Šestého února odstartovala z floridské rampy 39A nejsilnější raketa současnosti. Byl to její první start a proto byli všichni zvědaví, jak si s náporem 27 motorů Merlin poradila rampa. Je potřeba říct, že z této rampy startovaly raketoplány i rakety Saturn V, takže Falcon Heavy byl proti nim spíše jen takové šimrání. Kromě samotné rampy se ale kontroloval i stav jejího technického vybavení – například transportní a zdvihací konstrukce TEL. Nyní byla tato podrobná inspekce dokončena a informace, které na našem fóru prezentoval Miroslav Pospíšil jsou velmi pozitivní.
- Rampa ustála start FH velmi dobře, nicméně pár kusů vedení bude třeba opravit.
- TEL je na tom podobně – bude třeba jen několik drobných oprav, jinak bez poškození.
- Zkušenosti budou pravděpodobně využity k instalaci několika dalších ochranných krytů, aby se minimalizovaly i tyto „drobné oděrky“.
- Opláštění FSS se provede v následujících měsících, v době instalace otočné přístupové lávky pro Crew Dragon.
- Zbytky demontované konstrukce RSS vydržely (i když by nemusely) na svém místě, takže jejich postupná demontáž bude dál pokračovat.
Zdroje informací:
http://forum.kosmonautix.cz/
Zdroje obrázků:
https://forum.nasaspaceflight.com/…;topic=44376.0;attach=1476687;image
https://forum.nasaspaceflight.com/…;topic=44376.0;attach=1476685;image
https://forum.nasaspaceflight.com/…;topic=44376.0;attach=1476691;image
Co je prosím RSS? 😛
Ta stara konstrukce slozita?
Je to zkratka Rotating Service Structure. Samotná obslužná věž pro raketoplány se skládá ze dvou částí – kromě pohyblivé RSS je tam i stabilní FSS (Fixed Service Structure). Zatímco RSS se odstraňuje, FSS zůstane.
SErvisní konstrukce pro starty raketoplánů na rampách LC-39A a -39B byla rozdělena do dvou částí:
FSS – Fixed Service Structure = pevná obslužná konstrukce
RSS – Rotating Service Structure = otočná obslužná konstrukce
SpaceX má rampu od NASA pronajatou na 20 let od 2014 do 2034. Pro své starty Falconů 9 a Falconů Heavy si na rampě ponechají FSS, a trochu ji modifikují (opláštění, vnitřní vybavení, přístupová lávka pro posádku). Otočnou konstrukci RSS nepotřebují a proto ji z rampy postupně odstraní.
Chtěl jsem se zeptat, jak to vypadá s článkem rubriky Statistix… Uvádělo se že 2017 bude koncem ledna na webu. Dík za info 🙂
Autor se moc omlouvá, ale je od začátku roku mimořádně pracovně vytížen. Na článku se pracuje a určitě nevyjde později než v únoru.
Vyčerpávající a výstižná odpověď. Děkuji moc pánové jak za reakci tak za vaši práci. Kdyby jste se rozhodli někdy třeba udělat vesmírný tábor, vím kam pošlu syna
To patřilo k příspěvku víš,omlouvám se
Rádo se stalo. A vesmírný tábor nechystáme, ale vím o tom, že u Jihlavy se jeden takový pravidelně koná a organizuje jej Jihlavská astronomická společnost.
Podle mě skvělé detailní video na motory Saturnu V při misi Apollo 11.
To byly trochu větší grády 😀
https://youtu.be/DKtVpvzUF1Y?t=3m59s
Hodně jsem se bál, že při případném výbuchu Falcon Heavy zlikviduje rampu a budou problémy s Crew Dragonem, aby to vůbec stihli… Tak jsem moc rád že to dopadlo jak to dopadlo.
Tenhle TELL je kompatibilní i s F9
Jak vipada situace s Crew Dragon – uz proběhlo oficiální vyjádření ze space X po úspěšném startu FH, kdy plánují realizovat misi oblet kolem měsíce?
FH zřejmě nebude certifikován pro lety s posádkou. Oblet kolem Měsíce tedy zřejmě provede až BFR.
Tak to je velká škoda. BFR je obrovské sousto a na něj si ještě pěkných pár roků počkáme.
Taktez si myslim ze BFR je obrovske sousto a jen tak rychle na svete nebude. Zajimalo by me motivaci SpaceX pro necertifikaci FH pro posadku. Maji fungujici tezkou raketu a 62 tun je dost na to dostat na obeznou drahu Crew Dragon (CD:-)) a poslat je na oblet mesice.