sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Boční stupeň Falconu Heavy vystaven na Floridě

Stupeň, který poprvé letěl na zásobovací misi CRS-9 a později byl upraven na boční stupeň pro premiérový let rakety Falcon Heavy byl včera převezen před návštěvnické středisko Kennedyho vesmírného střediska, kde bude k vidění až do příštího úterý. Návštěvníkům se tak naskytla unikátní možnost pořídit extrémně podrobné snímky tohoto stupně. Za zmínku stojí, že stupeň uvidí i účastníci úterního recepce Národní vesmírné rady. V dnešním článku Vám přinášíme video záznam přímo z místa a také několik fotek. Další kvalitní fotky najdete v albu, které na Flickr nahrál John Rumpf.

Boční stupeň premiérového Falconu Heavy.
Boční stupeň premiérového Falconu Heavy.
Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/
Na snímcích je dobře vidět titanová kormidla, kterými byly boční stupně vybaveny.
Na snímcích je dobře vidět titanová kormidla, kterými byly boční stupně vybaveny.
Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/
Stupeň je ještě krásně zašedlý.
Stupeň je ještě krásně zašedlý.
Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net
Stupeň je umístěn na transportéru OTS, který dříve sloužil k převozu raketoplánů.
Stupeň je umístěn na transportéru OTS, který dříve sloužil k převozu raketoplánů.
Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net
Nový exponát je umístěn před sestavou pomocných motorů a externí nádrže z raketoplánu.
Nový exponát je umístěn před sestavou pomocných motorů a externí nádrže z raketoplánu.
Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net
Boční stupeň premiérového Falconu Heavy.
Boční stupeň premiérového Falconu Heavy.
Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net
Transportér OTS nyní patří SpaceX.
Transportér OTS nyní patří SpaceX.
Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net
Vše doplňuje informační panel.
Vše doplňuje informační panel.
Zdroj: https://forum.nasaspaceflight.com

Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://www.facebook.com/

Zdroje obrázků:
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…c4b2476e3afeaeaaf7818a729b372412&oe=5B148E85
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…b5e95eb2af22a6af1a8fb0fd78ab3fb6&oe=5B1B59A3
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…fb7df7ed7d6745375fc9a91e0d3ee85f&oe=5B20BC11
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…2f3cc53b0e437cc3205f91b335a8b19b&oe=5B1BE16F
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…c4c2b7ff5889ac4d5d9a2b160f099cc9&oe=5B2478EE
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…768993985a0a9aa69806d0edb1d720d4&oe=5B10A8CD
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…d23ae9816093e70fc37f4038aaae21d4&oe=5B16C6EA
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…47b09899dded76a7b90c3a52ba2f0b74&oe=5B21AA86
https://forum.nasaspaceflight.com/…action=dlattach;topic=44376.0;attach=1478374;image

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
46 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Petr Šída
Petr Šída
6 let před

Tohle by bylo důstojné místo pro stroj, který se z vesmíru vrátil již dvakrát

Překvapila mě velikost SRB, jsou v podstatě stejné velké, to že je první stupeň Falconu poradny macek si člověk uvědomí, když u něj vidí lidí, ale pro SRB to srovnání schází

Tomas
Tomas
6 let před
Odpověď  Petr Šída

Môžem vám poslať fotku kde stojím priamo pod nadrzou medzi Srb :-)..je to mazec

Petr Šída
Petr Šída
6 let před
Odpověď  Tomas

Jé, to myslím ocení všichni zde, myslím že nebudu mluvit jenom sám za sebe, když poprosím o ukázání na fóru

Díky

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Tomas

Určitě pošlete odkaz! 😉

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před
Odpověď  Tomas

Od vašeho příspěvku o fotce tento článek otevírám po každém novém příspěvku, moc se na zmiňovanou fotku těším. A pro jistotu sem se přihlásil I na forum. Chci ji vidět co nejdřív.

spimfurt
spimfurt
6 let před
Odpověď  Tomas

taky jsem pod tim prosel. predevsim jsem se soustredil abych si neucvrnkl. coz se nasledne opakovalo v tom pavilonu u raketoplanu.

