sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Vulcain 2.1 – Evropský krasavec

Desátého října dorazila na testovací středisko Německé kosmické agentury DLR v Leopoldhausenu speciální zásilka. Jednalo se o demonstrátor letového modelu nového evropského kryogenního motoru Vulcain 2.1, jehož snímek najdete pod tímto odstavcem. Motor je vysoký 3,7 metru a v nejširší části dosahuje průměru 2,5 metru.  Není to tedy žádný drobeček, však také váží skoro dvě tuny. Pro náhledový snímek jsme využili fotku z výroby jeho trysky, která obsahuje 50 kg dílů vyrobených na 3D tiskárně. V ostrém provozu by měl tento motor ve vakuu generovat tah 135 tun. Tento nový motor má létat na nové evropské raketě Ariane 6.

Motor Vulcain 2.1
Motor Vulcain 2.1
Zdroj: http://www.esa.int/

Mimochodem, pokud máte zájem o výše přiloženou fotku v původním rozlišení, navštivte tento odkaz. Dočkáte se snímku s rozměry 4116 × 5337 obrazových bodů. Ve srovnání s tryskou motoru Vulcain 2, který se na raketách Ariane 5 začal používat v roce 2005, má tryska verze 2.1 o celých 90% méně dílů, je o 40% levnější a její výroba trvá pouze třetinu času.

Zdroje informací:
http://www.esa.int/
https://en.wikipedia.org/

Zdroje obrázků:
https://static1.squarespace.com/…/t/59a6eec9a803bb3c88b6e1c1/1504112338127/
http://www.esa.int/…/images/2017/10/vulcain_2.1/17217857-1-eng-GB/Vulcain_2.1.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
22 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Štěpán
Štěpán
7 let před

Drobná chybička-průměr se udává v metrech… 😀

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Štěpán

Díky, opraveno. 😉

Jiný Honza
Jiný Honza
7 let před

„má verze 2.1 o celých 90% méně dílů, je o 40% levnější a její výroba trvá pouze třetinu času“

Tohle se týká jen trysky motoru, ne celého Vulcainu. Aspoň tak jsem to pochopil.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Jiný Honza

Díky, upravil jsem to.

Jožka Somík
Jožka Somík
7 let před

Ty 3D tiskárny mají pořád jen omezené možnosti. Až budou umět tisknout z materiálu, který bude mít stejnou pevnost, houževnatost a tepelnou odolnost jako ocel, a budou tisknout s přesností na mikrometry a s velmi hladkým povrchem, tak to sice bude technická revoluce, ale lidé jako já tím přijdou o práci. Ale momentálně se takové věci dají vyrábět jen prostřednictvím strojního obrábění. Jenže když se nakonec vyrobí takovýto nádherný kousek techniky, je mi pak strašně líto ho po prvním použití jen tak zahodit do vody.

gg
gg
7 let před
Odpověď  Jožka Somík

„Až budou umět tisknout z materiálu, který bude mít stejnou pevnost, houževnatost a tepelnou odolnost jako ocel“

Myslíte něco jako inconel? Nebo máte na mysli něco ještě lepšího?

Jožka Somík
Jožka Somík
7 let před
Odpověď  gg

Mám na mysli to, až se budou tisknout turbočerpadla i s ložisky tak to bude teprve revoluce v 3D tisku. Zatím nevím o tom, že by šlo kovy tisknout s takovou přesností. Vždy se přesné díry či rozteče dodělávají obráběním. Nebo jaká technologie umí tisknout díry v kovu s tolerancí H6, s drsností povrchu Ra0.8 a s roztečemi +/- 0,005mm? Zrovna u těch turbočerpadel se bez této přesnosti asi neobejdete.

