Evropská kosmická agentura podepsala na konci listopadu dva důležité kontrakty, které se týkají budoucnosti evropských letů do vesmíru. ESA si pro tyto dohody vybrala dva zkušené partnery – firmy ELV a Thales Alenia Space. Jejich úkoly jsou dva – modernizovat rakety Vega a rozšířit tak jejich možnosti a vyvinout systém označovaný jako Space Rider, který má sloužit k dopravě nákladu z oběžné dráhy na Zemi. ESA se snaží reagovat na změny trhu, chce být konkurenceschopná a nabízet širší spektrum služeb.
Společnost ELV má za úkol navrhnout, vyvinout a důkladně otestovat vývojový model nového motoru evropského horního stupně, který bude zapojen do plánovaného vývoje raket Vega po roce 2025. Za zmínku stojí především dva parametry – prvním z nich je nízká cena celého systému, což je jasná známka toho, že i v příštích letech se dá očekávat jasný trend snižování nákladů na start rakety. Druhý parametr také stojí za pozornost – nový horní stupeň má spalovat směs kapalného kyslíku a kapalného metanu. Takzvané metalox motory zažívají v posledních letech značný boom a do provozu je chce nasadit velké množství kosmických firem.
Nový motor by měl v příštích letech nahradit stupeň Zefiro-9 na tuhé palivo a stupeň AVUM na kapalné pohonné látky, čímž by se měla zlepšit flexibilita celé rakety z hlediska její operační přizpůsobivosti na různé letové profily a výhodou budou i snížené náklady. Firma ELV má zároveň za úkol i prozkoumat, jak by již existující motory na tuhé palivo (P120, P80, Z40, Z23 a Z9) mohly pomoci vytvořit celou rodinu možných konfigurací rakety Vega E, která by pokrývala náklady v hmotnostním rozpětí 200 – 2 500 kg.
Tyto inovace mají využívat pokročilých výrobních metod jako je třeba trojrozměrné opracování po vrstvách, ale ke slovu se dostane i pokročilá avionika nebo netoxický pohon na bázi peroxidu vodíku. Kontrakt cílený na vývoj raket Vega má hodnotu 53 milionů euro a svůj podpis na něj v pařížském sídle ESA přidali Daniel Neuenschwander, ředitel kosmické dopravy z ESA a Andrea Preve z firmy ELV.
Nezávisle na této dohodě vznikl druhý kontrakt, který se kromě již zmíněné firmy ELV týká i společnosti Thales Alenia Space. Oba podniky se mají podílet na kritickém přezkoumání návrhu projektu Space Rider. Pokud jste o tomto systému ještě neslyšeli, vůbec se Vám nedivíme. Na našem webu o něm píšeme poprvé a i jinde je poměrně ticho po pěšině. Space Rider je označení pro kosmický dopravní systém, který je projektován pro použití na raketě Vega C.
V jeho podobě se spojuje orbitální servisní modul odvozený z horního stupně AVUM rakety Vega C a návratová kabina. Ta je zase pokračovatelem demonstračního zařízení IXV (Intermediate eXperimental Vehicle), které v roce 2015 letělo do vesmíru právě na raketě Vega. Už tehdejší plány hovořily o tom, že IXV poskytne základy pro budoucí dopravní systémy, přičemž nejčastěji se skloňoval projekt Pride, který měl na IXV navázat.
Program Space Rider má Evropě poskytnout poměrně snadno dostupnou znovupoužitelnou platformu pro rutinní přístup do vesmíru a pro návrat z něj. To vše při kapacitě nákladu až 800 kilogramů a širokém spektru výšek a sklonů oběžných drah. Díky tomu by měl mít projekt i široké možnosti využití – od pokročilého výzkumu v mikrogravitaci přes zkoušky systémů na oběžné dráze, sledování Země, vědu, telekomunikaci až po robotický výzkum.