Tomas
Tomas
6 let před
Odpověď  Petr Šída

A môžte mi trochu pomôcť? Na fóre niesom registrovaný, takže ako to urobiť n a jjednoduchsie?

Tomas
Tomas
6 let před
Odpověď  Tomas

http://imgur.com/kXONPTk
Momentalne mam u seba len tuto fotografiu, ale doma ich mam viac, ale tam sa dostanem az cez vikend.

vladimir
vladimir
6 let před
Odpověď  Tomas

Super, bud si vazne maly clovek alebo je to naozaj obrovska masina 🙂

Tomaa
Tomaa
6 let před
Odpověď  vladimir

198cm

Tomaa
Tomaa
6 let před
Odpověď  vladimir

Ale na Saturn5 sa to ani zdaleka nechyta 😀 .. ten ked som videl som skoro odpadol
http://imgur.com/g5fXw6m

Petr Šída
Petr Šída
6 let před
Odpověď  Tomas

Paráda, díky, jsem si říkal, že bych na Vás se 178 cm koukal zespoda (:-)

Petrc
Petrc
6 let před
Odpověď  Tomas

Tak po slovem zdaleka si představím něco jiného , ale ano Saturt 5 je větší.

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před

Mám dotaz a sám o tom teď přemýšlím a nemám jednoznačnou odpověď. Zuma provedla 17 přistání v řadě. Stupně 23 a 25 FH 18 a 19. Centrálnímu stupni došla zápalná směs a roztříštil se o hladinu. Zahájil přistávácí zážeh, ale nedosedal, protože nedošlo k závěrečné úpravě trajektorie, tj, nenavedl se nad plošinu. Byla či nebyla řada 19 přistání v řadě přerušena. Stejně si ale myslím, že byla přerušena, a začne se počítání od jedničky.
Nádherné fotky, mimochodem, abych se přidržel tématu článku. To aby si člověk vzal několikaletou dovolenou, aby neustále viděl ty novovosti a zajímavé věci, které jsou k shlédnutí v KSC. 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Jirka Hadač

Férově je potřeba říct, že se přistání nepodařilo a tak se zase začne od jedničky.

Android
6 let před
Odpověď  Dušan Majer

F9 a FH bych považoval za odlišné stroje se samostatnou statistikou.
Zrovna střední stupeň má dost modifikací od stad. F9. a má odlišnou letovou obálku narozdíl od F9.

Osobně mi je jedno jestli se naruší nějaká statistika nebo ne. Neříkám to na její obhajobu. Počítání úspěšnosti přistání podle mne má být odděleno dle typu rakety.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Android

To máte sice pravdu, ale pokud se bavíme o řadě úspěšných přistání, tak tam ta statistika byla přerušena. Ale plně souhlasím, že o statistiku tolik nejde.

Libor Adamcik
Libor Adamcik
6 let před
Odpověď  Android

Jednalo se o stale o misi nanecisto. Podle takove logiky by se pocitani prerusilo pri kazdem testu nove technologie i suborbitalnich testech.

vladimir
vladimir
6 let před
Odpověď  Dušan Majer

Mam taku otazku, uz sa vie co bolo presnou pricinou ubytku paliva? ci to bolo sposobene upravou pre FH, cize by za normalnych okolnosti dokazal pristat, alebo sa jednalo o chybu ktora by sa prejavila aj pri pouziti na F9?

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  vladimir

Nešlo o nedostatek paliva, tedy leteckého petroleje ani okysličovadla, tedy kapalného kyslíku, ale o nedostatek zápalné směsi TEA-TEB. Došla kvůli tomu, že boční motory centrálního stupně prováděly více zážehů, než na kolik měly zápalné směsi. Ano, je to trochu hloupá chyba, ale zase se dá snadno a rychle opravit.

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před

Mimochodem, díval jsem se, a na některých záběrech je ten booster skoro nerozlišitelný od Electronu v hangáru.

