O tom, že se zkouška záchranného systému lodi Orion (AA-2) nezvykle urychlila o několik měsíců, jsme na našem webu psali již vloni v listopadu. Firma Orbital ATK, která má velké zkušenosti s výrobou motorů na tuhé palivo a tak dostala na starost i motory pro záchrannou věžičku Orionu, se před pár dny na Facebooku pochlubila fotkami z její výroby. Hlavní motor je již odlitý a podstoupil i nedestruktivní inspekci. Ke zkoušce samotné dojde v dubnu 2019 a jejím úkolem bude ověřit, zda záchranný systém Orionu dokáže odnést kabinu pryč od nebezpečné rakety.
Zdroje informací:
https://www.facebook.com/
Zdroje obrázků:
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…fff69835a2e16b1c229a813d904a17af&oe=5B22F9B2
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…c764124c641bf0af08b438d9d4420358&oe=5B1F811A
Dovolím si zde přidat odkaz na jinou aktuální informaci vztahující se k testu AA-2. Jde o čtyři včerejší fotografie kabiny Orionu pro AA-2 z Langleyho výzkumného střediska v Hamptonu ve Virginii:
http://forum.kosmonautix.cz/viewtopic.php?f=63&p=86250#p86250
Další cesta Orionu pro AA-2 bude do Johnsonova vesmírného střediska pro finální montáž a testování.
Ještě jedna fotografie kabiny Orionu pro test AA-2, tentokrát zevnitř:
?oh=282762855b782885f92031af31e9ac16&oe=5B1EC650
Ať už je to čím chce, perspektiva nebo cokoliv, přijde mi to jako naprosto obří prostor 🙂 wow. Já vím, čtyři lidi se na pár dní nemůžou naskládat ledaskde. Potřebují trošku životního prostoru. Moc hezké.
Kabina Orionu pro test AA-2 je v podstatě maketa se stejným tvarem a těžištěm jako skutečný Orion. Pro představu o vnitřním prostoru je lepší tato fotografie
Taky hodne obrovske, ale bude tam chybet prostor LM. Neco jako orbitalni modul v sojuzu. Ale i tak, videt to Shepard ci posadky Gemini, tak sou v raji nad tou velikosti. 😉
Ta je obrovská leda tak v porovnání se Sojuzem.Jinak uvažuji,kolik by se jich vešlo do nákladového prostoru raketoplánu.
Vzhledem k průměru Orionu ani jeden.
nie je ORION v najširšom bode 5m ? … myslím, že shuttle mal ,,payload,, 18,5 x 5,5 … keď už o tom píšeme, dnes je tuším výročie štartu Challengeru, kde zahynulo 7 ľudí …
Já našel velikost nákladového prostoru Shuttlu jako 18 na 4,6 metru, takže Orion by se tam asi nevešel. Ale vešel by se tam poměrně dlouhý autobus, pokud by někdo chtěl představu, kolik by se tam dalo naskládat lidí, i když z hlediska bezpečnosti by to určitě nebyl dobrý nápad.
Modul pro posádku Orionu má vnější průměr 5,02 metru a jeho spodní strana je uložena v adaptéru. Pro srovnání – modul Kibo měl průměr 4,4 metru a zde je jeho fotografie v nákladovém prostoru raketoplánu
… ako som napísal … najväčší priemer 5m a najmenší 3m tuším … teda by sa vošiel … teoreticky … kontroloval som svoje údaje k shuttle … mám na viac zdrojoch 5,5m x 18m …
Podle mého názoru by se kabina Orionu do nákladového prostoru raketoplánu nevešla. Už jsem dal fotografii modulu Kibo, tak ještě modul MPLM Leonardo o průměru 4,57 metru:
http://orbitalhub.com/wp-content/uploads/2008/11/mplm-leonardo-in-discovery-cargo-bay-before-launch.jpg
… podľa môjho zase áno, ak má 5m … čistá teória, navyše nepotrebuje štít 🙂 …
Asi si vůbec nerozumíme. Jaký má smysl Orion bez tepelného štítu?