JosVerstapen
JosVerstapen
7 let před
Odpověď  Jožka Somík

No dle mého názoru tak jak to popisujete je to v tuto chvíli naprostý nesmysl.
Jak chcete vyrábět různé modifikace třídy oceli (hlavně ty ložiška, která se dělají spec. kalením, kdy na povrchu mají díky rychlému chlazení vyšší tvrdost, ale ve středu musí být houževnaté díky napětí-pnutí).
To stávající technologií 3D tisku není možné ani teoreticky, to se dostáváme do pozice sci-fi, kdy jako ve Star-treku se replikuje jakýkoliv materiál na atomární úrovni.

akuhtr
akuhtr
7 let před

Sice se snaží, ale pokud něco fakt bolestivě neselže, tak myslím že se do historie zapíše leda jako ten motor který byl zadupán do země Raptorem a BE-4. Evropa je příliš socialistická a přeregulovaná aby zde mohly vznikat miliardáři kteří jsou schopní věci nakopnout správným směrem a zkostnatělé struktury nezvládnou obstát v boji s divokým kapitalismem, jaký představuje Blue Origin a SpaceX.

Marw
Marw
7 let před
Odpověď  akuhtr

Tak pokial sa podari dotiahnut do konca projekt motora Prometheus, tak by Arianspace mala k dispozicii cca 1000 kN metanovy motor v cene cca 1 milion Eur za kus. Ak to dotiahnu do uspesneho konca, mohol by to byt pre Ariane ekvivalent Merlinov – sice nie to technologicky najdokonalejsie riesenie, ale s vybornym pomerom cena/uzitkova hodnota.

KarelTv
7 let před
Odpověď  akuhtr

Nechápu co s tím pořád máte. NASA a ESA se myslím co se byrokracie a lobbování tolik neliší. Neřekl bych že aerokosmický průmysl je v Evropě nějak výraně jinak „přelegulovaný“ než v USA. V první řadě NASA má větší rozpočet a pro Muska byla větší šance uspět s dotacemi od NASA a US armády než ESA, či jinde. Pokud se bude BO ucházet o vládní zakázky, má taky větší šanci v USA než v Evropě. Zatím s čistě komerčními zákazníky nepočítá na 100% ani jedna firma, proto přirovnání s divokým kapitalismem v této oblasti mi nesedí.

akuhtr
akuhtr
7 let před
Odpověď  KarelTv

Nemyslel jsem přímo aerokosmický průmysl. USA mají spoustu miliardářů kteří zbohatli na technologiích obecně a IT konkrétně. Musk přes paypal, Bezos přes amazon, Gates, Balmer přes Microsoft, Zuckerberg FB… Oproti tomu z Evropy neznám nikoho. Evropa je přeregulovaná. Zde nejsou podmínky proto aby vznikaly velké firmy kolem pár lidí s vizí skoro z ničeho. Tady se bohatne většinou přes dotace a státní nařízení, viz Babiš. Problém je že se zde k penězům nedostanou lidé ochotni riskovat a to je jeden z důvodů proč tu nevznikla obdoba SpaceX a to je důvod proč evropské firmy nemají šanci. Odvaha je tu sprosté slovo.

SpaceX i BO jsou firmy prodávající službu. Zákazníkem jsou i vládní subjekty. V rámci armádního vynášení si sice konkurují jen americké firmy, takže divoký kapitalismus jen mezi ULA, SpaceX a BO pokud vím, ale v případě NASA to zas tak moc neplatí. Když jim lidi vynáší rusové, nemyslím že by bylo zcela nepřípustné aby zásoby, či satelity vynášela sem tam evropská raketa.

3,14ranha
3,14ranha
7 let před
Odpověď  akuhtr

USA jsou obrovský, bezcelní a víceméně jednotný a jednojazyčný trh. To je obrovská komparativní výhoda. (z téhož důvodu dnes čína po kapitalistických reformách poměrně rychle napravuje svoji zaostalost)
Byly časy kdy podíl samotných USA na světové ekonomice se blížil jedné třetině !!!

Evropa byla tahounem světové ekonomiky v 19. století a pak až zhruba do 2. světové války. Zásadní rozdíl je že evropa (potažmo EU) není stát, ale přinejlepším „federace“ menších států.

