na drahé nosné raketě (s velmi drahými motory) Buran v podstatě ekonomicky skončil. ET a repas motorů STS ale taky nebyly za hubičku, to je fakt.

        • hansnasa napsal:

          Porovnávat Spaceshuttle,které se vydaly nesčetněkrát do vesmíru s Buranem,který tam byl pouze jednou a tím jeho znovupoužitelnost nebyla prokázána je nesmysl.A nevím kde Zemo bere informace o kvalitě tepelné ochrany Buranu ? .V této zemi se totiž tají skoro vše.Rusové již v minulosti ukázali,jak se to dělá.Například sestrojili Mig 25,který měl být konkurentem SR 71,ale pak se provalilo,že Mig sice dosáhl skoro stejné rychlosti jen s tím malým nedostatkem,že se mu poté musely vyměnit motory.Doslova mu pokaždé shořely.Nechci tady upírat Rusům jejich zásluhy,ale konkrétně nemohu souhlasit s tímto názorem a Buran se nemůže rovnat Americkému raketoplánu.

        • boris11 napsal:

          vojta, lenze energia bola planovana ako plne znovupouzitelna, takze s recyklovanim hlavnych motorov by problem nebol a kedze to nebol s buranom jeden celok tak sa mohla ta raketa pouzit na vynasanie aj ineho nakladu, takze to malo vychadzat ovela efetivnejsie ako pri americkej koncepcii

          hansnasa, porovnavat mig 25 sr-71 :):):) su to lietadla urcene na uplne ine ulohy, sr-71 je prieskumne lietadlo a vyrobilo sa ich 32 kusov, lebo boli extremne drahe a aj ich prevadzka bola pekna palka a samotna priprava na start bola riadne zlozita, naproti tomu mig 25 je zachytny stihac a vyrobilo sa ich cez 1300 a dalo sa opravovat v polnych bojovych podmienkach

          a ta vymena motorov nasledovala len ak prekrocili mach 2.8, bezne lietali do mach 2.5

          koncepcne to su neporovnatelne lietadla

        • Rado napsal:

          Hansnasa to porovnanie ste moc netrafili. Takisto nikto neporovnava Alcu s Boeingom 747 len kvôli Vmax. Mig 25 nebol žiadny konkurent sr 71. 25 bola odpoveď na Valkyriu. Bolo to jednoduché rýchle, bojové lietadlo s veľkým a odolným radarom a dlhými raketami. A že ho tajili? No ukážte mi jeden národ ktorý zverejní nové zbrane. Tobôž v studenej vojne. Každý vie, že životnosť bojového lietadla v boji je pár hodín. Takže bolo lacné a motory mali vysoký výkon na úkor životnosti. Myslím, že vojenské technológie vyrábajú iné mozgy takže písať na nete ‚múdrosti‘ je trochu mimo. A odpoveď na Mig 25 bola F 15, ktorá nemala ani zďaleka takú Vmax, čo bolo aj logicky zbytočné.. Atď..

          • Dušan Majer napsal:

            Je mi jasné, kde debata vznikla, ale mám prosbu na VŠECHNY diskutující – diskuse se začíná výrazně odklánět od tématu našeho portálu. Děkuji tedy předem všem, že tuto OT debatu ukončí.

        • gg napsal:

          „– komplet autonomny rezim vratane automatickeho pristavania, toto STS nemal nikdy“

          Jediné, co STS neměl, bylo napojení počítače na ovládání podvozku, a to čistě z politických důvodů. A že to neměl nikdy taky není pravda, protože nakonec to tam (byť improvizovaně) přidali.

        • Zemo napsal:

          este teda posledna poznamka k tomuto OT:
          Buran mal autonomne riadenie, cize vedel sam bez zasahu zvonku letiet a pristat. To co mal STS bolo dialkove riadenie, z riadiaceho strediska aj tam teda bolo nutne to spominane improvizovane prepojenie na ovladanie podvozku

        • gg napsal:

          „To co mal STS bolo dialkove riadenie“

          STS měl *také* dálkové řízení, stejně jako Apollo. Ony když palubní počitače mají digitální telemetrii, tak je celkem samozřejmost dát jim také možnost přijímat povely. To ale neznamená, že STS neměl plně autonomní řízení. Samozřejmě, že měl.

  3. Šíma napsal:

    Pochybuji, že to auto vydrží kosmické prostředí. Aby tam nelítala jenom figurína s volantem v ruce. Byla by to před ufounama pěkná ostuda

    • android napsal:

      To jako, že se auto odpaří a zůstane jenom volant v ruce? To jako vážně?
      Kosmický prostor není nic co by mohlo ohrozit jakoukoli kovovou součástku. Postupně dojde k degradaci laku, gumy a plastových součástí. Jako celek to bude stále držet tvar a formu stovky milionů let. Spíše se rozloží ten skafandr. Ale i z toho zůstane po hromadě soustava kovových fólií pokud byly použity.