Samotný technologický návrh projektu Space Rider vychází ze znalostí, které Evropa nasbírala při vývoji raket Vega a Vega-C, ale i z projektu IXV. Kontrakt týkající se Space Rideru má hodnotu 36,7 milionu euro a za ESA jej podepsal opět Daniel Neuenschwander, ředitel kosmické dopravy, ELV zastupoval její jednatel Andrea Preve a za Thales Alenia Space přidal podpis viceprezident pro vědu a výzkum Walter Cugno.
Zdroje informací:
http://www.esa.int/
http://www.esa.int/
http://www.esa.int/
http://www.esa.int/
Zdroje obrázků:
http://www.esa.int/…/images/2017/11/vega-e/17256618-2-eng-GB/Vega-E.jpg
http://www.esa.int/…/vega_s_upper_stage/9261315-5-eng-GB/Vega_s_upper_stage.jpg
http://www.esa.int/…/vega_configurations/17273654-1-eng-GB/Vega_configurations.jpg
http://www.esa.int/…/space_rider/17273728-1-eng-GB/Space_Rider.jpg
http://www.esa.int/…/Contracts_signed_for_Vega-E_and_Space_Rider_development.jpg
Ten Space Rider nebude mít stykovací uzel pro připojení k ISS? K čemu by taková loď byla?
Experimentálna platforma rovnako ako X37-B. 🙂
Taky mne to hned napadlo, a kdyby byl X-37 pod NASA,tak se ESA třeba mohla přidat. Pro tyto experimenty se raketoplán jeví jako vhodný.
Od peroxidu vodíku bych si raději držel bezpečný odstup,ten za války pro pohon ponorek neukočírovali ani Němci. Rovněž ztráta Kursku,kde jej používalo ono cvičné torpédo.
Nebo jako ruské sondy z řad Bion a Foton. Navíc je to hrozně malé. Ten adaptér by snížil kapacitu na polovinu a to už pomalu ani nemá smysl vynášet do kosmu.
Pravděpodobně míří do doby, kdy nebude ISS a stanice u Měsíce se na spoustu experimentů nebude hodit.
Myslím, že ty možné účely jsou v článku popsány docela podrobně. 🙂
Které prvky rakety Vega dělá ČR?
Ta čeká vlaječka na na boku vegy c a e je super.
Drzim palce Evrope:-)
Tych financnych prostriedkov je zalostne malo.pravdepodobne dalsi Hermes.
Dost záleží na měřítku, nějakých 2,5 miliardy korun na vývoj v téhle fázi není až tak málo.
Pokud bude v roce 2025 letat NG a BFR, tak mozna ty naklady srazi jeste niz nez Vega, toz nabidka a poptavka a myslim si, ze Bezos a Musk jsou dostatecne zdatni, aby nabidli i takovouto sluzbu. A narozdil od ESA jsou to soukrome firmy, takze to muzou drzet i pod poklickou. Co jineho je dragonlab?
Jinak, jsem rad, ze se ESA snazi myslet i na budoucnost. Byla by skoda, kdyby se nechala prevalcovat a uplne vytlacit z komercniho trhu. Jsem rad za kazdy napad, a porad verim v neco odvazneho a hodne inovativniho. Drzim palce.
ELV a Thales Alenia jsou také soukromé firmy. ESA na komerčním trhu nepůsobí, to je Arianespace, která je opět soukromá.
No, není soukromá firma jako soukromá firma. Struktura evropského kosmického průmyslu má k agilním firmám amerických miliardářů hodně daleko.
http://www.arianespace.com/service-and-solutions-old/
No jo, jsou to normální firmy a ne soukromé kratochvíle miliardářů.
No já tedy proti kratochvílím miliardářů nic nemám. Třeba v podobě auta v meziplanetárním prostoru. Proč se pořád tvářit jako smrtelně vážní dobyvatelé vesmíru, zatím nám to dobývání moc nejde 🙂
Auto ve vesmíru je něco na úrovni auta na dně Mariánského příkopu.
Jaké nejde? Sondy jsme poslali snad ke všem druhům těles ve sluneční soustavě, máme 17 let nepřetržitě obydlenou vesmírnou stanici, hromady komerčních a vládních satelitů, příští rok možná bude zahájená komerční výroba ve vesmíru atd.