Máme v evropě různé kultury, jazyky, zvyky, pracovní morálku. To je dobré pro soutěživost a bylo by dobré pro rozvoj zdravého prostředí kapitalismu (nebýt bruselského centralismu a byrokracie), ale není to ideální pro start miliardářské kariéry. Souhlasím že Evropa je už cca 200 let více socialistická, a byrokratická než USA (kéž by nebyla). Ale je to pouze jeden z faktorů !

comment image

maiden
maiden
7 let před

Nedokazu si predstavit,ze jako monter dam dohromady takovejhle kus techniky aby vyletel a… Shořel.

Milan Bačík
Milan Bačík
7 let před
Odpověď  maiden

To je pěkný nesmysl. Vývoj ve většině oblastí jde přesně opačným směrem. Zkuste dneska například najít opraváře televizí …. Výrobní náklady totiž velice rychle klesají s vyráběným množstvím. Naopak náklady na obnovu/opravu jsou velmi nákladné zejména díky potřebě množství kvalifikované pracovní síly. Pokud by se podařilo ty motory vyrábět extrémě levně, pak se jejich obnova již nevyplatí. A Vulcan 2.1 je o 40% méně výhodné obnovovat než Vulcan 2.0.

gg
gg
7 let před
Odpověď  Milan Bačík

„A Vulcan 2.1 je o 40% méně výhodné obnovovat než Vulcan 2.0.“

Ono to hlavně nejde, protože na to ani není stavěný. 🙂 (Myslím že má limit tak čtyři zážehy nebo tak něco?) Ona je i otázka, jestli by mělo smysl ho na takový předělávat, protože ty jeho současné parametry…no nic moc, bohužel.

Racek
Racek
7 let před
Odpověď  gg

A to jsou jaké parametry, prosím?

gg
gg
7 let před
Odpověď  gg

1800 kg, 1350 kN, 4210 kNs/kg.

Jiný Honza
Jiný Honza
7 let před
Odpověď  gg

Tak to Isp na vodíkový motor opravdu není nic moc. Poměr tah/hmotnost je OK, spolehlivost taky, ale ta cena…

Jiný Honza
Jiný Honza
7 let před
Odpověď  Milan Bačík

Milan Bačík:
Až se bude televize každý večer zahazovat do kontenjneru, budete mít pravdu.

Minimalizuje se podíl lidské práce, to jo. To ale neznamená, že se zahazuje funkční hardware. Časem vystačí dopravní letadlo s jedním/žádným pilotem. Ale určitě se nebude po každém letu zahazovat do oceánu.

3,14ranha
3,14ranha
7 let před
Odpověď  maiden

Ve vesmíru nejsou na prvním místě city, ale výsledky.

Vojenský výzkum stál u zrodu kosmonautiky (na západě i na východě !) a dodnes drží první místo v řadě oblastí. Kosmonautika se dodnes pohybuje ve stínu vojenských zájmů (možnost špionáže, využití jako zbraňová platforma). Přitom ironicky by se celý vojenský výzkum mohl definovat jako „výzkum EFEKTIVNÍHO zahazování věcí a lidí“

Rodina raket Ariane je prostředek jakým ESA a Arianspace udržují odbornost a nezávislost v technologii hydroloxu, konstrukci a výrobě motorů atd. Koneckonců Arianspace založená roku 1980 je první komerční dopravce nákladů do vesmíru v historii lidstva. Úspěch SpaceX nemusí nutně znamenat konec rodiny raket Ariane. V případě raket „i cesta(dovednost) může být cíl“.

zargos
zargos
7 let před

Pokud nezachraňujeme,tak další cesta je udělat vše tak levné a jednoduché,jak jen bezpečnost dovolí. Do doby BFR a NG čekat nemohou a uplatnění najdou,pak se uvidí.

Každopádně články o evoluci evropských nosičů Ariane a třeba i Proton vítám,byť zámoří je zajímavější.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.