  4. Spytihněv napsal:

    No, čím dál lepší 🙂 Elon info opravdu jemně dávkuje. Předvede Teslu na adaptéru bez pasažéra, pak to celé uzavře do krytu a definitivně vyveze na rampu. A teprve po mnoha dnech odhalí, že na špičče FH je ještě Muskonaut. Ty kamery jsou pěkný bonus, chtělo by to nějaký pořádně dlouhý držák na selfie se Zemí v pozadí.

  5. maro napsal:

    Tak pokud bude mít Tesla nabité baterie a nebude zapínat motor, tak by té energie mohlo být docela dost 😉

  6. Vendelin napsal:

    Vyvíjí se také skafadry pro výstup do volného vesmíru u sx ? Případně v jaké fázi jsou? Dik

  7. Kamil napsal:

    Kdy začne hrát ta Space Oddidy? Mají přehrávač na dálkové ovládání?

  8. FDv napsal:

    Zdravím,
    musím uznat, že Elon to umí dost dobře marketingově „prodat“.
    Škoda, že tam „chlapec“ v autě bude sedět sám. Ve dvou by se taková dlouhá cesta snášela lépe. V pravdě Grand Interplanetary Tour. 🙂
    Držím palce, hlavně ať to všechno klapne a díky za super web!

    F.

  9. BendaY napsal:

    První pilotovaná mise SpaceX … 🙂

  10. Proko napsal:

    Týn nad Vltavou – úterý, 19:30, Art Caffé bar – stream přenosu startu Falconu Heavy. Držímě palce!

  11. Spytihněv napsal:

    Hádám, že nepůjde o hudbu z reproduktoru (to by bylo dost o ničem), ale o vysílání, které budou moci chytat na Zemi ti, co mají vybavení.

  12. Johanka napsal:

    Hnidopišská poznámka ke druhé větě – N-1 těch 27 motorů měla taky a k tomu ještě další tři navíc. Že ani jednou nedoletěla tam, kam měla, to už je jiná věc… 🙂

    Každopádně díky za článek i za upozornění, že mám být zítra před půl osmou online.

  13. Jirka Hadac napsal:

    A povezou ty brambory? Tak aspon pul tuny? Kdyz uz poleti „kolem“ Marsu?

  14. peter napsal:

    podľa mňa tam sedí týpek, čo kedysi lietal na grashoppery 🙂

    inak, však ten odpočet tu na stránke mohol byť v klasickom tvare.. T mínus 25 hodín and counting 😀

  15. Tom21 napsal:

    Nebude mu tam samemu smutno? Kozmonautka by mu tam pristala…

  16. Pepas87 napsal:

    Hezký den,

    Mám dotaz kdy bude tedy start? Trochu zmatek mi do toho vnáší přenos na stránkách SpaceX ( http://www.spacex.com/webcast ), který začíná až 3 hodiny po přenosu Kosmonautixu..

  17. Kamil napsal:

    Jupííí, už zítra. Ještě se jednou vyspíme a poletíme, děti.

  18. kawapavel napsal:

    Ja se jen zeptam…proc je tady a na ElonX rozdil v odpoctu cca 2 hodiny?

  19. peter napsal:

    https://www.youtube.com/watch?v=Tk338VXcb24

    elton twítol…len ….nebude space odity ale life on mars ? hm.. 😀

  20. Mižu napsal:

    Taktez velmi dekuji za super stranky. Objevil jsem je nedavno a ja jako vesmirny „uchyl“, ktery miluje hlavne odstavene raketoplany, se opravdu tesim na start tohoto drobka. Delate neskutecnou praci a ke startu – ne casto aby dvoumetrovy, stokilovy ňouma jako ja, brecel. Zitra budu rvat asi vice, nez u narozeni me dcerusky. Toto je neco neskutecneho a Muskovi plati obrovsky DIK. Jak Musk rika, lidstvo stoji za zachranu, snad na to mysli obcas i ti politici …

  21. Petr napsal:

    Držím palce a moc se těším na komentovaných přenos. Pokaždé je to paráda, člověk se dozví spousty informací a tohle bude určitě pecka. Díky.

  22. Misa199 napsal:

    Dá se už někde najít press kit pro demo start FH?

  23. Štěpán napsal:

    Na Instagramu je nově video od Muska!