Magy
Magy
6 let před

Trochu ma prekvapuje, ze na tom stupni len tak ponechali titanove kormidla. Kazdy jeden totiz stoji slusne prachy a vzhladom na huzevnatost titanu su mnohonasobne pouzitelne, na rozdiel od starych hlinikovych. Samozrejme, na kazdom starte Faconu SpaceX zarobi tak ci tak, ale na druhej strane, desiatky tisic $ nelezia len tak na zemi a titan nie je z tych materialov, co sa daju lahko zohnat…

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Magy

Třeba je časem na exponátu nahradí za maketu. 😉

Magy
Magy
6 let před
Odpověď  Dušan Majer

Snad ano, lebo sam Musk na svojom twitteri potvrdil, ze „New titanium grid fins worked even better than expected. Should be capable of an indefinite number of flights with no service“. Niekde citam ze jedno kormidlo stoji cez $10k, inde ze medzi 50-100k… Tak mi vobec nedava zmysel ich tam nechavat.

Martin Krupicka
Martin Krupicka
6 let před
Odpověď  Magy

Titan jako kov není nijak zásadně drahý, řekněme $25/kg. Drahé jsou výrobky z něj, protože je strašně obtížně opracovatelný. Takže ukradené kormidlo by byla škoda, ale jediné, co s ním lze v domácích podmínkách dělat je pověsit jej na stěnu.
Nebo ho odvézt do Texasu a udělat z něj velice frajerskou mřížku na gril.

Petr Šída
Petr Šída
6 let před
Odpověď  Magy

Já jsem to pochopil tak, že bude vystaveny do utěrky a pak hurá do hangáru

Pokud by jej vystavili natrvalo, tak tam jistě originály nezůstanou

Petr Šída
Petr Šída
6 let před
Odpověď  Petr Šída

úterka, zatracený automatický nahrazování

Samo2
Samo2
6 let před
Odpověď  Magy

Mám dojem že tam nejak extra dlho nezostane, typujem niečo málo cez mesiac (ak ho nevyložia) predsa len je na OTS a ten SpaceX na Floride potrebuje koncom marca/začiatkom apríla poletí Bangabandhu-1 a CRS-14 kde zatiaľ sa zdá že prebehne záchrana 🙂

Petr Novák
Petr Novák
6 let před

Zdravím,mohu se zeptat proč je na spodní straně stupně rozdělení kde je jedna část extrémně začernalá a pak najednou linie a následuje vcelku čistá?

Magy
Magy
6 let před
Odpověď  Petr Novák

Tam, kde to je ciste, bol povrch rakety zakryty sklopenymi nohami. Tie sa odklopili az v zaverecnej faze pristavania.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Petr Novák

Je to na všech zachráněných stupních. Saze se totiž neusazují v místě, kde je pod povrchem nádrž s kapalným kyslíkem. Ta je studená a protože není dokonale izolovaná, ochlazuje i stěnu rakety. na chladné stěně kondenzuje vzdušná vlhkost, která zde může vytvořit i námrazu. Saze se spalin tak ulpí jen na vodních kapkách nebo na ledu – oba typy se chvěním a náporem vzduchu oklepou pryč a proto na stěnách nezůstávají saze. Udrží se jen tam, kde je stěna rakety teplejší – dole je nádrž s leteckým petrolejem a nahoře, kde už je kyslíková nádrž prázdná a tudíž nechladí.

Petr Novák
Petr Novák
6 let před
Odpověď  Dušan Majer

Děkuji.To by mě nenapadlo.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Petr Novák

Rádo se stalo.

Petr Šída
Petr Šída
6 let před
Odpověď  Petr Novák

Dokonce to na stejném principu vykresluje vnitřní strukturu nádrží, můžeš vidět pozici podélných výztuh v ní

Petr Šída
Petr Šída
6 let před
Odpověď  Petr Novák

A na kyslíkový nádrži jsou vidět i příčný vystuhy

Je to taková anatomie rakety

Libor Adamcik
Libor Adamcik
6 let před

Cetl jsem clanek kde bylo napsano ze podle konkurence by se prvni stupen musel pouzit nejmene 10x aby se vyplatilo jej nezahazovat a nevyrobit pokazde novy. Tak teda vyplati se to, nebo to SpaceX dotuje nez bude mit block 5, kde se s desetinasobnou znovupouzitelnosti pocita? Nebo konkutence je az rak moc vedle?

