Příprava Atlasu V na lednový start

Vánoce nevánoce, příprava kosmické techniky si na svátky nehraje. 19. ledna má z Floridy startovat raketa Atlas V s průzkumnou družicí určenou k detekci nepřátelských útočných střel, je proto potřeba nosnou raketu řádně sestavit a připravit na start. První stupeň byl na mobilní plošinu v montážní věži Vertical Integration Facility na rampě 41 instalován na začátku minulého týdne. V dalších dnech se raketa dočkala horního stupně Centaur a jednoho urychlovacího bloku na tuhé palivo.

SBIRS GEO-4

SBIRS GEO-4
Zdroj: https://spaceflightnow.com

Půjde o první start Atlasu V v roce 2018 a 75. celkově. Na palubě se bude nacházet čtvrtá družice systému Space Based Infrared System, který zamíří na geostacionární dráhu. Výrobu družice zajistila společnost Lockheed Martin a satelit se na oběžné dráze připojí k dalším třem podobným družicím. Ke startu by mělo podle aktuálních informací dojít 19. ledna okolo 1:40 našeho času. Pokud bude úspěšný, dojde k dokončení současné letky systému SBIRS, který bude mít díky čtyřem geostacionárním družicím zajištěno globální pokrytí.

Systém však nespoléhá jen na družice na geostacionární dráze – disponuje i čtveřicí malých infračervených teleskopů, které jsou součástí družic, které létají pod hlavičkou průzkumného úřadu NRO na protáhlých eliptických drahách. Právě ty zajišťují dobré pokrytí vysokých zemských šířek – útočné rakety totiž mohou letět přes Severní pól. Americké letectvo si navíc od firmy Lockheed Martin objednalo další dvě družice systému SBIRS, které mají být připraveny ve dvacátých letech – zřejmě jako náhrada za první vypuštěné exempláře (budování začalo v roce 2011). Družice má totiž avizovanou životnost 12 let.

Architektura systému SBIRS - senzory na geostacionární dráze doplňují ty na protáhlé dráze Molnija (HEO)

Architektura systému SBIRS – senzory na geostacionární dráze doplňují ty na protáhlé dráze Molnija (HEO)
Zdroj: http://spaceflight101.com

Kromě armádního využití může systém SBIRS pomoci i v mnoha jiných oblastech. Jeho citlivé infračervené detektory bez problémů zaznamenají teplo z lesních požárů, meteorů, nebo vysloužilých družic vstupujících do zemské atmosféry, ale i z jaderných detonací.

Zdroje informací:
https://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/…/2017/12/a5_booster-678×452.jpg
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/…/38653522692_a8f5ca4969_b-678×493.jpg
http://spaceflight101.com/atlas-v-nrol-42/wp-content/uploads/2017/09/SBIRS-Architecture.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

8 komentářů ke článku “Příprava Atlasu V na lednový start”

  1. Pepas87 napsal:

    Krásný večer,

    děkuji za vyčerpávající informace.
    Shlédl jsem i nabízené video startu Osirise a opravdu to funguje.. 🙂

  2. Pepas87 napsal:

    Zdravím,
    v článku mě zaujala informace, že byl k raketě namontován jeden urychlovací blok.
    To bude startovat jen s jedním, nebo budou další ještě přidány?
    Díky za info

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Hezký den, Atlas V poletí na této misi v konfiguraci 411, což znamená, že bude mít pouze jeden urychlovací blok na tuhé palivo.

      • Pepas87 napsal:

        Hezký den,
        děkuji za bleskovou informaci..

        Je to běžná konfigurace? Tipoval bych že jeden nesymetrický pohon navíc musí být docela obtížný na řízení směru letu.. Co si tak vybavuji, zatím jsem vždy viděl jen symetrické urychlovací bloky (+2, +4, případně více což už je „kruh“)

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Atlas V v konfiguraci 411 startoval zatím 4×. Je pravda, že na první pohled vypadá tato konfigurace nestabilně, ale díky systému řízení a naklánění hlavního motoru je možné vektor výsledné síly orientovat požadovaným směrem.

      • Jirka Hadac Redakce napsal:

        Mrkni na Zive a cesky na misi Osiris-Rex. Startovalo to taky s jednim blokem.

      • Vlastimil Pospíchal napsal:

        Trysky pomocných motorů bývají orientovány tak, aby jejich osy procházely těžištěm rakety. Případné odchylky snadno vyrovnají hlavní motory.

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.