  24. kitka napsal:

    viem, že sa nemôžeme dočkať zajtrajšieho veľkého úspechu a ja sa teším na pána Dušana, ktorý nás určite poteší svojimi vedomosťami a jeho neskutočným dojatím nad úspechom a to želám všetkým nám. Nedá mi však pripomenúť, že v týchto dňoch prebieha príprava ďalšieho štartu, video na youtube nám práve poskytla NASA…

  25. David Castek napsal:

    Restaurace V Ruthardce Kutna Hora – jsme s vami. Mnohokrat dekujeme Dusane co pro nas, pro nadsence kosmonautiky delate. Palec nahoru

  26. David Castek napsal:

    Jen tak pro zajimavost: rostova kormidla pouzitych F9 jsou taktez z Titanu jako centralni stupen?
    Na kolik je slozite z hlediska pristani ukocirovat tri prvni stupne najednou oproti klasickemu pristani pouze jednoho prvniho stupne?

  27. Sojkin napsal:

    Možná náhoda, ale tím skafandrem se vynesení Roadsteru do vesmíru jeví daleko více jako odkaz na film Heavy metal, konkrétně na úvodní scénu… 🙂

  28. maro napsal:

    Nejlepší komentář 🙂 :
    Wait Wait!!!! I meant I wanted my Tesla delivered to Mars, Nebraska!!!

  29. Vladimír Todt napsal:

    Kolik si má připravit monitorů na přistání? Abych viděl všechny 3 stupně + celkový pohled. 4? 😀

    Jsem zvědav jak to budou přepínat. Bude to chtít zkušeného režiséra.

  30. David Částek napsal:

    Bude to velike, a popravde receno, tolik let cekame na FH a zitra je to tu! Neskutecny! 3+1 monitory dobry napad, ale vzhledem k tomu ze od raketoplanu uplynula uz nejaka doba jsem si jist ze vznikne ElonX dokument, kde bude pohled i z tech kamer o kterych nemame tuseni ze leti taky. No tesime se MOC!

  31. Vladimír Podivínský napsal:

    Nejde mě komentovat na ElonX, Tak se zeptám tady. Ten model autíčka co je na přístrojové desce elektromobilů, nebude to taková ta kravina co ma poletovat v kokpitu ve stavu beztíže?

  32. Schabi napsal:

    Tohle bude asi nejdražší reklama na světě. 🙂

  33. Vladimír Todt napsal:

    A jste připraveni na několika hodinový přenos, případně přenos s x hodinovou pauzou?

    Start a přistání 1. stupňů bude 1. fáze. Po 6 hodinách na oběžné dráze kolem Země bude další zážeh 2. stupně s finálním vystřelením auta na dráhu mezi Zemí a Marsem. Tak abychonm se dopředu vyspali a počítali, že zítra budemem mít jen kratší spánek nebo klidně i 8 hodinový noční online přenos minimálně od SpaceX. 🙂

  34. Jansa Jaroslav napsal:

    Rád bych věděl jestli má každá kamera své napájení nebo má Tesla v autě své baterie jakoby pro jízdu, v tom případě vydrží hodně dlouho i když kamery nemusí běžet nepřetržitě ale jen pro potřeby týmu SpaceX. Také se asi bude testovat kosmický skafandr, jistě bude mít uvnitř různá čidla či se jedná jen o reklamu? Držme palce ať to dají na první okno.

  35. PetrP napsal:

    Tak dlouho na něj čekám a zrovna zákon schválnosti, v době startu nebudu mít možnost sledovat přenos. Je to snad poprvé, co bych opravdu uvítal odklad 😀

  36. Alešek napsal:

    Elonovi fandím s raketami i s elektromobily. Snad to dneska neskončí pořádnou explozí. I tak jsou ve SpaceX borci, za to co už dokázali. Hezky je to vidět třeba tady: https://www.elektrina.cz/spacex-infografika-o-raketach-falcon-9-falcon-heavy-i-bfr-kosmicka-lod I když tam taky nezmiňují všechno.

  37. ripo napsal:

    pod autem je logo spacex pripominajici kriz na vyobrazeni rakve 😀

  38. gg napsal:

    https://twitter.com/jeff_foust/status/960630695788990465

    „Musk: we kind of tabled Crew Dragon on Falcon Heavy (including the cislunar mission announced last Feb.) and focus our energies on BFR.“

    Koukám, že vesmírné závody se přiostřují! 🙂 Jen tak dál…

  39. frank napsal:

    No jednou to bude zajímavý historický artefakt, bylo by asi zajímavé vědet, jestli bude Korporace Space X prskat, až někdy v roce 2118 to auto někdo ukradne z jeho dráhy do sbírky nějakého biliardáře :).
    Taky by mě zajímalo jestli nakonec Muskk pošle do kosmu i auto-myčku 🙂

    Každopádně ZZ top měli v roce 1985 pravdu, auta do vesmíru patří…

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.