Petr Šída
Petr Šída
6 let před
Odpověď  Libor Adamcik

Berte to takhle, každý znovu používaný stupeň není třeba vyrábět, takže neblokuje výrobní linku a jistě jeho repas nestojí to co nový

Takže pokud je kapacita linky okolo 12 stupňů za rok a loni z 18 letů šlo o 5 znovupoužití, tak je ta matematika docela jasná

Vyjádření konkurence bych nebral jako relevantní, to je jako kdyby Toyota řešila cenovou politiku škody

boris
boris
6 let před
Odpověď  Petr Šída

“ jistě jeho repas nestojí to co nový“

to nevies a netreba zabudat, ze ta raketa je komplikovanejsia ako keby sa o zachranu nepokusali
tiez by stacila mensia raketa min. o 1/3 na tie naklady aj s tym treba pocitat, ved namiesto 9 motorov by stacilo 6, mensie nadrze = lacnejsie nadrze, ziadne kormidla, ziadne nohy, ziadna plosina, jednoduchsi navrh rakety,….

takze nieje to jednoduche povedat ci sa to vyplati
spacex ma momentalne dostatocny cashflow vdaka prisunu od vlady usa a tiez zaujmu investorov, takze moze kludne skryto dotovat komercne starty, tym padom ziskali zakazky za ktore dostali zaplatene zalohy,…
ci je to zivotaschopne sa ukaze az po par rokoch, ked uz investori budu chciet vidiet navratnost svojich investicii a ked aj vlada bude chciet ceny porovnatelne s tymi ktore dostavaju komercni zakaznici, samozrejme s prihliadnutim na urcite specifika, to je jasne

Petr Šída
Petr Šída
6 let před
Odpověď  boris

To si myslím je jisté, a stavět jinou menší raketu pro menší náklady je nesmysl

Už jenom co stojí motory, u kterých se ví, že zvládnou bez zásahu běžet několikanásobek potřebné doby

boris
boris
6 let před
Odpověď  boris

lenze je rozdiel ci musis dat do rakety 9 motorov alebo by stacilo 5-6, k tomu mensie nadrze, lahsie konstrukcia,….

a iste to nieje, to ze nieco tvrdi musk nemusi znameta, ze to tak je

musk uz toho nakecal, ako bude zlava 1/3 z ceny a pritom zatial je zlava minimalna a rozdiel je len v tom, ze ten satelit vynesu skor ak niekto kyvne na pouzity stupen

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  boris

Pokud se nepletu, tak Musk neříkal, že sleva na třetinu bude hned. Postupně se k té ceně dostanou, ale zatím se celý systém teprve rozbíhá.

Petr Šída
Petr Šída
6 let před
Odpověď  boris

No jasně, mít dvě různé rakety je mnohem levnější… tomu snad nevěříte

opravdu nevím co je logického na tom, že zahodit 5-6 motorů by mělo být levnější, než s 9 přistát a s minimálním servisem je znovu použít

a není důležitá cena pro konečného zákazníka, ale cena pro firmu, podle ní se počítá zisk

a ještě znovu, argument výrobní linky, pokud nebudete zachraňovat, musíte navýšit její kapacitu a to stojí hodně, totéž jak pro stupně, tak pro motory, když je budete zahazovat, musíte jich vyrobit mnohonásobně více

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Libor Adamcik

Náklady na opakované použití prvního stupně jsou výrazně nižší než polovina ceny stupně nového a do budoucna to bude ještě výhodnější.

Vladimír Podivínský
Vladimír Podivínský
6 let před

Máme boční stupně FH, centrální stupeň skončil v moři, ale někde na fóru jsem četl že mají ještě jeden centrální stupeň, na nějakém vrakovišti, který už tam není. Myslíte že se dočkáme vystavení FH?

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před

To se mi moc nezdá.

Vladimír Podivínský
Vladimír Podivínský
6 let před
Odpověď  Dušan Majer

Už to nemůžu najít, na fóru to někdo psal, těch příspěvků je tam doopravdy hodně. Myslím že to byl centrální stupeň na strukturální zkoušky. nevím jestli vůbec něco takového existovalo 🙂

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.