V úterý byl problém s loděmi v zakázaném sektoru a s pohyblivým dílem na horním stupni, ve středu zase zlobily silné větry ve větších výškách. Přichází tedy třetí pokus o start rakety Delta II s družicí JPSS-1. Dva naše přímé přenosy skončily neúspěšně – startu jsme se nedočkali, ale nevzdáme se a budeme věřit, že to tentokrát dopadne dobře. Připravili jsme pro vás i třetí přímý přenos, který spustíme ve čtvrtek dopoledne v čase, který již většina našich pravidelných diváků zná velmi dobře.
Ke startu by mělo dojít zítra, tedy ve čtvrtek 16. listopadu v 10:47 středoevropského času, náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 10:30 SEČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu. Tím se dostanete na stránku přenosu na YouTube. Pokud z jakéhokoliv důvodu (třeba kvůli pomalému internetu, nebo datovým limitům) nemůžete sledovat video, bude pro Vás na této stránce připraven psaný online přenos, o který se bude starat Martin Gembec. Stránku není potřeba obnovovat – nové příspěvky se Vám zobrazí automaticky.
Zdroje informací:
https://spaceflightnow.com/
http://spaceflight101.com/
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/DOlOB6IX0AATUxG.jpg
Kazda raketa ma problem s vibraciami a dneska tam bol silny vietor tak to odlozili…..radsej odklad ako strata….kvoli vibrovaniu vo vetre buchla prva Saturn 5
Saturn V nikdy neselhal. Všechny jeho lety byly úspěšné, pouze raketa na misi Apollo 6 měla technické problémy, ale nešlo o havárii.
Zítřejší start stále nebyl oficiálně potvrzen, spíše se počítá se startem NET 18.11. (podle NSF).
Vycházel jsem z tohoto tweetu, kde se píše o odkladu o 24 hodin.
Na ulalaunch.com i launchlibrary.net je stále TBD
Díky za upřesnění, měl jsem si evidentně víc ověřovat fakta z různých zdrojů. No uvidíme ráno.
Jak už říkal Dušan Majer v přímém přenosu, tato raketa si opravdu zaslouží důstojné a hlavně úspěšné skoro zakončení své operační činnosti za své dlouholeté služby. Rozhodně se s ním plně ztotožňuju v tomhle.
Jinak je pravda, že selhání byli jen dvě, z toho jedno úplné, ale to pravda stálo za to. Ten ohňostroj byl skoro apokalyptický.
Ale vzpomínat by se na ni mělo v dobrém.
Hodně štěstí při dalším pokusu, pokud zítra, super.
Tak zas na druhou stranu. Dneska bychom měli ten ohňostroj natočený v HD kvalitě. Ty původní „VHS“ záběry jsou fakt mizerný. I když tady na té verzi není tak hodně těch tph boostrů, tak by to nebylo tak efektní.
https://www.youtube.com/watch?v=KApLcKQ3Pu0
https://www.youtube.com/watch?v=z_aHEit-SqA
Vůbec se nedivím Tomáši Přibylovi, že strašně moc lituje, že KSC opustil pár hodin předtím, a že brečel jak želva, že o tu explozi přišel (jeho vlastní slova z přednášky).
Aha, na tohle video jsem úplně zapomněl. Ale už chápu Elona Muska, co asi myslel v souvislosti se startem FH 🙂
To video s explozí Delty II je opravdu legendární a je tam i zajímavá analogie s explozí Falcon 9 v roce 2016 s ohledem na Iridium / Iridium NEXT.
Pár zajímavostí:
1997 – Exploze Delty II způsobila odklad startu prvních satelitů Iridium, protože právě Delta II byla jedním z nosičů (dalšími byl Proton a Long March)
Komentátorka říkající „We have had an anomaly“ byla z firmy McDonnell Douglas a často „komentovala“, resp. „odpočítavala“ starty raket Delta II. Dnes je vice prezidentkou ve společnosti Boeing v oblasti reklamy a v oblasti raket se pohybuje od roku 1989.
Ještě doplnění:
Její jméno je Anne C. Toulouse.
Nová generace satelitů Iridium NEXT se vyrábí ve firmě Thales Alenia Space, která má centrálu ve městě … Toulouse.
Sídlo firmy Boeing je ve městě Chicago, kde začínala a stále ještě nějaké sídlo má i firma Motorola, resp. Motorola Solutions, která stála za původním Iridiem.
..myslim ze u Saturnu selhal stredovy motor na misi Apolo 13 pokud film neprehanel v ramci dramatu,ale na misi to nemelo fatalni vliv na rozdil od pozdejsich problemu..jinak Delta 2 byla moje nejoblibenejsi raketa do prichodu Falkonu 9(samozrejme:)..
Ano, byla tam chyba motoru, ale u Apolla 6 byly ty komplikace větší a částečně i ovlivnily průběh mise. Apollo 6 bývá označováno jako částečný úspěch, protože misi se podařilo realizovat ale s jinými parametry, než se čekalo.
u Apolla 6 selhaly během letu motory na druhém stupni, který fungoval podstatně kratší dobu a pak se to zachraňovalo delší činností třetího stupně, ale Apollo nedoletělo tak daleko, aby mohli simulovat návrat do atmosfery druhou kosmickou rychlostí, proto se o tom mluví jako o částečném úspěchu…
Přesně tak.
U Apolla 6 se problém s přívodem vodíku do spalovací komůrky opakoval i u motoru na třetím stupni a z tohoto důvodu se nepodařil restart, který měl náklad urychlit na vysokou eliptickou dráhu k Měsíci. Na vyvedení z LEO byl proto použit motor SM a ten neměl samozřejmě výkon jako motor S 4B a výsledná dráha byla nižší a stejně vstupní rychlost do atmosféry. Spolehlivost a variabilnost konstrukcí realizovaných v projektu Apollo před 50ti lety je neuvěřitelná.
Důležité je, že motory byly vždy vypnuty a mise pokračovala, což bylo důkazem vysoké spolehlivosti nosiče.
S tím plně souhlasím.
Spolehlivost nosiče ano, nicméně pak už nezbývalo palivo na otestování tepelného štítu při návratové rychlosti od Měsíce a o to větší hrdinové poté museli být Frank Borman a spol v Apollu 8.
Selhal motor č.2 ale počítač omylem vypnul motor c.3, protože byly přehozené kabely. Je to pár dní, či i tom byl dokument v TV
Viz prvni dil dokumentu Mesicni stroje na youtube, Saturn V
Motor neselhal, praskla jen trubička vedoucí vodík do zážehové komůrky, která pracovala po celou dobu chodu motoru. čidla zaznamenala vlnu chladu a motor vypnula. Pokud by k vypnutí motoru nedošlo s vysokou pravděpodobností by motor splnil svoji funkci. Vodíku unikalo nepatrné množství a bez kyslíku stejně vodík nemohl škodit. Při dalších letech byla trubička přerušena vloženým kloubem a bylo po problému.
Je zásadní rozdíl mezi “ selhal “ a byl / preventivně / vypnut.
Selhání konstrukce v oněch dobách znamenalo náramný ohňostroj, což se nestalo.
odkaz na živě a česky tvrdí že štart bude o 11 hod. Pozerám na hodinky a je 17.11.2017, cca 23:00, takže by to mohlo byť zajtra 18.11. cca o 10-11:00 hod.
Držme palce !
pb 🙂
Ano, přesně tak, jak se píše v dnešním článku – mělo by se startovat zítra v 10:47, přičemž náš přenos začne kolem 10:30.