… navyše sa bavíme o centimetroch, pritom z Vášho pohľadu to včera vyzeralo, ako keby to bolo absolútne nemožné …
… ale rozumieme, asi taký ako dávať ho do nákladového priestoru shuttlu …
Takže se asi shodneme, že je to celé nesmysl.
Pánové,nechtěl jsem svou myšlenkou rozvířit polemiku,zda se tam Orion vejde bez tepelného štítu či se štítem a v kolika kusech.Jen jsem chtěl osvětlit,jak má asi vypadat obrovský prostor vynášený do vesmíru již od roku 1981.Já vím,někdo namítne,že raketoplán letěl maximálně na orbitu ve výšce 600km a Orion poletí k Měsíci, ale vzhledem k nákladům a vzhledem k tomu,že sebou SLS neuveze ani přistávací lander jako Apolo,je to bída a zmar.Jsem velký fanoušek kosmonautiky a strašně se těším na start SLS, ale tento styl,který předvádí státní agentůry jako je NASA,Esa,Rozkosmos atd. nemají budoucnost.Vše je předražené,zkorumpované,řízené politiky a v případě NASA závislé na každém novém prezidentovi.Proto díky bohu za SpaceX a jiné soukromé firmy,které konečně pohly ledy a foukly svěží vítr do kosmonautiky.Držím palce.
Abychom nekončili tak pesimisticky. V 8:17 jsem dal odkaz na fotografii modulu MPLM Leonardo v nákladovém prostoru raketoplánu.
Raketa SLS Block 1B má mít nákladový prostor v Universal Stage Adapter, do kterého modul této velikosti vejde.
Já si dycinky myslel, že ty záchrané věžičky jsou štíhlé, ale dle těchto foto, to je probůh jako 2 betonové roury. Fakt macci. On upřímně ten Orion něco váží a musí předběhnout raketu a uhnout jí z cesty. Čili nemůže to být malinký kus hardwaru. Pěkné.
Možná je pro porovnání s lidskou postavou lepší tato fotografie ze října 2017, na které jsou záchranné věžičky pro mise EM-1 a EM-2 (obě věžičky jsou v tuto chvíli v pokročilejší fázi montáže než věžička pro AA-2)
Takový monstra, vážně by nešla krapet odlehčit? Do jaké výšky se s tím povláčí? Tvl to matroše, těch haribáků co by místo toho nahoru vynesli. :/
Při pad abort testu vynesla záchranná věžička Orion do výšky 1,8 kilometru.
Letový profil ascent abort testu byl popsán v druhém odstavci článku:
https://kosmonautix.cz/2017/11/nasa-urychluje-bezpecnostni-test-zachranne-vezicky-pro-orion/
On to spis myslel tak, kdy se bude LES odhazovat za letu. Tak sem to pochopil ja. Idu juknout na net
Za letu při AA-2? To je v tom odkazu.
Nene, kdy se bude odhazovat pri startu SLS, ted sem si cetl, ze to bude cca 14 sekund po dohoreni SRB(120sekund, 91km vysky), nekde za cca 100km vysky. Ale muzu se plest, a pravdu jste mel vy, pane Hošek. 😉
Při standardním letu SLS tak, jak píšete.
Resp. s výhradou. LAS by se měl při letu SLS oddělit ve výšce cca 90 km, ale SRB níž. Při letech STS se boostery oddělovaly ve výšce cca 46 km.
Nevim z ceho vseho je ta vezicka vyrobena,ale musi bejjt docela tezka….
Hmotnost LAS Orionu je přibližně 7,25 tuny. Zdroj:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/files/orion_las_fact_sheet.pdf
U Apolla měřila 10 m a vážila tuším 10 tun.
Omyl, „jen“ 4,2 tuny.
Proc nepouzijou tu od Apollo, jen v meritku?
De facto to je v měřítku. Návratová kabina Orionu je o 79% těžší než návratová kabina Apolla. Záchranná věžička Orionu je o 73% těžší než záchranná věžička Apolla.